Gå til innhold

Hva i huleste er poenget med offentlige skattelister?


Anbefalte innlegg

Til evig frustrasjon så gir de altså ut skatteinformasjon..

Jeg sjekka moren min sin, og det var en besøksteller på siden.. Hele 14! personer hadde sett på hennes profil. Hun kan ikke en gang bruke data og jeg tviler på at faren min har vært innom mer enn en gang.

Jeg blir rett og slett forbanna på både staten og de som har vært inne å sett på moren min sin profil.. Det er frekt som faen.

 

Jævla forpulte idioter som skal absolutt se på informasjon de ikke har noe rett til.

 

Staten burde brenne i helvete sammen med de folka som skal gå å sjekke andres private informasjon..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, det er et eldgammelt opplegg som burde ha vært avskaffet for lenge siden. Diskusjonen kommer opp hvert år, og aldri har noen klart å komme med noe bra argument for at man skal beholde systemet. Man er helt klart kommet til et punkt hvor de negative konsekvensene med å offentliggjøre disse tallene er langt større enn de positive.

Lenke til kommentar

Må si jeg er fascinert over agresjonen din hvertfall, det skal du ha.

Skattelistene er ment som en måte å se at folk betaler rett skatt i forhold til inntekt.

Tallene som vises stemmer som regel ikke, ettersom mange har verdier i firmaer osv.

Så jeg stiller meg heller spørsmålet om hvorfor folk gidder å engasjere seg så mye i temaet i det hele tatt, jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva det står om meg i skattelistene.

 

Skal også legges til at jo lenger ned på velstandstigen man kommer, jo større er mostanden, og misnøyen med skattelistene..

Så sånne som meg, med en gjennomsnittslønn.. trenger ikke å bry seg.. som jeg heller ikke gjør.

Lenke til kommentar

Til evig frustrasjon så gir de altså ut skatteinformasjon..

Jeg sjekka moren min sin, og det var en besøksteller på siden.. Hele 14! personer hadde sett på hennes profil. Hun kan ikke en gang bruke data og jeg tviler på at faren min har vært innom mer enn en gang.

Jeg blir rett og slett forbanna på både staten og de som har vært inne å sett på moren min sin profil.. Det er frekt som faen.

 

Jævla forpulte idioter som skal absolutt se på informasjon de ikke har noe rett til.

 

Staten burde brenne i helvete sammen med de folka som skal gå å sjekke andres private informasjon..

 

Ser ikke helt problemet... Er det superhemmelig?

Lenke til kommentar

Til evig frustrasjon så gir de altså ut skatteinformasjon..

Jeg sjekka moren min sin, og det var en besøksteller på siden.. Hele 14! personer hadde sett på hennes profil. Hun kan ikke en gang bruke data og jeg tviler på at faren min har vært innom mer enn en gang.

Jeg blir rett og slett forbanna på både staten og de som har vært inne å sett på moren min sin profil.. Det er frekt som faen.

 

Jævla forpulte idioter som skal absolutt se på informasjon de ikke har noe rett til.

 

Staten burde brenne i helvete sammen med de folka som skal gå å sjekke andres private informasjon..

 

Ser ikke helt problemet... Er det superhemmelig?

 

jeg ser ikke poenget.. staten har ikke noe med private finanser in the first place, så skal de nå offentligjøre dem?

andre folk har endra mindre å gjøre med finanser enn staten.. det blir for idiotisk til å en gang debattere det.

Lenke til kommentar

Til evig frustrasjon så gir de altså ut skatteinformasjon..

Jeg sjekka moren min sin, og det var en besøksteller på siden.. Hele 14! personer hadde sett på hennes profil. Hun kan ikke en gang bruke data og jeg tviler på at faren min har vært innom mer enn en gang.

Jeg blir rett og slett forbanna på både staten og de som har vært inne å sett på moren min sin profil.. Det er frekt som faen.

 

Jævla forpulte idioter som skal absolutt se på informasjon de ikke har noe rett til.

 

Staten burde brenne i helvete sammen med de folka som skal gå å sjekke andres private informasjon..

 

Ser ikke helt problemet... Er det superhemmelig?

 

Prinsipper! smile.gif

 

Hadde heller ikke likt at folk hadde sett lønna mi, selv om jeg ikke skatter enda.

Lenke til kommentar

Eneste argument jeg hører fra ja siden er at det er tradisjon å offentliggjøre dem. Dog så er det ikke nabokjerringa som skal se om du betaler for lite skatt, det er en oppgave skatteetaten skal ha.

 

Det finnes ei ingen formål å ha de offentliggjort, om jeg ikke husker mye feil så er det veldig veldig veldig få land i verden som har offentliggjort dem, og stadig blir det færre land som har offentlig skatteliste...

Lenke til kommentar

Eneste argumentet til nei siden er at det... er... eh... hvilken objektiv grunn var det dere hadde for å ikke offentliggjøre dem igjen?

 

objektiv? er du helt fjern eller? vil du ha en matematisk formel ellerno?

det er jo fordi man ikke VIL.

Jeg VIL IKKE betale skatt, er det greit om jeg bare slipper? Hvis det er slik stor misnøye, så aner jeg at mora di enten driver med noe snusk hun ikke burde og er redd for å bli oppdaget eller så eier hun ikke nåla i veggen og du skammer deg over dette.

Lenke til kommentar

Skattelister har ingenting å gjøre i offentlig lys. "La oss sjekke naboen å se hvor mye han får i lønn og om det ser ut som han skatter riktig"

 

For noe piss. Det finns ikke argumenter for å offentliggjøre de listene, det er en privatsak!

 

Staten skal sjekke oppgjøret ditt ikke naboen. For de som tjener lite syns vel det er flaut, for de som tjener passe mye syns vel det er stas. Mens de som tjener veldig mye vil kanskje ikke at hvem som helst skal vite det mtp innbrudd o.l.

 

Men med jantelovene her i landet kommer nok skattelistene til å forbli offentlige i all uoverskuelig framtid.

Lenke til kommentar

Jeg VIL IKKE betale skatt, er det greit om jeg bare slipper? Hvis det er slik stor misnøye, så aner jeg at mora di enten driver med noe snusk hun ikke burde og er redd for å bli oppdaget eller så eier hun ikke nåla i veggen og du skammer deg over dette.

Det har da virkelig ikke noe med saken å gjøre...

Man trenger ikke drive med noe snusk for at man skal ville holde slik privat.

Du har da virkelig ikke noe med hvor mye penger moren hans har tjent, betalt i skatt eller formuen hennes. Det er ikke noe poeng å offentlig gjøre slikt.

Man vet jo at kriminelle bruker skattelisten til å finne steder å gjøre innbrudd.

Det er også en grunn for at de ikke bør offentliggjøres.

Lenke til kommentar

man offentlig gjør slike lister for at vi selv skal kunne se at vi kan stole på statens utregninger (for de som er innsatt i det der)

 

staten er griske idioter og det er mange som klager på de hele veien på det ene og det andre....

 

Den største tingen folk ville klagd på til staten er vel hvis vi plutselig hadde måtte betale 50 000 ekstra i skatt eller noe i den duren...

 

det er å kunne se andre sine skattelister må da bare være litt morro og slikt. uansett om den lista ikke blir offentliggjort så kan jeg lett få vite hvor mye mor di tjener og betaler i skatt de 3 siste årene... det er bare å spørre ho så sier ho det lett... det gjør alle mennesker...

 

det er artig å kunne se hvor bra min bror/mor/søster gjør det.... men jeg går ikke å søker på random mennesker jeg ikke har peiling på hvem er og det er ekstremt få folk som gjør det..

 

Dermed er det bare kjentsfolk som egentlig vet hvor bra den og den personen er stillt fra før av.. så derfor er det heller: who the fuck cares????

Lenke til kommentar

uansett om den lista ikke blir offentliggjort så kan jeg lett få vite hvor mye mor di tjener og betaler i skatt de 3 siste årene... det er bare å spørre ho så sier ho det lett... det gjør alle mennesker...

Så sykt sært. Om jeg hadde blitt spurt om hva jeg tjente så ville jeg sett rart på personen og sagt enten "det har ikke du noe med" eller "for greit betalt".

Man spør da ikke om sånne ting. Det har jeg hvert fall aldri opplevd. Mulig det er vanlig andre steder i Norge.

Lenke til kommentar

det er vanlig over alt...

 

hadde du sagt greit betalt så hadde jeg visst lønnen din... jeg kunne se på leiligheten din eller huset og bilen. jeg kunne sett om du var ute å handlet mye eller lignende så kunne jeg sett hvor bra stillt du virkelig er.. jeg eller noen andre klarer nok aldri å gjette nøyaktig tall utifra det men man kan fort se om personen tjener 300 000 eller 500 000 eller mer

 

skjønner du?

 

helt greit betalt betyr normalen ca og det ligger på ca 400 000 i året ;)

 

er du redd noen skal hmmm gjøre hva med det???

 

hva kan folk gjøre med det at de vet lønnen din? hva er det som er farlig med det?

 

de kan ikke hacke deg, ikke ID tyveri, ingenting kan de fordi de trenger sensitiv informasjon som ikke står på skattelistene som kun du og dine aller nermeste vet om. og når man spør gjerne om hvor mye du tjerner i året så sier du ikke har fødselsnr mitt er det og det og koden er den og alt det. da sier man lønnen.

 

skjønner du?

 

whats the big deal???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...