Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bergen-området

Bergens-området

bergensområdet

bergenområdet

 

Kva er riktig?

 

Eg gissar på at det lyt vera anten Bergens-området eller bergensområdet. Jf. Språkrådet:

 

Lager vi sammensetninger med et egennavn, bør vi sette bindestrek mellom navnet og resten av ordet. Bindestreken viser da at ordet er laget mer eller mindre for anledningen.:

 

Clinton-vitser, Internett-tilkopling (eller internettilkopling), Office-programmene

 

Jo mer innarbeidet slike begreper blir, desto lettere blir det å behandle dem på samme måte som gudbrandsdalsost og selbuvott. En del ord av denne typen kan derfor godt skrives på to måter:

 

Oslo-jente eller oslojente (den siste formen står i ordbøkene)

 

Trysil-dialekten eller trysildialekten

Endret av Anarkhos
Lenke til kommentar

Kan noen være snille og gi meg en kjapp leksjon på bruken av et - ett?

 

Tror jeg bruker disse feil, og litt om hverandre iblant.

"Jeg har ETT eple i hånden min"

vs

"Jeg har et EPLE i hånden min"

 

Når man sier ett, snakker om man spesifikt om antallet. Når man sier et, snakker man om gjenstanden. (et hus!)

Lenke til kommentar

Hva skiller bergensområdet med for eksempel kringkastingsavgift? Du skriver vel ikke kringkastingavgift?

Kringkasting er ikke et stedsnavn. Jeg skriver heller ikke oslosområdet, andebusområdet, totensområdet, kongsvingersområdet, lillehammersområdet eller hamarsområdet. Er det noen fornuftig grunn til at noen stedsnavn skal ha genitivs-s og andre ikke i slike sammensetninger?

Lenke til kommentar

Hva skiller bergensområdet med for eksempel kringkastingsavgift? Du skriver vel ikke kringkastingavgift?

Kringkasting er ikke et stedsnavn. Jeg skriver heller ikke oslosområdet, andebusområdet, totensområdet, kongsvingersområdet, lillehammersområdet eller hamarsområdet. Er det noen fornuftig grunn til at noen stedsnavn skal ha genitivs-s og andre ikke i slike sammensetninger?

 

Ja, det mener jeg det er. Avhenger sikkert av egennavnets siste konsonant om denne genitivs-s-en skal brukes eller ikke. Hvordan reglene konkret er, aner jeg imidlertid ikke, men bergensområdet hører uansett betraktelig bedre ut enn bergenområdet, og jeg kan ikke tenke meg at det er feil bruk av s-en.

 

Jeg skriver heller ikke oslosområdet, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Så området som tilhører Oslo, heter oslosområdet?

 

Nei, det gjør det ikke, det kommer sannsynligvis av om endingen er vokal- eller konsonantlyd, størrelse eller hva det måtte være.

 

Det er det samme som at det ikke finnes noen god regel på om det heter, i Oppdal, på Oppdal eller andre liknende steder. Det er noen tommelfingerregler, men de stemmer ikke alltid.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Men du framstilte det som om s-en er en genitivs-s. Det er vel mer snakk om en vellyds-s, siden mange anre steder ikke har noen s i mellom. Lurer på hvordan det er med andre steder som ender på -en som Bergen? F.eks. Halden og Toten med flere? Jeg synes det der høres riktigst ut uten s, men aner ikke hva lokalbefolknngen sier.

Lenke til kommentar

Det er det samme som at det ikke finnes noen god regel på om det heter, i Oppdal, på Oppdal eller andre liknende steder. Det er noen tommelfingerregler, men de stemmer ikke alltid.

Jeg mener å huske at det var "i" for kystbyer, mens det var "på" for innlandsbyer.

 

Det er også en sannhet med sterke modifikasjoner. Det samme gjelder i eller på posten og i eller på banken. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...