Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lyst til å starte en forening: "Foreningen for alle oss som føler oss mobbet og pirket på fordi vi har orddelings feil/særskrivingsfeil" Og jeg er HELT sikker på at folk kommer til å pirke på feil i dette navnet.

 

 

VI KAN IKKE NOE FOR DET, VI GJØR SÅ GODT VI KAN!

orddelings feil?

 

Ordelingsfeil kommer opp som feil her i min Internet rute (chrome), og når man da har null peiling så velger man vel å stole på den som påstår at man kan det. Men jeg skrev i utgangspunktet de ordene sammen :D

 

Er det bare jeg som finner slike påstander litt merkelige?

 

Hadde folk gjort så godt de kunne, så hadde de hatt litt peiling.

Lenke til kommentar

Føler tilfellet med "et kompliment" blir litt annerledes da dette opprinnelig ikke er et norsk ord, og dermed skulle vel terskelen for en kjønnsforandring ligge litt høyere? Hvis en slik forandring har skjedd, så må vel denne forandringen være konsistent relatert til f.eks. geografisk lokalisasjon (som jo dialekter er)? I så fall; Hvor har man dialektnaboer som skiller bevisst mellom "en" og "et" kompliment? Jeg tror heller dette er en allmenn misoppfatning, snarere enn en språkforandring av noe slag. Så hvor kommer denne misoppfatningen fra?

 

 

Kanskje en sammenblanding av de to helt forskjellige ordene et komplement og en kompliment?

 

Jeg tviler iom. at "komplement" ikke langt på nær er et like dagligdags ord som "kompliment". "Komplement" hører man oftest i faglige sammenhenger, altså ikke noe for Hvermannsen. Man vil nok finne en del folk som skriver/sier "komplement" når hva de egentlig mener å skrive/si er "kompliment", men jeg tror de samme folkene ville ha valgt artikkelen "et" foran begge uansett hvis de ble bedt om å gjøre rede for kjønnet.

Lenke til kommentar

jeg får det inntrykket av at der noen bruker ordet "et" for betene kjønnet vil nok de fleste ha bruk "en" .

 

For meg er det mere naturlig å si "en kjeks" en "et kjeks".

 

Derimot på dialekt kan de være naturlig å si" ei pøls " eller "ei pølse" når man mener en pølse.

 

så hvilket kjønn en ting har virker å variere etter hvilken dialekt man har

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å starte en forening: "Foreningen for alle oss som føler oss mobbet og pirket på fordi vi har orddelings feil/særskrivingsfeil" Og jeg er HELT sikker på at folk kommer til å pirke på feil i dette navnet.

 

 

VI KAN IKKE NOE FOR DET, VI GJØR SÅ GODT VI KAN!

orddelings feil?

 

Ordelingsfeil kommer opp som feil her i min Internet rute (chrome), og når man da har null peiling så velger man vel å stole på den som påstår at man kan det. Men jeg skrev i utgangspunktet de ordene sammen :D

 

Er det bare jeg som finner slike påstander litt merkelige?

 

Hadde folk gjort så godt de kunne, så hadde de hatt litt peiling.

 

Når man prøver å gjøre noe man suger til hjelper det ikke å si at man prøver så godt man kan. Kan man ikke skrive skal man ikke skrive. Kan man ikke gå på fjelltur skal man ikke gå på fjelltur.

 

edit: Så nettopp reklame for et kult program på Viasat 4; "Bartender Skolen".

 

._.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fra http://nrkp3.no/radioresepsjonen/lampeland-sandwich-terningkast-5/:

 

“Kembo” hadde sin storhetstid på nittitallet og ble hovedsaklig brukt som et forsterkende prefiks á lá “mega”, “drit”, “über” eller “konge”.

Altså: megakult, dritkult, überkult, kongekult eller selvfølgelig kembokult. Alle disse eksemplene er hentet fra det vakre og forjævlige nittitallet.

 

Kembo brukt i praksis:

 

“Faen Cessa, de nye Sefa-buksene dine var kembostilige”.

 

“Serriøst ass, den nye Vengaboys-skiva er bare kembohelstøpt”.

 

“Det er kembolamt å si überfett”.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...