Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble positivt overrasket av QuickTime Player. Det eneste, og da mener jeg, det absolutt eneste jeg får opp når jeg åpner en videofil er vinduet som viser videoen, ikke engang rammen rundt eller tilhørende vindusknapper blir vist. Kun videoen. Jeg vet ikke hvor mye mindre "bloat" det er mulig å få det ? Det går vel ikke an å få det mindre bloat annet enn å fjerne videovisningen, som ikke gir noen mening ;) Dette gjelder OSX, om Apple har kokt ihop noe søppel i windows varianten kan jeg ikke svare på.. der mener jeg å huske at jeg bruker QT Alternative

 

 

QT har alltid vært en kjip player, det er tross alt bedre enn det var (man kan kjøre fullscreen feks, noe man ikke kunne før), forøvrig er det vel ikke menyene som bestemmer om noe er bloat?

 

AtW

 

Nei det er klart, men når det ikke er noenting igjen, verken menyer, knapper eller noenting, så er det vel ingenting som kan være bloat heller ;) Forøvrig, så stemmer det nok som Ole Gunnar sa rett over, det jeg har erfaring med er QT X. Den noe eldre versjonen til windows har jeg ikke mye til overs for jeg heller..

 

Nei vel? Jeg har sågar klart å lage script jeg som er ekstremt bloated (fordi jeg ikke er noe flinkt til slikt), la meg sitere fra wikipedias definisjon:

 

Software bloat is a term used to describe the tendency of newer computer programs to have a larger installation footprint, or have many unnecessary features that are not used by end users, or just generally use more system resources than necessary

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har alltid endt opp med å fjerne Quicktime og det irriterer meg voldsomt at de alltid plager deg med "kjøp Quicktime Pro nå" hver gang dette programmet startes.

 

Og nå som jeg har kjøpt meg en iPhone blir jeg kanskje nødt til å skrote ned Win7 med dette igjen. Men jeg forsøker å unngå det i det lengste.

Lenke til kommentar

etter alt snakket med at quicktime skal være bedre en før, bestemte jeg for å teste det. på min acer timeline 1810tz som har en dualcore 1.3ghz og hardware akselerering av h264 i skjermkortet. den klarte IKKE å spille av en 720p h264 med aac lyd i en mp4 conteiner. den klarte derimot å henge hele systemet.

 

når man tar file -> open , så kan man velge en mkv fil. men da kommer det fort opp en boks om at quicktime ikke forstår formatet. siden apple skal like åpen kildekode skal det vell ikke være vansklig å legge til støtte for matroska?

 

når man åpner opp quicktime får man opp en nettside inni spillern. dette kalles bloat. det er noe som er 100% unødvendig i en video avspiller.

 

fila kan spilles av med cpu decoding eller dxva helt fint i mpc-hc og cpu decoding i vlc.

 

quicktime har overbevist meg om at apple ikke kan lage programvare til windows nok engang.

Lenke til kommentar

og dermed kom vi inn i diskusjonen om flash på ios. det hadde vært greit at de tinga ikke støtta flash om adobe valgte å ikke ha støtte for det. men det er omvendt. apple har bestemt at flash ikke skal være støttet, for de vil prøve å presse inn html5. så lenge nettsider velger å bruke flash er det galt av apple å nekte sine brukere å se innhold med sin ios ting. om flash var mindre utbredt hadde det vært en annen sak. men stort sett alle nettsider bruker flash til et eller annet formål. reklame video eller interaktivt innhold. og det børt være et valg utviklerne av netsiden skal ta om hva de skal bruke av plugins. hva som vil gi det mest ønsklige ressultatet osv. flash støtte er på mange måter mindre fragmentert en støtte for html5 i nettlesere, siden innholdet er levert av en plugin.

 

men gleder meg til dagen man kan sette seg ned med hvilkensomhelst nettleser å slippe å bruke plugins for full visning av alle nettsider.

Jeg er enig i det meste du sier her. Apple-diktaturet (ref. artikkelen) gjør at brukeren ikke har noe valg når det gjelder Flash. Det har allerede Apple bestemt, selv om det er fullt mulig.

 

Jeg tror derimot ikke Apple sin motivasjon bak dette er å presse frem støtte for HTML5. Åpne ting er jo ikke helt deres greie.

Lenke til kommentar

Litt av motivasjonen for å nekte Flash på telefonen er nok å binde så mange som mulig til Apple Store.

 

Dersom det var mulig med Flash på telefonen, ville det poppet opp mange nettsider med spill til Iphone. Dermed ville færre benyttet Apple Store. For Apple ville det jo vært veldig negativt.

Lenke til kommentar

Dersom det var mulig med Flash på telefonen, ville det poppet opp mange nettsider med spill til Iphone. Dermed ville færre benyttet Apple Store. For Apple ville det jo vært veldig negativt.

Det finnes allerede tusenvis av spill tilgjengelig gratis på AppStore (Apple Store, som du kaller det, er nettbutikken på apple.com eller de fysiske butikkene. Ikke bland de, er du snill ;)), så jeg tror ikke helt på dette argumentet.

Lenke til kommentar

Dersom det var mulig med Flash på telefonen, ville det poppet opp mange nettsider med spill til Iphone. Dermed ville færre benyttet Apple Store. For Apple ville det jo vært veldig negativt.

Det finnes allerede tusenvis av spill tilgjengelig gratis på AppStore (Apple Store, som du kaller det, er nettbutikken på apple.com eller de fysiske butikkene. Ikke bland de, er du snill ;)), så jeg tror ikke helt på dette argumentet.

 

 

Det finnes allerede guider for å lage HTML5-apps til Iphone, se f. eks. her: http://sixrevisions.com/web-development/html5-iphone-app/

 

Det jeg lurer på er om det vil overta for App Store på sikt. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1253836 innocent.gif

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Dersom det var mulig med Flash på telefonen, ville det poppet opp mange nettsider med spill til Iphone. Dermed ville færre benyttet Apple Store. For Apple ville det jo vært veldig negativt.

Det finnes allerede tusenvis av spill tilgjengelig gratis på AppStore (Apple Store, som du kaller det, er nettbutikken på apple.com eller de fysiske butikkene. Ikke bland de, er du snill ;)), så jeg tror ikke helt på dette argumentet.

Skrev faktisk AppStore først, men ble usikker, så jeg endret det til Apple Store. :)

 

Selv om spillene er gratis, så ligger det en stor verdi for Apple i det at brukerne er vant til å benytte AppStore. Det gjør sjansen veldig mye større for at de kjøper noe når de allerede er vant til å bruke AppStore, enn hva det ville vært dersom de aldri hadde brukt den.

Lenke til kommentar

og dermed kom vi inn i diskusjonen om flash på ios. det hadde vært greit at de tinga ikke støtta flash om adobe valgte å ikke ha støtte for det. men det er omvendt. apple har bestemt at flash ikke skal være støttet, for de vil prøve å presse inn html5. så lenge nettsider velger å bruke flash er det galt av apple å nekte sine brukere å se innhold med sin ios ting. om flash var mindre utbredt hadde det vært en annen sak. men stort sett alle nettsider bruker flash til et eller annet formål. reklame video eller interaktivt innhold. og det børt være et valg utviklerne av netsiden skal ta om hva de skal bruke av plugins. hva som vil gi det mest ønsklige ressultatet osv. flash støtte er på mange måter mindre fragmentert en støtte for html5 i nettlesere, siden innholdet er levert av en plugin.

 

men gleder meg til dagen man kan sette seg ned med hvilkensomhelst nettleser å slippe å bruke plugins for full visning av alle nettsider.

Jeg er enig i det meste du sier her. Apple-diktaturet (ref. artikkelen) gjør at brukeren ikke har noe valg når det gjelder Flash. Det har allerede Apple bestemt, selv om det er fullt mulig.

Fullverdig Flash-støtte på telefoner er pr i dag ikke mulig, i alle fall har ingen klart å implementere det, og man har ikke en gang vært i nærheten inntil for et par måneder siden.

http://blog.laptopmag.com/mobile-flash-fail-weak-android-player-proves-jobs-right

 

Jeg tror derimot ikke Apple sin motivasjon bak dette er å presse frem støtte for HTML5. Åpne ting er jo ikke helt deres greie.

Neivel?

http://www.apple.com/opensource/

http://www.opensource.apple.com/

http://developer.apple.com/opensource/

http://www.macosforge.org/

Lenke til kommentar

Det ideelle er jo at man kan bruke en nettleser rett ut av boksen og aldri trenger noe tillegg.

Slik vil en perfekt verden være. nå er ikke verden helt perfekt .

 

Skulle nettleser være konstruer slik at man ikke trenger tillegg , vil den nok ta mye plass.

 

Jeg kan forstå at mange ønsker funksjoner i nettleseren som ikke er der som standard.

 

Derimot så stiller jeg et spørsmål ved å lage nettsider som er avhengig av tillegg i nettleseren for å virke.

Lenke til kommentar
Skulle nettleser være konstruer slik at man ikke trenger tillegg , vil den nok ta mye plass.

 

Dagens troll :thumbup:

Opera er på under 20mb i størrelse, flash er under 10 mb i størrelse. Diverse plugins totalt blir også under 10 mb, med mindre programmene de drar fra er elendig skrevet.

 

Har du prøvd med ALLE tilleggene da ?

 

og hvordan vet man at de forskjellige nettleserne bruker like mye plass ved like tillegg installert ?

 

det er ikke dagens troll , det er dagens spekulasjon.

:roll:

Lenke til kommentar
Har du prøvd med ALLE tilleggene da ?

 

Hmmmm:

*Java

*Flash

*PDF plugin

Hva mer trenger man?

Av "script" oppgraderinger trenger man noen hundre for at man skal nå en hel megabyte.

 

og hvordan vet man at de forskjellige nettleserne bruker like mye plass ved like tillegg installert ?

 

Blir ikke det et galt spørsmål?

Alle ting tar plass, derfor vil altid en fil til på disken gjøre så du har mindre diskplass igjen.

Eller stilte du galt spørsmål?

 

det er ikke dagens troll , det er dagens spekulasjon.

:roll:

 

Problemet er at du spekulerer på noe som er nesten skrevet i stein.

Ergo det blir helt galt.

Lenke til kommentar

Problemet er at du spekulerer på noe som er nesten skrevet i stein.

Det gjør det ikke greit å avfeie det hele som "troll".

 

Hmmmm:

*Java

*Flash

*PDF plugin

Hva mer trenger man?

Det finnes tillegg for så utrolig mye rart, altså kan ikke ditt behov brukes som en fasit.

 

Newton: Med åpenhet mente jeg ikke nødvendigvis OS programvare, men heller det som artikkelen dreier seg om.

Lenke til kommentar

Hmmmm:

*Java

*Flash

*PDF plugin

Hva mer trenger man?

Det finnes tillegg for så utrolig mye rart, altså kan ikke ditt behov brukes som en fasit.

 

Ok, kom med eksempler. Og blir det "stort nok" til å kunne støtte elgs grunnargument?

Jeg kan tenke på f.eks:

*Medaplayer plugin for mediaspiller i stede for flash(snart "decrapted)

*Script for å blokkere reklame, noe ala noscript(etc)

 

Her blir punkt 2 "scripts" som igjen ikke vil ta opp plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...