Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel riktig å bøye mus (gnageren) slik:

 

En mus - musen - flere mus - alle musene.

 

Men når det kommer til datamus, synes jeg plutselig det blir problematisk. Skal man bøye det likt, og si "Jeg har tre datamus?", "Hvor mange datamus har du", "Ligg unna mine datamus" osv?

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å skrive "er gått". Det er kanskje en smule gammeldags, men det er ikke feil. Det skyldes at det skjer en bevegelse. Dette kan vi også se i tysk, hvor "sein", altså "å være", brukes som hjelpeverb for presens perfektum i tilfeller hvor det skjer enten bevegelse eller en tilstandsendring.

ok, takker, så

er gått = har gått

og

er kommet = har kommet

?

Lenke til kommentar

Men hva heter det? Flere datamus? Datamuser? Noe helt annet?

Datamus

Datamöss

Möss er den svenske flertallsformen av mus. På norsk er det ganske vanlig at intetkjønnsord ikke har ending i ubestemt flertall. Mus er et unntak, i og med at dette ikke er et intetkjønnsord.

Et hus - flere hus

Et dyr - flere dyr

Et tastatur - flere tastatur

Et program - flere program

Ei mus - flere mus

 

Flere muser er flertallsformen av en muse, som er en gudinne for kunst/musikk/skrivekunst/vitenskap.

Lenke til kommentar

Er det mulig å skrive "din velvære", nynorsk "di velvære", eller er det kun "ditt velvære"?

 

Dat finst tvo ulike ord her, på nynorskt: «ei velvera» (eller «ei velvere) og «eit velvære», båe med sama tydingi. Dei tvo rette formuleringarne på nynorskt er soleids «velvera di» eller «velværet ditt». Ikkje set varaordet (pronomenet, altso «di/ditt») fyre namnordet (substantivet), dat er dårleg nynorsk (og freist deg heller ikkje på rettskrivingi mi um du enno er i skulen og hever sokallade «sidemålsstilar» ;) ).

 

På bokmål er dat berre «velværet ditt»/«ditt velvære» som er lovlegt, so vidt eg kann sjå (slå upp i ordboki når du er i tvil).

Endret av Anarkhos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...