Gå til innhold

Hva i huleste er poenget med offentlige skattelister?


Anbefalte innlegg

1. De er allerede offentliggjort, så de hadde nok sine grunner når det ble bestemt.

 

2. Kriminelle bruker biler, brekkjern, gulesider, satelittbilder, og ikke minst, veiene, når de skal rane folk, skal alt dette forbys også?

 

3. Dette er vel mer et holdningsproblem enn et problem med skattelistene, dessuten har jeg da aldri hørt om noen barn som synes det er ubehagelig at skattelistene er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. De er allerede offentliggjort, så de hadde nok sine grunner når det ble bestemt.

 

2. Kriminelle bruker biler, brekkjern, gulesider, satelittbilder, og ikke minst, veiene, når de skal rane folk, skal alt dette forbys også?

 

3. Dette er vel mer et holdningsproblem enn et problem med skattelistene, dessuten har jeg da aldri hørt om noen barn som synes det er ubehagelig at skattelistene er tilgjengelige.

1. De var offentlige, fordi på den tiden så måtte man gå ned til en kontor for å hente dem og finne dem i en stor bok. Det var rett og slett mer praktisk på den måten. Nå er det argumentet toralt irrelevant, fordi man kan ha en konto på internett. Og at de hadde nok sine grunner da det ble bestemt er ikke et speselt godt argument.

 

2. Forskjellen ligger i at biler, brekkjern har praktiske formål som veier opp for at kriminelle kan bruke dem. Skattelistene har ingen praktiske formål som en gang er i nærheten av biler og brekkjern. Forbyr du biler vil det bli vanskelig å komme seg rundt i Norge. Forbyr du skattelistene så betyr det bare at du ikke kan titte på hva naboen tjener.

 

3. Virkelig, ingen barn som bryr seg? http://www.dagsavisen.no/innenriks/article447158.ece og http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/lovstridig/

 

Jeg ble selv mobbet som barn pga. mine foreldres inntekt etter offentliggjøring av skattelistene. Hver høster knyter det seg i magen når tidspunktet for offentliggjøring nærmer seg. Det er en vond følelse som sitter igjen, og nå er også egen inntekt tilgjengelig. Håper virkelig skattebetalerforeningen vinner frem i denne saken.

 

 

Det er flere her som sier at de ikke liker at folk tittet på skattelistene sine. Men jeg antar at de har "feil" holdning. Og kan du fortelle meg hvorfor man skal offentligjøre skattelistene. Som sagt i nummer en, med hensyn til personvern så skal det ikke offentligjøres før forsiden kan vise at det er gode argumenter for å offentligjøre dem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er nok en håndfull "originaler" som saumfarer skattelistene for å innrapportere feil, men jeg tror flesteparten er innom for å se hva venner og kjente tjener, altså for gøy.

 

Jeg synes folks privatøkonomi er nettopp privat og ikke skal være en gjenstand for andres fornøyelse. Det er ikke veeldig mye fornuftig man kan bruke disse listene til, foruten å selge aviser og diverse ukeblader.

 

Sliter fortsatt med å se noen gode argumenter her for at de skal være offentlige...

Lenke til kommentar

Det er nok en håndfull "originaler" som saumfarer skattelistene for å innrapportere feil, men jeg tror flesteparten er innom for å se hva venner og kjente tjener, altså for gøy.

 

Jeg synes folks privatøkonomi er nettopp privat og ikke skal være en gjenstand for andres fornøyelse. Det er ikke veeldig mye fornuftig man kan bruke disse listene til, foruten å selge aviser og diverse ukeblader.

 

Sliter fortsatt med å se noen gode argumenter her for at de skal være offentlige...

 

Det oppsummerte mine tanker rundt emnet ganske bra. Fremdeles leser jeg ingen halvgode argumenter for engang, så det ser ganske klart ut som at vi vant den diskusjonen.

Lenke til kommentar

 

Det oppsummerte mine tanker rundt emnet ganske bra. Fremdeles leser jeg ingen halvgode argumenter for engang, så det ser ganske klart ut som at vi vant den diskusjonen.

 

post-68434-1277644031,2603_thumb.jpg

 

Siden når var dette en konkurranse? Jeg har ikke deltatt i diskusjonen en gang og det eneste jeg legger merke til er at du ikke har vunnet noe som helst.

Lenke til kommentar

LOL... jævlig rart at det er flere hundre tusen som sier imot at de skal offentliggjøres men fortsatt er åpne da?

 

det sier bare at staten har gode argumenter for og det hjelper og det nytter ikke med motstand av folk (gjerne hvis hele landet slår seg sammen men det gjør de ikke)

 

så det dette sier er bare at du har tapt ;)

Lenke til kommentar

ser det er veldig mange som overser argumenter i tråden etter hva dem skriver, så skal komme med en oppsumering av argumentasjonen som er fremkommet i denne tråden:

 

For:

Forhindre skattejuks (ved å sjekke folk man misstenker)

Underholdningsverdi (sjekke bekjente og kjendiser)

Brukes i lønnsorhandlinger (Kan vise til personer med lik eller tilsvarende stilling)

 

I Mot:

Økonomi er Privat (Andre har ikke noe med hva man tjener/fattige kan syns det er skammelig å tjene lite)

Fører til inbrudd (Tyver bruker skattelistene til å sjekke hvor de rike bor)

Endret av Dj_Evelen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fører til inbrudd (Tyver bruker skattelistene til å sjekke hvor de rike bor)"

 

de rike har innbruddsalarmer og det finner du ikke ut før du står ved døra så det argumentet der er noe tull egentlig... kidnapping eller noe slikt ja men da er det lettere med telefonkatalog og finn.no kartet

Dette argumentet er imot telefonkataloger og kart tjenester... har ingenting med skattelister å gjøre

 

 

For:

Forhindrer streiker da folk med lik stilling kan sjekke lønnen til andre og klage og slike ting istedenfor å føre det videre og videre med masse folk innblandet også til streik

Lenke til kommentar

hvorfor ikke fjerne røykeloven og offentlig pisse loven siden det er så jævlig fornuftig å ikke ha en dritt her :p

 

Mennesker fungerer slik at hvis vi ikke har noen lover eller noe slik så vil noen utnytte dette og flere og flere vil hive seg på bølgen... så kommer det en lov så blir dette stoppet og da er det bare noen ytterst ytterst få som gjør det

 

det er derfor vi har lover på så veldig mye rart som ingen andre har... fordi det alltid er folk som skal utnytte det

 

hvor streng er ikke flytrafikken i dag enn for 10år siden (før terror handlingene)??? hvorfor ble det så strengt? fordi visse folk untyttet friheten og ødela for andre

 

hvorfor kom loven om offentlig urinering? fordi folk pisset offentlig og dreit i det og mange gjorde det og utnyttet friheten... ødela for andre... derfor koster det deg nå 1500kr i bot hvis du blir tatt

 

 

slik er det med offentlig gjøring av listene også... med svindel for eksempel som antageligvis er en av de største grunnene... folk utnyttet dette og dermed kom offentligjøringa for å forhindre dette og det virker

 

det er alltid noen som skal utnytte hullene og ødelegge for andre. slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være

Lenke til kommentar

Hehe, jeg regnet må å få reaksjoner på den siste linjen jeg skrev, jeg satt det på spissen med vilje for å få noen reaksjoner med gode argumenter imot, GrandMa. Men står allikevel fullt for det jeg skriver, hadde dog håpet at du hadde noe mer fornuftig å bidra med til selve diskusjonen.

 

Men det stod ikke noe som ikke allerede er blitt nevnt i artikkelen som ble postet desverre.. (Vi skal sjekke hverandre og angi de som det ser ut som betaler for lite, jantelov, etc). Privatøkonomi heter privatøkonomi for en grunn.

 

Men bra med respons da, bare fint hvis folk kommer med linker som f.eks NikkaYoichi kom med.

 

Godt poeng Ole Marius, ja hvorfor ikke? Selv om jeg synes at det hadde vært privat, er det vel ikke alle som synes det?

Lenke til kommentar

 

Det virker som du alltid må gå imot mainstreamen bare for å skape bølger..

 

Saken er den at det handler ikke om for og imot, det handler om hva som er privat og ikke.

I motsetning til hva man skulle tro, så har verken staten eller andre personer noe rett til å pryle i økonomien, samt andre ting som f eks narkotika bruk eller røyking. Men det er en annen sak.

 

Staten har nå blitt så mektig at den tar seg selv for mange friheter. Staten skal være liten nok til å fungere, ikke for stor til å bli udødelig.

 

Ut av PRINSIPP så sier jeg nei til skattelister, det er den eneste grunnen jeg behøver.

 

Du som er stats-slave uten kritisk tenkning som legger alt i statens hender uten å nøle vil neppe noen gang forstå mitt synspunkt..

Lenke til kommentar

hvis ting er så jævlig privat så skulle ingen kart tjenester vært tilgjengelig.... telefonkataloger skulle vært vekke... gps skulle ikke ha eksistert...

 

nettbutikker skulle ikke ha eksistert

 

visa skulle ikke ha eksistert

 

tenk deg om..

 

hvorfor skulle det være så sinnsykt big deal for at skattelistene ble offentlige da alt annet er offentlig som krenker privat livet???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...