Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

PADI har vel ein viss kvalitet på kursa sine uansett?

 

Dessutan er vel "syden" litt upresist? Alt blir jo på ein måte "syden i forhold til Norge :p

 

Slapper forøvrig av på rommet mitt på Mabul akkurat no. Har nettopp vore å dykka på Nudibranch center. Det var fantastisk! Jæklig kraftig straum i starten, så det gjekk i ein helvetes fart langs korallveggen. Såg forøvrig sikkert over 20 skilpadder; nokon av dei var sikkert på størrelse med ei dobbeltseng!

 

Halv seks i morgon tidleg går turen ut til Sipadan, og det skal etter sigande vere enne betre! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PADI har vel ein viss kvalitet på kursa sine uansett?

 

Dessutan er vel "syden" litt upresist? Alt blir jo på ein måte "syden i forhold til Norge :p

Syden er veldig upressist, men, jeg tenker på utlandet generellt, f.eks spania, egypt, hellas, osv...

Så lenge jeg ikke har noe spesifikt land jeg tenker på, så funker "syden" :)

Tror det har noe med at de første gang jeg dykket, fikk jeg ca 1 minutts opplæring før jeg dykket i sjøen. Når en veninne skulle ha ett prøve-dykk i norge, så måtte hun vist gjennom masse teori og en del øvelser før hun fikk prøvedykke i sjøen.

Nå går dette på enkeltheldelser og personlig erfaring, men fortsatt nok til at jeg er skeptisk til å ta kurs andre steder...

 

Jeg skal forresten ha meg Poweshot S95 og undervannshus neste uke, får se om det ikke blir noen bilder her etterhvert :)

ca 5000 syntes jeg er i overkant mye for greiene, men det er vel verdt det...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tja, men spørsmålet er vel eigentleg om du strengt tatt treng å gjere det noko vanskelegare enn det er?

 

Ein kjapp briefing bør igrunn halde for eit enkelt prøvedykk. "Hugs å pust kontinuerlig, eit par handsignal, litt oppdriftskontroll og off you go"

 

Synest sjølv kurset eg tok i Egypt var veldig bra. Samme med det i Australia. Synest sikkerheitshysteriet i Norge er rimeleg drøyt til tider. Ingen grunn til å skremme vekk folk som berre vil prøve eller sløs med såpass mykje tid. Du har jo instruktøren der til å hjelpe, dykket blir rimeleg grunt, og det skal litt til før skiten treff vifta. Men det er no eingong berre mi personlege meining.

 

Er S95 etterfølgaren til S90 forresten? Blei anbefalt S90 av han eg delte rom med på dykkebåten. Bilda han hadde tatt var skikkeleg bra, så eg tenkte på å investere i det sjølv.

Lenke til kommentar

Ang opplæringen jeg fikk, så var det strengt tatt kun å huske å puste hele tiden, samt hva man pustet med. ingen oppdriftkontroll, ingen signaler, ingen info om hva man gjør om pusteventilen faller ut, osv.

Men, ang prøvedykket, så syntes jeg det hadde holdt med en liten innføring med det viktigste. vi hadde vært 2 dykkere+instruktør på prøvedykket, så det var litt unødvendig strengt.

 

Ang kurs, så liker jeg personlig at det er vanskeligere og sikrere når jeg først tar kurset, tror jeg lærer mer på den måten :)

 

S95 er etterfølgeren til S90 ja, vistnok bare stabilisator og ett par små forbedringer, men høyere oppløsning på filming gjør at jeg syntes S95 er verdt de ekstra pengene.

Har fått det anbefalt av flere som har ganske godt greie på fotografering :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ang opplæringen jeg fikk, så var det strengt tatt kun å huske å puste hele tiden, samt hva man pustet med. ingen oppdriftkontroll, ingen signaler, ingen info om hva man gjør om pusteventilen faller ut, osv.

Men, ang prøvedykket, så syntes jeg det hadde holdt med en liten innføring med det viktigste. vi hadde vært 2 dykkere+instruktør på prøvedykket, så det var litt unødvendig strengt.

 

Ang kurs, så liker jeg personlig at det er vanskeligere og sikrere når jeg først tar kurset, tror jeg lærer mer på den måten :)

 

S95 er etterfølgeren til S90 ja, vistnok bare stabilisator og ett par små forbedringer, men høyere oppløsning på filming gjør at jeg syntes S95 er verdt de ekstra pengene.

Har fått det anbefalt av flere som har ganske godt greie på fotografering :)

 

Jau, på eit kurs er det jo forståeleg at du vil ha god opplæring, der er eg heilt einig.

 

Undervannskamera er ei investering. Det er dyrt å leige, og ikkje alltid spesielt bra. Kameraet eg leigde på liveaboarden hadde f.eks kun automatisk blits, og den blei aldri utløyst i makrofunksjonen, noko som resulterte i at dei bileta eg faktisk ville hatt sjans å få med forskjellige fargar på blei like blå som resten.

S90 eller 95 blir vel det eg kjem til å prøve meg på og.

Lenke til kommentar

Hvis (når?) jeg tar rescue diver blir det helt klart i varmere strøk, etter å tatt øvelser i oslofjorden i januar er det lite som frister like lite som øvelser i så kaldt vann.

Bare jeg som er litt mer skeptisk til å ta kurs i syden?

Tenker på både kvaliteten på kurset og språket...

 

 

Det finnes jo selvfølgelig rett og slett dårlige dykkesentre rundt omkring i verden, men de fleste vet som regel hva de driver med hvis det er et "5star IDC center/Gold palm resort". Anngående leie av utstyr så varierer det veldig mye fra senter til senter, men det kommer som regel bare ann på når dem kjøpe inn utstyret. Språkene burde ikke være noe problem, her nede hvor bor vet jeg om minst 20dykkesentre. Har dykket med 4 av dem og der hadde de norsk teori bok og eksamen på norsk, mens 3 av dem hadde norsk-talende instruktør(er). Må nesten legge til at jeg syntes det sentre hvor de ikke hadde norsk-talende instruktør(er) var det beste.

 

 

 

EDIT: Dessuten vil du spare veldig mye penger på å ta kurs i syden ;)

Endret av Miggelitoo
Lenke til kommentar

Det finnes jo selvfølgelig rett og slett dårlige dykkesentre rundt omkring i verden, men de fleste vet som regel hva de driver med hvis det er et "5star IDC center/Gold palm resort". Anngående leie av utstyr så varierer det veldig mye fra senter til senter, men det kommer som regel bare ann på når dem kjøpe inn utstyret. Språkene burde ikke være noe problem, her nede hvor bor vet jeg om minst 20dykkesentre. Har dykket med 4 av dem og der hadde de norsk teori bok og eksamen på norsk, mens 3 av dem hadde norsk-talende instruktør(er). Må nesten legge til at jeg syntes det sentre hvor de ikke hadde norsk-talende instruktør(er) var det beste.

 

 

 

EDIT: Dessuten vil du spare veldig mye penger på å ta kurs i syden ;)

føler uansett ikke det er verdt min tid å ta sjansen på at jeg kommer til ett bra center, selv om det antagelig er mange bra centere rundt om også.

Utstyret mitt kommer jeg til å dra med dit jeg evt. dykker, så det er ikke noe problem.

 

Selv om det kanskje ikke er den beste løsningen, så tror jeg at jeg holder meg til kjente, norske steder inntil videre, dyrere er det sikkert, men har tidligere lukket øynene, tastet kode og satset på det beste når det gjelder dykking, skal ikke stå på penger når det gjelder hobby :)

Noe som forresten gikk kraftig ut over økonomien min i sommer :(

 

Hvor er det du egentlig bor?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Grand Canaria ja, ser på det som ett potensielt reisemål nå, drar muligens om en uke :grin:

Jeg er litt imot, men buddy`n min er veldig for...

Bra steder å dykke der går jeg ut ifra?

 

Ellers noen gode tips til hotell f.eks?

 

planen var egentlig en uke i aqaba, men droppet vist det, tar det når det blir varmere og når jeg har bedre tid :roll:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Denne tråden har jeg gått glipp av :(

På padi stigen har jeg gått opp til rescue. Og holder på med IANTD essentials (for kurs til tekniksk dykking).

Har dykket litt over et år og har ca 80-85 dykk.

Dykker for det meste i oslofjorden. Svestad, pumpehuset, hvittsten, gylte, helikopterplassen. Men har også vært et par turer nede i Kristiandsand og dykket på vraket seattle.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Blei ny tur på Great Barrier Reef for vel halvannan måned sidan no. Eg og fruen hadde store planer om å bli medlemmer av den mindre berømte 30 meters klubben, men manetsesongen var fortsatt i gong, så den flotte manetdrakta + våtdrakt gjorde det heile litt komplisert. I tillegg var det bra kjølig i vatnet (til GBR å vere), og det gjorde ikkje saken noko betre.

 

Reiste ut tre dagar med CDC, og hadde dei fleste dykka blandt flotte korallgrotter på Moore reef. Noko grumsete vatn i starten og revet hadde teke eindel skade etter den største syklonen i manns minne down under (som eg forøvrig sov glatt igjennom etter eit glas whisky for mykje)

Utsynet kom seg etter kvart, og inne i grottene var det krystallklart, og der var både longfinned batfish og den største Titan triggerfish eg nokon gong har sett! Samt eit par havskilpadder her og der på revet.

 

I mellom dykka chilla vi på dekk med kapteinen, og blei på slutten av opphaldet tilbudt å vere med som frivillige ei vekes tid. 3 dykk om dagen, mat og seng mot at vi tok oppvasken og redde senger. Skulle gjerne takka ja, men studier kjem desverre litt i vegen. Det får heller bli til neste år.

 

Ser fram til å få fri no, men det blir desverre altfor lenge til. Det er ikkje tvel om kva neste studiepausen skal brukast til. Det blir ei gratis veke på verdas største korallrev!

 

Nokon andre som har gode dykk å rapportere?

Lenke til kommentar

Vurderer å ta dykkerkurs i vår/sommer. Noen steder å anbefale i Oslo-området? Kanskje viktigere: Noen steder å fraråde?

Kan på det varmeste anbefalle ProDykk, de fikk også nylig en pris for dykkesenteret sitt.

 

Jeg var der en uke på kurs i fjor sommer, fantastisk holdning på de ansatte og en god stemning, mye tulling og uhøytidlig prat, men, så klart er alt om sikkerhet og tilsvarende under vann seriøst. Skal antagelig tilbake dit 2 turer i sommer, da deep-diver og rescue diver :D

 

Fikk også veldig god hjelp med utstyr, kjøpte komplett dykkerutstyr der og fikk god veiledning og hjelp med det.

Har hørt om folk på andre sentere som også har kjøpt dykkerutstyret på kurset, de har kjøpt annet utstyr etter relativt kort tid. Jeg er fortsatt kjempefornøyd med det jeg kjøpte :D

 

Bonnskij: kan gi en liten rapport fra mitt siste dykk:

6 grader i vannet, mistet utstyr for rundt 500, mistet buddy`n(fant han heldigvis igjen) og fant ikke vraket vi skulle ta bilder av.

 

Har forresten fått meg S95, har testet den både i Norge og mer eksotiske strøk, skal poste noen bilder her etterhvert.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

tar opp igjenn denne tråden jeg! jeg har dykket kjempemasse, bare prøvedykk osv. i thailand, frankrike, sverige, norge osv.

 

Og endelig fikk "gavekort" fra mamma og pappa på et dykkesertifikat!! :D

 

Men jeg lurer litt på hvor jeg kan ta dette? jeg vil annta at det skulle gått bra i oslo, noen med gode erfaringer fra dykkerklubber i oslo?

 

og hva av utstyr trenger jeg for å ta et dykkesertifikat? Jeg har fullt fridykkerutstyr og har holdt på en del med dette.

Lenke til kommentar

tar opp igjenn denne tråden jeg! jeg har dykket kjempemasse, bare prøvedykk osv. i thailand, frankrike, sverige, norge osv.

 

Og endelig fikk "gavekort" fra mamma og pappa på et dykkesertifikat!! :D

 

Men jeg lurer litt på hvor jeg kan ta dette? jeg vil annta at det skulle gått bra i oslo, noen med gode erfaringer fra dykkerklubber i oslo?

 

og hva av utstyr trenger jeg for å ta et dykkesertifikat? Jeg har fullt fridykkerutstyr og har holdt på en del med dette.

Se over for anbafalling av senter :)

 

Ang. pris, på ProDykk og antagelig de fleste andre senterene koster selve kurset 2990, bøker og avgifter blir på totalt 750, da snakker vi om 3740.

Prisene pleier ikke å variere så alt for mye har jeg sett.

I tillegg til dette kommer en legesjekk, denne må du ordne selv på forhånd, pris på dette aner jeg ikke.

Jeg antar de fleste senterene har gratis/sterkt redusert pris på leie av utstyr på kurs, så da trenger du strengt tatt ikke noe utstyr.

Hos f.eks ProDykk er det gratis leie av utstyr under kurset, untatt ABC-utstyr(maske, snorkel og svømmeføtter).

Jeg regner med at dette er ganske vanlig praksis.

 

 

Forresten, flyttet posten din inn her ;)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har ikke sett denne tråden før nå, kult initiativ.

 

Har Advanced OWD selv, men har enda tilgode å dykke i Norge. Har dykket mest i Malaysia og Thailand, men også endel dykk i middelhavet (Korsika, Kreta, Italia +++) + et ferskvannsdykk i Sør-Italia. Herlig sport, "stillheten" på 20-30 er noe av det behageligste jeg vet om.

 

Er det egentlig noe særlig å se i Oslofjorden? Har vurdert å få meg et tørrdraktskurs ila. sommeren, men det blir vel litt antiklimaks i forhold til de andre stedene jeg har dykket.

 

Bilde tatt på ca. 20 meter med vanlig digitalkamera + undervannshus:

post-107104-0-24826800-1306321228_thumb.jpg

 

 

Jeg fant Nemo :)

Lenke til kommentar

Jeg har dykket en del i oslofjorden og andre vann i Norge, ja, det er ett antiklimaks å dykke her i forhold til mange andre steder.

Personlig syntes jeg det eneste som er verdt å se her er vrakene.

 

Men, jeg trives bedre under vann enn over, trenger ikke absolutt å se noe hele tiden :D

Lenke til kommentar

Ser fram til å sjå bilda du har teke med s95'en. Har desverre ikkje råd til eit nytt kamera heilt enno, så eg får ikkje teke fleire bilete på ei stund, ettersom kameraet mitt mista livet på 17 meter utanfor Mabul.

 

Her er vertfall nokre av bileta eg tok med mitt rundstykkeforma Canon utanfor Mabul og Sipadan før kameraet tok kvelden:

 

IMG_0456.jpg

IMG_0457.jpg

IMG_0468.jpg

IMG_0515.jpg

IMG_0519.jpg

IMG_0556.jpg

IMG_0563.jpg

IMG_0634.jpg

IMG_0640.jpg

IMG_0641.jpg

IMG_0549.jpg

Endret av Bonnskij
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ett bilde jeg har lagt ut på forumet her.

Tatt i Spania, ikke beste kvalitet men...

Har justert litt på farger og slikt også.

 

post-27317-0-63849000-1306327428_thumb.jpg

 

edit: skal legge ut noen flere senere i dag/morgen, har ikke med bildene over alt :)

Forresten bra bilder, mye der jeg enda har til gode å se :(

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har ikke sett denne tråden før nå, kult initiativ.

 

Har Advanced OWD selv, men har enda tilgode å dykke i Norge. Har dykket mest i Malaysia og Thailand, men også endel dykk i middelhavet (Korsika, Kreta, Italia +++) + et ferskvannsdykk i Sør-Italia. Herlig sport, "stillheten" på 20-30 er noe av det behageligste jeg vet om.

 

Er det egentlig noe særlig å se i Oslofjorden? Har vurdert å få meg et tørrdraktskurs ila. sommeren, men det blir vel litt antiklimaks i forhold til de andre stedene jeg har dykket.

 

Bilde tatt på ca. 20 meter med vanlig digitalkamera + undervannshus:

post-107104-0-24826800-1306321228_thumb.jpg

 

 

Jeg fant Nemo :)

Jeg har fridykket mye i oslofjorden! Det er egentlig fint å dykke der om man finner de fine plassene! Jeg kom riktignok ikke dypere enn 15 meter når jeg fridykket, men jeg syns da egentlig det er finest å dykke på 3-7 meters dyp når de fine fargene fortsatt er der. ;) Oslofjorden er virkelig verdt å prøve ut. Kanskje ikke helt innerst, men litt ut er det faktisk ikke så dårlig vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...