Gå til innhold

Hva i huleste er poenget med offentlige skattelister?


Anbefalte innlegg

Men som jeg har spurt flere ganger og enda ikke fått et godt svar på. Hvorfor ikke også offentliggjøre bankutskrifter slik at vi kan forhindre hvitvasking av penger? Eller hva med å offentliggjøre telefon og sms logg for å forhindre at noen omgås med kriminelle? Man kan jo i samme slengen offentliggjøre hvilke nettsider du er på, samt rullebladet ditt... :roll:

Du kverulerer jo bare som en drittunge. Hvem du ringer har ingen noe med. Om du snoker unna skatten er det noe alle bør arbeide for å forhindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om folk vi sluntre unna skatten så gjør du det uansett om skattelistene er offentliggjort eller ei. Man burde heller omorganisere skatteetaten ved å ansette flere ansatte, det vil aldri være nabokjerringas overordrene ansvar å se om jeg er lovgyldig ved å betale skatt.

 

Jeg ser som sagt brutte menneskerettigheter, frustrasjon fra motstanderene, Norge som et av få europeiske land som enda har de offentliggjort og økt mulighet for innbrudd som er bekostningen av å ha skattelistene offentliggjort

Lenke til kommentar

Nei, ideelt sett så ønsker jeg ikke flere ansatte i det offentlige. Men når det er tydeligvis så dårlig strukturert at man må offentliggjøre skattelistene for å muligens få hjelp fra befolkningen trengs det en kraftig omstrukturering og øremerkende middler slik at skatteetaten forblir de eneste som for innsikt i ens private økonomi. Jeg vil heller ansette 100 flere på skatteetaten enn å la deg snoke i min økonomi

Lenke til kommentar

Men ser du ikke at offentlige skattelister har en funksjon da? Nemlig at folk ikke sluntrer unna skatten?

Hvor mange eksempler kan du komme på at skattelistene har blitt brukt til å finne skattesvindel? Vanlige folk vet ikke om skatten andre folk betaler er legitim, eller svindel.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Men ser du ikke at offentlige skattelister har en funksjon da? Nemlig at folk ikke sluntrer unna skatten?

Hvor mange eksempler kan du komme på at skattelistene har blitt brukt til å finne skattesvindel? Vanlige folk vet ikke om skatten andre folk betaler er legitim, eller svindel.

Jeg har absolutt ingen peiling på hvor mange som blir tatt på den måten. Men tror du ikke folk hadde reagert om rimi-hagen hadde skattet 1 mill når han står oppført med milliardformue?

Lenke til kommentar

Jeg har absolutt ingen peiling på hvor mange som blir tatt på den måten. Men tror du ikke folk hadde reagert om rimi-hagen hadde skattet 1 mill når han står oppført med milliardformue?

Men uansett om Norge hadde offentlige skattelister eller ikke, så ville de oppdaget det veldig fort om rimi-hagen snøt på skatten. Det er folk som sjekker for skattesvindel.

 

Faktisk grunnen til at rimi-hagen og andre rikinger skatter lite er fordi systemet er sånn at de skatter lite lovlig, og det er egentlig ikke mulig å forandre det til et system hvor rikinger betaler en del skatt, fordi det vil skade mer enn det hjelper.

Lenke til kommentar

men med offentlige skattelister så kan det sitte 30stk som får jobben gjort iløpet av 1 år slik at de er klare til neste gang

 

med private skattelister så må de ha 3000 ansatte og alikavel ikke klarer å gjøre jobben på 1 år

 

enkelt og greit

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7100639

http://www.varden.no/nyheter/handverker-svindlet-skatt-moms-og-trygd-1.193162

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=570766

 

Medstudenter angir låne-svindlere

http://www.nordlys.no/nyheter/article3374635.ece

 

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3547222.ece

hvor mange tror du ikke som sier i fra så lenge de får belønning for det?

 

http://www.dagensit.no/article1831885.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.6528125

 

http://www.dinside.no/819118/fire-av-ti-er-fristet-til-skattejuks

 

Fire av ti er fristet til skattejuks

Svært mange nordmenn er fristet til å snyte på skatten, og det er spesielt én gruppe som skiller seg ut, viser en ny undersøkelse.

 

 

 

 

Hvor mange fler skal jeg komme med før dere for god sake blir fornøyd????

 

 

 

 

klarer dere kanskje å innse alle godene som komme ved dette med offentlig gjøring?

 

 

 

 

Du kverulerer jo bare som en drittunge. Hvem du ringer har ingen noe med. Om du snoker unna skatten er det noe alle bør arbeide for å forhindre.

 

+1 nøyaktig mitt point

 

@ole_marius

 

hva du tar ut i banken eller hvem du ringer til eller hvor du bor har ingen noen ting med... om du snylter på skatten har alle noe med da dette er juks og bedrag. du som er så sinnsykt naiv om dette landet så burde du helelr ta en grundig titt på hva som skjer rundtom i landet

 

 

 

 

46% var imot offentlig gjøring av skattelister som din statistikk sier... 4 av 10 fristes til å snylte på skatten.. det er alle disse som er imot og du er tydeligvis en av de..

 

legg merke til at de FRISTES, men de gjør det ikke pga det er offentlig gjort.

hadde ikke skattelistene vært offentlig gjort så hadde de gjort dette for lenge siden

 

de store gutta er spesielt intereserte i å snylte på skatten fordi de ser i % av verdien men de ser bare beløpet. hvis du i dag skatter 8000kr i mnd men om 10 år er ekstremt mye rikere så skatter du 5 millioner i mnd.. da vil du og sitte der å si, satan for et beløp, det kan da ikke være mulig. men glemmer helt å se hvor mye du får inn slik at du ser ikke % av verdien men du ser beløpet

 

http://www.frp.no/Staten+jukser+med+finansieringen+av+Bergensprogrammet!.d25-Sw7nW06.ips

 

du må slutte å være så naiv.. staten er ikke hellige folk, de er ikke så vanvittig bedre enn du og meg.

 

Det at du krangler på dette og er så imot offentlig gjøring og alle andre her som er imot sier bare at dere fristes og er sure på offentlig gjøringa fordi da får dere ikke den muligheten

 

staten tar penger for alt. bompenger for eksempel når vi har årsavgift/veiavgift.. snakk om dobbel betaling av veien.. juks fra staten..

 

Jeg synes faktisk synd på deg som ikke kan erkjenne at ens økonomi er en del av ens privatliv og at du driter i og gir blanke f i menneskerettighetene om retten til privatliv.

ta en titt på jobbfeber.no eller mininntekt.no så ser du nøyaktig hvorfor økonomien ikke er privat...

hvor mye man får betalt for den og den jobben er IKKE privat

hvor mye du betaler i skatt er IKKE privat

 

hvem du ringer til og hvor mye du tar ut i banken og hva du ser på tv ER privat

 

hvis du ikke skjønner det så har du misforstått veldig mye unge mann.

 

 

Akkurat nå diskuterer vi skattelistene, ikke andre emner. Hva enn du sier om om lov eller ei så forandrer det ikke det faktumet at min økonomi er min egen private sfære som jeg ikke ønsker å dele med andre.

dette er det største svada du har kommet med. de andre tingene jeg har nevnt er perfekte sammenlignings eksempler som er virkeligheten per i dag så JO de gjelder veldig bra

 

hva enn du sier så tar ikke det vekk at offentlige skattelister hjelper veldig mye. og det blir ikke privat bare fordi du ikke tør å vise naboen at du ikke tjener ei krone og bare går på sossen.

hva enn du sier så er de offentlige skattelistene der for en grunn og den grunnen er knallbra

 

alle de andre nettstedene som har vært her i mangeår må forsvinne lenge før offentlige skattelister forsvinner.

 

og ole marius: jeg vil du skal lese denne om og om igjen for bedre skrevet kan det nesten ikke bli:

Du kverulerer jo bare som en drittunge. Hvem du ringer har ingen noe med. Om du snoker unna skatten er det noe alle bør arbeide for å forhindre.
Lenke til kommentar

Det var faktisk ikke en eneste av de linkene du linket til som hadde noe med skattelistene å gjøre, hvis du da ikke mener at man tar folk for å kjøre uten bilbelte gjennom skattelistene. Så det er ytterst lite som tilsier at skattejuks blir avslørt gjennom skattelistene av privatpersoner.

 

Veiledende lønninger som har blitt gitt ut frivillig er da helt greit, men det er likefullt privat informasjon som ikke bør publiseres uten samtykke.

 

Det er like privat som hva du ser på tv, hva du handler osv. Og hvis argumentet er at det kan avdekke samfunnsulikheter eller juks så er absolutt transaksjoner noe som bør offentliggjøres i samme ånd.

 

Man stiller helt legitime spørsmål til hvorfor en type privat informasjon er greit å publisere, men det er helt galt å publisere annet, selv om argumentasjonen for den ene typen dekker den andre også, og det regnes som "drittungekverulering"? Ta ballen og ikke brukerene.

Lenke til kommentar

Er du enig i at skattelistene gjør det litt enklere å avsløre svindlere? Hvis ja, så har du svaret der på hvorfor de er offentlige.

 

Hvis nei, så ser jeg ikke hvordan du klarer å få det til å stemme.

 

Er du enig i at offentlig transaksjoner ville gjort det enklere å avsløre svindlere? Bankutskrifter som viser penger som flyttes til skatteparadis?

 

Der har du svaret på hvorfor det bør være offentlig, i samme ånd som skattelistene.

Lenke til kommentar

folk som flytter til spania og svindler vises på selvangivelsen og skattelistene så det er helt unødvendig å bruke bank utskrifter til det

 

bank utskrifter er det banken som må bruke penger på å holde styr over

 

skattelistene er det staten som betaler via skattepeng så til syvende og sist er det oss som betaler for 3000 ansatte og ikke effektivt arbeid istedenfor å betale for 30 ansatte med effektivt arbeid

 

om du ønsker å betale mer i skatt for at de skal være private så meld deg til staten så er jeg sikker på at de kan lage en ordning til deg der du betaler mer i skatt enn det du allerede gjør

 

bare husk at norge er en av verden dyreste i skatt

Lenke til kommentar

Det var faktisk ikke en eneste av de linkene du linket til som hadde noe med skattelistene å gjøre, hvis du da ikke mener at man tar folk for å kjøre uten bilbelte gjennom skattelistene. Så det er ytterst lite som tilsier at skattejuks blir avslørt gjennom skattelistene av privatpersoner.

 

Veiledende lønninger som har blitt gitt ut frivillig er da helt greit, men det er likefullt privat informasjon som ikke bør publiseres uten samtykke.

 

Det er like privat som hva du ser på tv, hva du handler osv. Og hvis argumentet er at det kan avdekke samfunnsulikheter eller juks så er absolutt transaksjoner noe som bør offentliggjøres i samme ånd.

 

Man stiller helt legitime spørsmål til hvorfor en type privat informasjon er greit å publisere, men det er helt galt å publisere annet, selv om argumentasjonen for den ene typen dekker den andre også, og det regnes som "drittungekverulering"? Ta ballen og ikke brukerene.

 

bare fordi det ikke står skattelister direkte i svart hvitt så betyr ikke det at det ikke har noe med det å gjøre. det tar deg en halv hjerne celle å tenke ut at dette kommer via skattelistene og jo det var jævlige gode proove of point

 

hva du gjør i din privat tid er privat. hva du gjør på jobb er ikke privat.

du låner gjerne bort visa kortet til gode venner, du sier din info via facebook og diverse diverse

 

også klager du på skattelistene. hahahahaha

 

nei dere må lengre ut på landet med dette gutter

4 av 10 er fristede til skattejuks

46% er imot skattelistene

 

hmmm

Lenke til kommentar

bare fordi det ikke står skattelister direkte i svart hvitt så betyr ikke det at det ikke har noe med det å gjøre. det tar deg en halv hjerne celle å tenke ut at dette kommer via skattelistene og jo det var jævlige gode proove of point

 

hva du gjør i din privat tid er privat. hva du gjør på jobb er ikke privat.

du låner gjerne bort visa kortet til gode venner, du sier din info via facebook og diverse diverse

 

også klager du på skattelistene. hahahahaha

 

nei dere må lengre ut på landet med dette gutter

4 av 10 er fristede til skattejuks

46% er imot skattelistene

 

hmmm

 

Hvis du tenker det ut med en halv hjerneceller så er det jo klart at koblingene blir svake. Det var ingen tilfeller der som hadde opphav i skattelistene, hvis du ikke mener at en politikontroll av ferje hvor folk blir tatt for manglende førerkort, bilbelte osv. på en eller annen måte har utgangspunkt i skattelister.

 

Eh, hva jeg gjør på jobb er ytterst privat, det er mellom meg og min arbeidsgiver. Staten har selvfølgelig sitt å si på enkelte ting, men det betyr ikke at informasjon derfra skal ut til andre privatpersoner mot min vilje.

 

Det virker som du har alvorlige problemer med å se forskjellen mellom ufrivillig og frivillig. Jeg deler bare informasjon jeg ikke har noe problemer med at andre skal se på facebook o.l. Skattelister derimot har jeg ingen kontroll over blir publisert mot min vilje uansett.

 

Ja, statestikk er fin ting, og hvis du brukte den halve hjernecellen der også, så finner du vel sikkert årsaksforhold som ikke nødvendigvis eksisterer.

Lenke til kommentar

hva du gjør på jobb får alle ansatte vite via deg selv og andre.

de hjemme får vite det

naboene får vite det

alle får vite det

 

sammed med når du er hjemme

nabokjerringa sladrer rundt om kring

du gir ut info på fester der alle hører

du gir ut info til kjente og de gir videre og bla bla bla

 

det går rundt om kring.

 

hva du gjør innenfor dine egne 4 vegger er privat, med engang du trår utenforbi døra så er det ikke privat lengre

 

om jeg har trekant i kveld eller har sex med 60 kvinnfolk er privat

men om jeg går på butikken og handler 1000kr i matvarer så er det masse folk som får vite dette ved blant annet naboer som kikker utav vinduet eller de som står i kø i kassa i butikken, kassa betjenten

 

og de sladrer videre om ditten og datten

 

hva du tjener er ingen hemmelighet fordi jeg kan slå det opp på jobbfeber.no eller mininntekt.no og finne veldig lett utav det. jeg kan finne utav hver minste lille detalj om deg uten å i det hele tatt nevne skattelister eller være i nærheten av de.

 

det er mye mer krenken på privat livet enn at folk kan bla opp min fortjeneste (noe de kan på jobbfeber.no og mininntekt.no også) og hva jeg betaler i skatt og hva min adresse og fulle navn er for noe

 

1881.no er 10x enklere å bruke til den slags

 

hvis du er så redd for å gi ut slik info så har jeg noen råd:

hold deg langt unna facebook

ikke bruk visa kort

skult tlf nr

skjult adresse

hemmelig identitet

og ikke bruk internett der jeg kan lett finne din IP å gjøre tonnevis med den

 

disse tingene er mye mye farligere enn skattelistene... skattelistene er rein buisness.. det har ikke en døyt med at det er du eller meg eller naboen å gjøre. det har med å få folk til lik lønn for likt arbeid, at ingen snylter på skatten, at staten har kontroll over at ingen snylter, at vi har kontroll på at staten ikke jukser,

at det står navn og slikt må du langt i fra ta personlig, hvis du er så redd for navnet ditt så følg opp de andre tingane jeg nevnte her

til og med da er du ikke sikra

 

hva enn personangrep du kommer med eller hva enn bullshit du klarer å trykke ut så endrer ikke det disse tingene.

 

det er kverulanter som ikke tørr å innrømme at jeg/vi andre har rett og nekter dermed å godta/innse dette og istedenfor så kommer slike tekster med at det blir diskusjon i lange baner om noe som er helt åpenlyst

 

come on, shoot some more bullshit

 

den halve hjernecella nevnte jeg ikke noe om utenatt det å kunne sammenligne 4 av 10 og 46%

hvis du ikke klarer det engang så viser det virkelig hvor sta og kverulant du virkelig er

 

 

Det er rart at alle som kommer i sier i mot FAILER stort med at de ikke klarer å diskutere det som blir sakt men istedenfor holder seg fast i 1 bittenliten ting og er stae som F håret selv. nekter å godta/innse and so on.

istedenfor skal dere kommer med masse annet bullshit som ikke har en døyt med det å gjøre

 

dere frykter ikke 188.no eller noe annet av de krenkene tingene jeg har nevnt men dere frykter skattelistene. hahahaha

 

det tilsier bare akkurat det statistikken sier: fristet til skatte snyteri

 

 

Edit:

jeg har lagt fram nye ting i hver eneste post omtrent

dere har stått på 1 eneste ting

 

you do the math

 

det finnes utallige ting som er goder på offentlige skattelister

 

personlig bryr jeg meg hverken om den ene eller andre siden men så lenge det fører slike goder til så syns jeg de skal være der for at vi selv skal få det lettere i framtida

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Men offentlige skattelister kan vel skremme noen fra å betale for lite skatt, er du ikke enig?

 

Egentlig ikke, da det er det offentlige som uansett skal kontrollere at man betaler riktig, og med alle smutthullene og byråkratiske løsningene som eksisterer så har den jevne innbygger ingen forutsetning for å "avsløre" noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...