Gå til innhold

Her er løsningen på Iphone 4-problemene


Anbefalte innlegg

Keynote

 

1. Måten Steve svarer på spørsmål og går rundt grøten når feks gdgt spør

"10:43AM Ryan from gdgt: You showed people almost covering the entire phone in their hand, but on the iPhone 4 it can happen with just a touch. Can you explain that difference?

Bob: When you touch the phone, you put yourself between the signal and your phone, so when you touch that spot you can attenuate the signal, and if you grip it with your whole hand, you can attenuate it even more. We don't build phones with an antenna on top...

 

Hmm, that didn't really sound like an answer to us."

 

Hentet fra Engadget

 

2. "We care about every user" (Å, så søtt)

 

3. Det blir heller lagt vekt på at alle skal få et gratis plastdeksel, istedenfor hvor stygt og hvor trist det er å skjule en så fin telefon under et plastdeksel. (Det minner nesten om sminke og jenter)

Ser ikke at noe av det du kommer med er spesielt manipulerende

 

1. Jeg har aldri sett noen som holder telefonen med kun én finger...har du? Man holder rundt telefonen. Svekket signal er ikke unormalt når man holder rundt telefonen, som Apple kan dokumentere og som andre har dokumentert. At svekkelsen av signalet i noen tilfeller og for noen brukere ser ut til å være mer merkbar når man samtidig trykker hånd/finger mot et bestemt punkt er sakens noe overdramatiserte kjerne. Mange, inkludert amobils iPhone 4-tester, har ikke klart å framprovosere merkbare problem.

 

2. Ikke sant? Apple lever av fornøyde brukere, og det vet Jobs.

 

3. Det blir lagt vekt på at de som ønsker det eller opplever problemer kan få et deksel gratis, eventuelt returnere telefonen kostnadfritt. Det gjelder selvsagt langt fra alle, selv om mange sikkert vil benytte anledningen til å få noe gratis.

Hvis Apple hadde ment at det var "stygt og trist" å bruke et deksel, så hadde de neppe produsert sine "bumpers" for iPhone 4 fra starten av. Fin beskyttelse, synes nå jeg, og jeg har selv et gummideksel som ikke er på langt nær så fint, som jeg av og til bruker på min gamle iPhone når situasjonen tilsier det.

(Om sminke og jenter: det er nå en gang slik at selv de fineste jenter blir enda finere med litt (og da mener jeg litt) riktig sminke ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ikke det hele og fulle inntrykket av hvordan Jobs var de forskjellige bloggene, om man ser videoen så ser man tydelig hvor frustrert og påvirket Jobs er av situasjonen. Apple viser forresten nok en gang hvor flinke de er til å presentere tall som passer de. Hva med å sammenligne droppede samtaler med HD2 og Nexus One og ikke en telefon som allerede har ord på seg for å droppe mange samtaler.

Hehe, morsomt at du nevner Nexus One, som om den skulle være fri for lignende problem... ;)

Lenke til kommentar

Greit at de i det minste får litt tyn, det har vel kommet fram at problemene med antennen var kjent også, men de gikk for visuelt design over funksjonsdesign og ignorerte problemet. Kanskje det ikke skjer så lett igjen?

 

AtW

Sorry, men det er ikke lurt å sluke alle rykter som dukker opp i kjølvannet av denne saken. Ingen har så langt jeg kan se dokumentert at det var noe kjent problem med antennen. Når Apple har laget et design som for de fleste resulterer i bedre signalmottak, bedre samtalekvalitet og raskere dataoverføring enn forrige generasjon iPhone, så har Apple åpenbart prøvd å forbedre det funksjonelle aspektet også. Ikke bare det, Apple har investert 100 millioner $ i radiotekniske testfasiliteter, og hvis ikke det er å prioritere teknisk/funksjonsmessig design så vet ikke jeg:

http://money.blogdig.net/archives/articles/July2010/16/Chambers_of_Super_Silence__What_s_Inside_Apple_s__100_Million_iPhone_Radio_Test_Facility.html

iphone-reception-pc-0876-rm-eng.jpg

Lenke til kommentar

Mange, inkludert amobils iPhone 4-tester, har ikke klart å framprovosere merkbare problem.

Dette er jo ventet, da alle mobilfabrikanter "jukser" når det kommer til hvordan de grafisk viser signalstyrke og batteristatus. 3 av 5 bars er ikke 60% av hva som er optimalt, men langt mindre. Jobs sier jo også at det fremprovoseres lettest når man i utgangspunktet har dårlig dekning - noe som dessverre er vanlig her i USA, spesielt om man har AT&T.

Lenke til kommentar

Greit at de i det minste får litt tyn, det har vel kommet fram at problemene med antennen var kjent også, men de gikk for visuelt design over funksjonsdesign og ignorerte problemet. Kanskje det ikke skjer så lett igjen?

 

AtW

Sorry, men det er ikke lurt å sluke alle rykter som dukker opp i kjølvannet av denne saken. Ingen har så langt jeg kan se dokumentert at det var noe kjent problem med antennen.

 

Hvilken type dokumentasjon ville gjort deg fornøyd i denne saken? Hva slags dokumentasjon mener du det er realistisk å forvente kan skaffes for en slik sak? To uavhengige nyhetskilder av relativt solid kaliber mener å ha bekreftet det med sine kilder. Greit nok, det kan være galt, men det er vel et lite stykke fra "sluke alle rykter"? Ellers ser jeg ikke helt poenget ditt med testfasilitetene? Selvsagt tester apple antennetekniske ting, det betyr ikke at visuelt deisgn ikke akn bli prioritert over.

 

AtW

Lenke til kommentar

Utrolig å se hvor mange som sluker alt Jobs sier rått.

 

@Newton

1. Har du hørt om kognitiv dissonans?

2. Det virket ikke helt som du skjønte metaforen min.

3. Tror ikke bumperen vil gi noe særlig beskyttelse om du mister den i bakken.

4. Om du ikke klarer å se hjernevaskingen lider du og av kognitiv dissonans (eller manglende kunnskap om psykologi)

Endret av zaqqoZeq
Lenke til kommentar

Blueone: 30 000 av 3 millioner er ikke en spesielt høy feilfrekvens. Inntil 2 prosent er en forholdsvis normal feilfrekvens på elektronisk utstyr. For noen typer utstyr er feilfrekvensen langt høyere - eksempelvis (bærbare) PC-er.

 

http://www.rescuecom.com/RESCUECOM269.html

 

http://www.squaretrade.com/pages/laptop-reliability-1109

Men dette er det som er blitt rapportert inn til Apple, noe som mest sannsynlig er mye lavere enn den reelle feilprosenten, og dette er snakk om en feil, de to prosentene du snakker om er alle mulige feil som forekommer på et produkt.

Lenke til kommentar

Jepp, dette var snakk om kun de feilene som angikk antennen. Likevel snakker vi sannsynligvis om lave tall i forhold til de mest utsatte elektroniske produktene. Jeg reagerte også litt på at vi ikke fikk noe total å forholde oss til. Det hadde nok vært litt ryddigere.

Lenke til kommentar

Utrolig å se hvor mange som sluker alt Jobs sier rått.

 

@Newton

1. Har du hørt om kognitiv dissonans?

2. Det virket ikke helt som du skjønte metaforen min.

3. Tror ikke bumperen vil gi noe særlig beskyttelse om du mister den i bakken.

4. Om du ikke klarer å se hjernevaskingen lider du og av kognitiv dissonans (eller manglende kunnskap om psykologi)

Insinuerer du at jeg sluker alt Jobs sier rått, eller var det bare en meningsløs generell kommentar du kastet ut der?

1. Ja.

 

2. Om sminke og jenter? Joda, men den var hverken god eller treffende, hvilket jeg illustrerte.

 

3. Greit, du tror ikke det. All fornuft tilsier imidlertid at den vil gjøre det.

 

4. Så hvis jeg ikke er enig med deg om at det har foregått "hjernevasking", så lider jeg av "kognitiv dissonans". Interessant! Jeg skal da visstnok ha ubehagelige og konfliktfylte følelser, eller indre konflikter, av en eller annen grunn? Siden jeg ikke er utdannet innen psykologi, så ser jeg gjerne at du forklarer begrepene, hva du legger i dem, og begrunner dine påstander her. Skal bli spennende å lese! ;)

Lenke til kommentar

Greit at de i det minste får litt tyn, det har vel kommet fram at problemene med antennen var kjent også, men de gikk for visuelt design over funksjonsdesign og ignorerte problemet. Kanskje det ikke skjer så lett igjen?

 

AtW

Sorry, men det er ikke lurt å sluke alle rykter som dukker opp i kjølvannet av denne saken. Ingen har så langt jeg kan se dokumentert at det var noe kjent problem med antennen.

 

Hvilken type dokumentasjon ville gjort deg fornøyd i denne saken? Hva slags dokumentasjon mener du det er realistisk å forvente kan skaffes for en slik sak? To uavhengige nyhetskilder av relativt solid kaliber mener å ha bekreftet det med sine kilder. Greit nok, det kan være galt, men det er vel et lite stykke fra "sluke alle rykter"? Ellers ser jeg ikke helt poenget ditt med testfasilitetene? Selvsagt tester apple antennetekniske ting, det betyr ikke at visuelt deisgn ikke akn bli prioritert over.

 

AtW

Alt som kan kalles dokumentasjon ville gjort meg mer fornøyd, dvs. noe med mer substans og troverdighet enn ubekreftede rykter fra anonyme personer.

To uavhengige nyhetskilder av relativt solid kaliber mener å ha bekreftet stikk motsatte påstander:

 

Bloomberg: "Apple Inc.’s senior antenna expert voiced concern to Chief Executive Officer Steve Jobs in the early design phase of the iPhone 4 that the antenna design could lead to dropped calls, a person familiar with the matter said.

 

Last year, Ruben Caballero, a senior engineer and antenna expert, informed Apple’s management the device’s design may hurt reception, said the person, who is not authorized to speak on Apple’s behalf and asked not to be identified. A carrier partner also raised concerns about the antenna before the device’s June 24 release, according to another person familiar with the situation."

 

 

NYTimes: "One person with direct knowledge of the phone’s design said Thursday that the iPhone 4 exposed a longstanding weakness in the basic communications software inside Apple’s phones and that the reception problems were not caused by an isolated hardware flaw.

 

Instead, the problems emerged in the complex interaction between specialized communications software and the antenna, said the person, who agreed to speak on the condition of anonymity because he was not authorized to discuss the matter.

 

The person said the problems were longstanding but had been exposed by the design of the iPhone 4. All cellphones can be affected by the way a hand grips the phone, but well-designed communications software compensates for a variety of external factors and prevents calls from dropping, the person said.

 

Mr. Jobs did not learn about the software problem until after the iPhone 4 shipped last month, the person said."

 

Så her har vi altså ryktespredning fra anonyme kilder i antatt "seriøse" publikasjoner, med to forskjellige forklaringer på problemene, og motstridende utsagn der den ene sier at Jobs visste, den andre at han ikke visste om slike problem før lansering av iPhone 4. Så hvem har rett? Skal man tro på alt man leser i "seriøse" publikasjoner? You tell me...

Endret av Newton
Lenke til kommentar

En av årsakene til at jeg vurderer iPhone 4 er at TomTom ikke lager Navigator for Android, men gjør det for iPhone og andre. For meg er meget god bilnavigasjon en viktig del av et såpass dyrt telefonprodukt. Jeg kjøper ikke en telefon kun for å spille av MKV HD filer.

TomTom vil komme til Android etterhvert.

 

Så om du går for en iPhone 4 bare på grunn av TomTom, så gjør du egentlig noe dumt da.

Jeg har fulgt med i den diskusjonen siste kvartal. "etterhvert" har ingen som helst tidsreferanse og kan likegjerne bli sent i 2011 eller aldri. Ledelsen har også sluttet å svare på spørsmål om dette,

 

Nei, jeg vurderer ikke iPhone 4 kun pga. TomTom, hvor står det? Jeg skriver ettertrykkelig at det er en av årsakene. At man leser hva som skriver burde være et minstekrav.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

10:40AM Q: Are you doing anything else to address the issue? Perhaps changing hardware?

Steve: You know, the 3GS has the same problem. We're getting reports from customers that this is better than the 3GS. So I don't know changing the antenna design would help -- I don't know what our next antenna design will look like.

 

I steden for å svare direkt på spm, så ror han seg over på at 3gs og har samme problem. Han sier at siden de har fått gode rapporter kontra 3gs på dekning, så kommer de ikke til å gjøre noe. SELV om de har innrømmet at de har gjort en feil! HAR DU HØRT??

Hvis en produsent av et eller annet (en telefon, en bil, en miksmaster, et program) sier åpenlyst at på den og den datoen kommer det en oppgradert modell, en facelift eller lignende, da dropper salget til null fordi potensielle kjøpere da vil vente på å få tak i den nye oppgraderte modellen. Eller de vil kjøpe et konkurrerende produkt i ventetiden.

 

Så at Steve Jobs svarer unnvikende på spørsmålet kan tolkes som en kommende oppdatert iPhone4. Men når den kommer? Foreløpig gjelder tilbudet om gratis deksel eller få-pengene-tilbake-tilbudet fram til 30. september ...

Lenke til kommentar
Men her ikke snakk om en liten feil som kan fikses med en kjapp oppdatering, her er det snakk om man bruke tilleggsutstyr som drastisk endrer utseendet på telefonen, og det er på en telefonen hvor designet er en av de største grunnene til at den er blitt så populær.

Jeg har erfaringer med produktdesign/produktutvikling, fra innsiden, og det finnes ingen "kjappe oppdateringer". Det å framstille nye produksjonsverktøy, spesielt for et produkt med såpass snevre toleranser som en mobiltelefon, kan ta månedsvis selv om man setter alle kluter til. Det er ikke nok å endre én del, alle deler som denne delen henger i hop med må også endres for at de skal passe sammen.

 

Hvis en gratis bumper klarer brasene umiddelbart, så skaffer produsenten seg litt tid på å fikse en permanent oppgradering av produktet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes hele situasjonen er litt bisarr? Nå har jeg hatt et par mobiltelefoner oppigjennom tidene, alt fra Nokia N95, til iPhone 3G, nå iPhone 3GS, Google Nexus One, lekt meg litt med en HTC HD2 og litt sånt..

 

Og jeg kan aldri si at jeg hatt et problem som er såpass tydelig som det virker at det er med iPhone 4? Til og med Anandtech bruker jo massevis av tid i sin anmeldelse på dette problemet, og det er jo ikke uten grunn?

 

 

Greit nok at jeg kan være med på at en telefon kan miste litt signalstyrke om du omfavner hele mobiltelefonen mens du bruker den, men at du skal faktisk oppleve dropped calls osv.. Som det virker som flere opplever med iPhone 4 når du kommer i direkte kontakt med antenna er noe jeg ser på som en smule mer kritisk enn det å miste litt signalstyrke?

 

 

Problemet her er jo at Apple gikk for design fremfor funksjonalitet, de har valgt å ha antenna naken så vi som forbruker ofte havner i situasjoner hvor vi kommer i DIREKTE kontakt med antenna, og naturlig nok skaper det komplikasjoner, jeg sier ikke at selve antenna i iPhone 4 er noe dårlig, tvert i mot virker den å være bedre enn det meste som er på markedet, men fremdeles er det jo en helt idiotisk valg å legge antenna naken så forbrukere kan komme i direkte kontakt å få enorme problemet med signalstyrken? Jeg vet ikke om noen telefon jeg har vært borti de senere årene hvor det faktisk har vært fysisk mulig å komme i direkte kontakt med antenna?

 

Jeg føler det er her problemet ligger, det er ikke det at problemet er redusert signal fordi vi skjermer antenna med hånda, vi kommer i KONTAKT med SELVE antenna, og for meg så går vi da fra å ha et velkjent antenne problem som flere mobiltelefoner kan ha problemer med, over til noe som faktisk er et design problem med selve enheten da de har bevisst valgt å la antenna ligge såpass naken?

 

 

 

Men gjort er gjort og spist er spist, det er jo INGEN som TVINGER på deg noen iPhone 4, og nå er jo de fleste mest sannsynlig klar over dette problemet før de eventuelt skaffer seg en iPhone 4 så da får det jo være opp til hver enkelt og vurdere hva de selv ønsker?

 

 

Selv syntes jeg pressekonferansen var litt forkastelig, men det er vell kanskje bare meg?

Jeg syntes det blir alt for mye dansing rundt grøten, se på alle andre som også gjør feil osv.. Er litt som å argumentere med en småunge? "Neimen Ole får jo lov av sine foreldre??!"

 

Istedenfor å holde fokus på sin egen enhet, og sine egne feil så skal Apple dra fram de verste eksemplene de finner på markedet bare for å få søkelyset litt bort fra seg selv? For å desperat forsøke å sette seg selv i et bedre lys? Så istedenfor å bare ha baller av stål og si at vi kanskje har driti oss litt ut når vi valgte å designet telefonen slik at antenna ligger helt naken, så skal de altså dra frem en rekke andre litt mindre populære telefoner og fremprovosere noe av den samme feilen på disse? Det er mulig det bare er jeg som ikke liker den typen politikk?

 

 

Og jeg må jo si at jeg tar alle disse tallene som Apple selv legger frem med en GOD KLYPE SALT? Disse tallene er det vell 99% sikkert at Apple har vridd og vendt på slik at de taler best mulig i fordel for dem selv? Akkurat som nVIDIA gjerne gjør når de selv legger ut ytelses tall for sine skjermkort opp mot AMD / ATI. Du kan rett og slett ikke ta "harde data" rett fra produsenten som god fisk! Og hva ville vell Apple og ATT ha tjent på å legge ut stygge tall?

 

 

 

Men igjen, om tallene så er riktig eller ei så syntes jeg det å ta opp alt på den måten Apple gjør det på blir som å danse rundt grøten, her skal alt bortforklares osv.. Og det faller ikke i spesielt god smak hos meg hvert fall? Så istedenfor å bruke presskonferansen på å beklage seg, fortelle hva som er galt osv så skal 90% brukes på å bortforklaringer, vise oss at "alle" andre er like dårligere så da er det jo greit at vi også er dårligere for så å liksom leke de snille gutta ved å gi alle gratis case til hver iPhone 4 til slutt?

 

 

 

Vet ikke om det blir riktig å kalle det direkte manipulerende, men noe er det jo når Apple helt tydelig har en klar strategi med pressekonferansen, og den var tydeligvis det å vifte bort hele problemet, legge skylda / vise at andre visstnok har det samme problemet, i samme grad, hvis hvordan de er misforstått og et "offer" i alt som har skjedd her for da å til slutt skulle fremstå som noen fantastiske helter fordi de gir ut gratis beskyttelse til telefonen som er med på å redusere problemet?

 

 

Litt av poenget er jo at dette ekstra laget utenpå antenna som et case gir deg, burde jo vært der fra starten av? Men det innrømmer jo aldri Apple? Og de påstår jo faktisk at de ikke visste om dette problemet før nå nylig?

 

Ok, da er det jo ett av to.. Enten så er hele denne antenne teste fasiliteten deres meningsløs, hvis de faktisk ikke klarer å finne ut at det å komme i direkte kontakt med antenna skaper store problemer, eller så står de å lyver oss rett opp i trynet bare for å fremstå i et bedre lys? De kan da umulig ikke ha visst om konsekvensene av å designet telefonen på den måten de har gjort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit at de i det minste får litt tyn, det har vel kommet fram at problemene med antennen var kjent også, men de gikk for visuelt design over funksjonsdesign og ignorerte problemet. Kanskje det ikke skjer så lett igjen?

 

AtW

Sorry, men det er ikke lurt å sluke alle rykter som dukker opp i kjølvannet av denne saken. Ingen har så langt jeg kan se dokumentert at det var noe kjent problem med antennen.

 

Hvilken type dokumentasjon ville gjort deg fornøyd i denne saken? Hva slags dokumentasjon mener du det er realistisk å forvente kan skaffes for en slik sak? To uavhengige nyhetskilder av relativt solid kaliber mener å ha bekreftet det med sine kilder. Greit nok, det kan være galt, men det er vel et lite stykke fra "sluke alle rykter"? Ellers ser jeg ikke helt poenget ditt med testfasilitetene? Selvsagt tester apple antennetekniske ting, det betyr ikke at visuelt deisgn ikke akn bli prioritert over.

 

AtW

Alt som kan kalles dokumentasjon ville gjort meg mer fornøyd, dvs. noe med mer substans og troverdighet enn ubekreftede rykter fra anonyme personer.

To uavhengige nyhetskilder av relativt solid kaliber mener å ha bekreftet stikk motsatte påstander:

 

[

 

Så her har vi altså ryktespredning fra anonyme kilder i antatt "seriøse" publikasjoner, med to forskjellige forklaringer på problemene, og motstridende utsagn der den ene sier at Jobs visste, den andre at han ikke visste om slike problem før lansering av iPhone 4. Så hvem har rett? Skal man tro på alt man leser i "seriøse" publikasjoner? You tell me...

 

Spar meg for den billige stråmannargumentasjonen din, du vet like godt som meg at jeg ikke har forfektet noe i nærheten av at man skal tro alt man leser. Du vet vel også presumptivt at slike ting er veldig vanskelig å dokumentere, og at Bloomberg og Wall Street Journal begge serverer en ganske lik historie fra forskjellige(?) kilder hos apple. Som sagt, det kan være galt, men det er ganske langt fra "sluke alle rykter"-vaset du kommer med.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er bare Apple og Jobs som kan sitte på en pressekonferanse om problemer rundt sin egen telefon og svare med at "alle de andre har samme problemene". Greit at Apple får mye mediaoppmerksomhet, men dette hadde da kommet fram om det var et problem hos alle andre produsenter og. Istedet for å svare for seg bare peker han ut i det blå og avfeier omtrent all kritikk. Mannen er stormannsgal.

 

Jobs sier at alle andre har slike problemer, og plutselig så kommer enhver fanboy med en historie om brodern sin mobil, pappa sin jobbmobil som har akkurat de samme problemene. Hvorfor har vi ikke hørt om dette før? Man klarer jo å bryte samtaler med å holde i mobilen, det klarer ikke eg på noen av mine mobiler. Ikke om eg klemmer den som plastilina deig engang. Men Jobs sier det jo....

 

Til Jobs' forsvar: Det er jo ikke første gang Apple kommer med en nyvinning som andre produsenter har hatt i mange år så..... :p

Lenke til kommentar

Haha, morsomt at de nå blir nødt til å kutte ned på design for å fremme funksjonalitet igjen. Idéen deres var i utgangspunktet bra, med en integrert antenne i metallkanten rundt, men når "18 Apple ingeniører med doktorgrad" ikke klarer å få det til skikkelig kan man jo begynne å lure på om Apple har mistet litt bakkekontakten.

 

Edit: Men er veldig enig i at det er usigelig trist og rett og slett barnslig av Apple å begynne å syte og forsøke å dytte problemet over på alle andre. :thumbdown:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...