Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

Jeg synes egentlig poengsummering i Civ er ganske teit. Her om dagen spilte jeg for eksempel med Japan med sikte på Science. Litt ute i moderniteten måtte selvfølgelig Augustus prøve seg. Etter å ha tapt Tokyo på andre siden av sundet, klarte jeg med nød og neppe å slå tilbake angrepet i et strategisk nyttig fjellpass sør i riket. Deretter ble flere enheter ferdigstilt, og etter litt klabb og babb tok jeg tilbake Tokyo, frigjorde Firenze og fortsatte mot Roma som falt ganske kjapt. I de følgende fredsforhandlingene frigjorde jeg alle bystatene Augustus hadde lagt under seg og vant til slutt Diplo. I følge poengsummen var dette en mye dårligere omgang enn om jeg bare hadde gått rett til Science så fort som mulig. Jo mer plankekjøring, jo høyere score, men teknikker for plankekjøring kan man lett tilegne seg på nett. Det er mer uventede ting som utfordrer.

 

En ting jeg synes poengsummen burde tatt hensyn til var hvor mye man loadet. Civ V legger opp til en quicksave-bruk som man kan si grenser til juks. Jeg mener det får være opp til hver enkelt hvordan man vil leke med sitt eget leketøy, men det er klinkende klart at å bite i seg hvert eneste nederlag uten å loade er en helt annen utfordring.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner dem i hvert fall i usersettings.ini.

SinglePlayerAutoEndTurnEnabled = 0, endres til 1 hvis du vil slå det på. Jeg har ikke prøvd det, men ser for meg at det kan være ganske slitsomt. Dessuten er det beste tidspunktet å lagre på rett før du klikker "next turn". Da får du en påminnelse av tingenes tilstand med en gang du fortsetter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Angående score:

 

You.earn.points.for:

•. The.number.of.tiles.in.your.borders.(this.is.the.least.important.factor.in.victory)

•. The.number.of.cities.in.your.empire

•. Your.population

 

Sier ikke noe om hvilken vei disse går, men jeg synes iallefall at jo mindre jo bedre.

 

Er da mye større bragd og vinne med 1 by en 20 feks!

 

Tok i går Bollywood achivement, og fikk ikke akkurat høy score :(

Lenke til kommentar

Angående score:

 

You.earn.points.for:

•. The.number.of.tiles.in.your.borders.(this.is.the.least.important.factor.in.victory)

•. The.number.of.cities.in.your.empire

•. Your.population

 

Sier ikke noe om hvilken vei disse går, men jeg synes iallefall at jo mindre jo bedre.

 

Er da mye større bragd og vinne med 1 by en 20 feks!

 

Tok i går Bollywood achivement, og fikk ikke akkurat høy score :(

 

Med andre ord er ikke årstall kalkulert med i end-score? Da lønner det seg jo å grinde så lenge som overhodet mulig og bygge mest-mulig-byer, før man vinner. Virker teit, om det sant da. Civ2 hadde bedre system enn det der.

Lenke til kommentar

@ iRoman, aha der de flyttet den. Lå under options før. :new_woot:

 

Formatert maskina etter at jeg satt på den settingen, så nei.

 

øøØø Eg formaterte før eg installerte Civilization og skrudde på instillingen mens instillingen var på taket og julenissen kom ned pipa.

Aner du i det hele tatt hva vi snakker om?

Lenke til kommentar

Eg missforstod visst, beklager trodde dere kødda.

 

Nå har ikke eg noe patch men har spørsmål til dere som har.

 

1.

 

Fikser patchen problemet med at jo lenger ut i spillet man kommer jo trægere går spillet, tenker da på endturn.

 

Får nå du spiller på større kart en small og har utforska en god del av kartet, blitt kjent med dei fleste land og bystater så går spillet trægt som sirup. Føler til tider at eg sitter lenger og venter på det skal bli min tur en eg spiller.

 

Dette gjør at når eg kommer et stykke ut så mister eg hele motivasjonen og spiller aldri helt ferdig. Starter eg på nytt map så er det akkurat som natt og dag, da blir det knall kjekt igjen.

 

Og loade og save går og mye senere jo lenger man kommer ut i en game. Det værste er at dette bygger seg opp sakte men sikkert så du merker det ikke sånn pang men dreper spillelysten langsomt som tortur.

 

Opplevde ikke at dette var noe stort problem på minimap eller smalmap.

Lenke til kommentar

Ok, culture @ King down, turn 442 eller noe sånt. Fikk noen utbyggingskåte naboer, og da Darius ville ha meg med på å velte Elizabeth var jeg ikke vond å be. Problemet hans var at krigen tæret på armeen hans mens min bare høstet erfaring. Brant ned det jeg kom over. Jeg fikk London, han fikk svarteper. Etter å ha forrådt ham, ble jeg erklært på av Wu siden hun antageligvis skjønte tegninga. Ikke lenge etter hadde jeg fire hovedstader og min Mumbai, resten ble til aske.

 

Hvis man får unnagjort det verste folkemordet før man "oppdager Amerika", slipper man dårlig rykte. Etter at siste kineser falt var jeg aldri i krig og ingen var fiendtlige, selv om det ble litt vel spennende iblant. Professional Army og Pentagon hjalp meg bygge en staselig forsvarshær, og ingen gadd prøve seg.

 

Dagens sitat:

Your destroyer bombarded an enemy destroyer and destroyed it.
Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...