Gå til innhold

Aldergrensen på alkohol i Sverige?


Anbefalte innlegg

Nå er det mykje blanding av svenske og danske regler.

 

Dei svenske reglane har Matsemann lista opp.

 

I Danmark er det 16 års aldersgrense for kjøp av alle typer alkohol.

 

Når du tar båten til danmark så får du kjøpe etter danske regler, du får også kvote inn til Danmark.

Når du skal tilbake så får du ikkje kvote inn til norge sidan du kun får kvote om du lovleg kan handle vara i norge.

Tar du med deg alkohol frå Danmark/danskebåten til norge så er det ulovleg innføring av alkohol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet ikke, du anntar at personen er under 25, for det er forskjell på en som er under 18 år og en som er 25 eller mer. Altså man spørr med mindre man er så sikker på at vedkommende er gammel nok. Har flere ganger fått se legg av folk på 27-28 år når de skal handle røyk/snus. Ser de unge ut spørr jeg. Det er en evaluering man gjør der og da.

 

Jeg blir spurt jevnlig når jeg handler snus og øl. Jeg svarer med et smil: "Selvfølgelig, holder jeg meg så godt?" :wee: Til opplysning så er jeg 29 år og viser gladelig frem leg når jeg blir bedt om det, de gjør bare jobben sin.

Lenke til kommentar

Vinmonopolet nekter blandt anna salg om det er misstanke om langing. Om to personer går sammen og plukker varer på vinmonopolet og berre den eine er gammal nok så vil du fort kunne oppleve at begge to blir nekta å kjøpe, uavhengig av alder på den personen som er gammal nok.

Kan gå god for den.

Lenke til kommentar

Vinmonopolet nekter blandt anna salg om det er misstanke om langing. Om to personer går sammen og plukker varer på vinmonopolet og berre den eine er gammal nok så vil du fort kunne oppleve at begge to blir nekta å kjøpe, uavhengig av alder på den personen som er gammal nok.

Kan gå god for den.

 

Den kan jeg bekrefte. Jeg(15), min bror (18) og min bor (40ognoe) gikk for å kjøpe 5 brett til min bror, hun kunne ikke selge fordi jeg og min bror var ikke over 20 eller 21.

Lenke til kommentar

 

Vinmonopolet nekter blandt anna salg om det er misstanke om langing. Om to personer går sammen og plukker varer på vinmonopolet og berre den eine er gammal nok så vil du fort kunne oppleve at begge to blir nekta å kjøpe, uavhengig av alder på den personen som er gammal nok.

 

Det skal egentlig de ansatte i dagligvarebutikker også gjøre, men det er ikke så mange som bryr seg. Da jeg jobbet i butikk var jeg en av de få som nektet folk som åpenbart kjøpte for andre.. :devil:

Lenke til kommentar

18 år for opp til 3,5% tror jeg, og 20 for alt over.(vis jeg husker rett.)

 

HVA? takk, kunne blitt en flau Sverige tur i sommer :!:

 

Er ikke så vanskelig egentlig. Alt du får på konsumen kan du kjøpe om du er 18, på systembolaget må du være 20.

 

Akkurat som i Norge: Er det til salgs på Rema holder det å være 18, skal du på polet bør du helst være 20...

 

Forskjellen er bare at den svenske grensen går på 3,5% for øl og 4,5% i Norge.

 

Og at norske 18-åringer kan kjøpe inntil 22,5% på Polet. Pussig nok. Hvem er for 20-års-grense på alt på polet? Så slipper man russ som er døddrukne etter to flasker rødvin på 15 minutter...

 

Det viktige å tenke på i Sverige er at man ikke må ha med seg noen under 20 på Systemet, jeg ble nektet å handle da min, den gang, utkårede var 18 og kjøpte øl og jeg som var over 20 tenkte å handle ei flaske sprit. Neidu, det går ikke nei, for jeg skulle sikkert kjøpe den til dama mi.

 

Det spørs vel alt etter hva slags sprit man kommer med. Er det 18 år gammel singlemalt Islay vil jeg tro de tenker "den er sikkert ikke til henne", er det derimot Absolut Peach eller Dooley's vil jeg tro de tenker "langinglanginglanginglanging" - og det er ikke fordi du er lang ;)

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat som i Norge: Er det til salgs på Rema holder det å være 18, skal du på polet bør du helst være 20...

Tjaaaa, nesten. Vin og øl på polet er også 18.. ;)

 

Men må du være 20 for å kjøpe øl eller vin på polet i Svergie? Merkelig i såfall... Men når det kommer til langing, er de mye strengere i Svergie enn i Norge, det gjelder også tobakk.

 

Tips for å få kjøpt uansett om du er under 18: "Skjegg er legg" (sett at du gjør det ordentlig, ikke bare en mopedbart, men en skikkelig skjeggvekst! ;)).

Lenke til kommentar

Det spørs vel alt etter hva slags sprit man kommer med. Er det 18 år gammel singlemalt Islay vil jeg tro de tenker "den er sikkert ikke til henne", er det derimot Absolut Peach eller Dooley's vil jeg tro de tenker "langinglanginglanginglanging" - og det er ikke fordi du er lang ;)

Det var en 10-årig Talisker, så det stemmer nok ikke helt. De driter i hva du handler, det er vp som teller.

Lenke til kommentar

Men må du være 20 for å kjøpe øl eller vin på polet i Svergie? Merkelig i såfall... Men når det kommer til langing, er de mye strengere i Svergie enn i Norge, det gjelder også tobakk.

 

Tips for å få kjøpt uansett om du er under 18: "Skjegg er legg" (sett at du gjør det ordentlig, ikke bare en mopedbart, men en skikkelig skjeggvekst! ;)).

 

Fra systembolaget.se:

"Ingen under 20 år får handla hos oss. Inte heller den som kan tänkas langa till ungdomar får handla."

 

Og det ble postet tidligere i tråden av en butikkansatt: Skjegg er ikke legg ;)

 

Det var en 10-årig Talisker, så det stemmer nok ikke helt. De driter i hva du handler, det er vp som teller.

 

Det var litt glimt i øyet i utsagnet mitt, og jeg vet de er strengere på systemen enn polet. Jeg vet at jeg hadde tenkt "aldri i livet om han kjøper kvalitetswhisky til dama på 19..." (Men så jobber ikke jeg i butikk heller da)

Lenke til kommentar

Og det ble postet tidligere i tråden av en butikkansatt: Skjegg er ikke legg ;)

Det var EN person... ;) Funker fint for meg! :)

 

Jeg har skjegg selv, og viser ikke legg (på dagligvaren), men jeg er gammal nok uansett... Dessuten er det lite under-age på Remaen her (siden det er en hel del bedrifter rundt her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...