Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Jeg er usikker på hvordan preposisjoner styrer dativ om en skal skrive veldig godt norsk. Jeg har sett på www.vallemal.no, der har de ei lita liste over preposisjoner og verb som styrer dativ og akkusativ. Noen styrer både akkusativ og dativ, avhengig av rørsle og sånt. Det står også at i uttrykk blir det akkusativ. Det uttrykket jeg lurer på er: Se på meg. Hva blir det på supernorsk? Sjå på meg eller sjå på mér? På kan styre både dativ og akkusativ. Jeg trur ikke det er noen rørste inne i bildet her, så da blir det dativ. Men for meg virker det som et uttrykk, og skal det være akkusativ da? Skiller setesdalsdialekt seg fra generell godt norsk på dette punktet? Om det ikke er et uttrykk, og det blir dativ, kan noen gi et døme på noe som er et uttrykk?

Lenke til kommentar

Dativ brukes kun i enkelte dialekter, og noe sier meg at bruken varierer fra dialekt til dialekt; jeg antar at det var en mer ensartet og stringent dativbruk i norrøn tid, så mitt råd er å lese en bok i gammelnorsk grammatikk.

 

Ellers kan vel tysk gi en pekepinn - grammatikken i tysk og gammelnorsk har en del likheter. Men om du ikke kan tysk, er du jo like langt.

 

Når det gjelder uttrykket "se på meg," tipper jeg at man på gammelnorsk ville droppe preposisjonen og si "se meg" i stedet. I så fall blir det vel akkusativ.

Lenke til kommentar
Språkrådet mener det er tallene under et dusin som kan skrives med bokstaver.

 

Hvorvidt man bruker tall eller bokstaver kommer vel helt an på hva det er snakk om og i hvilken sammenheng. Er det f.eks. snakk om klokkeslett, bør det vel være greiest å bruke tall uansett, og ikke f.eks. skrive "stengt mellom klokka elleve og 13". Det virker også mer naturlig å skrive "en femtiåring" enn "en 50-åring". Så alt i alt tror jeg man må bruke sin sunne fornuft og språksans om man har noen, og ikke slavisk følge absolutte regler fra verken Språkrådet eller andre.

Lenke til kommentar
Språkrådet mener det er tallene under et dusin som kan skrives med bokstaver.

 

Hvorvidt man bruker tall eller bokstaver kommer vel helt an på hva det er snakk om og i hvilken sammenheng. Er det f.eks. snakk om klokkeslett, bør det vel være greiest å bruke tall uansett, og ikke f.eks. skrive "stengt mellom klokka elleve og 13". Det virker også mer naturlig å skrive "en femtiåring" enn "en 50-åring". Så alt i alt tror jeg man må bruke sin sunne fornuft og språksans om man har noen, og ikke slavisk følge absolutte regler fra verken Språkrådet eller andre.

 

Språkrådet mener også at man skal holde seg til en av variantene i samme setning. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...