Gå til innhold

Test: Asus Eee Seashell 1008P


Anbefalte innlegg

Etter litt og litt, har den blitt tregere og tregere. Herregud så treg den er nå. Og 1GB RAM? Det er jo for drøyt.

 

Det eneste som nytter på atom er Ubuntu linux, windows går alt for sakte til å være brukelig.

Så bør du sette de "bar'ene" øverst og nederst til auto-hide, så får du mer skjermplass "gratis".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt og litt, har den blitt tregere og tregere. Herregud så treg den er nå. Og 1GB RAM? Det er jo for drøyt.

 

Det eneste som nytter på atom er Ubuntu linux, windows går alt for sakte til å være brukelig.

Så bør du sette de "bar'ene" øverst og nederst til auto-hide, så får du mer skjermplass "gratis".

 

Rart min og dama sine netbooks enda funker topp da, etter 2 år......

Lenke til kommentar

Hvorfor må produsenter sette på så mange stygge klistremerker på laptopene sine? no.gif

 

Det eneste unntaket jeg vet om er Apple

 

klistremerkene gir informasjon om hardware og software på maskinen. De tar vel heller ikke mer en 10-20 sekunder å fjerne. At Apple ikke gir informasjon om sine maskiner med hjelp av klistremerker, kommer vel av at de ikke har konkurrenter. Du ser feks ingen andre maskiner med OSX bortsett fra dem som kommer fra Apple.

Lenke til kommentar

Hvorfor må produsenter sette på så mange stygge klistremerker på laptopene sine? no.gif

 

Det eneste unntaket jeg vet om er Apple

 

klistremerkene gir informasjon om hardware og software på maskinen.

 

 

Um, er ikke det noe man finner ut før man kjøper maskinen? Da er det ingen grunn til å klistre det på maskinen, det burde heller ha spesifikasjonsliste som vedlegg. Syns jeg.

Lenke til kommentar

Sitter storfornøyd med min Ideapad s-10 3 med Win7 Pro.

 

Trimmet ned windows og kun lagt inn de programmene jeg trenger og den suser jo av gårde på 1GB minne etter min oppfatning. Jeg kan sitte med 4-5 tabs i firefox, skype, irc, msn og wordpad og den idler da i cpu mellom 3 og 11% og ligger på 800MB i rambruk. Ingen treghet for min del. Legg inn adblock og flashgot eller liknende hvis det er reklamer som treger ned maskinen.

 

Jeg har riktignok fjernet alt av tilleggsprogrammer og kjører win2000 look på desktopen, men ser liten vits i å ha fancy aero effekter på en maskin som skal brukes til skriving, chatting og nettsurfing.

post-131222-1282006394,7953_thumb.jpg

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Hvorfor må produsenter sette på så mange stygge klistremerker på laptopene sine? no.gif

 

Det eneste unntaket jeg vet om er Apple

 

klistremerkene gir informasjon om hardware og software på maskinen.

 

 

Um, er ikke det noe man finner ut før man kjøper maskinen?

 

Det finnes noe som heter fysiske butikker hvor enkelte mennesker foretrekker å handle. Da er det greit å ha spesifikasjone greit tilgjengelig. Nå er muligheten for at folk som ikke bruker netbutikker og ikke bestemmer seg før de går i butikken for å kjøpe ikke forstår hva de forskjellige beskrivelsene betyr stor, men det får så være.

 

Elkjøp og andre store elektrokjeder pleier uansett å ha skilt med spesifikasjonene på store enkle skilt ved siden av maskinene slik at det er letter å lese enn de butte små lappene klistret på maskinen.

 

Tipper at det samme noe liknende som gjør det. En markedsavdeling full av fjotter som tror klistremerker er veien til salg.

http://www.youtube.com/watch?v=aeXAcwriid0

Lenke til kommentar

Etter litt og litt, har den blitt tregere og tregere. Herregud så treg den er nå. Og 1GB RAM? Det er jo for drøyt.

 

Det eneste som nytter på atom er Ubuntu linux, windows går alt for sakte til å være brukelig.

Så bør du sette de "bar'ene" øverst og nederst til auto-hide, så får du mer skjermplass "gratis".

 

Rart min og dama sine netbooks enda funker topp da, etter 2 år......

 

Folk har forskjellige definisjoner av "funker". Kanskje dine krav ikke er så høye som andres..

Lenke til kommentar

På netbooks som PC-er ellers får produsentene betalt av tredjepartsleverandører for å lesse ned maskinene med ubrukelig bloat. Dell og HP er faktisk de som leverer med minst bloat for tiden. Bruken av Win7Starter og 1 GB minne (samt praktisk talt null utvikling av CPU på to år) er mer enn gode nok grunner til å ligge langt unna netbooks. Hvorfor ingen produsenter har fått nok av Microsofts policy på netbooks enda er for meg helt snodig. Skulle tro det var i deres interesse å lage netbooks som faktisk var brukervennlige. Håper at Ubuntus Unity-grensesnitt endrer på dagens håpløse posisjon, evt at produsentene baserer noe på HyperSpace eller lignende OS.

Lenke til kommentar

Etter litt og litt, har den blitt tregere og tregere. Herregud så treg den er nå. Og 1GB RAM? Det er jo for drøyt.

 

Det eneste som nytter på atom er Ubuntu linux, windows går alt for sakte til å være brukelig.

Så bør du sette de "bar'ene" øverst og nederst til auto-hide, så får du mer skjermplass "gratis".

 

Rart min og dama sine netbooks enda funker topp da, etter 2 år......

 

Folk har forskjellige definisjoner av "funker". Kanskje dine krav ikke er så høye som andres..

 

Mine krav er nok høyere enn dine, da jeg ikke tar til takke med et tungvindt og ufullstendig OS som Ubuntu ;)

Lenke til kommentar

.. fordi Atom har for lite prispress fra konkurrenter i det segmentet. Snapdragon DC og Cortex A9 er under sakte oppseiling i de segmentene og AMD er ventet å komme med en skikkelig Atom-konkurrent 1. halvår 2011 med kodenavn "Bobcat" og "Ontario". Intel har garantert noe som ligger på is og venter på konkurransen. Så i løpet av 2011 regner jeg med at AMD og Intel gir minibærbarsegmentet et solid dytt i ytelse, mens Cortex og Snapdragon gir et merkbart prisfall i forhold til nåværende minibærbare.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mine krav er nok høyere enn dine, da jeg ikke tar til takke med et tungvindt og ufullstendig OS som Ubuntu ;)

 

Har du prøvd Ubuntu? Du slipper nok ikke unna uten og spesifiserer hvilke krav du har da...

 

Min Asus Eee 901 med SSD og 2 GB Ram og nyeste ubuntu er nesten like responsiv som min Phenom X4 3,4 Ghz.

 

Perfekt til daglig bruk; surfing, spotify, film på toget osv.

Til bilde og videoredigering o.l benyttes den pc'n med "noe" større skjerm...

Endret av Solow
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min Asus Eee 901 med SSD og 2 GB Ram og nyeste ubuntu er nesten like responsiv som min Phenom X4 3,4 Ghz.

 

Perfekt til daglig bruk; surfing, spotify, film på toget osv.

Til bilde og videoredigering o.l benyttes den pc'n med "noe" større skjerm...

 

Megasvær +1 til den.

Har også 901 med SSD og 2GB ram, kjører Ubuntu på den! Storfornøyd med det.

Eneste negative er jo skjermen på EEE'en, som ikke akkurat holder Mac-nivå ;) hehe.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte en MSI Wind til samboeren min for en god stund siden, dro jeg med en ekstra minnebrikke (1GB) samtidig. Hadde da sjekket guider for hvor komplisert prosessen med å sette i en ekstra minnebrikke var og vurderte den som relativt enkel. Lot samboeren min bruke maskinen aktivt i et par uker og smalt inn minnebrikka.

Eneste den maskinen mangler er SSD og dualcore Atom ;) (ja, selv dualcore Atom er seigt, men til bruksområdet funker det greit)

Lenke til kommentar

Har prøvd som et experiment og kjøre WINDOWS 7 på 1 gig ram og det funket dårilig, selv om maskinen i seg selv var ganske kraftig. Så de som siter på en netbook med akkurat win7 og 1 gig minne uten og ha gjort litt tweaking vil jeg tro sitter igjenn med en meget dårlig oplevelse av hele maskinen.

 

Som nevnt over opplever jeg også min Eee som ok responsiv selv om den har vært i daglig bruk i 17 måneder uten formatering.

 

Tror stikkordet er at 2 gig minne er viktig. Mener også at av de allt for mange 1000 jeg har brukt på PC de siste 5 år er Eee det beste kjøpet av det jeg har gjort.

 

Men på samme måte som at jeg holder meg unna MAC for at det er en kjærring maskin, så kan folk som ikke liker atom maskiner holde seg unna de :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

YAY! Enda en netbook FAIL!

 

Har sagt det før og sier det igjen: Netbook er ikke aktuelt før den får minst 1280x800 på 10", 2GB RAM, dual core CPU og muligheten for fullHD avspilling gjennom HDMI

 

Tror det er du som er fail her. Netbook er ikke en kraftig multimedie maskin, det er en "nettbok", som du kan lett ta med deg og surfe + epost og lettere bruk.

Endret av Androod
Lenke til kommentar

Har prøvd som et experiment og kjøre WINDOWS 7 på 1 gig ram og det funket dårilig, selv om maskinen i seg selv var ganske kraftig.

 

Som nevnt over opplever jeg også min Eee som ok responsiv selv om den har vært i daglig bruk i 17 måneder uten formatering.

 

Tror stikkordet er at 2 gig minne er viktig.

Betyr det at du har kjørt Win7 (starter?) eller WinXP på netbooken din?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...