Gå til innhold

Hva i huleste er poenget med offentlige skattelister?


Anbefalte innlegg

Skattelistene skulle kun bli publisert på minside.no og når person X tittet på person Y sin informasjon ville det blitt loggført slik at person Y kunne sett hvem som besøkte siden. Nesten samme prinsipper som når noen foretar en kreditt sjekk på deg.

 

Når folk kan se på min personlige informasjon, slik jeg føler skattelistene er, vill jeg se hvem som har snoket rundt. Det er nå bare rett og rimelig syntes jeg.

 

Det ville også forhindret at forbrytere bruker listene, og om de er så dumme at de fortsatt bruker dem så blir de tatt rimelig fort. Det vill sikkert også minke på unødvendig snoking, mens man fortsatt kan foreta viktige undersøkelser for å finne ut om man har riktig lønn iforhold til resten på jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en grunn til at det vises hvor mye skatt vi betaler: slik at vi kan betale litt mindre.

 

Skulle skatteetaten trålet alle sine skattekort for å sjekke at folk betaler riktig ville det vært noen hundre årsverk. Det er rett og slett for å spare penger. Og det er ingenting vi liker bedre enn en offentlig sektor som sparer penger.

Lenke til kommentar

jeg ser ikke poenget.. staten har ikke noe med private finanser in the first place, så skal de nå offentligjøre dem?

andre folk har endra mindre å gjøre med finanser enn staten.. det blir for idiotisk til å en gang debattere det.

 

Hvorfor skulle ikke staten bry seg med private finanser?

Hvis det blir for idioitisk å debattere saken, hvorfor poster du den da på et diskusjonsforum?

Lenke til kommentar

Det er faktisk en grunn til at det vises hvor mye skatt vi betaler: slik at vi kan betale litt mindre.

 

Skulle skatteetaten trålet alle sine skattekort for å sjekke at folk betaler riktig ville det vært noen hundre årsverk. Det er rett og slett for å spare penger. Og det er ingenting vi liker bedre enn en offentlig sektor som sparer penger.

 

Kan du komme med eksempler der privatpersoner faktisk jobber for skatteetaten ved å snoke rundt i skattelistene?

Som jeg har sagt før, hvis man skal forsvare skattelistene burde dere også prøve å offentliggjøre bankutskrifter slik at vi kan forhindre hvitevasking av penger...:roll:

Lenke til kommentar

Dog fornekter dere at ens økonomi er ens private sfære. La heller det være obligatorisk påmelding for å offentliggjøre sin egen inntekt, på denne måten kan de som ønsker å offentliggjøre ha de offentliggjort og de som ikke ønsker forblir anonym!

 

Men som jeg har spurt flere ganger og enda ikke fått et godt svar på. Hvorfor ikke også offentliggjøre bankutskrifter slik at vi kan forhindre hvitvasking av penger? Eller hva med å offentliggjøre telefon og sms logg for å forhindre at noen omgås med kriminelle? Man kan jo i samme slengen offentliggjøre hvilke nettsider du er på, samt rullebladet ditt... :roll:

Lenke til kommentar

enkelt og greit fordi vi har ikke kommet til det punktet enda.. enkelt og greit fordi meg og deg trenger ikke å se hvem naboen vanker med fordi det har vi facebook og msn til... telenor og politi har tilgang på foll logg og skulle det bli nødvendig så henter de ut den loggen og bruker den i en rettsal. det kan være samtaler eller sms eller hva som helst og de tar fram selve samtalen, ikke bare loggen...

bankutskrifter har du og banken full tilgang på, skulle du bli mistenkt for noe slikt så får politiet også denne og kommer du i retten kommer bankutskriftene ut der

 

Disse 2 tingene er noe staten ikke bruker ei krone på... dette er noe den siktede betaler sin advokat for å få ut. eller skattepeng for at politiet skal få det ut. ja skattepeng stammer fra oss og ikke staten...

 

skattelistene og finne ut om folk betaler riktig skatt koster staten milliarder hvert eneste år, til og med nå som de er offentlige. hvem sender ut alle papirene? hvem lager listene? hvem holder styr på det? staten

 

de 2 tingene du kommer med er telenor/netcom/nextgentel/lyse etc etc og bankene som bruker peng på

for å offentlig gjøre disse 2 tingene så koster dette firmaet / bankene mye mye mer enn det det gjør for å holde kontroll på loggen og slike ting.

 

så forbanna enkelt

Lenke til kommentar

ola nordmann er som min bror:

 

jobber 2 jobber. jobber konstant. aldri bodd i egen leilighet/hus. vanvittig grisk og bruker ikke penger i det hele tatt omtrent.

 

bestemor over gata tror han dealer eller noe sånt fordi han har så vanvittig med peng ifølge skattelistene og melder ifra om at denne personen er ganske mye hjemme og driver å går mye turer og diverse diverse. hvordan i huleste har han tid til alt?

andre fine ting ved offentlig gjøring er enkelt og greit:

når du kjører bil så kjører du gjerne over fartsgrensen, men ikke F foran en foitoboks så lenge du vet den er der (med mindre du er full eller plain stupid)

point is:

så lenge folk vet at de blir overvåka og sett på så er det laaaangt over halvparten som ikke tørr lengre å gjøre noe.

 

Dette halverer omtrent kostnadene for staten for å overvåke og følge med fyren så lenge det er offisielt fordi da tørr han ikek i første omgang.

 

eller gamle kamerater som det har skjedd ting så dere er uvenner og har kjempet i retten mothverandre vil ta hevn og han sitter på gode opplysninger om deg eller noen så kan han fint melde fra.

 

slike ting

 

veldig mange gode ting som kommer utav det

 

hvorfor har vi så sinnsykt streng sikkerhet på flyene? hvorfor har vi lover i det hele tatt?

fordi idioter som ikke klarer å skjønne det i første omgang (aka utnytte smutthullene og systemet)

dermed så må det lover og sikkerhet til for at det i det hele tatt skal være mulig

 

så idiotiskt at man får 1500kr i bot for å pisse offentlig og det bare fordi veldig mange gjorde det sikkert når det var lov. du ser ikke det så ofte i dag nei

Lenke til kommentar

jeg gad deg nettopp en veldig realistiskt eksempel men du nekter å godta og innse dette akkurat som alle andre motstandere gjør.. det er det som er det veldig store problem i denne tråden...

 

slik som jeg forklarte ola nordmann og bestemor over gata skjedde min bror i virkeligheten...

 

dette blåser du vekk totalt.

 

og det andre jeg sa er også utrolig realistiskt bare du blåser det vekk

det er virkelighetens sannhetenes fakta jeg kom med der

 

vi har pisseloven og hvorfor tror du den er der? fordi folk pisset på gata før

hvorfor er fly trafikken så streng? pga al quadia og annen terror

hvor er det ikke lov å drepe, stjele, voldta, etc etc? pga folk som springer rundt å gjør disse tingene

 

da er det ikke så vanskelig å tenke seg grunnen til hvorfor skattelistene er offentlige

 

og ikke bare nok med det jeg har nevnt allerede men de hjelper meg og deg også med å forhindre juks i fra staten si side

 

http://nettpaasak.or...-ligning-er-bra

 

Hvorfor har ligningstallene offentlig interesse?

 

Jeg synes det er tre viktige hensyn:

 

1. Gang på gang har offentliggjøringen løftet frem skjevheter i skattesystemet – enten det var nullskattytere, lave formuesatser eller skattefrie utbytter.

 

2. Journalistikk rundt enkelte yrkesgrupper har avslørt lønnsadel blant eksempelvis forretningsadvokater og meglere.

 

3. Det er verdifullt for den enkelte å vite hva sjefen, kollegene eller andre man kan sammenlikne seg med tjener. Det gir gode argumenter til lønnsoppgjøret.

 

Kort sagt er ikke den enkeltes bidrag til fellesskapet utelukkende en privat sak.

 

 

 

 

 

 

På en uke i fjor ble det vist 8,8 millioner sider hos skatteetaten. I tillegg kommer rekordtrafikk fra de fleste store nettavisene, noe som viser at det er enorm interesse for tallene.

 

Skattebetalerforeningen har gjort det til en kampsak å fjerne skattelistene. Til nå har bare 4.000 skrevet under på oppropet.

 

Det er ikke mer enn noen sekunders skattesøk, noe som viser at folk flest bruker tallene aktivt.

 

 

 

 

http://www.vg.no/nyh...php?artid=52739

 

Så langt har det vært utrolige 29,4 millioner søk i skattelistene VG Nett la ut i fjor.

 

 

 

 

http://www.vg.no/nyh...hp?artid=579104

 

 

vær så snill å blås vekk mer sannhets fakta. blås vekk dette du

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Opplysningene i selvangivelsen din er underlagt taushetsplikt. Men det er gjort unntak for skattelistene. Det kan stride mot menneskerettighetene. Deriblant strider den mot artikkel 8 i den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen (EMK) som garanterer retten til privatliv, og verner om den enkeltes rett til hemmelighold av personlige opplysninger.

 

Samt at i undersøkelse som ble gjort sier:

  • 46 % at de er imot publisering av skattelistene på internett
  • 32 % at de er for offentliggjøringen
  • 22 % at de er likegyldige eller ikke har tatt stilling til spørsmålet

Om dette er et tilfelle for hele Norges befolkning mening er det demokratisk overtrapping av befolkningens ønske. Det vil derfor si at du verdsetter offentliggjøringen høyere enn grunnlegende menneskerettigheter, som Jens Stoltenberg sa i fjor så støtter han offentliggjøringen bare pga vi har lange gode tradisjoner for det. Om jeg ikke husker feil er Norge 1 av 3 land i Europa som enda offentliggjør sine skattelister..

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

men dette tar ikke vekk godene det kommer med å ha det åpen og greit, som for eksempel skattesnyltere eller for oss med at staten ikke jukser.

 

offentlige skattelister har vært offentlige siden 1800 tallet ifølge VG.

 

om vi er noen av de få landene igjen som enda har det bryr meg ingenting så lenge det holder orden på folkene i landet.

staten er ikke mer enn bare mennesker de og. de kan lyge, de kan lure, de kan gjøre mye mot våres vilje hvis de bare vil. så staten er ikke så mye mer troverdig enn du eller meg.

 

med lovgivning på ting så kommer ro og orden.. slikt skjer med skattelister au. det er helt naturlig.

 

men du faila stort på å besvare det jeg skrev. istedenfor kom du ut med noe helt helt annet enn det vi snakket om.

 

uansett om over halvparten eller nesten halvparten eller alle er imot skattelistene så ble det fortsatt gjort 29.4 millioner søk innenfor 1 års tidsramme og det er jo bare 7-8 søk per eneste nordmann og det sier litt.

 

 

det ble solgt 29.4 millioner iphones i norge innenfor X år men ingen vil ha de.

det er det dere motstandere sier... det er en perfekt sammenligning melloom hva som er fakta..

husk også at det er mange nettsider som tilbyr skatteliste søk så det var maaaaaange mer enn 29.4mill søk på skattelister totalt på 1 år.

Lenke til kommentar

det at skattelistene er offentlige strider ikke i mot en dritt av privatlivet

 

naboen kan fødselsdatoen din

naboen vet hvor du bor. alle på facebook som trolig søker på deg hvet fødselsdato og hvor du bor

 

google maps

finn.no kart

telefonkatalogen.no

facebook

mininntekt.no

jobbfeber.no

1881.no

 

disse er da mye mer krenkene på privatlivet enn skattelistene

 

jeg kan ta hvem jeg vil eller hvilket tlf nr jeg vil å finne ut adresse og hva han driver med og all info uten å være i nærheten av skattelistene

 

skattelistene handler ikke en døyt om informasjon om personene men det handler om lønninger

hva du tjener eller hva jesus tjener er ingen hemmelighet what so ever da jeg kan bare søke opp hvilken type stilling du har som jeg har funnet ut via andre nettsider som nevnt her så får jeg vite hvor mye du får betalt for den jobben. så kan jeg plusse på litt erfaring og litt slikt så vet jeg mer nøyaktig tall

 

skattelistene er den minste tingen du bør frykte for offentliggjøring av slike ting som du er SÅ redd for

 

gå til angrep på de som virkelig krenker privatlivet (de jeg har nevnt her)

 

 

og for å svare deg så er det over 10 søk per hver eneste nordmann. legger du det på halvparten av folket så blir det ganske mye etterhvert. jeg personlig har 5-10søk innenfor skattelistene og det stemmer veldig bra med statistikken

 

og igjen failer du stort med at du ikke nevner noe om iphone sammenligninga eller noe slikt. du hang deg oppi hvor mange søk per nordmann og ikke hadde noe bedre å komme med

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

det er mange ærlige bestekamerater til politi som sender inn meldinger på folk

 

min svigerfar er beste venn med lensmannen, i dei sin familie har de aldri gjort noe galt og de følger loven step by step. han har meldt i fra fler enn du kan tenke deg

 

hvis du nå begynner å tror jeg dikter opp så skal kona mi komme her å skrive sine ord angående det så får du høre selv

 

i tillegg til at det sitter folk i staten og jobber 24/7 med dette. problemet er at de trenger hele microsoft sitt antall av ansatte for å klare den jobben på 1 år til neste gang/oppdatering, dermed er de offentlig gjort slik at folket kan hjelpe og det er vanvittig mye mer folk enn det du tror som hjelper til med nøyaktig dette

 

vi har alle verdens folk på denne jord, så rare og sprøe folk at man skulle ikke tro det var mulig

så tror du virkelig ikke at det er millioner av folk som er 1000_tusen_ % lovlydige??

hvor mange kristne er det i verden? eller her i landet? er de kriminelle?

jeg kjenner et par kristne som røykar hasj men de er ikke kriminelle for det om

å røyka hasj er ikke å være kriminell selv om det er forbudt foreløpig

 

 

du får eksemplar i eksemplar etter det du spør etter

 

jeg knuser alt det du sier og ja du er forholdsvis enig i tingane som kommer fram (merkes på hva du skriver tilbake igjen)

så, kom med alt du lurer på så skal jeg svare deg jeg, men ikke kom å si at det ikke finnes folk som ikke hjelper til og at staten ikke gidder eller at absolutt alt med offentlig gjøring av skattelister er bull fordi det er ikke slik det er

 

det hjelper landet, det hjelper oss, det hjelper veldig mange folk i dette landet, det hjelper oss som kunder i butikker.

 

tenk deg veldig godt om!!!

 

det er andre ting enn skattelistene som er 10x mer krenkene på privatlivet

skattelistene trår ikke imot noen lover (da hadde alle de andre også gjort det)

 

akkurat det med facebook kan jeg være enig i men alle de andre står der for det om

 

de har akkurat samme tilbud i usa

http://www.simplyhired.com/a/salary/search/q-Game+Designer/l-Los+Angeles%2C+CA

her kan du lese all info om firmaer, både inn tekte og utgifter, du kan les4e omm lønninger og stillingsannonser, du kan også gå på hoovers.com som er veldig lignande side.

 

de har slikt over hele verden. det er ikke privat i det hele tatt. det trår ikke strid med noen lover.

 

det hjelper staten og det hjelper oss

Lenke til kommentar

Dessverre for deg tok jeg en vaksine mot meningsløs personkritikk hvis det i det hele og det store var det du prøvde på. Og hvis det var tilfelle er jeg såpass herdet at du må prøve hardere...

 

Akkurat nå diskuterer vi skattelistene, ikke andre emner. Hva enn du sier om om lov eller ei så forandrer det ikke det faktumet at min økonomi er min egen private sfære som jeg ikke ønsker å dele med andre. Som jeg har nevnt flere ganger så sammenligner jeg å offentliggjøring av bankutskrifter (som er ren idioti) med skattelistene som krenking av min privatliv. Om du er missfornøyd at andre kan finne ditt telefonnummer så skaff deg et skjult nummer!

 

Jeg synes faktisk synd på deg som ikke kan erkjenne at ens økonomi er en del av ens privatliv og at du driter i og gir blanke f i menneskerettighetene om retten til privatliv. Jeg står på mitt og spørreundersøkelsen min, skattelister er for og av kåte nysgjerrige naboer som ikke har guts til å spørre meg personlig hva jeg tjener.

 

Jeg lever i den tro at det norske samfunnet vil få oppleve flere goder ved å ikke gjøre de offentlig. Om det er et så forbanna stort problem med at man snylter på skatten så burde man heller gjøre en omorganisering i det ellers så slitte byråkratiet i Norge slik at skatteetaten forblir det eneste organet som for å sjekke ens personlige økonomi og om du betaler skatt eller ei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...