Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til at det var flere enn ProDykk ja.

Grunnen til at jeg valgte de var egentlig veldig enkel, kurs hver uke :)

Fant ut at jeg skulle ta dykkerlappen på søndag, kontaktet de på mandag, start kurs på torsdag, passet meg perfekt.

 

Men, noen som har noen bra oversikt over dykkersteder på østlandet/norge generellt?

Helst i/rundt mjøsa for min egen del nå, men alt tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Forslag til hvor man kan få tak i neopren-lim og neopren?

Tenker på en fysisk butikk man drar i.

Jeg tenkte jeg skulle lage lommer på tørr-drakta, jeg hørte med ett dykkesenter, de kunne fikse det for 700kr, det er i overkant mye syntes jeg...

 

Eller er dette noe man ikke bør gjøre selv?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

XXL selger ihvertfall neopren-lim, neopren kan du vel få fra en gammel/billig våtdrakt elns.?

Har en våt-drakt jeg tenkte jeg kunne ofre.

 

Men, har egentlig gått bort fra hele planen, kjøper heller en lomme jeg fester i drakta og rundt låret, så får jeg både friheten til å ikke ha det og det praktiske med å kunne ha den.

Samt jeg kan bruke den på andre drakter...

Lenke til kommentar

No har eg bestilt tur til Malaysia! 24 november til 2 desember.

Sendt ein mail til Scuba Jeff, så får vi sjå korleis dykkinga blir. Gleder meg! :!:

 

(Jau, står no mellom å ta advanced kurs i Cairns og Rescue diver på Malaysia, eller berre advanced på Malaysia. Om eg har pengane til det, så blir det det første)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

No har eg bestilt tur til Malaysia! 24 november til 2 desember.

Sendt ein mail til Scuba Jeff, så får vi sjå korleis dykkinga blir. Gleder meg! :!:

 

(Jau, står no mellom å ta advanced kurs i Cairns og Rescue diver på Malaysia, eller berre advanced på Malaysia. Om eg har pengane til det, så blir det det første)

Satser på å ta "deep diver" nå snart, for så ta minst Rescue neste sommer, håper på å ta få tatt Master samtidig.

Lenke til kommentar

Som eit Padi adventure kurs, del av advanced eller er det ei anna sertifisering enn padi?

 

Trur forresten ikkje eg kjem til å ta Rescue diver i Malysia likavel. Har neppe pengane (Dessutan er førstehjelpskurset eg har på Norsk, det hjelper sikkert ikkje å vifte med :p .) Skal dog ha advanced kurset før eg reiser dit, i og med at Sipadan har eindel krevande dykk, og eg vil gjerne auke sjansen til å få delta på dei dykka. (Lurer på om det var south point eller drop off, der ein gjekk ned til ein dybde som medfører nitrogennarkose, for å dykke med hammerhai)

Lenke til kommentar

Som eit Padi adventure kurs, del av advanced eller er det ei anna sertifisering enn padi?

 

Trur forresten ikkje eg kjem til å ta Rescue diver i Malysia likavel. Har neppe pengane (Dessutan er førstehjelpskurset eg har på Norsk, det hjelper sikkert ikkje å vifte med :p .) Skal dog ha advanced kurset før eg reiser dit, i og med at Sipadan har eindel krevande dykk, og eg vil gjerne auke sjansen til å få delta på dei dykka. (Lurer på om det var south point eller drop off, der ein gjekk ned til ein dybde som medfører nitrogennarkose, for å dykke med hammerhai)

Det er ett emnekurs under Advanced :)

Det gir deg sertifisering til å gå ned til 40 meter :)

 

med ein går jeg ut i fra at en dykker gjorte det, ikke at man gjør det der, om det er snakk om nitrogennarkose :p

Du bør forresten satse på nitrox om du ikke allerede har det, deg gir deg snillere tabeller så du kan være nede på dybdene lengre, om du har luft nok til det.

Lenke til kommentar

Aigh't. Same greia eg går for no då :)

 

Jaudå. Men det er ikkje snakk om kraftig nitrogennarkose i tilfelle. Sitat frå Divetheworld, som eg bestilte opphaldet hos (siten er south point):

 

"This is a good place to get a bit deeper in the morning as long as you don't mind a thin layer of narcosis-on-toast for breakfast. South Point is one of the most likely sites for the more rare sharks such as hammerheads and thresher sharks, both of which tend to stay at depths here of 40+ metres."

 

Får vel sjå om det blir nitrox-kurs eg tek i Malaysia i så fall. Har eg fri tilgong på stranddykk på Mabul, så vil eg jo gjerne få utnytta det :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slenger meg også på her jeg ;D Er en fersk Rescue diver som bor for tiden på Gran Canaria, har jobbet litt i et dykkesenter før og har eget utstyr. For tiden driver jeg bare med vanlig båtdykking og venter på at jeg skal bli 18 for å starte på divemaster kurset :)

Er Rescue diver-kurset veldig vanskelig?

Skal ta det til neste sommer, men vet ikke om jeg skal satse på divemaster også, etterpå...

Lenke til kommentar

Slenger meg også på her jeg ;D Er en fersk Rescue diver som bor for tiden på Gran Canaria, har jobbet litt i et dykkesenter før og har eget utstyr. For tiden driver jeg bare med vanlig båtdykking og venter på at jeg skal bli 18 for å starte på divemaster kurset :)

Er Rescue diver-kurset veldig vanskelig?

Skal ta det til neste sommer, men vet ikke om jeg skal satse på divemaster også, etterpå...

 

 

Personlig syntes jeg ikke det var spesielt vanskelig. Hadde litt problemer fordi jeg måtte bære en 90kilos mann ut av vannet når jeg veier 50 selv :nei: Men bortifra det så var kurset spennende og lærerikt, og føler meg litt tryggere dersom noe skulle skje både under og over vann. Men jeg tok jo dette kurset i varmtvann så vet ikke om det eventuelt er noen forskjeller i kaldt vann bortsett fra tørrdraktene.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt divemaster kurset hvis du har lyst til å satse på en karriere innenfor dykking. Håper jeg klarte å svare godt nok på spørsmålet ditt :thumbup:

Endret av Miggelitoo
Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg ikke det var spesielt vanskelig. Hadde litt problemer fordi jeg måtte bære en 90kilos mann ut av vannet når jeg veier 50 selv :nei: Men bortifra det så var kurset spennende og lærerikt, og føler meg litt tryggere dersom noe skulle skje både under og over vann. Men jeg tok jo dette kurset i varmtvann så vet ikke om det eventuelt er noen forskjeller i kaldt vann bortsett fra tørrdraktene.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt divemaster kurset hvis du har lyst til å satse på en karriere innenfor dykking. Håper jeg klarte å svare godt nok på spørsmålet ditt :thumbup:

Frister å i hvert fall ha mulighet til å starte en karriere innenfor dykking.

uansett, planen er ganske klar, jeg skal bli DM, spørsmålet er bare når :D

Har kommet til Advanced da instruktøren "lurte" meg til å bli noen dager til å ta advanced kurset, da er ikke veien så lang til DM, bare 2 kurs, 5 emnekurs og 50 dykk så er jeg der.

Sikkerhet er forresten noe jeg også setter veldig høyt, vurderer å kjøpe eget dykker-førstehjelps utstyr sånn i tilfelle noe skulle skje, men det er dyrt...

Kjøpte forresten eget utstyr første dag på kurset, så det er i boks, prøver å dykke så ofte jeg har mulighet, men tiden strekker ikke alltid godt nok til...

 

ble faktisk delvis tilbudt å ta Rescue rett etter advanced, men føler det hadde blitt litt vel mye inn på en uke, samt en noe ufortjent tittel å ha når man akkurat har startet med å dykke :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hehe, skjønner deg ganske godt :!: Er en del praksis i Rescue kurset også, så kanskje en god ide :cool: Har tenkt til å ta tørrdrakt kurset til sommeren selv :w00t: Du kan jo også bare starte med å kjøpe en pocket-mask til å begynne med. Høres kansje litt "pysete" ut men det er virkelig mye lettere å gi munn-til-munn med en pocket-mask i vannet kontra uten.

Lenke til kommentar

Hvis (når?) jeg tar rescue diver blir det helt klart i varmere strøk, etter å tatt øvelser i oslofjorden i januar er det lite som frister like lite som øvelser i så kaldt vann.

Bare jeg som er litt mer skeptisk til å ta kurs i syden?

Tenker på både kvaliteten på kurset og språket...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...