Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er som sagt ny i civ5.. så klarer enda ikke helt å forrstå det med food og hammere... må jeg farme mye food eller? hvordan fungerer det der? og MÅ jeg sience på alle tingene på forsknings treet? eller holder det å forske på det jeg vil satse på ? vist citizens klager og vil ha f.eks wool, må jeg da høste wool? eller gems? må jeg da høste gems vist jeg egentlig ikke trenger det? huff... aldri spillt di andre civ spillene, men føler jeg må spille dette fordi det virker så bra. vil så læære meg det grunnleggende, please hjelp anyone.. f.eks hvor mange workers bør jeg lage? må jeg ha workerne til å lage noe hele tida? eller kan dem bare stå standby? eller skal dem lage noe hele tida osv? huff.. vanskeliiii...

Lenke til kommentar

Er som sagt ny i civ5.. så klarer enda ikke helt å forrstå det med food og hammere... må jeg farme mye food eller? hvordan fungerer det der? og MÅ jeg sience på alle tingene på forsknings treet? eller holder det å forske på det jeg vil satse på ? vist citizens klager og vil ha f.eks wool, må jeg da høste wool? eller gems? må jeg da høste gems vist jeg egentlig ikke trenger det? huff... aldri spillt di andre civ spillene, men føler jeg må spille dette fordi det virker så bra. vil så læære meg det grunnleggende, please hjelp anyone.. f.eks hvor mange workers bør jeg lage? må jeg ha workerne til å lage noe hele tida? eller kan dem bare stå standby? eller skal dem lage noe hele tida osv? huff.. vanskeliiii...

Skal prøve å hjelpe deg litt; Må si først at jeg ikke har rukket å spille civ 5 veldig mye enda.

 

Du har jo da to måter å styre hva byen din produserer; det ene er hvilke improvements du setter workerne dine til å lage. Det andre er det å styre hvilke tiles innbyggerne i byen din skal jobbe på. Jeg tenker at du som nybegynner kan overlate i alle fall sistnevnte til automatikken i spillet. Den gjør en brukbar jobb i å velge. Selv har jeg faktisk aldri prøvd å styre dette selv. Hvilke improvments du gjør har derimot litt å si. Det enkleste er kanskje bare å bygge en variasjon av de forskjellige (dvs farms, trading posts, mines, etc). Unntaket er at du absolutt bør følge spillets anbefaling der det er spesielle ressurser (f.eks. du bør absolutt bruke mine som improvment på gullressurser, osv).

 

Angående science så bør du for det første sørge for at du ikke blir hengende for langt etter, dvs du trenger nok byer og bygninger i byene dine (libraries etc) til å henge med (men ikke bygg byer og libraries over stokk og stein!), dernest er det lurt å fokusere på en strategi, men bare til en viss grad. Du trenger alle oppfinnelsene etterhvert, men kan med fordel prøve å finne om det er noen oppfinnelser et par trekk fram som du ønsker å være ekstra tidlig ute med ift motstanderne. Det kan for eksempel være at det er et wonder som passer godt med den victorytypen du har valgt, og da bør du være tidlig ute med den oppfinnelsen som lar deg bygge dette.

 

Workers... Jeg pleier å bygge en nokså tidlig, for eksempel etter en scout. Også bruker jeg ikke veldig lang tid før jeg har en eller to til, men programmet anbefaler langt flere workers enn jeg føler er nødvendig. Hvis du for eksempel bygger scout - worker - settler - worker, så har du en god start, og da trenger du ikke mer enn en worker til på en god stund. Men jeg tror det er lønt i de fleste tilfeller å komme relativt kjapt opp i 2-3 byer.

 

Lenge har workerne hendene fulle, men etterhvert blir det kanskje lite å gjøre. Du bør bruke de hele tida til du har bygd improvments på alle tiles innenfor ditt territorium.

 

Edit: Og nei, du trenger ikke stresse med hva byene dine "demands", det gir ingen negativ effekt å ignorere det, bare en bonus om du klarer å oppfylle det.

Husk å bygge trade routes (vegforbindelser) mellom byene dine. Kan være lurt å anlegge byer sånn at du får mange resources (spesielt jern, hest osv er viktig).

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Har fått en irriterende bug nå, har spillt ca 5-600 turns og lagret, når jeg laster inn spillet på nytt å gjør meg ferdig før jeg velger Next turn, så låser spillet seg.

 

Leste litt på Forummet til Civilization å fant ut at det var andre som hadde opplevd dette men at det ikke var kommt noen løsning fra Steam, noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar

Kjipt dragonlove. :/

 

Lagret selv et game der jeg hadde +2000 culture/turn for alle achievementsa (fully explore ... policy track), men neida, de ble ikke registrert. :hmm: Mangler bare autocracy da, dritt policy. :nei:

 

Kom videre nå, jeg lagret med ett nytt navn :)

 

Men er det noen som vet hva man skal gjøre med de der SS Rakett delene? sto noe om at man skal frakte det til hovedstaden for å sette det sammen der men det skjer jo ikke noe når jeg plasserer det der?

Lenke til kommentar

Argh, er virkelig vanskelig å satse på Culture seier. Har prøvd flere ganger nå, men klarer det aldri. Hver gang får jeg minst én superdupernasjon som har 127 byer, flere tusen gull og er minst en æra foran meg i Science. Tror jeg satser i overkant mye på Wonders og dermed ikke får utviklet landet mitt noe særlig på andre måter. Ender alltid med at jeg bare gir opp saven. :p

 

Edit: spiller på King btw.

Endret av iRoman
Lenke til kommentar

Når man helst vil opp i flere hundre +culture så virker ikke 2+ som store greiene, men det vil vel kanskje gi en liten boost helt i starten hvor høy +culture er veldig vanskelig. Får fortsette å eksperimentere, og hvis jeg blir alt for frustrert så finnes det sikkert en eller annen guide hvor noen har funnet ut den mest effektive måten å gjøre det på. Vil aller helst finne ut av den perfekte balansen selv, det er jo en stor del av hva Civ. handler om. Når jeg tenker meg om så burde jeg bli mye flinkere til å bli venner med kulturelle bystater, det kombinert med kriging som Azteker er kanskje det som trengs for å klare det.

Endret av Ercles
Lenke til kommentar

Søk på "civilization 5 cheats" i google?

 

ja, veldig mye. men finner bare latterlige sider.

 

Trainerene på nett er bare tull. Gå på steam, Library/Tools og last ned sdk'n med world editor og greier. Der har du og et program som heter firetuner som lar deg mekke det meste på kjørende spill. Du ødelegger mye av spillgleden helt om du bruker det.

Lenke til kommentar

Søk på "civilization 5 cheats" i google?

 

ja, veldig mye. men finner bare latterlige sider.

 

Trainerene på nett er bare tull. Gå på steam, Library/Tools og last ned sdk'n med world editor og greier. Der har du og et program som heter firetuner som lar deg mekke det meste på kjørende spill. Du ødelegger mye av spillgleden helt om du bruker det.

 

finner den ikke i listen jeg. :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...