Gå til innhold

Ønsker avgift på PC og mobiler


Anbefalte innlegg

Høyre og Venstre vil gi tilskudd til NRK over statsbudsjettet istedenfor å kreve inn lisens.

Endelig! Mon tro om de har lest mine tråder og innlegg på diskusjon.no :whistle:

 

Arbeiderpartiet ønsker å erstatte NRK-lisensen med avgift på PC og mobiler.

Idiotisk. Dette går stikk i strid med satsing på en digital fremtid i Norge. På den ene siden vil Arbeiderpartiet bidra til økt kompetanse og bruke av IT, men nå vil de altså straffe slikt med avgifter. Jeg vil heller at pengene skal hentes via økt inntektskatt, rettferdig (25%) moms på matvarer, rettferdig fjerning av momsfritak på aviser, eller økte avgifter på uønsket oppførsel (miljøavgifter, bøter for straffbare forhold, osv).

 

Høyre og Venstre: :thumbup:

Arbeiderpartiet: :thumbdown:

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt synes jeg ikke dette var så dumt. Slik vi har det nå, er det mange "gratispassasjerer" som på forskjellige måter har lurt seg unna lisensen.

 

Å legge på ekstra på skatten kan også fungere, fordi de da vil slippe utgiftene de har i dag når de sender ut og krever inn lisensen. I tillegg slipper du og meg et par regninger i året. Dagens ordning fungerer ikke lenger, men var sikkert fornuftig nok på 60-tallet.

 

Å kutte ut hele lisensen på alle måter, og avskaffe NRK, er jeg likevel sterkt imot. Jeg synes det er flott med en statlig kanal, som viser noe for alle, og ikke bare Paradise Hotel og andre forblåste programmer.

 

Er det så mange gratispassasjerer? Jeg trodde nesten samltige over 30 år betaler lisens, og det er tross alt noen som ikke ser på TV også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, til man får noen tall på hva man sparer på dette, og hvordan man skal fordele avgiftene så er d nei til alt fra meg. NRK lisensen er lik for alle. Skal en Media-avgift også være det? Siden det variere stort på hvor mye data og tele det er i husstand til hustand.

Synes du det er rettferdig at studenter og alenemødre betaler like mye avgift som Kjell Inge Røkke og Jon Fredriksen?

 

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Få fjerna den forbanna avgiften! Hvorfor skal vi som aldri ser på NRK betale avgift fordi vi har en TV? Jeg har ikke engang tilkbling til parabol/kabel der jeg er. Bruker bare TVen til å spille på/se film. Hvorfor skal da jeg betale avgift? NRK- lisensen var kanskje logisk når vi bare hadde èn kanal her i landet, men i 2010 blir det helt feil. Hvorfor kan ikke betaling i det minste foregå på samme linje som andre kanaler som vi betaler via en distrubetør? Da slipper vi som ikke har TV- kanaler å betale for noe vi ikke får/trenger.

Lever TV'en inn til en TV reparatør, som setter TV tuneren i TV'en din ut av spill. Dermed har du en avgiftsfri monitor som du kan se på film og bruke til spill. Sørg for å få kvitering på at denne jobben er gjort, og send kopi til NRK lisenskontoret.

Det trengs ikke. Man sender bare en epost til lisenskontoret og gir de tillatelse til å plombere. Om NRK sender ut noen for å plombere eller ikke er irrelevant. Det er kun tillatelsen som trengs.

 

Det er en illusjon at politikere er på stortinget for å tjene folket sitt beste. De er der for å tjene Norge AS og systemet. Men det er vi som lar drittsekkene sitte med den makten de har. Jeg er rimelig sikker på at 99% av befolkningen ikke vil ha så mange skatter og avgifter. Tanken på at hver enkelt borger bidrar til "fellesskapet" er selvfølgelig god, men systemet har blitt FOR stort og tjener ikke lenger vårt beste.

De fleste vil betale mindre og få mer offentlige tjenester igjen. Mindre skatter og avgifter, dekt tannlegeregning for voksne, bedre veier, bedre sykehjemsdekning, bedre forsvar, osv. Problemet er bare at at mer tjenester er motstridende med mindre penger til å drive de. Hvis du skal ha lavere skatter og avgifter synes jeg du bør finregne på hvilke deler av det offentlig som skal få mindre penger og hvilke konsekvenser det gir.

 

Anbefaler folk å ikke stemme ved valg mer, fordi om ingen stemmer så sender man et budskap til systemet at vi ikke vil ha det lenger! Konvensjonell visdom sier at "hvis du ikke stemmer så har du ingenting å klage over". Vel jeg er uenig! Stemmer folk så holdes bare illusjonen levende.

Den metoden bedrer ingenting. Stem på det minste ondet så får du i hvert fall påvirket samfunnet i din retning.

 

Evt. start eget parti. ;)

 

Helt enig med RullendeRimfrost. Lisensinnkrevingen skaper et unødvendig byråkrati. Jeg er dessuten sikker på at det finnes mer samfunnsnyttige oppgaver vi kan bruke de ansatte på lisenskontoret til NRK til.

Rent konkret snakker vi om ca 80 årsverk og 65 millioner kroner som frigis til mer samfunnsnyttige oppgaver ved å fjerne lisensavdelingen.

 

Gi NRK lov til å ha reklame, så er problemet løst.

Nei takk!

 

Ok. Der er vi enig. Burde ikke koste noe ekstra å plombere antenneinngangen, det er en kostnad NRK burde tatt.

NRK skal ta den kostnaden. Det står i forskrifter om fjernsynsmottagere.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, så er det brainstorming hos AP og ikke på vedtaksnivået ennå.

Slapt med artikler som forteller kvarte sannheten.

 

Gi NRK lov til å ha reklame, så er problemet løst.

Gjør vi dette er poenget med NRK tapt, og kanalen blir delvis ubrukelig.

Problemet er jo at det ikke finnes reklamekroner nok for dagens NRK-størrelse. I tillegg vil det drepe TV2 m.fl.

Lenke til kommentar
Gi NRK lov til å ha reklame, så er problemet løst.

 

Gjør vi dette er poenget med NRK tapt, og kanalen blir delvis ubrukelig.

Om det er lønnsomt, for det synes jeg må være ett minstekrav, så kan NrK eller hvilken som helst annen aktør danne en reklamefri kanal som de som måtte ønske abonnerer på.

 

Jeg synes det argumentet ødelegger så mye for alle de andre som ønsker rimeligere TV-titte-regninger.

Lenke til kommentar

"Fremskrittspartiet har tidligere vært imot å fjerne kringkastingsavgiften helt, men har nå varslet et forslag om en medielisens som skal være nøytral og ikke bare tilfalle NRK."

 

Jeg er ganske sikker på at de var FOR å fjerne avgiften.. :D

Fremskrittspartiet er gjerne både for og imot samtidig på saker det er debatt rundt.

Endret av i_karantene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gi NRK lov til å ha reklame, så er problemet løst.

 

Gjør vi dette er poenget med NRK tapt, og kanalen blir delvis ubrukelig.

 

Nå kan det sies at forskjellen mellom faktisk reklame og "Programmet er sponset av" er såpass ubetydelig at NRK har krysset over til å ta imot penger allerede...

Lenke til kommentar
Gi NRK lov til å ha reklame, så er problemet løst.

 

Gjør vi dette er poenget med NRK tapt, og kanalen blir delvis ubrukelig.

 

Nå kan det sies at forskjellen mellom faktisk reklame og "Programmet er sponset av" er såpass ubetydelig at NRK har krysset over til å ta imot penger allerede...

Men rent praktisk er det to forskjellige verdener. Hvis NRK kan tjene penger på reklame uten reklamepauser så er det bare bra spør du meg.

Lenke til kommentar

NRK har allerede trådt over den prinsipielle grensen om reklamesalg selv om de er pålagt å være reklamefrie. Hvem er egentlig rette instans til å få slutt på reklame som "dette programmet er sponset av.." og reklameprogrammene for selskapet norsk tipping? Er det bare å anmelde NRK til politiet?

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke helt, er mediaavgift en % sats av kjøpesummen og en engangsum, så burde det ikke bli rara % satsen, kommer det over statsbudsjettet så betyr det at skatten må økes, noe som forengangskyld går utover ektepar/samboere osv.

 

Media avgift derimot burde faktisk ramme rimelige riktig.

 

Så har en bruk kun for en billig tv og en rimelig mobil, slipper en rimelig unna, skal en ha tv i alle rom, pc i alle , siste skrik innenfor mobil, så blir det dyrt for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Media avgift derimot burde faktisk ramme rimelige riktig.

Helt uenig.

 

Media er i vårt samfunn blitt like viktig som helseordninger og rettsvesen. Et mediaorgan uavhengig av komersielle inntekter er i fellesskapets interesse og ikke bare for de som i dag bruker mye tid på TV eller radio.

Lenke til kommentar

Media avgift derimot burde faktisk ramme rimelige riktig.

 

Også uenig. Det vil føre til dyrere PC'er, mobiltelefoner og Internet (hvis de tar avgift på dette også). Det kan føre til at mange vil handle mer fra utlandet, som igjen vil kreve mer ressurser på tollmyndigheter osv. hvis privat import også skal ha avgift. Det blir også dyrere for firmaer og utdanningsinstitusjoner som bruker mye slikt utstyr uten å se TV. Så må man lage masse regler for hvem som skal betale hva i avgift for hva (skal man betale avgift på en minnebrikke som kan brukes både i en PC og digitalkamera?)

 

Det beste er å gjøre NRK til betal-TV. Når man kjøper Riks-TV, Get, Canal Digital, osv. så betaler man 2000 kroner ekstra hvis man skal ha NRK. Da får man også passord og bruker (eller krypteringsnøkkel o.l.) for bruk til nrk.no også. Skal man bare bruke nrk.no kjøper man login der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det beste er å gjøre NRK til betal-TV. Når man kjøper Riks-TV, Get, Canal Digital, osv. så betaler man 2000 kroner ekstra hvis man skal ha NRK. Da får man også passord og bruker (eller krypteringsnøkkel o.l.) for bruk til nrk.no også. Skal man bare bruke nrk.no kjøper man login der.

Helt uenig.

 

Dette gjør NRK til en mediakanal som må holde seg populær. Dette vil igjen si at de må sende det massene vil se og dermed ikke kan kjøre en linje hvor nyttige ting kan presenteres uten tanke på popularitets ratingen.

 

Du får nyheter med høyt salgspotensiale og viktige saker har liten interesse. Tidsriktige amerikanske no-brainer filmer istedenfor dokumentarer med et budskap. Diskusjonsprogrammer med høy trusefaktor istedenfor saksorienterte debatter.

 

Finansiering på lik linje som helsevesen og rettsvesen er det eneste fornuftige. Alternativet er egentlig kun nedleggelse av et statlig finansiert mediehus.

Lenke til kommentar

Det beste er å gjøre NRK til betal-TV. Når man kjøper Riks-TV, Get, Canal Digital, osv. så betaler man 2000 kroner ekstra hvis man skal ha NRK. Da får man også passord og bruker (eller krypteringsnøkkel o.l.) for bruk til nrk.no også. Skal man bare bruke nrk.no kjøper man login der.

Helt uenig.

 

Dette gjør NRK til en mediakanal som må holde seg populær.

 

Da er jeg uenig med deg. Klarer de ikke å skille seg ut og lage et bra tilbud folk vil betale for får de bare legge det ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...