Gå til innhold

Her er løsningen på Iphone 4-problemene


Anbefalte innlegg

Det er bare Apple og Jobs som kan sitte på en pressekonferanse om problemer rundt sin egen telefon og svare med at "alle de andre har samme problemene". Greit at Apple får mye mediaoppmerksomhet, men dette hadde da kommet fram om det var et problem hos alle andre produsenter og. Istedet for å svare for seg bare peker han ut i det blå og avfeier omtrent all kritikk. Mannen er stormannsgal.

Hva med å forsøke å holde seg til fakta? Sitat fra pressekonferansen (Engadet):

"You know, we're not perfect. We know that, you know that. And phones aren't perfect either." - Enig?

 

""We started getting reports about issues with the antenna system, and, the problems they were saying... Gizmodo put their video on the web, touching the corner, and people were seeing a large drop in bars.

This was 22 days ago... we haven't had out head in the sand. We've been working on this for just 22 days. We are an engineering company, and we want to find out what the real problem is. We've been working our butts off so we can come up with real solutions. And we want to share what we've learned.

 

10:10AM "Antennagate -- that doesn't seem like a good thing if you can make the bars go down by touching the phone. Well we first learned that this doesn't just happen to the iPhone, Nokia, Motorola... other phones have this issue. But we didn't trust the videos on YouTube, we started doing our own testing... here's what we discovered."

- Viser eksempler på hvordan vanlige grep påvirker signalstyrken på flere telefoner fra andre produsenter -

10:14AM "So we could have gone on and on. Most smartphones take a hit exactly the same way. These were all tested in areas of relatively weak signal strength. This is life in the smartphone world. Phones aren't perfect. It's a challenge for the whole industry. Every phone has weak spots."

Pressekonferansen varte i ca 1 time og 20 minutter. Fire - 4 - minutter ble brukt til å vise eksempler med andre telefonmerker, på at signalstyrken kan påvirkes mye av at man holder telefonen på vanlig måte. resten av tiden brukte Apple stort sett på seg og sitt.

 

Jobs sier at alle andre har slike problemer, og plutselig så kommer enhver fanboy med en historie om brodern sin mobil, pappa sin jobbmobil som har akkurat de samme problemene. Hvorfor har vi ikke hørt om dette før? Man klarer jo å bryte samtaler med å holde i mobilen, det klarer ikke eg på noen av mine mobiler. Ikke om eg klemmer den som plastilina deig engang. Men Jobs sier det jo....

Jobs sier "Most smartphones take a hit exactly the same way. " Ser ikke ordet "all" der.

Hvorfor har ikke du hørt om dette før? Fordi du ikke har fulgt med i timen, sannsynligvis. Dette har blitt dokumentert i det vide og brede lenge før Apples presskonferanse.

At du ikke klarer å bryte en samtale med din telefon med å holde i mobilen akkurat der du er med den signalstyrken som er der, sier egentlig ingen ting. Jeg kan love deg at jeg har opplevd nok av brutte samtaler fra folks mobiltelefoner, enten de er fra HTC, SE eller Nokia. Men merkelig nok så tror jeg enda ikke at jeg har fått brutt en samtale fra min iPhone. Det betyr ikke at det ikke kan skje, det betyr bare at det ikke har skjedd meg.

 

Til Jobs' forsvar: Det er jo ikke første gang Apple kommer med en nyvinning som andre produsenter har hatt i mange år så..... :p

Ja, hvis du regner signal- og mottaksproblem som en "nyvinning", så har andre produsenter kommet med dette lenge før Apple og hatt mye lenger tid på å finne løsninger. Likevel ser vi at f.eks HTC lager telefoner som har lignende problem, uten at media hausser det opp til galaktiske proporsjoner. ;)

 

Når er det meget stor forkjell mellom å miste dekningen og svekke dekningen til mobiltelefonen. Hvis jeg har følgt med her, så mister iphone 4g dekning med "the death-grip" når man har dårlig dekning. Har nå testet selv min Desire, i GSM nettet mister jeg ingen bar uansett måten jeg holder telefonen.

 

EDIT: og løsningen på problemet til Iphone 4G, er meget imponerende :w00t:

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manipulerende eller ikke.

 

Er man ikke fornøyd med telefonen så kan man returnere den.

Er man fornøyd men opplever enkelte problemer med dekning så kan man få seg ett deksel eller en bumper.

 

Hva mer kan Apple gjøre? Klage og return % var jo ikke akkurat høy, men de lyver kanskje?

 

jeg vet ikke.. lage en mobil som funker? endre designen på antenna?

 

Å endre antennedesign på en mobiltelefon er ikke akkurat gjort over natta.

Lenke til kommentar

Manipulerende eller ikke.

 

Er man ikke fornøyd med telefonen så kan man returnere den.

Er man fornøyd men opplever enkelte problemer med dekning så kan man få seg ett deksel eller en bumper.

 

Hva mer kan Apple gjøre? Klage og return % var jo ikke akkurat høy, men de lyver kanskje?

 

jeg vet ikke.. lage en mobil som funker? endre designen på antenna?

 

Å endre antennedesign på en mobiltelefon er ikke akkurat gjort over natta.

 

Sa jeg noe annet? Tvert imot, de skulle ha tenkt på dette før lanseringen av et produkt med vesentlige mangler.

Lenke til kommentar

En enkel løsning som det virker som om de faktisk allerede er i ferd med å implementere er å legge ett lag med noe isolerende utenpå antenna.

 

At Apple jobber med en hardware-fix er det jo heller ikke noen tvil om, hvorfor ellers har de samm 30 september som sluttdatoen for gratis kondomer?

Lenke til kommentar

Når er det meget stor forkjell mellom å miste dekningen og svekke dekningen til mobiltelefonen. Hvis jeg har følgt med her, så mister iphone 4g dekning med "the death-grip" når man har dårlig dekning. Har nå testet selv min Desire, i GSM nettet mister jeg ingen bar uansett måten jeg holder telefonen.

Nei, egentlig ikke. Svekker du mottaket gjennom f.eks å holde rundt telefonen på "feil" måte eller beveger deg til "feil" sted når du har et tilstrekkelig svakt signal fra før, så kan du miste dekningen uansett hvilken telefon du har.

Mange har gjort nøyaktig samme "test" som deg med iPhone 4, med nøyaktig samme resultat, så hva beviser det?

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at om man dekker/obstruerer en antenne vil den få dårligere signal. Selvsagt vil dette gjelde alle telefoner, men det er overhodet ikke poenget i denne saken. Poenget i denne saken er at Apple ved en designfeil har gjort antennen sin mer utsatt for dekningstap og kortslutning ved helt normal bruk.

I andre telefoner må man aktivt og direkte gå inn for dekke antennen, gjerne ved bruk av begge hender, for å kunne få signaltap. Man har heller ingen direkte tilgang til antennen i andre telefoner slik at en antennekortslutning er umulig ved normal bruk, slik som tilfellet ikke er på Iphone 4.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Når er det meget stor forkjell mellom å miste dekningen og svekke dekningen til mobiltelefonen. Hvis jeg har følgt med her, så mister iphone 4g dekning med "the death-grip" når man har dårlig dekning. Har nå testet selv min Desire, i GSM nettet mister jeg ingen bar uansett måten jeg holder telefonen.

Nei, egentlig ikke. Svekker du mottaket gjennom f.eks å holde rundt telefonen på "feil" måte eller beveger deg til "feil" sted når du har et tilstrekkelig svakt signal fra før, så kan du miste dekningen uansett hvilken telefon du har.

Mange har gjort nøyaktig samme "test" som deg med iPhone 4, med nøyaktig samme resultat, så hva beviser det?

 

Det er ganske veldokuemntert at man ikke trenger å ha iphonen i noe "dethgrip" som blokkerer mesteparten av antennen, og at signaltapet er større på iphonene enn andre telefoner. Selvsagt kan man miste dekningen uansett når man får dårligere signal, men på iphone4 er droppet større, og det skal mindre til å få det fram. Slike hobbytester er desverre vanskelig å trekke så mye ut av, spesielt iogmed at apple "jukser" med dekningsbarene (noe som kom tilbake og beit de i ræva, hvorpå de prøver seg med "oops, vi gjorde en feil", at det ikke er gjort med viten og vilje er omtrent like troverdig som hvor langt jeg kan kaste månen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Apple sine dekningsbarer er faktisk mer nøyaktige enn de som er i Android nå. Jeg hadde 4-5 barer før patch og har fortsatt 4-5 barer etter patch, om det skulle ha noen interesse.

 

Må det ha noe å si at andre ikke er fornøyd er et produkt for at jeg skal være fornøyd med det? Det er et slikt bilde mange av dere maler av i4-eier her inne.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at om man dekker/obstruerer en antenne vil den få dårligere signal. Selvsagt vil dette gjelde alle telefoner, men det er overhodet ikke poenget i denne saken. Poenget i denne saken er at Apple ved en designfeil har gjort antennen sin mer utsatt for dekningstap og kortslutning ved helt normal bruk.

I andre telefoner må man aktivt og direkte gå inn for dekke antennen, gjerne ved bruk av begge hender, for å kunne få signaltap. Man har heller ingen direkte tilgang til antennen i andre telefoner slik at en antennekortslutning er umulig ved normal bruk, slik som tilfellet ikke er på Iphone 4.

Jeg tviler på at det er en designfeil. Jeg tror Apple har laget en bedre og mer følsom antenne, at de har vært klar over at den i noen tilfeller kan gi svekkelse av signal når du holder svette fingre på et bestemt sted, men at den alt i alt likevel gir bedre signalmottak enn tidligere iPhone-versjoner, faktisk til dels mye bedre. Jeg tror at man har veid fordeler opp mot ulemper med et slikt antennedesign, og kommet til at pluss-siden gjorde det verd å gjøre det slik - og undervurdert muligheten for en mediastorm pga en tydelig markert "weak spot", som ved visse grep kunne gi flere mistede stolper på en misvisende signalstyrkeindikator.

Eksempel: Har man en antenne som har 10dB større følsomhet, og hvis denne antennen i enkelte situasjoner kan gi opptil 10 dB større signalreduksjon fordi man holder telefonen på en bestemt måte, så vil man likevel komme bedre ut totalt fordi de fleste brukere i de fleste siituasjoner ikke vil oppleve worst case signalreduksjon.

 

Det er feil at man i "andre telefoner må man aktivt og direkte gå inn for dekke antennen, gjerne ved bruk av begge hender, for å kunne få signaltap". Har du et svakt signal, så vil du kunne miste signalet ved å holde den i et ganske normalt grep og/eller snu deg i feil retning. "Antennekortslutning" er nok relativt umulig med interne antenner, men på den annen side så blir slike antenner gjerne mindre i størrelse, mindre følsomme, og lettere hindret/påvirket av andre komponenter inni telefonen. Derfor kan vi også se markert signaltap om man holder omkring telefoner med intern antenne på "feil" måte i forhold til hvor antennen er plassert. Derfor kan man f.eks få signalsvekkelse på 18 dB på en Google Nexus One ved å holde den i et fast grep med én hånd, noe som lett kan bety brudd i dekningen.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er en designfeil. Jeg tror Apple har laget en bedre og mer følsom antenne, at de har vært klar over at den i noen tilfeller kan gi svekkelse av signal når du holder svette fingre på et bestemt sted, men at den alt i alt likevel gir bedre signalmottak enn tidligere iPhone-versjoner, faktisk til dels mye bedre. Jeg tror at man har veid fordeler opp mot ulemper med et slikt antennedesign, og kommet til at pluss-siden gjorde det verd å gjøre det slik - og undervurdert muligheten for en mediastorm pga en tydelig markert "weak spot", som ved visse grep kunne gi flere mistede stolper på en misvisende signalstyrkeindikator.

Eksempel: Har man en antenne som har 10dB større følsomhet, og hvis denne antennen i enkelte situasjoner kan gi opptil 10 dB større signalreduksjon fordi man holder telefonen på en bestemt måte, så vil man likevel komme bedre ut totalt fordi de fleste brukere i de fleste siituasjoner ikke vil oppleve worst case signalreduksjon.

 

Det er feil at man i "andre telefoner må man aktivt og direkte gå inn for dekke antennen, gjerne ved bruk av begge hender, for å kunne få signaltap". Har du et svakt signal, så vil du kunne miste signalet ved å holde den i et ganske normalt grep og/eller snu deg i feil retning. "Antennekortslutning" er nok relativt umulig med interne antenner, men på den annen side så blir slike antenner gjerne mindre i størrelse, mindre følsomme, og lettere hindret/påvirket av andre komponenter inni telefonen. Derfor kan vi også se markert signaltap om man holder omkring telefoner med intern antenne på "feil" måte i forhold til hvor antennen er plassert. Derfor kan man f.eks få signalsvekkelse på 18 dB på en Google Nexus One ved å holde den i et fast grep med én hånd, noe som lett kan bety brudd i dekningen.

En forsåvidt grei teori og kudos for et "over middels" utdypende forsøk på å bortforklare problemet. Fakta er dog at forsøk fra uavhengige kilder (consumerreports.org) viser at signaltapet ved slik kortslutning av antennen kan være så mye som 20db, noe som er nok til å droppe samtaler. Dette er utenfor det avvik som comsumerreports kan tillate for å kunne anbefale en telefon. Om antennen mot formodning skulle være litt sterkere enn normalt, spiller det ikke så stor rolle når signaltapet ved en slik kortslutning blir såpass stort. Og igjen for de som ennå ikke har skjønt det: Dette er et Apple spesifikt problem som IKKE lar seg replikere på andre telefoner fordi det ikke finnes andre telefoner med samme kortslutnings-designfeil.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
En forsåvidt grei teori og kudos for et "over middels" utdypende forsøk på å bortforklare problemet. Fakta er dog at forsøk fra uavhengige kilder (consumerreports.org) viser at signaltapet ved slik kortslutning av antennen kan være så mye som 20db, noe som er nok til å droppe samtaler. Dette er utenfor det avvik som comsumerreports kan tillate for å kunne anbefale en telefon. Om antennen mot formodning skulle være litt sterkere enn normalt, spiller det ikke så stor rolle når signaltapet ved en slik kortslutning blir såpass stort. Og igjen for de som ennå ikke har skjønt det: Dette er et Apple spesifikt problem som IKKE lar seg replikere på andre telefoner fordi det ikke finnes andre telefoner med samme kortslutnings-designfeil.

Det var vel mer et forsøk på å forklare ut fra min egen teori og kunnskap om saken, enn å bortforklare. ;)

Anandtech har kommet fram til lignende tall som du viser til, og jeg har selv lenket til den informasjonen ved flere anledninger, så det er greit nok. Både Anantech og Consumerreports har fått fram signaltap på omkring 20 dB ved å holde rundt telefonen samtidig som man berører antennegapet - altså er det en kombinert effekt av skjerming med hånden rundt telefonen og "kortslutning" av gapet, slik man kan få ved å holde telefonen på en ganske vanlig måte.

 

Anandtech skriver også: "The Antenna is Improved

From my day of testing, I've determined that the iPhone 4 performs much better than the 3GS in situations where signal is very low, at -113 dBm (1 bar). Previously, dropping this low all but guaranteed that calls would drop, fail to be placed, and data would no longer be transacted at all. I can honestly say that I've never held onto so many calls and data simultaneously on 1 bar at -113 dBm as I have with the iPhone 4, so it's readily apparent that the new baseband hardware is much more sensitive compared to what was in the 3GS. The difference is that reception is massively better on the iPhone 4 in actual use."

 

Når det gjelder Consumer Reports, så har de gitt iPhone 4 en testscore som plasserer den på topp blant smarttelefonene, til tross for at de ikke har satt sitt "Recommended"-stempel på den pga antenneproblematikken. Ikke for å så tvil om at Consumer Reports har satt fingeren på noe som har eb viss rot i virkeligheten, men det må likevel sies at testmetodikken deres ikke er feilfri: http://www.aolnews.com/surge-desk/article/consumer-reports-iphone-4-study-flawed-expert-says/19552953

 

At man ikke kan gjøre tilsvarende "kortslutninger" på andre telefoner uten synlig utvendig antenne er egentlig ikke noe veldig stort poeng. Man kan likevel få signaltap ved å holde andre telefoner (10 dB reduksjon som resultat av hånden rundt telefonen), som kan ha en mindre følsom antenne som ligger innbakt i telefonen et sted (10 dB mindre følsomhet som resultat av en liten antenne gjemt inni telefonen), og i slutteffekt få like store dekningsproblem.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hva som overrasker meg i denne saken, er at i alle fall ikke jeg har hørt eller lest noe om hva antennedesignet gjør med strømforbruket. Jeg lette frem en vilkårlig brukerveiledning fra Nokia (vilkårlig, fordi dette har stått beskrevet i åresvis).

 

Antenneplasseringer

Enheten kan ha innebygd og ekstern antenne. Unngå å

berøre antenneområdet når enheten mottar eller sender

signaler. Berøring av antennen påvirker kvaliteten på

kommunikasjonen og kan føre til et høyere strømforbruk

og at batterilevetiden reduseres.

 

For folk som bor i områder med jevnt over god dekning (les: Norge) kan dette fort være en større ulempe enn et evt signaltap.

 

Utover det, kan jeg bare gjenta at jeg rett og slett ikke fatter og begriper hvordan Apple slapp telefonen på markedet når de kjente til dette problemet. At problemet, eller omfanget av det, var ukjent, kjøper jeg ikke. AT&Ts dekning i store deler av Silicon Valley er rett og slett grusom. Jeg har både bodd og jobbet minutter unna Apples hovedkvarter i Cupertino og har selv opplevd daglig at samtaler droppes og at man ikke kan ringe ut i perioder. Med både iPhone og andre telefoner. Og skulle en telefon ha større problemer enn andre, finner man fort ut av det.

Lenke til kommentar

Hva som overrasker meg i denne saken, er at i alle fall ikke jeg har hørt eller lest noe om hva antennedesignet gjør med strømforbruket. Jeg lette frem en vilkårlig brukerveiledning fra Nokia (vilkårlig, fordi dette har stått beskrevet i åresvis).

<snipp>

For folk som bor i områder med jevnt over god dekning (les: Norge) kan dette fort være en større ulempe enn et evt signaltap.

Anandtech har testet alt dette, både antenneproblematikken og strømforbruk/batteritid. Konklusjon: "Incredible Battery Life"

http://www.anandtech.com/show/3794/the-iphone-4-review/13

 

Mulig at Nokia har problemer med antenner og strømforbruk som ikke Apple har da... ;)

Lenke til kommentar

Hva som overrasker meg i denne saken, er at i alle fall ikke jeg har hørt eller lest noe om hva antennedesignet gjør med strømforbruket. Jeg lette frem en vilkårlig brukerveiledning fra Nokia (vilkårlig, fordi dette har stått beskrevet i åresvis).

<snipp>

For folk som bor i områder med jevnt over god dekning (les: Norge) kan dette fort være en større ulempe enn et evt signaltap.

Anandtech har testet alt dette, både antenneproblematikken og strømforbruk/batteritid. Konklusjon: "Incredible Battery Life"

http://www.anandtech.com/show/3794/the-iphone-4-review/13

 

Mulig at Nokia har problemer med antenner og strømforbruk som ikke Apple har da... ;)

 

Skjønne ikke hvordan du på ingen måte klare å se noe kritikkverdig om hvordan Apple har håndtert denne saken, hvis jeg hadde hatt et produkt som hadde en såpass stor feil, hadde jeg blitt kraftig provosert. Derfor jeg får en dårlig følelse av å bare høre navnet "Hewlett Packard" :realmad:

 

Du jobbe ikke tilfeldigvis hos Apple :hmm: ?

Endret av Blueone
Lenke til kommentar

Selv om vi velger å "forsvare" Apple eller kritisere kritikken mot iPhone 4, betyr det ikke at vi 1) har solgt sjelen får til Steve Jobs eller 2) jobber for Apple.

 

Jeg benekter på ingen måte at problemet eksisterer (for det gjør det jo). Det jeg reagerer på, er noe jeg oppfatter som en hatkampanje mot Apple (og deres kunder), og denne kampanjen har pågått siden lenge før iPhone 4 ble lansert.

 

Jeg kommer til å kjøpe en iPhone 4 om 8 dager og selv se om problemet eksisterer (til like stor grad) her i Norge. Hvis jeg opplever problemet som så alvorlig og stort at jeg ikke kan bruke telefonen som normalt, kommer jeg til å levere den tilbake uavhengig av hvor mye jeg betalte. Å påstå jeg ville beholdt den kun fordi den har eple på baksiden er like patetisk som hatkampanjen som pågår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anandtech har testet alt dette, både antenneproblematikken og strømforbruk/batteritid. Konklusjon: "Incredible Battery Life"

http://www.anandtech.com/show/3794/the-iphone-4-review/13

 

Mulig at Nokia har problemer med antenner og strømforbruk som ikke Apple har da... ;)

Det står ingenting der om hvorvidt batteriet tømmes raskere avhengig av hvordan man holder telefonen. Såvidt meg bekjent påvirker signalstyrken strømforbruket en hel del for mobiltelefoner.

 

Hadde forresten kjøpt iPhone 4 igår om den var å oppdrive. Sjekket både Apple Store og AT&T, men når de kun har telefoner til folk på venteliste samt ikke mottar noe informasjon om når de får inn telefoner, så er det klart at de ikke ønsker meg som kunde. Slett kundebehandling, men alltid like morsomt når Apple skylder på "corporate". Jeg tror de. ;)

Lenke til kommentar

Skjønne ikke hvordan du på ingen måte klare å se noe kritikkverdig om hvordan Apple har håndtert denne saken, hvis jeg hadde hatt et produkt som hadde en såpass stor feil, hadde jeg blitt kraftig provosert. Derfor jeg får en dårlig følelse av å bare høre navnet "Hewlett Packard" :realmad:

 

Du jobbe ikke tilfeldigvis hos Apple :hmm: ?

Kan egentlig bare slutte meg til det Runar skriver.

Etter mitt syn er det lite sannsynlig at iPhone 4 har en gjennomgående feil. Den har et spesielt antennedesign, som har flere positive sider og en negativ side som noen har registrert og andre ikke. Jeg heller til at det er et bevisst design, og ikke resultatet av noen feil, siden alle kjente antennedesign for telefoner er en trade-off mellom større eller mindre svakheter og fordeler. Amobils test av iPhone 4 var f.eks ikke i stand til å få fram noe merkbart antenneproblem, til tross for at det ble forsøkt framprovosert. Apple har håndtert dette på en relativt ryddig måte, med saklig informasjon og konkrete tiltak. Det mest kritikkverdige kan være at de ikke gikk ut tidligere og sa at "vi undersøker saken og vil komme med en redegjørelse på en pressekonferanse om noen dager", men jeg kan egentlig ikke se at det i seg selv ville dempet de overdrevne spekulasjonene i media.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...