Gå til innhold

Her er løsningen på Iphone 4-problemene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jotun, jeg har sett at iPhone 4 har brutt samtaler selv med 2 av 5 streker igjen når du holder den feil.

 

Så om du har denne feilen på iPhone 4, så er det bare nok at du holder telefonen litt feil, så bryter den samtaler så det griner etter den.

 

Og en slik stor feil har ingen andre mobiler i verden i dag.

 

Jeg skal nok sikkert klare å bryte en samtale med min XPERIA X10 i områder med veldig elendig dekning. Men jeg vill ikke bryte en samtale med den før jeg har 0 deking hvertfall.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Jotun, jeg har sett at iPhone 4 har brutt samtaler selv med 2 av 5 streker igjen når du holder den feil.

Jeg prøvde personlig så godt jeg kunne med en iPhone 4 både i og utenfor Oslo, og har enda ikke fått til å bryte en samtale.

 

Amobil.no klarte vel heller ikke dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, hva har dette med saken å gjøre?

 

Saken er om disse folkene (0.55%) som har dette seriøse antenne problemet.

Ja...

Alle som har problemer eller ønsker det får tilbud om en gratis bumper.

 

Hvis de ikke er fornøyd med dette så kan de i løpet av 30 dager levere telefonen tilbake og få pengene igjen! Ser derfor ikke noe problem.

 

Da kan de jo heller kjøpe seg en XPERIA X10 :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' date='17. juli 2010 - 19:12' timestamp='1279386779' post='15950350']

Igjen, hva har dette med saken å gjøre?

 

Saken er om disse folkene (0.55%) som har dette seriøse antenne problemet.

Ja...

Alle som har problemer eller ønsker det får tilbud om en gratis bumper.

 

Hvis de ikke er fornøyd med dette så kan de i løpet av 30 dager levere telefonen tilbake og få pengene igjen! Ser derfor ikke noe problem.

 

Da kan de jo heller kjøpe seg en XPERIA X10 :roll:

Ja, en bumper fikser jo virkelig problemet med selveste telefonen har som disse 0.55 prosentene noen brukere har. Ja det er en liten løsning på problemet, men det fikser fortsatt ikke produksjonsfeilen disse iPhone 4 eksemplarene har. Og sjekk dette her på hvorfor det er en elendig måte å fikse noe på.

 

Dette med å gi en case eller bumper som plaster på såret til iPhone 4 kunder med dette problemet blir jo det samme som å si at Toyota har laget noen eksemplarer av en bil med feil som har problemet med at panseret har en tildens til å hoppe ut av låsningen når du kommer opp mot 70 km/t.

 

Så kommer Toyota og sier. Hey, ta dette tauet som dere vil få gratis av oss og knyt fast panseret i bilen sånn at den ikke går opp.

 

Ser du poenget her?

 

Tauet vil hjelpe mot at panseret ikke går opp, men feilen ligger jo fortsatt der med låsemekanismen til panseret.

Endret av Terminator 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spar meg for den billige stråmannargumentasjonen din, du vet like godt som meg at jeg ikke har forfektet noe i nærheten av at man skal tro alt man leser. Du vet vel også presumptivt at slike ting er veldig vanskelig å dokumentere, og at Bloomberg og Wall Street Journal begge serverer en ganske lik historie fra forskjellige(?) kilder hos apple. Som sagt, det kan være galt, men det er ganske langt fra "sluke alle rykter"-vaset du kommer med.

 

AtW

Kjære AtW, jeg har da aldri påstått at du har forfektet at man skal tro alt man leser. Men du gjengir rykter som du ser ut til å tro på, og jeg understreker at man ikke skal tro alt man leser, særlig ikke i denne saken med så mye rykter og til dels motstridende informasjon som svirrer omkring i all støyen. Så derfor tar jeg slike historier med en stor klype salt, og lar heller en del spørsmål stå åpne enn å hoppe på forhastede konklusjoner.

 

Jeg har ikke grunnlag for å si hvordan Apple har prioritert ulike designaspekt opp mot hverandre. Jeg kan kun fastslå at Apple har investert betydelige beløp i antennedesign og testfasiliteter direkte knyttet til dette, og dermed med stor sannsynlighet har gjort det motsatte av å ignorere slike problem. Det var dette jeg forsøkte å illustrere tidligere. Jeg registrerer imidlertid at du mener å ha grunnlag for å dra flere konklusjoner, uten at du har vist til troverdige fakta om designprosessen og hvilke prioriteringer som er gjort underveis.

 

Historiene fra Bloomberg og NYTimes, som jeg siterte, er vesentlig forskjellige, bl.a på punktet om hvem som eventuelt visste hva før lansering.

 

Men OK, hos noen er Apple skyldige inntil det motsatte er bevist, hos andre er man uskyldig inntil det motsatte bevist - men i virkeligheten så er ting ofte mer nyansert enn bare sort eller hvitt. ;)

 

Om det ikke er formulert som en påstand rent språkformelt, så er det ganske tydlig hva budskapet i setningen din er. Akkurat like tydlig som din "kjære AtW" neppe er basert på at du har et ekstra godt forhold til meg.

 

Apple har beviselig ignorert problemet, da det ble kjent for en god stund siden, det er vel også svært sannsynlig at de hadde fortsatt å ignorere det om det ikke hadde blitt bråk av det. Bloombergs historie blir underbygd av wall street journal, som ikke er noen tulleblekke akkurat. I tilleg har man set usannsynlige i at en slik feil kommer overraskende på et så stort selskap med antenneeksperter og dyre fasiliter. Tror du folk som jobber med antenneteknologi overser en sånn ting til vanlig? Det framstår som lite sannsynlig.

 

Mener du noen andre enn apple har skylda for antenneproblemene? Hvem skulle det være isåfall? Ellers kan det vel diskuteres hvem som burde hatt et mer nyansert syn på apples framgangsmåter i enkelte saker.

 

AtW

Heh? Du mener altså å kunne tillegge meg en mening eller "budskap" med setningen, som jeg selv ikke har eller har uttrykt. Man skulle ut fra det nesten tro at du har et skremmende nært forhold til meg, men siden du slett ikke kjenner meg så synes jeg det blir litt drøyt. ;)

 

Apple har beviselig ikke ignorert problemet, noe som fremkom ganske tydelig i går. At de ikke uttaler seg offentlig i hytt og pine før de har undersøkt problemene som har blitt rapportert betyr ikke at de ignorerer problemet. Noe av problemet er imidlertid at hele saken har blitt blåst opp utover alle proporsjoner, noe av problemet er at signalindikatoren på iPhone har gitt et feilaktig bilde av den relle signalstyrken (er korrigert i iOS 4.01), og noe av problemet er at at alle telefoner påvirkes av fingre, hender og andre kroppsdeler og omgivelser. Det kan være at det er et større PR-problem enn et reelt teknisk problem. Det kan være at Apple har registrert at iPhone har signalvariasjoner og har ansett dette for å være innenfor normale toleranser, mens enkelte brukere og deler av media har villet framstille det som et stort problem.

 

Hvem har skylda for antenneproblemene? Tja, Apple har skylda for at de ikke er perfekte, og ikke har designet en perfekt mobiltelefon. Men media og diverse andre har skylda for at det er skrevet utrolig mye bullshit og spekulativt vås omkring problemene. Få har tatt seg bryet med å undersøke forholdene på en noenlunde objektiv måte før de uttaler seg. Anandtech er i så måte et unntak, og sier etter grundig analyse av antenneproblematikken i iPhone 4 at "The Antenna is Improved", selv om man under visse forhold kan oppleve relativt merkbare fall i signalstyrken. Men når antennen i utgangspunktet er mer følsom enn f.eks iPhone 3GS eller Nexus One så ender man likevel ikke opp med dårligere mottak i de fleste tilfeller:

http://www.anandtech.com/show/3794/the-iphone-4-review/2

Jeg har ingen problem med å godta innholdet i det Anandtech skriver, fordi de har tatt seg bryet med å undersøke og dokumentere på en ganske skikkelig måte, i motsetning til enkelte antatt "seriøse" aviser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ikke nok med det, sjekk dette og dette.

 

Beklager for å si dette, men det lukter løgn i lange baner i fra Apple her.

Beklager ikke å måtte si dette, men det lukter bare Sula-troll her. Blackberry kommer med et svært så forutsigbart svar, men det interessante er jo at 14% av brukerne deres sier at de kan få signaldropp bare gjennom å holde telefonen på en ikke uvanlig måte. Kanskje Blackberry burde innkalle til en presskonferanse for å forklare det utbredte problemet med telefonene deres? ;)

Hahaha, snakk om å ro deg bort for så å komme med latterlige unskyldninger.

 

Du vet at disse 14% som er der kan være Apple fanbois som har krysset av for det der sant?, siden hvem som helst kan svare der. Oooooooh, nå vil du sikkert komme med at dette her også er en unskyldning laugh.gif.

 

Du klarer ikke å fatte hva hele opplegget egentlig handler om her?

Hallo, det var du som linket til disse siden for Blackberry-fans. Du linker til en poll, men når noen påpeker noe som ikke passer med dine beskyldninger, så er plutselig din egen link ikke troverdig lenger. Javel. "- God dag mann.- Økseskaft!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Heh? Du mener altså å kunne tillegge meg en mening eller "budskap" med setningen, som jeg selv ikke har eller har uttrykt. Man skulle ut fra det nesten tro at du har et skremmende nært forhold til meg, men siden du slett ikke kjenner meg så synes jeg det blir litt drøyt. ;)

 

Apple har beviselig ikke ignorert problemet, noe som fremkom ganske tydelig i går. At de ikke uttaler seg offentlig i hytt og pine før de har undersøkt problemene som har blitt rapportert betyr ikke at de ignorerer problemet. Noe av problemet er imidlertid at hele saken har blitt blåst opp utover alle proporsjoner, noe av problemet er at signalindikatoren på iPhone har gitt et feilaktig bilde av den relle signalstyrken (er korrigert i iOS 4.01), og noe av problemet er at at alle telefoner påvirkes av fingre, hender og andre kroppsdeler og omgivelser. Det kan være at det er et større PR-problem enn et reelt teknisk problem. Det kan være at Apple har registrert at iPhone har signalvariasjoner og har ansett dette for å være innenfor normale toleranser, mens enkelte brukere og deler av media har villet framstille det som et stort problem.

 

Hvem har skylda for antenneproblemene? Tja, Apple har skylda for at de ikke er perfekte, og ikke har designet en perfekt mobiltelefon. Men media og diverse andre har skylda for at det er skrevet utrolig mye bullshit og spekulativt vås omkring problemene. Få har tatt seg bryet med å undersøke forholdene på en noenlunde objektiv måte før de uttaler seg. Anandtech er i så måte et unntak, og sier etter grundig analyse av antenneproblematikken i iPhone 4 at "The Antenna is Improved", selv om man under visse forhold kan oppleve relativt merkbare fall i signalstyrken. Men når antennen i utgangspunktet er mer følsom enn f.eks iPhone 3GS eller Nexus One så ender man likevel ikke opp med dårligere mottak i de fleste tilfeller:

http://www.anandtech.com/show/3794/the-iphone-4-review/2

Jeg har ingen problem med å godta innholdet i det Anandtech skriver, fordi de har tatt seg bryet med å undersøke og dokumentere på en ganske skikkelig måte, i motsetning til enkelte antatt "seriøse" aviser.

 

Nei, jeg mener å "tillegge" deg en mening som du har uttrykt, du skrev "Så her har vi altså ryktespredning fra anonyme kilder i antatt "seriøse" publikasjoner, med to forskjellige forklaringer på problemene, og motstridende utsagn der den ene sier at Jobs visste, den andre at han ikke visste om slike problem før lansering av iPhone 4. Så hvem har rett? Skal man tro på alt man leser i "seriøse" publikasjoner? You tell me...". Det er ikke akkurat enn enorm tolkning å si at du forsøker å indikere at jeg tror alt jeg leser i slike situasjoner.

 

At de ikke ignorerer problemet i dag, betyr ikke at de ikke har ignorert problemet før, det er nettopp det som var poenget mitt, at de har ignorert problemet, antakelig fordi de håpte at det ikke skulle bli noen sak av det.

 

Apple hadde ikke trengt å lage en perfekt antenne, det finnes ting mellom "perfekt" og apples antenne. Ellers lurer jeg litt på hvordan medias dekning kommer inn i din "apple er skyldig inntil det motsatte er bevist"-påstand? Er det noen som har gitt apple skylda for hvordan media har skrevet om denne saken? (noe som forsåvidt kunne væte delvis berettiget i noen tilfeller, da apple og endel andre selskaper er gniene med infoen, og det gjør det som står i media mindre presist). Eller mener du at media ikke får noe særlig tyn?

 

AtW

Lenke til kommentar

Man får ikke det hele og fulle inntrykket av hvordan Jobs var de forskjellige bloggene, om man ser videoen så ser man tydelig hvor frustrert og påvirket Jobs er av situasjonen. Apple viser forresten nok en gang hvor flinke de er til å presentere tall som passer de. Hva med å sammenligne droppede samtaler med HD2 og Nexus One og ikke en telefon som allerede har ord på seg for å droppe mange samtaler.

 

Hehe, morsomt at du nevner Nexus One, som om den skulle være fri for lignende problem... ;)

 

Morsomt? Alt jeg spør om er en sammenligning med andre telefoner. Å sammenligne med 3GS holder ikke da denne allerede er "verdenskjent" for å ha dette som ett stort problem. Og hva med HD2 da? er det like morsomt at jeg nevner den? Og bare for å ha sagt det, ja HD2 mister litt signal om man holder den vanlig i forhold til om den ligger på bordet, men den blir ikke ubrukelig på samme måte som Iphone4 blir det for de som opplever problemene med den.

Nå er det mange her som kritisere Apple fordi de brukte så mye 4 av 80 minutter, eller 5% av pressekonferansen, på å illustrere at mobiltelefoner fra alle de store produsenten kan være følsomme for signalvariasjoner ganske enkelt ved å holde dem helt normalt. Skulle Apple brukt 8 minutter, eller 18 minutter, for å vise fram alle telefoner som kan oppvise lignende oppførsel? Tror ikke det, nei...

Poenget er at de viste fram helt vanlige telefoner fra kjente produsenter som en illustrasjon på vanlige "problem" med dropp i signalstyrke, ikke om den eller den telefonen er følsom for signalvariasjoner. Poenget er at det finnes mange telefoner fra andre produsenter som oppviser lignende tap av signalstyrke i helt vanlig bruk, uten at det lages noe mediasirkus av det. Ganske enkelt fordi det er normalt.

Jeg har faktisk til gode å se noen mennesker som har en iPhone 4 og seriøst mener at den faktisk er ubrukelig, men har sett en del mennesker i forumet her som faktisk eier en iPhone 4 og hevder det motsatte - at den er veldig brukelig både som telefon og mye annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser du viser til Anantech sin artikkel og aksepterer resultatene som de har kommet frem til, men likevel holder på Steve Jobs sin versjon av saken.

 

Viste ikke Anantech at iPhone 4 har et problem som ingen sammenlignbare telefoner har, og at reduksjonen i signalstyrke er mange ganger større enn for andre telefoner?

 

Står ikke det dette i grell kontrast til hva Steve Jobs sa på pressekonferansen om at alle telefonene har samme problemet?

 

Nå eier jeg selv en Galaxy S, og jeg skal passe meg for å bli for påståelig, men fremstillingen som Steve Jobs kom med under pressekonferansen var langt fra oppriktig og var et usmakelig forsøk på å bortforklare problemet.

Lenke til kommentar

 

Ser du viser til Anantech sin artikkel og aksepterer resultatene som de har kommet frem til, men likevel holder på Steve Jobs sin versjon av saken.

 

Viste ikke Anantech at iPhone 4 har et problem som ingen sammenlignbare telefoner har, og at reduksjonen i signalstyrke er mange ganger større enn for andre telefoner?

 

Står ikke det dette i grell kontrast til hva Steve Jobs sa på pressekonferansen om at alle telefonene har samme problemet?

 

Nå eier jeg selv en Galaxy S, og jeg skal passe meg for å bli for påståelig, men fremstillingen som Steve Jobs kom med under pressekonferansen var langt fra oppriktig og var et usmakelig forsøk på å bortforklare problemet.

Ser ikke noen stor motsetning mellom hovedinnholdet Anandtechs artikkel og Steve Jobs sin presentasjon på pressekonferansen.

 

Anandtech viser kun sammenligning med to telefoner, iPhone 3GS og Google Nexus One. Så nei, jeg ville ikke konkludert med at ingen sammenlignbare telefoner har slike problem ut fra 2 kontrollsamples. Imidlertid så viser Anandtech at Nexus one har 5 ganger større dropp i signalstyrke enn iPhone 3GS når man holder den vanlig. Det må jo bety at iPhone 3GS har en fantastisk antenne i sammenligning, eller...? ;)

 

Nei, Steve Jobs har ikke sagt at alle andre telefoner har samme problem. Han viste eksempler på noen telefoner som kan vise lignende dropp i signalstyrke når man holder dem helt vanlig.

 

Jobs brukte ca 5% av tiden på å illustrere at antenneproblematikk, signalvariasjoner og varierende grad av ytre påvirkning er universelle problemstillinger for hele mobilbransjen. Du får gjerne mene at det var "usmakelig", mange vil ha andre oppfatninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser du viser til Anantech sin artikkel og aksepterer resultatene som de har kommet frem til, men likevel holder på Steve Jobs sin versjon av saken.

 

Viste ikke Anantech at iPhone 4 har et problem som ingen sammenlignbare telefoner har, og at reduksjonen i signalstyrke er mange ganger større enn for andre telefoner?

 

Står ikke det dette i grell kontrast til hva Steve Jobs sa på pressekonferansen om at alle telefonene har samme problemet?

 

Nå eier jeg selv en Galaxy S, og jeg skal passe meg for å bli for påståelig, men fremstillingen som Steve Jobs kom med under pressekonferansen var langt fra oppriktig og var et usmakelig forsøk på å bortforklare problemet.

Ser ikke noen stor motsetning mellom hovedinnholdet Anandtechs artikkel og Steve Jobs sin presentasjon på pressekonferansen.

 

Anandtech viser kun sammenligning med to telefoner, iPhone 3GS og Google Nexus One. Så nei, jeg ville ikke konkludert med at ingen sammenlignbare telefoner har slike problem ut fra 2 kontrollsamples. Imidlertid så viser Anandtech at Nexus one har 5 ganger større dropp i signalstyrke enn iPhone 3GS når man holder den vanlig. Det må jo bety at iPhone 3GS har en fantastisk antenne i sammenligning, eller...? ;)

 

Nei, Steve Jobs har ikke sagt at alle andre telefoner har samme problem. Han viste eksempler på noen telefoner som kan vise lignende dropp i signalstyrke når man holder dem helt vanlig.

 

Jobs brukte ca 5% av tiden på å illustrere at antenneproblematikk, signalvariasjoner og varierende grad av ytre påvirkning er universelle problemstillinger for hele mobilbransjen. Du får gjerne mene at det var "usmakelig", mange vil ha andre oppfatninger.

 

Steve Jobs sier:

almost every smartphone behaves the same way
all phones have weakspots

 

Så han prøver med sine retorisike ferdigheter å plassere iPhone 4 i samme bås som alle andre telefoner, mens uavhengige tester allerede har vist at signaltapet for iPhone 4 er mye verre og lettere å fremprovosere fordi telefonen har en ekstern antenne som man kan berøre direkte.

 

Steve Jobs brukte langt mer enn 5% av tiden på dette, og det var ikke bare denne framstillingen som jeg fant problematisk. Andre har allerede nevnt hvordan han vridde og vrengte på statistikken for å fremstille iPhone 4 i et best mulig lys.

 

Dessuten tar du feil når du skrivet at Nexus Phone hadde "5 ganger størrre dropp". Mer om dB: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

Lenke til kommentar

Apple's innrømmer aldri en feil.

"Now when we look at this data, it's hard to escape the conclusion that there is a problem, but that problem is affecting a very small number of users. I get emails saying the phone works perfectly, and they can't understand what this is all about. So we think it's affecting a small batch, but it has to do with inherent problems in smartphones. But we want all of our users to be happy."

 

"And we had a reporting error -- we screwed up on our algorithm. Some of these other phones may be too generous. Our choice was to put the correct algorithm in. And we did that with the new update. You'll still see a drop... we haven't figured out a way around the laws of physics yet."

 

Skal jeg finne flere sitater fra den nyeste pressekonferansen?

[/

 

 

Lol hvis du mener det er å innrømme så har du ikke lest mer en det du har markert med fet skrift, Jobs driver febrilsk å ror seg inn mot land i resten av teksten. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser du viser til Anantech sin artikkel og aksepterer resultatene som de har kommet frem til, men likevel holder på Steve Jobs sin versjon av saken.

 

Viste ikke Anantech at iPhone 4 har et problem som ingen sammenlignbare telefoner har, og at reduksjonen i signalstyrke er mange ganger større enn for andre telefoner?

 

Står ikke det dette i grell kontrast til hva Steve Jobs sa på pressekonferansen om at alle telefonene har samme problemet?

 

Nå eier jeg selv en Galaxy S, og jeg skal passe meg for å bli for påståelig, men fremstillingen som Steve Jobs kom med under pressekonferansen var langt fra oppriktig og var et usmakelig forsøk på å bortforklare problemet.

Ser ikke noen stor motsetning mellom hovedinnholdet Anandtechs artikkel og Steve Jobs sin presentasjon på pressekonferansen.

 

Anandtech viser kun sammenligning med to telefoner, iPhone 3GS og Google Nexus One. Så nei, jeg ville ikke konkludert med at ingen sammenlignbare telefoner har slike problem ut fra 2 kontrollsamples. Imidlertid så viser Anandtech at Nexus one har 5 ganger større dropp i signalstyrke enn iPhone 3GS når man holder den vanlig. Det må jo bety at iPhone 3GS har en fantastisk antenne i sammenligning, eller...? ;)

 

Nei, Steve Jobs har ikke sagt at alle andre telefoner har samme problem. Han viste eksempler på noen telefoner som kan vise lignende dropp i signalstyrke når man holder dem helt vanlig.

 

Jobs brukte ca 5% av tiden på å illustrere at antenneproblematikk, signalvariasjoner og varierende grad av ytre påvirkning er universelle problemstillinger for hele mobilbransjen. Du får gjerne mene at det var "usmakelig", mange vil ha andre oppfatninger.

 

Steve Jobs sier:

almost every smartphone behaves the same way
all phones have weakspots

Ser ikke at noen av utsagnene er direkte feil. Eller mener du at den perfekte telefon, som har antenner som er upåvirkelig av ytre faktorer faktisk finnes?

 

Så han prøver med sine retorisike ferdigheter å plassere iPhone 4 i samme bås som alle andre telefoner, mens uavhengige tester allerede har vist at signaltapet for iPhone 4 er mye verre og lettere å fremprovosere fordi telefonen har en ekstern antenne som man kan berøre direkte.

Ekstern antenne har nok både en upside og en downside - antar jeg, uten at jeg er noen ekspert på området. Upside: Kan lages større, mer følsom og muligens mer retningsuavhengig, i forhold til en antenne som er skjult inne i telefonen. Downside: Kan være mer påvirkelig av direkte kontakt, ettersom hud i varierende grad leder strøm.

 

Steve Jobs brukte langt mer enn 5% av tiden på dette, og det var ikke bare denne framstillingen som jeg fant problematisk. Andre har allerede nevnt hvordan han vridde og vrengte på statistikken for å fremstille iPhone 4 i et best mulig lys.

Ut fra Engadgets referat brukte Jobs ca 4 minutter på sekvensen med andre telefoner. For øvrig er det jobben til Jobs å framstille iPhone 4 i et best mulig lys, uten å bevege seg bort fra fakta. Noe annet ville jo vært naivt å forvente, men Jobs er ikke så dum at han står og lyver om disse tingene. På samme måte er det jobben til representanter fra RIM, Nokia, HTC osv å distansere seg mest mulig fra denne problematikken, og hevde at deres telefoner er mye bedre. Man får vel ta det også for hva det er... ;)

 

Dessuten tar du feil når du skrivet at Nexus Phone hadde "5 ganger størrre dropp". Mer om dB: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

Du har helt rett i at decibelskalaen er logaritmisk. Det var kanskje en tåpelig forenkling fra min side. Anyway, Nexus One har uansett mange ganger større signaltap enn iPhone 3GS i alle testene til Anandtech, og iPhone 4 hadde enda større relativt signaltap. Betyr dette at iPhone 3GS har en fantastisk bra antenne og aldri dropper signal? Sannsynligvis tvilsomt ;) Til tross for disse relative forskjellene sier Anandtech at iPhone 4 har bedre antenne og mottak enn iPhone 3GS i praktisk testing, fordi iPhone 4 i utgangspunktet har bedre antennefølsomhet og fungerer bedre med lav signalstyrke. Starter man på 100 og mister 20, så kommer man fortsatt bedre ut enn om man starter på 90 og mister 15. Upside og downside.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, men det som få ser ut til å få med seg er at problemet med iPhone 4's antenne problem er tre-delt.

 

1. Hånd som holder rundt telefonen påvirker signalstyrken.

 

2. Hvis to av de eksterne antennene blir kortsluttet, så dropper signalet med opptil 24db.

 

3. Deknings-bar'ene på iPhone 4 er serdeles optimistisk, og viser 5 bars der andre håndsett viser 3-4 bars.

 

Når det gjelder 1. så er det noe som påvirker alle mobiler i mer eller mindre grad. Ingen sier noe i mot det.

 

Når det gjelder 2. så er det her Steve er ute og ror, og prøver å vinkle det inn på at det er samme problemet som 1. Det ekstra droppet er bekreftet av anandtech, og i tillegg har man youtube videoer som http://www.youtube.com/watch?v=mZUaZYFVv6I som viser at det ikke trenger å være en hånd innblandet.

 

Del 3 forsterker problemet, som gjør at de -24db kan i noen tilfeller trekke fra 5 bars til 0 bars. Beste signal er -51dB og verste signal er -113dB. 5 bars begynner på -91dB og oppover. Så hvis du har -90 dB og kortslutter antennene kan du falle helt ned til (-90 + -24) -114dB, som er 0 bars og brutt tilkobling.

 

Software oppdateringen som kommer vil hovedsaklig gjelde #3, og pressekonferansen gikk for det meste ut på å forsterke #1 og bortforklare / ignorere #2.

 

Det som er spesielt med denne saken er Apple's markedsføring av den nye antennen, som brukte ord som "best", "brilliant", "genious", "magical", "revolutionary" osv. (som en sideting, noen spekulerer på om apple gikk den veien med antennen for å unnslippe noen Nokia antenne-patenter).

 

Når det gjelder antall rapporter til AppleCare så var Apple fort ute med en lovnad om en software fix, og det eneste AppleCare har gjort er å si "its a known issue, we're working on it" - så de fleste har latt være å ringe inn.

 

En annen ting, "the iPhone 4 drops an average of less than one additional call per hundred than the 3GS.", så ca 1% (less than 1 rundes til 1 når det gi's i marketspeak) mer droppede samtaler enn forrgie... Hvor mange droppet den forrige da? 1%? Isåfall er det en fordobling av antall droppede samtaler. AT&T rapporterer 1.4% over alle telefoner, men ingen (utenom apple) vet hva 3GS sin spesifikke statistikk er.

Lenke til kommentar

Når økonomi, investorer og aksjekurser settes i førersetet er det fult forståelig at fokuset ble som det ble under pressekonferansen.

 

Steve Jobs er en dyktig mann, men innimellom kan man glemme hele det økonomiske sirkuset og få litt avsmak, men slik er bussiness.

 

Jeg vurderer sterkt et kjøp av iPhone 4 om ikke SGS leverer 100% med Froyo oppgraderingen som kommer.

Lenke til kommentar

Manipulerende eller ikke.

 

Er man ikke fornøyd med telefonen så kan man returnere den.

Er man fornøyd men opplever enkelte problemer med dekning så kan man få seg ett deksel eller en bumper.

 

Hva mer kan Apple gjøre? Klage og return % var jo ikke akkurat høy, men de lyver kanskje?

 

jeg vet ikke.. lage en mobil som funker? endre designen på antenna?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...