Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

11. og ja har oppdatert til nyeste nvidea driverne (ikke beta).

Bytt til dx9 og se om problemet vedvarer.

 

crashet der også.

 

og foresten, en patch er på vei

 

http://www.shacknews.com/onearticle.x/66006

 

Ah , perfekt. De fikser 2 ting som har stoppet meg fra å spille Civ 5. Dual screen scrolling og neverending deals. Pluss en haug av andre ting. Nå begynner det å linkne på noe :)

Lenke til kommentar

Tricky å ha mange byer- happiness går i dass. Hvor mange er det meste du har hatt? Funka det?

Litt usikker på max, rundt 40 tipper jeg. Da kjører jeg -1-3 hapiness, ca. 40 var på prince. Ikke kjør det hvis du satser på culture hvertfall, virker nesten umulig over 5 byer på king eller høyere.

Lenke til kommentar

Må si at Franrike virker som en av de sterkeste nasjonene. Spilte igjennom en gang nå på Emperor, std map size, vant lett i ca år 1700 med verdensherredømme. Da hadde jeg vært størst sivilisasjon fra år 0. Man får utvidet byene sine kjapt og man får raskt ulike styrebonuser. Tok -50% til settlerbygging først og fikk ut endel settlers.

 

Forøvrig er jeg litt skuffet over AIen, håper den snart blir patchet grundig. Er jo bare å feie over det som er av fiendetropper. De plasker gjerne rundt utpå sjøen, selv om jeg har total sjødominans osv.

 

 

 

 

 

edit: spillet koster ca 230 kroner hos play.com :)

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Denne tråden trenger ikke enda et innlegg av typen "personlig-anmeldelse-etter-noen-timers-spilling", men jeg kjenner bare et visst behov for å blåse ut litt "steam" her... Merk at jeg så å si aldri ville trukket en så snarlig konklusjon om noe som helst, men dette er bare grensesprengende!

 

 

Dunder og satan for et makkverk av et spill! :angry:

 

 

1. Den latterlige 1 UPT-regelen er ene og alene nok til å ødelegge spillet for min del. Prøv f.eks. å okkupér en by som ligger på tippen av en smal halvøy, og hvor tilene har ekstra movement cost. De fremste unitene blir jo da rimelig innesperret, slik at det blir nærmest umulig å rullere. Siden unitene får kun 1 movement point i slikt terreng, så kan de ikke engang passere hverandre, fordi de da vil ende på en tile som allerede er okkupert. Det kunne godt ha vært en regel som begrenser størrelsen på SoD, men 1 UPT?? Det får da være grenser!

 

2. Diplomati-delen virker latterlig. Avtaler inngås og brytes i hytt og pine. AI kommer med vanvittige krav til f.eks. open borders når spilleren foreslår det, bare for å selv fremme et helt balansert forslag om det samme - noen få turns senere.

 

3. Selv med bred erfaring fra tidligere spill, har jeg en konstant følelse av å famle i mørket. I Civ IV hadde man f.eks. full oversikt over hvem de forskjellige territoriene tilhørte.

 

4. Dårlig balanse mellom hvor lang tid det tar å bygge forskjellige bygg/units. Improvements synes jeg også for lang tid. Og man kan ikke engang få flere workers til å samarbeide om samme oppgave.

 

+ sikkert mye mer som ville dukket opp etter mer spilling - om jeg gidder det, da.

 

 

Selvsagt skal det ta tid å sette seg inn i slike spill - det er en naturlig følge av stor detaljrikdom, som jeg ser på som positivt. Men den frustrasjonen jeg så langt har følt, handler nok mest om en plattform som virker svært lite strømlinjeformet og gjennomarbeidet.

 

Det eneste virkelig positive jeg har notert så langt, er at grafikken selvsagt er langt bedre, men for meg spiller det liten rolle i slike spill.

 

 

Får vel trøste meg med at denne serien er tilknyttet en community som er helt fantastisk dedikert og kompetent. Det vil nok snart komme mods som langt overgår originalen. For spør dere meg skulle dette spillet aldri vært utgitt i sin nåværende stand.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Enig med Isbilen. 1UPT synes jeg er flott. Kunne ikke fordra megastacks of doom som opptredde i 4eren. At naturlige flaskehalser i terrenger setter begrensninger på antall enheter, er jo ikke helt urealistisk. Eksempelet med en by ute på et nes, så er det vel ikke værre enn å bombe med båter?

 

 

Er heller ikke enig med Quintero i at man famler i blinde. Civ5 virket på meg tvertom veldig intuitivt og jeg kom veldig fort inn i hva jeg ser på som en rekke elegante designløsninger. Nå skal det kanskje sies at jeg har spilt Civ1-5, Col1-2 mye, samt en håndfull andre turbaserte spill. Må si at jeg liker 5eren bedre enn 4eren allerede.

 

 

To problemer gjenstår, men kan patches: AI og CTDproblemer. Når dette kommer i orden, tror jeg Civ5 vil bli et av de spillene jeg bruker mye tid på.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...