Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ateisme/sekulær stat ett alternativ? :p

Nei, men det er dekket ved at når du nærmer deg moderne tid forandrer religion seg. Den blir mindre viktig og du kan bruke faith points til å kjøpe Great People.

 

Man velger jo slik at man får bonuser som "stacker" etter hvor mange som tilhører religionen. Disse bonusene er det vel bare du som startet religionen som får, og derfor er det veldig viktig å gjøre den størst mulig. Jeg hadde f.eks masse bonuser på produksjon og happyness fordi jeg spredde Islam til 2 andre civ pluss 4-5 city states.

Founder belief = kun den som grunnlegger religionen.

Follower belief = alle byer som har denne religionen som majoritet.

 

Så du kan dra nytte av en religion selv om du ikke grunnlegger den selv. Det liker jeg.:)

Lenke til kommentar

Ambassade lar deg ihvertfall kunne lage open borders avtaler, mulig at du må ha det for å trade ressurser også.. Vant forresten med østerrike på den diplomatiske måten i stad. Veldig artig å gå fra 2 byer til 18 på en turn (diplomatic marriage). Plutselig gikk jeg fra å satse på kultur til å satse på science gitt :p

Lenke til kommentar

G&K gjer spelet mykje betre, AI-forbedringa åleine er verdt pengane. Dei gjer fortsatt nokre dumme ting, men dei har i vert fall eitt motiv. Dei bygger faktisk opp ein arme, med melee i front og archers bak dei. Og om du og f.eks. Korea blir enige om å voldta Roma, kan du banne på at Korea faktisk gjer det.

Lenke til kommentar

Nei, AI er langt bedre etter hva jeg har erfart så langt. Vanligvis spiller jeg King-Emperor, men spilte Prince første gangen, mulig det var det som resulterte i at det var veldig enkelt å få world domination med religionen sin, samtidig som jeg ser nå at jeg var veldig heldig med plassering

 

Startet et nytt spill nå, random innstillinger i King som vanskelighetsgrad. Fikk startet religionen mye senere, men som sagt ser jeg at jeg var veldig heldig når jeg spilte Østerrike.

Lenke til kommentar

Testa nettop ett atlatlist rush med Maya, usannsynlig OP. Tok over 2 city-states og France (2 byer) på 70 "normal" runder. Og det var bare ett test-forsøk uten noe særlig optimalisering. Kombinert med pyramidene dems så får du en haug med science og faith utrolig tidlig.

 

Edit: Testa en gang til 5 byer etter 50 runder, og når courthouses poppa så hadde jeg latterlig mye happiness (siden nesten hver eneste by på starten har bra med luxury). Det store problemet er at du kommer til å ha en god del fiender helt fra starten av, men hvis du klarer å overleve så har du mer eller mindre allerede vinni.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Dette med religion blir litt tåpelig når man kan konvertere en "Holy City" bare med å snike inn en misjonær og det funker umiddelbart og hver gang.

 

Enig med deg. Merker også noe veldig underlig nå. Spiller Suleiman og har vel kommet til ca 1800 AD. Fikk en utrolig dårlig start så fikk aldri selv skapt en "world religion", noe det går bare an å lage 4 av. Kartet består forøvrig av mange småøyer.

 

Det som er underlig er at ingen enda har konvertert noen av byene mine til sin religion.. Det burde vel nesten være lov til å kalle en "bug".

Lenke til kommentar

Kjøpte nå G&K pluss alle de andre civ expansion packene som er utgitt, og startet en game som Nebukadneser (Eller hvordan du nå skriver det). Jeg har tidligere vært forsiktig med å utvide mye, ettersom jeg bruker å slite med happiness, iallefall når det kommer til høyere vanskelighetsgrader. Det som slår meg nå, er at med alle de nye luksusressursene, blir ikke dette lenger et så stort problem. (Naboen min, India, begynte forresten med en by omringet av oaser med sukker på. Han ble raskt steinrik, men produksjon så han heller lite til.)

 

Jeg synes også at spredningen av religion virker litt klumsete, Jeg var den tredje til å opprette en religion, men litt ut på attenhundretallet, er det fortsatt kun hovedstaden min som er troende.

 

Ellers så synes jeg det nye spionasje systemet er genialt. Jeg hadde en spion utplassert i en eller annen romersk by. Speideren min rapporterte at Cæsar planla et angrep mot noen, men visste ikke hvem. Noe senere kom Boudicca og rapporterte at hennes spioner hadde funnet ut at JEG var hovedmålet for Cæsars angrep. Jeg gjorde ikke noe annet enn å mobilisere, og ganske riktig, ca 10 turns etterpå kom Cæsar med sin hær vandrende mot grensene mine. Heldigvis hadde jeg Gatling guns og kanoner satt opp langs hele fronten, så angriperne flyktet med halen mellom bena.

 

En annen ting som slo meg under angrepet, var at fienden faktisk så organisert ut. Før kom det melee units og ranged units hulter til bulter, mens nå kommer de i en fornuftig formasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg spilte som Byzantines, nettopp ferdig. Var usikker på hvilken seier jeg skulle gå for, men tenkte at jeg måtte utnytte traitet til Bysantierne, som er en ekstra bonus på religion. Har også funnet ut at det kan være smart å starte med 4 byer. Var det eneste jeg laga selv, resten var puppets. Kelterne og kineserne var naboene på mitt kontinent (Nederland også, men Boudicca gjorde kort prosess med han). Den siste byen jeg stifta var litt for nær for Kelterne tydeligvis, så det ble krig. Desverre for min del hadde hun masse ekstra combat-bonuser i forhold til forsvar, og jeg hadde ikke vært flink til å ruste opp millitæret. Hadde en del penger til overs, så pumpa ut musketmen og det skremte henne til en truce etter en del kamper. Lærte av mine feil, og rusta opp millitæret på en ordentlig måte. Desverre for Boudicca hadde hun mange luksusressurser jeg ville ha. Klarte å overvelme både hun og Kineserne. Samtidig, på et annet kontinent hadde Polynesia tatt over omtrent hele kontinentet, bortsett fra en tykk stripe land helt lengst sør. Han var allerede i krig og hadde alt militæret sitt hos Indianerne i nord. Da var det nesten litt for lett å ta han. Fikk flere og flere luksusressurser, og så ikke noe poeng i å stoppe der. Dominerte hele verden i 1980, og hadde samlet opp 50k gold, 700000 soldater og to kontinenter.

 

AI kunne kanskje vært bedre, ikke bra intelligent å ha flanken sin såpass åpen. Alt i alt veldig fornøyd med spillet, gleder meg til å spille med kartago!

 

Ble litt langt og ikke minst potensielt kjedelig innlegg, men nettopp spilt ferdig, og er fortsatt "i det" :w00t:

Endret av Nord-Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...