Gå til innhold

Aldergrensen på alkohol i Sverige?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å skaffe alkohol.

Jeg har sosial angst så noe jeg ikke tørr er å prøve å faktisk kjøpe alkohol i en butikk her i et håp om at de ikke spør om legitmasjon eller legger merke til at jeg ikke er 18.

Jeg er 16.

Jeg har aldri drukket alkohol før, aldri vært full eller noe. Eller jeg har kanskje smakt vin eller noe.. men aldri blitt påvirket av det.

Jeg tenker å kjøpe sprit når jeg skal til Sverige i sommer, og en del annet.

Hvor mye sprit trenger jeg å drikke før jeg blir full?

Hva er aldergrensen på kjøp av alkohol i Sverige? Er det 18 år rett over grensen til Sverige?

Visst jeg velger å prøve å kjøpe i en butikk her? Hva er sjansen for at de ber om legitmasjon? Og hva skal jeg gjøre visst de ber om legitmasjon? Bare si jeg ikke har.. og gå ut uten å si et ord? Jeg ville rett og slett fått panikk visst de hadde spurt om det. Hva skulle jeg gjort?

Og nei, jeg har ikke noen venner her som kan kjøpe for meg. Jeg har venner i Oslo, men det er for langt unna fra her jeg bor. Til info så bor jeg på Voss.

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du 16 er sjansen for at jeg hadde spurt deg om leg rimelig stor. Man opperer som regel med at er personen under 25 så spør man om leg. Selv jobber jeg i butikk og nei, skjegg er ikke legg. Riktig legg og over 18 så får du kjøpt. Tilogmed nå i russetiden så har jeg blitt spurt om legg, tross russebuksen. Anbefaler heller at du venter til du er 18 med å kjøpe alkohol.

Lenke til kommentar

Er du 16 er sjansen for at jeg hadde spurt deg om leg rimelig stor. Man opperer som regel med at er personen under 25 så spør man om leg. Selv jobber jeg i butikk og nei, skjegg er ikke legg. Riktig legg og over 18 så får du kjøpt. Tilogmed nå i russetiden så har jeg blitt spurt om legg, tross russebuksen. Anbefaler heller at du venter til du er 18 med å kjøpe alkohol.

 

Jeg har skjegg og blir sjelden (aldri) spurt om legg (jeg viser dog frivillig på polet frem til jeg bikker 25 til høsten) ;)

 

Hvordan vet du forresten om en person er under 25 uten å se legg? :)

Lenke til kommentar

Du vet ikke, du anntar at personen er under 25, for det er forskjell på en som er under 18 år og en som er 25 eller mer. Altså man spørr med mindre man er så sikker på at vedkommende er gammel nok. Har flere ganger fått se legg av folk på 27-28 år når de skal handle røyk/snus. Ser de unge ut spørr jeg. Det er en evaluering man gjør der og da.

Lenke til kommentar

Regnet med det :) Selv krangler jeg aldri når noen vil se legg, da det tar mye kortere tid å bare vise frem den andre siden av VISA'en (evt bare rette opp kortet hvis det er chip mot deg...) til kassamannen/damen/personen/tingen ( ;) )...

 

[/off-topic]

 

Det kan naturligvis ha noe med at jeg er som nevnt snart 25 og kan kjøpe det jeg vil ha, uten falsk legg... Tror vel at om jeg først hadde jobbet i kasse så ville jeg blitt enda mer skeptisk om personen faktisk begynte å krangle på fremvising av legg, da folk som er "gamle nok" og lovlig kan kjøpe øl/røyk/snus/sprit vet at de får kjøpt selv om de viser legget...

 

Moralen er, til TS:

Vent heller til du blir gammel nok. Er ikke så kult å drikke seg full og ramle i grøfta.

 

Hvis du nå absolutt skal gjennomføre dette, så anbefaler jeg å begynne med små mengder. Selv drakk jeg 4 halvlitere øl og et glass bar 40% sprit (whisky, for de som lurer) første gang jeg drakk (som 16-åring, så klart. Dobbeltmoral/etterpåklokskap ftw), og kjente det rimelig kraftig (særlig dagen derpå), og jeg er som nevnt relativt storvokst (var på den tiden rundt 195cm/85kg og aktiv idrettsmann).

 

Vil anbefale deg å starte lett og heller prøve deg frem hvor mye du kan drikke på en kveld uten å bli helt mongo og sendt på pumping (noe jeg aldri har blitt selv) første kvelden du drikker. Det er ikke særlig kult.

Lenke til kommentar

Drikker han bare øl er det ikke noe stor sjanse for at han havner i grøfta da.

 

En jeg vet av har sosial angst, men straks han har litt promille, blir han veldig åpen, og snakker med mange folk. Så jeg vil faktisk si at det er bra hvis du kommer deg på fest, og møter folk! :)

 

Angående å kjøpe øl, kjenner du ikke noen som er gamle nok?

 

Og det med legg, kommer an fra person til person. Noen er veldig strenge, og spør alle, mens noen bryr seg ikke spesielt.

Endret av Opptatt
Lenke til kommentar

Drikker han bare øl er det ikke noe stor sjanse for at han havner i grøfta da.

 

En jeg vet av har sosial angst, men straks han har litt promille, blir han veldig åpen, og snakker med mange folk. Så jeg vil faktisk si at det er bra hvis du kommer deg på fest, og møter folk! :)

 

Angående å kjøpe øl, kjenner du ikke noen som er gamle nok?

 

Og det med legg, kommer an fra person til person. Noen er veldig strenge, og spør alle, mens noen bryr seg ikke spesielt.

Nå kan man få en kraftig bot hvis man kjøper til noen andre da.

Lenke til kommentar

Drikker han bare øl er det ikke noe stor sjanse for at han havner i grøfta da.

 

En jeg vet av har sosial angst, men straks han har litt promille, blir han veldig åpen, og snakker med mange folk. Så jeg vil faktisk si at det er bra hvis du kommer deg på fest, og møter folk! :)

 

Angående å kjøpe øl, kjenner du ikke noen som er gamle nok?

 

Og det med legg, kommer an fra person til person. Noen er veldig strenge, og spør alle, mens noen bryr seg ikke spesielt.

Nå kan man få en kraftig bot hvis man kjøper til noen andre da.

Har aldri hørt om noen som har fått en kraftig bot av å kjøpe til andre. Har du noen eksempler på dette? Vet at det ikke er lov, men tror ikke loven håndheves. På fest her jeg bor, går jo folk i 14-15 årsalderen rundt med både øl og heimert, men politiet kommer ikke og spør hvor du har fått tak i det.

Lenke til kommentar

Drikker han bare øl er det ikke noe stor sjanse for at han havner i grøfta da.

 

En jeg vet av har sosial angst, men straks han har litt promille, blir han veldig åpen, og snakker med mange folk. Så jeg vil faktisk si at det er bra hvis du kommer deg på fest, og møter folk! :)

 

Angående å kjøpe øl, kjenner du ikke noen som er gamle nok?

 

Og det med legg, kommer an fra person til person. Noen er veldig strenge, og spør alle, mens noen bryr seg ikke spesielt.

Nå kan man få en kraftig bot hvis man kjøper til noen andre da.

Har aldri hørt om noen som har fått en kraftig bot av å kjøpe til andre. Har du noen eksempler på dette? Vet at det ikke er lov, men tror ikke loven håndheves. På fest her jeg bor, går jo folk i 14-15 årsalderen rundt med både øl og heimert, men politiet kommer ikke og spør hvor du har fått tak i det.

Nei, det som er at det slåes like sjelden ned på som piratkopiering. For det første må butikken som selger ta han som kjøper han på fersken, samt ha bevis. Og anmelde dette, er vel først da de kan få en bot.

Lenke til kommentar

Nei, det som er at det slåes like sjelden ned på som piratkopiering. For det første må butikken som selger ta han som kjøper han på fersken, samt ha bevis. Og anmelde dette, er vel først da de kan få en bot.

M.a.o. det skjer sjeldent.

 

Hva defineres som gyldig bevis?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Eks.

Hvis du står utenfor butikken og spør folk om de kan kjøpe til deg, så gir du penger til en som vil det. H*n går inn i butikken, kjøper drikkevarer og kommer ut igjen og gir deg det. Så går dere hver deres vei.

 

Alt dette blir fanget opp av et kamera. Tror nok ikke juryen tror på "jeg skulle bare oppbevare det for han" da...

Lenke til kommentar

Eks.

Hvis du står utenfor butikken og spør folk om de kan kjøpe til deg, så gir du penger til en som vil det. H*n går inn i butikken, kjøper drikkevarer og kommer ut igjen og gir deg det. Så går dere hver deres vei.

 

Alt dette blir fanget opp av et kamera. Tror nok ikke juryen tror på "jeg skulle bare oppbevare det for han" da...

Om en så dum, så fortjener en å bli tatt.

Lenke til kommentar

Jaja, men gyldig bevis er det...

 

Samme er det om hendelsen var bevitna av ein anna person (personen i kassa på butikken f.eks).

 

Vinmonopolet nekter blandt anna salg om det er misstanke om langing. Om to personer går sammen og plukker varer på vinmonopolet og berre den eine er gammal nok så vil du fort kunne oppleve at begge to blir nekta å kjøpe, uavhengig av alder på den personen som er gammal nok.

 

Når det kjem til anmeldelse så krever det litt meir bevis, men det kan fortsatt være nok med eit vitne.

Lenke til kommentar

Jaja, men gyldig bevis er det...

 

Samme er det om hendelsen var bevitna av ein anna person (personen i kassa på butikken f.eks).

 

Vinmonopolet nekter blandt anna salg om det er misstanke om langing. Om to personer går sammen og plukker varer på vinmonopolet og berre den eine er gammal nok så vil du fort kunne oppleve at begge to blir nekta å kjøpe, uavhengig av alder på den personen som er gammal nok.

 

Når det kjem til anmeldelse så krever det litt meir bevis, men det kan fortsatt være nok med eit vitne.

 

I Sverige er dem enda strengere på dette, er dere 2 personer og de spør begge om legg, blir dere kastet ut og nektet å handle dersom den ene er under 20 år.

 

I Norge er det ikke ulovlig å kjøpe alkohol dersom du er under 18 år, men ulovlig å selge til personer under 18.

 

Dvs at dersom du blir spurt om legg og ikke har, så får det ingen konsekvens, det er bare å prøve videre i neste butikk.

 

Skal du ha sprit blir det litt verre, de vil jo kjenne deg igjen på polet hvis du prøver deg flere ganger.

 

Er du 16 år og har lyst til å bli full, vær så snill, start med vanlig øl. Du har mye mer kontroll over inntaket og du slipper sannsynligvis å gå på en kjempesmell :)

Lenke til kommentar

Anbefaler også øl/cider første gang. Veldig mange jeg kjenner som skaffet seg sterkere saker uten å vite hvordan det slo inn. Så drakk en del, og plutselig slo det inn.

 

Uansett, Svenske regler:

Klasse1 øl (lettøl) opp til 2,25% kan alle kjøpe. Men de har faktisk spurt meg om leg når jeg har kjøpt eplecider-brus med 0,5%.

Klasse2, opp til 3,5% kan alle over 18 kjøpe med leg.

Alt over 3,5% må man på polet (Systembolaget) for å kjøpe.

 

Så å dra til Sverige hjelper ikke. I så fall bør du dra til Danmark, der man får kjøpt øl fra man er 16.

Lenke til kommentar

Anbefaler også øl/cider første gang. Veldig mange jeg kjenner som skaffet seg sterkere saker uten å vite hvordan det slo inn. Så drakk en del, og plutselig slo det inn.

 

Uansett, Svenske regler:

Klasse1 øl (lettøl) opp til 2,25% kan alle kjøpe. Men de har faktisk spurt meg om leg når jeg har kjøpt eplecider-brus med 0,5%.

Klasse2, opp til 3,5% kan alle over 18 kjøpe med leg.

Alt over 3,5% må man på polet (Systembolaget) for å kjøpe.

 

Så å dra til Sverige hjelper ikke. I så fall bør du dra til Danmark, der man får kjøpt øl fra man er 16.

 

Sist gang jeg tok Stena Line så var det 16 års grense på båten når den var i dansk farvann. Så det er mulig å bare dra på båttur, men da må du enten drikke godsakene på båten eller forsøke å smugle det igjennom tollen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...