Gå til innhold

Hva i huleste er poenget med offentlige skattelister?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man vet jo at kriminelle bruker skattelisten til å finne steder å gjøre innbrudd.

Det er også en grunn for at de ikke bør offentliggjøres.

Man vet jo at kriminelle bruker biler, skal vi slutte å selge biler her i landet? Kubein bruker de også - best å ikke gjøre det tilgjengelig. Det er ikke noe problem å finne seg et sted å gjøre innbrudd, om det skulle være det som er målet.

Lenke til kommentar

Det er greie argumenter med at innbrudd blir begått uansett og at noen folk kan se på andre hva de tjener osv(....), men jeg sliter enda med å se GODE argumenter for hvorfor alle og enhver skal se hva andre tjener.

 

Husker ifjor forresten, da var hele forsida til VG og dagbladet fylt opp med stoff om hva den og den tjente, så skattelistene om ikke noe annet, har en god underholdningsverdi.

Lenke til kommentar

Det er ikke veldig vanskelig å finne ut hvor folk bor etter ett lite søk på skattelisten.

En innbrudds bande som herjet på sommeren i fjor innrømte at de brukte skattelistene til å velge som boliger å gjøre innbrudd i.

 

det er ikke vanskelig å finne ut hvor noen bor... du har 10 forskjellige telefon kataloger på sms samt internett i tillegg. så har man jo kart på finn.no og på google samt google earth..

Det er ikke noe problem å finne utav noenting

 

skattelistene har veldig lite med innbrudd å gjøre da det ikke står hvilken tyveri alarm og slike ting som brukes ved sitt hus der. det finner man kun ut ved å oppsøke plassen. derfor er google maps og alle kart tjenester og telefonkataloger mye større påvirkning av innbrudd og alt annet enn det skattelistene utgjør

Lenke til kommentar

nei men skattelistene har ingenting med innbrudd å gjøre så det argumentet han sitt ble helt feil...

 

skattelistene utgjør ingen trussel for noe spesielle ting (kanskje terror men det måtte være det eneste men da går man ikke på enkelt personer)

 

Det er ikke mange gode argumenter for at skattelistene er ute men mitt argument er det at spør man folk så får man vite hva de tjener. man vet sånn ca hvordan folk er stelt bare ved å se på de og derfor så er det med skattelister liksom bare sånn: so what.. who the fuck cares...

Lenke til kommentar

jo jeg har ikke noe imot at det blir stengt ned og privatisert for å si det slik... men jeg har heller ikke noe problemer med at det er oppe så for meg er det et fett egentlig.

 

jeg kan forstå at noen reagerer på det men det er mest pga frykt av heckere eller lignende og det er et argument som er utrolig dårlig egentlig... det argumentet virker for kart tjenester og telefonkataloger

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser kriminelle på skattelistene og disse bidrar dermed til å sette folk i fare.

 

Kilder:

 

http://e24.no/lov-og-rett/article3439768.ece

 

http://www.nettavisen.no/okonomi/article2547156.ece

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6834746

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=214398

 

Synes det er ganske naivt og tro noe annet. Rett og slett idiotisk å påstå bastant at det ikke blir det.. :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man vet jo at kriminelle bruker skattelisten til å finne steder å gjøre innbrudd.

Det er også en grunn for at de ikke bør offentliggjøres.

Man vet jo at kriminelle bruker biler, skal vi slutte å selge biler her i landet? Kubein bruker de også - best å ikke gjøre det tilgjengelig. Det er ikke noe problem å finne seg et sted å gjøre innbrudd, om det skulle være det som er målet.

Å herregud! Gode sammenligninger!

facepalm.gif

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser kriminelle på skattelistene og disse bidrar dermed til å sette folk i fare.

 

Kilder:

 

http://e24.no/lov-og-rett/article3439768.ece

 

http://www.nettavisen.no/okonomi/article2547156.ece

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6834746

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=214398

 

Synes det er ganske naivt og tro noe annet. Rett og slett idiotisk å påstå bastant at det ikke blir det.. :roll:

 

Mesteparten av desse oppslaga er av personen som meiner eller trur det kan være ein samanheng mellom kriminalitet og skattelister.

 

Sjølv tviler eg litt på at skattelistene i seg sjølv er eit godt verktøy for kriminelle. Ja du kan sjå kven som har stor formue og som betaler mykje skatt men det betyr ikkje at desse personane har store verdier liggande i bustaden sin.

 

Hensikta med offentleggjering av skattelistene er fyrst og fremst at det skal være mulig for en tredjepart å sjekke opp at ein bestemt person betaler nok skatt.

Spørsmålet er eigentleg om skattelsitene burde være tilgjengelige gjennom internett eller om det burde opplysninger som du må hente ut sjølv ved personleg oppmøte.

 

Ein anna ting er det at skattelistene også er eit hjelpemiddel i forhold til lønnsforhandlinger og liknande slik at du kan sjekke kva personar med tilsvarande bakgrunn tjener.

Lenke til kommentar

Skattelistene blir publisert for å hindre at folk snylter. Og jeg kan personlig bekrefte at det fungerer.

 

Jeg er selvstendig næringsdrivende, og lager regnskapet selv. Jeg kan i praksis velge hvor mye jeg skal sette som inntekt/formue - sjansene for bokettersyn er mikroskopiske.

 

Hadde det ikke vært for at skatteinfoen min blir publisert, hadde jeg ganske sikkert svindlet litt.

Lenke til kommentar

Alle sjekker, men ingen prater om det til den personen de sjekker.

 

Jeg sjekker ikke pga jeg har ingen nytte eller behov for å sjekke hva andre tjener, er jeg innteresert spør jeg vedkommende face to face...

 

Husker ifjor forresten, da var hele forsida til VG og dagbladet fylt opp med stoff om hva den og den tjente, så skattelistene om ikke noe annet, har en god underholdningsverdi.

 

Jippe, haha, heh..hæ? Nopp finnes ingen underholdning med sladre artikler om hvem som tjener hva. Holder meg langt unna slike dårlige artikler..

 

Er det ikke da bedre at folk rett og slett får spørre nabokjerringa, enn at man kan sjekke dette fritt?

 

Jepp, det er langt bedre det enn å bruke skattelista

 

Skattelistene blir publisert for å hindre at folk snylter. Og jeg kan personlig bekrefte at det fungerer.

 

Det er ikke nabokjerringas overordnende ansvar å sa hvor mye du betaler i skatt, denne byrden faller på skatteetaten. La listen være tilgjengelig kun for staten, ikke privatpersoner"

 

Hadde det ikke vært for at skatteinfoen min blir publisert, hadde jeg ganske sikkert svindlet litt.

 

La skattelista være kun tilgjengelig for statlige organer. Ville du fortsatt prøvd å snylte?

Lenke til kommentar

 

Hadde det ikke vært for at skatteinfoen min blir publisert, hadde jeg ganske sikkert svindlet litt.

 

La skattelista være kun tilgjengelig for statlige organer. Ville du fortsatt prøvd å snylte?

 

Vet ikke om du har fått det med deg, men det er jo faktisk staten som behandler selvangivelsene. Staten har selvfølgelig ikke ressurser til å undersøke skatteinfo til ~4 millioner personer manuelt hvert eneste år, for å avdekke snusk.

 

Når skatteinfoen min ligger offentlig, vil minst 5 andre personer se på infoen min, og derfor blir risikoen for at noen skal oppdage om jeg snylter et par millioner ganger større enn om kun staten så denne infoen.

Lenke til kommentar

Janteloven lever i beste velgående ser jeg?

 

Jeg har enda ikke hørt ett eneste godt argument for offentliggjøring av skattelistene.

 

John-B, så du mener at det er et greit system for at man skal sjekke bekjente og naboer for å sørge for at de skatter riktig? Er du seriøs?? Hvis du er selvstendig næringsdrivende burde du vite at desto mer du skriver av på firmaet i forhold til inntekten du fører opp, eller setter en mistenkelig lav inntekt vil det resultere i varsellamper på ligningskontoret og dermed høyne risiko for bokettersyn hvor du isåfall får straffeskatt på 60%! Og de går da 10 år tilbake i tid og bruker verdifull tid i tillegg!

 

Naboene dine har ikke en dritt med din privatøkonomi å gjøre!

 

Jeg trekker paralleller til datalagringsdirektivet, hvor folk som er for sier "jeg har ikke gjort noe ulovlig så jeg bryr meg vel ikke". Vel da kan jeg bare installere et lite kamera i boligen din får det burde jo ikke gjøre noe da? På samme måte blir det med med offentlige skattelister, du sier du ikke gjør noe galt så da bare sjekker vi det. Det er en prinsippsak om personvern.

Endret av Rairai
Lenke til kommentar

Uansett så gir jeg faen i argumenter både for og imot.. Jeg har bare ikke interesse i at andre skal få vite den informasjonen.

Det dette beviser er at staten har altfor mye makt allerede.

Beklager, men alt denne posten beviser, er at du er en idiot.

Hva er vitsen med å lage en tråd, hvis du ikke vil høre på argumentene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste argumentet jeg har hørt for skattelistene er at vi skal ha muligheten til å se om folk betaler nok skatt. Altså janteloven satt i system. Men det gir ikke så mye mening, fordi skattesystemet er strukturert og åpner ikke opp for unntak. Altså, systemet må forandres. For å være ærlig tror jeg de som har kunnskap om dette vil klare å forandre systemet best, for å sørge for at økonomien ikke blir skadet og at mangemillionærer betaker så mye skatt som mulig.

 

Skattelistene gir ingen mening og det er helt uforståelig at venstresiden og Venstre forsatt forsvarer den. Det er jo faktisk fattige som misliker skattelistene mest. Jeg trodde faktisk venstresiden jobbet for fattiges forhold og at Venstre jobbet for personvern, men det er tydlig at janteloven er viktigere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det eneste argumentet jeg har hørt for skattelistene er at vi skal ha muligheten til å se om folk betaler nok skatt.

Og eneste argumentet mot er at noen synes det er privat informasjon, som ikke burde ligge så lett tilgjengeig (men en del mener det skal være tilgjengelig, bare ikke så enkelt) :roll:

Lenke til kommentar

Det eneste argumentet jeg har hørt for skattelistene er at vi skal ha muligheten til å se om folk betaler nok skatt.

Og eneste argumentet mot er at noen synes det er privat informasjon, som ikke burde ligge så lett tilgjengeig (men en del mener det skal være tilgjengelig, bare ikke så enkelt) :roll:

Det er flere argumenter som så.

1. Med hensyn til personvern så bør det være gode argumenter for før man offentligjører slik informasjon. Altså, det er de som ønsker å offentligjøre det som må vise hvorfor det er nødvendig.

2. Skattelistene brukes til kriminalitet. Det er kjent at noen kriminelle har brukt dem til å søke opp rike personer og dereter kan man bruke navnet til å finne ut hvor de bor og rane dem. I tilegg så kan det brukes til å finne ut hvem man skal stjele identiten til.

3. Det er privatinformasjon og mange opplever skattelistene som ubehagelige. F.eks. barn med fattige foreldre. Det er ikke uten grunn at fattige er de som er mest imot skattelistene.

 

Og hvis det er så fryktlig nødvendig at folk skal kunne titte på skattelistene for å gi informasjon om skattesystemet. Hvorfor kunne man ikke da hatt en anonym skatteliste. Det hadde faktisk fungert bedre om man åpnet for å titte på forskjellige yrkesgrupper og områder. Jeg mistenker at det ikke handlet om dette, men janteloven.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...