Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg beklager på forhånd hvis dette er postet i feil tråd (eller skulle hatt en egen tråd).

 

Jeg har havnet i diskusjon med noen kolleger på jobb om hvorvidt det skal være mellomrom i uttrykk som "x.-gangs(_)fødende", "x.-gangs(_)gravid". Initialt var jeg rimelig skråsikker på at det heter (f.eks.) "x.-gangsfødende.", men noen og noe fikk meg til å tvile. Hva sier dere? :)

Lenke til kommentar
ord deling skal ikke fore komme i norsk.

Det å dele opp sammensatte ord i enkeltord heter ikke orddeling, men særskriving. Å skrive orddeling som ord deling er altså en særskrivingsfeil.

 

Orddeling er å dele ord med bindestrek f.eks i forbindelse med linjeskift. Orddelingsfeil er å sette bindestreket på feil plass slik at ordet få feil mening. Pil-spiss betyr f.eks noe helt annet enn pils-piss og meta-forbruker er noe annet enn en metafor-bruker.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe som jeg stadig legger merke til i muntlig tale er den merkelige sammenstillingen "tenkt til å gjøre". Selv i Dagsrevyen har man begynt å tenkt-tille. Hvor kommer preposisjonen 'til' fra i dette uttrykket? Jeg har vokst opp med at formen "tenkt å gjøre" er korrekt.

 

Er dette 'til' noe som kommer fra en eller annen østlandsdialekt? Mange østlendinger tror jo at deres dialektiske 'mævvr' (maur), 'sævv' (sau), bæikn (beiken/bacon) og masse andre sære dialektistiske uttaler er korrekt norsk uttale. Så kanskje de tror at "tenkt til" også er korrekt norsk?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Noe som jeg stadig legger merke til i muntlig tale er den merkelige sammenstillingen "tenkt til å gjøre". Selv i Dagsrevyen har man begynt å tenkt-tille. Hvor kommer preposisjonen 'til' fra i dette uttrykket? Jeg har vokst opp med at formen "tenkt å gjøre" er korrekt.

 

Er dette 'til' noe som kommer fra en eller annen østlandsdialekt? Mange østlendinger tror jo at deres dialektiske 'mævvr' (maur), 'sævv' (sau), bæikn (beiken/bacon) og masse andre sære dialektistiske uttaler er korrekt norsk uttale. Så kanskje de tror at "tenkt til" også er korrekt norsk?

 

Vet ikke hva som gjør at "til" brukes i dette tilfellet, men bruken av preposisjoner er ikke alltid helt logisk. Men det er i alle fall ikke en østlandsgreie, det er vanlig her i Bergen også.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hei!

Driver et forum, link i signatur.

Fikk en kommentar på at det var en ordelingsfeil i navnet

"Sør Forumet" er vist feil, det korrekte er "Sørforumet".

Selv er jeg veldig usikker, noen formening folkens?

 

Dette har hverken med skole eller leksehjelp å gjøre, men er vel her norsk folkene henger?

Lenke til kommentar

Det har vel bare blitt slik. Språket er tross alt i konstant forandring.

 

På min dialekt sier vi "et kjeks", mens østlendinger ser ut til å si "en kjeks". Så for meg blir "en kjeks" skrikende feil, uansett hvor grammatisk korrekt det er.

 

Føler tilfellet med "et kompliment" blir litt annerledes da dette opprinnelig ikke er et norsk ord, og dermed skulle vel terskelen for en kjønnsforandring ligge litt høyere? Hvis en slik forandring har skjedd, så må vel denne forandringen være konsistent relatert til f.eks. geografisk lokalisasjon (som jo dialekter er)? I så fall; Hvor har man dialektnaboer som skiller bevisst mellom "en" og "et" kompliment? Jeg tror heller dette er en allmenn misoppfatning, snarere enn en språkforandring av noe slag. Så hvor kommer denne misoppfatningen fra?

Lenke til kommentar

Føler tilfellet med "et kompliment" blir litt annerledes da dette opprinnelig ikke er et norsk ord, og dermed skulle vel terskelen for en kjønnsforandring ligge litt høyere? Hvis en slik forandring har skjedd, så må vel denne forandringen være konsistent relatert til f.eks. geografisk lokalisasjon (som jo dialekter er)? I så fall; Hvor har man dialektnaboer som skiller bevisst mellom "en" og "et" kompliment? Jeg tror heller dette er en allmenn misoppfatning, snarere enn en språkforandring av noe slag. Så hvor kommer denne misoppfatningen fra?

 

 

Kanskje en sammenblanding av de to helt forskjellige ordene et komplement og en kompliment?

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å starte en forening: "Foreningen for alle oss som føler oss mobbet og pirket på fordi vi har orddelings feil/særskrivingsfeil" Og jeg er HELT sikker på at folk kommer til å pirke på feil i dette navnet.

 

 

VI KAN IKKE NOE FOR DET, VI GJØR SÅ GODT VI KAN!

orddelings feil?

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å starte en forening: "Foreningen for alle oss som føler oss mobbet og pirket på fordi vi har orddelings feil/særskrivingsfeil" Og jeg er HELT sikker på at folk kommer til å pirke på feil i dette navnet.

 

 

VI KAN IKKE NOE FOR DET, VI GJØR SÅ GODT VI KAN!

orddelings feil?

 

Ordelingsfeil kommer opp som feil her i min Internet rute (chrome), og når man da har null peiling så velger man vel å stole på den som påstår at man kan det. Men jeg skrev i utgangspunktet de ordene sammen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...