Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

^ Er vel bare én fremtids-enhet i spillet, Death Robot, og det er sikkert fullt mulig å få tak i den før 1940 hvis man virkelig går inn for det! :D

 

 

Noen som vet om longbowman faktisk har en range mer enn crossbowman? Står "range: 2" på begge i cyclopedia-en.

Endret av Whalecore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er litt festlig at en enkelt enhet kan bli flere hundre år gammel hvis man ikke oppgraderer den eller den dør. Tenk så slitne de stakkars soldatene må være da.

Er så digg å ta vare på den første scouten du bygger. Det er som regel den første enheten som blir bygget. Om du er heldig, finner du pil-og-bue i noen ruiner. Nå har du archers som ikke har penalty på hvor de kan gå hen. Så kan de oppgraderes til crossbowmen -> musketeers -> riflemen -> infantry -> mechanized infantry -- som kan bevege seg fritt gjennom skog og fjell! :D

 

 

--

Forresten, fant ut at longbowmen faktisk skyter 3 ruter (til tross for at det står range: 2).. og fysøren det er sykt. Total militær dominanse så snart du får machinery-tech. :D

Endret av Whalecore
Lenke til kommentar

Er så digg å ta vare på den første scouten du bygger. Det er som regel den første enheten som blir bygget. Om du er heldig, finner du pil-og-bue i noen ruiner. Nå har du archers som ikke har penalty på hvor de kan gå hen. Så kan de oppgraderes til crossbowmen -> musketeers -> riflemen -> infantry -> mechanized infantry -- som kan bevege seg fritt gjennom skog og fjell! :D

 

 

--

Forresten, fant ut at longbowmen faktisk skyter 3 ruter (til tross for at det står range: 2).. og fysøren det er sykt. Total militær dominanse så snart du får machinery-tech. :D

 

Kult, må prøve den scout saken!

 

Klarte litt uplanlagt å få City staten Stockholm til å ta over en annen by i går. Var allies med dem når jeg gikk til krig mot noen som kom litt for nære meg og etablerte en by som tok en resurs jeg hadde sett meg ut. Da erklærte Stockholm krig og og flytta en enslig enhet nedover mot fiendens by etter mine tropper. Jeg kjørte på tungt med range-attacks mot byen men klarte ikke å gjøre meg ferdig før jeg gikk tom for enheter den runden. Da gikk svenskene rett inn i fiende byen og tok over når jeg avslutta runden. Det geniale er at siden vi er allies fikk jeg resursen fra dem etterpå uten å måtte tenkte på å betale happiness, ekstra for kultur osv. pga. den ekstra byen. Nøytral meg her og der ja :-)

 

Tror jeg har gått glipp av en del achievements. Har spilt offline en del, og nå som jeg kobla til igjen ramler det på med achievements av banale typer når jeg starta en ny runde.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Nei, vil ikke si femmeren er mye bedre. Grafikk er en del bedre først og fremst. Ellers er det bare noen ting som er litt annerledes.

 

Noen som har funnet noen gode strategitips? Alltid lurt å bygge ting som granaries så snart man har sjansen, eller skal man følge prinsippet "ikke bygg bygninger med mindre du ikke har bruk for units i øyeblikket"? Det virker som det i alle fall er lurt å fokusere på å få mange byer, på culture, science, poeng og domination victory i alle fall.

 

Synes motstanderen snapper wonders vel ofte, selv på easy, men men. Er vel noe med å unlocke den der policyen som gir +33% wonder production tidlig..

Lenke til kommentar

Største forbedringen fra firern til femmern for min del er definitivt at du ikke kan stacke units lengre. Du må tenke mye mer strategisk, og kartet har mye mer å si.

 

Wonder-bygging er vanskelig ja.. spesielt hvis du skal ha mange byer. Er nok best å fokusere på èn stor by hvis du vil ha masse wondere. Du får forresten gull hvis wonderen du holder på å bygge blir avbrutt av at noen andre klarer det, ganske mye også egentlig. Så det kan være lurt å begynne å bygge selv om du er sent ute.

Lenke til kommentar
Det virker som det i alle fall er lurt å fokusere på å få mange byer, på culture, science, poeng og domination victory i alle fall.

Du er klar over at hver by du har øker antall poeng du trenger for neste culture nivå med 30%? Å spamme setlers har ikke stort for seg hvis du skal ha culture victory. ;) Sience, poeng eller domination derimot, spam i vei. Men vær klar over at AI i Civ V er veldig aggressiv så vær varsom hvor nærme du plasserer byene dine i forhold til AI. :yes:

Lenke til kommentar

Oi, den culture greia var jeg faktisk ikke klar over, Camorack. Takk for tipset! Da virker achievementen med cultural victory med max tre byer som Gandhi plutselig mer oppnåelig.

 

Rent bortsett fra å bygge så mange cultural bygninger som mulig, hva annet kan hjelpe? Bli allies med kulturelle bystater?

Lenke til kommentar

Åja, sier du det ja! Vel, 30 % er vel ikke mer enn at det i alle fall tidlig i spillet er lurt å anlegge nye byer?! Jeg fikk for øvrig til en culture victory på easy nå. Var heldig og hadde et kontinent for meg selv (unntatt to city states). Visste fra starten at jeg ville ha culture, men mista noen viktige wonders tidlig. Gikk bedre etterhvert da motstanderne fant hverandre og begynte å krige seg imellom. :p. Min army var lousy, men det gjorde ingenting. Ikke en eneste krig- Det tror jeg er first time ever i min Civ-spilling.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Oi, den culture greia var jeg faktisk ikke klar over, Camorack. Takk for tipset! Da virker achievementen med cultural victory med max tre byer som Gandhi plutselig mer oppnåelig.

 

Rent bortsett fra å bygge så mange cultural bygninger som mulig, hva annet kan hjelpe? Bli allies med kulturelle bystater?

Kjør som Napoleon, +2 culture per by frem til steam power(?). (Har enda til gode å spille som Ghandi, så vet ikke fordelen du får med han) Også er det et par policies som hjelper en del, som f.eks den som gir 50% av excess happiness til culture. :thumbup:

 

Åja, sier du det ja! Vel, 30 % er vel ikke mer enn at det i alle fall tidlig i spillet er lurt å anlegge nye byer?! Jeg fikk for øvrig til en culture victory på easy nå. Var heldig og hadde et kontinent for meg selv (unntatt to city states). Visste fra starten at jeg ville ha culture, men mista noen viktige wonders tidlig. Gikk bedre etterhvert da motstanderne fant hverandre og begynte å krige seg imellom. :p. Min army var lousy, men det gjorde ingenting. Ikke en eneste krig- Det tror jeg er first time ever i min Civ-spilling.

Anlegge nye byer i starten er et must hvis du ikke skal havne LANGT bak i sience. Plaier å anlegge en ny by i nærheten av capital og en et stykke unna som oppfordrer AI til å angripe den i stedet for "hovedbyene" mine. Med tradition/honor policy/1 wonder (husker ikke hvilket, men var litt "late" game.) så er det en drøm å sitte i eget territory og forsvare seg. Sto imot hærene til både Cathrine (Russland) og Washington (USA) med 2 longswordsmen og 1 cannon. Begge hadde 15-20 units de kom med, (King difficulty) minsta ingen av mine tre units. Endte opp med den sykeste oppgraderingen av cannon (var level 8, kunne skyte 2 ganger på en turn + 1 tile lenger enn normalt). Vant ikke runden, men sykt morsomt å slå 30-40 units med mine 3. :D

Endret av Camorack
Lenke til kommentar

Forskjell på Citizens og Workers. Workers lager improvments, som øker produksjonen fra en tile.

 

For å velge hva citizens skal arbeide på går du inn i by-menyen. Da har du muligheten til å la spillet velge hva innbyggerene skal fokusere på (produksjon, mat eller penger osv...), eller fininstille selv ved å velge hvilke selv tiles de skal jobbe på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...