Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Diplomacy har ikke forandret seg stort. Alle hater meg uansett, og hele tiden maser de om at jeg er en warmonger, og at jeg ikke er til å stole på. Selv om jeg ikke har startet en eneste krig, eller brutt en eneste avtale. Og ironien etter disse utallelsene kommer fra 2-3 stk som nettopp erklærte krig mot meg, for så be om nåde og gi meg gull og grønne skoger selv om jeg kun har slått tilbake hans angrep og ikke er i nærheten av hans land.

 

Med mindre de har endret noe i expansionen, så er dette feil. Du får bare warmonger penalty om du tar motstanderens byer (eller city states). (Eller om du angriper noen selv såklart) Om det er rettferdig at du får den i fleisen når du blir angrepet først kan jo diskuteres, men det er en del av diplomatiet, så om du ikke vil ha den, så må du spille deretter.

 

Nytter forøvrig fint å forhandle og drive diplomati i vanillautgaven av Civ 5 i motsetning til Civ 4s religionsdiplomati. Har ikke spilt expansionen enda, så mulig det har blitt mer religionsdiplomati igjen nå. Håper ikke det.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er vanskelighetsnivået på Gods&Kings? Like simpelt som vanilla?

Etter min erfaring så føles det mer sporadisk. Spiller selv mest på level 6 eller 7 og på 6 så føles det mye enklere enn før, mens 7 er mye vanskeligere enn det var. Alle de nye bonusene etc fører på en måte bare til mer ekstreme utfall. Som jeg har snakka om tidligere i tråden så har f.eks. all AIen tatt all religionen før jeg kan skaffe meg en på level 7 (hvilket betyr at de er enda mer forran enn vanlig), mens på 6 så er det gjerne motsatt.

Lenke til kommentar

Den generelle oppfatningen er at man må ned et nivå i vanskelighetsgrad i forhold til før, så det har tydeligvis blitt litt vanskeligere.

 

Begynte på mitt første spill i går, og combat-AIen har i alle fall blitt litt bedre, pluss at endringene ved city states / research agreements og innføringen av religion garantert ikke har gjort spillet noe lettere, siden de to første aspektene var noe av det kraftigste spilleren kunne utnytte i vanilla-versjonen.

Lenke til kommentar

Er det mulig å be andre civs om ikke å spre religion i mine byer? Jeg ble spurt om det av en annen civ i en save, men finner ikke muligheten til å gjøre det selv.

Hukser ikke helt men lurer på om det er under "discuss" når du snakker med an annen civ. Vet at du kan be andre om å slutte å spionere på deg der. Men kanskje jeg blander de to.

 

Anyway, er ca sånn tre kvart ut i mitt første GaK spill med Boudicca. Begynner å bli litt lei nå fordi jeg begynner å få et solid forsprang på de andre. Spiller på emperor og jeg synes vanskelighetsgraden har gått en smule ned med den nye utvidelsen. Spesielt happiness har jeg har blitt mye enklere i holde på glad siden, i hvertfall i mitt nåværende spill. Det har også vært enklere å alliere seg med de andre. Akkurat nå har jeg declaration of friendship men alle minus én av de andre civvene. Blir nesten litt for mye av det gode. Men selfølgelig så har jeg tvangskonvertert en god handfull av de til min verdensdominerende druidistiske relgion.

 

Jeg synes det er en ganske god utvidelse alt i alt. Alle tilskuddene er med på å gjøre spillet bedre. Kunne personlig ikke si det samme om Beyond the Sword til Civ 4. Det har ikke blitt så mange kriger i mitt pågående spill så jeg kan ikke uttale meg så mye om AI'en i krig, men jeg tror den har blitt et hakk bedre. Og det var også en av mine største forhåpninger til GaK. Et annet stort pluss er at krigen på havet har blitt mer relevant. Relgion og spionasje fungerer også bra. Men alt i alt er det absolutt fortsatt Civ 5 man spiller, på godt å vont. Synes Civ 5 er det solid strategispill men det er noen deler der jeg ikke helt klarer å like. Men men, godt over 200 timer har det blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at å spille mot AI i den nye xpoen ble mye enklere for meg (muligens grunnet playstyle) men merket at jeg gjerne måtte skru opp vanskelighetsgraden 1 hakk, gjerne 2 faktisk.

AI'en virker det ikke som spillet til religionens styrker, men heller spiller religion fordi det er religion om folk skjønner, mye samme tabbe som AI gjorde med culture før (og fortsatt gjør)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt fattet hvordan religion påvirker spillet utenom bonusene vi får. Kan man vinne religiøs seier? Jeg får opp en negativ (rød) melding når en av byene mine blir konvertert av en motstanders profet/misjonær. I dette tilfellet var det tvert imot positivt av byen ble konvertert, ettersom religionen til motstander gav bonus på ørken-tiles, og siden byen min var lokalisert i ørken, var det ikke noe negativt ved konverteringen. I motsetning, hadde min egen religion gitt bonus til jungle og river-tiles, noe som ikke fantes rundt den aktuelle byen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sitter her nå og vurderer å kjøpe meg Sid Meier's Civilization V på steam, siden de har tilbud på spillet ;) Vurderer og slenge med tilleggspakken også som kom ut i juni i år. Antar at jeg trenger selve hovedspillet for å kunne spille tilleggspakken uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...