Gå til innhold

Synnøve Fjellbakk Taftø tvangsinnlagt.


Anbefalte innlegg

Jeg stoler ikke på den delen av helsevesenet. De tilraner seg mer og mer bemanning og ressurser. Mange arbeidsplasser må sikres, da trengs det flere innleggelser.

 

Fakta er at det er et skrikende behov for flere psykiatriske plasser og psykologiske tjenester i dette landet. Man har sett eksempler på at personer burde har blitt tvangsinnlagt, men ikke har blitt dette på grunn av økonomiske hensyn. De siste årene er en rekke drap blitt begått av personer med psykiske lidelser. Mennesker med psykiske problemer opplever også store vansker med å få hjelp fra psykolog.

 

Ellers hadde Hugo et veldig bra innlegg og sier meg helt enig i det.

 

Til slutt. Som flere har påpekt før i denne tråden, så har helsevesenet taushetsplikt. Hvis det er begått noen feil vil dette sannsynligvis bli påklaget til kontrollkommisjonen for psykisk helsevern eller andere relevante klageinstanser. Hvis dette skjer, får vi et bedre svar om tvangsinnleggelsen er berettiget eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stoler ikke på den delen av helsevesenet. De tilraner seg mer og mer bemanning og ressurser. Mange arbeidsplasser må sikres, da trengs det flere innleggelser.

 

Hvilket belegg har du for å hevde at psykiatrien "tilraner" seg bemanning og ressurser, og er så mye værre enn resten av helsevesenet? Jeg vil tippe du aldri har satt din fot innenfor en psykiatrisk avdeling. Selv har jeg møtt døgnpsykiatrien både som pårørende og som ansatt. Bemanningssituasjonen og kapasiteten er på ingen måte noe bedre der enn i resten av helsevesenet, tvært i mot. Men ja, den krever en større andel ansatte pr. sengepost enn det somatiske helsevesenet, for nettopp å kunne unngå overgrep og umyndiggjøring av pasienter. I psykiatrien kreves det ofte at man i større grad følger pasientene tett for å unngå skader på pasienten selv eller andre. Alternativet ville være å enten la personen gjøre disse handlingene, eller legge han eller henne i belteseng og/eller gi dem beroligende midler mot deres vilje. Et skrekkeksempel er eldreomsorgen der demente gis sterke beroligende/anti-psykotiske midler som haldol i mangel på personale. Jeg vet ikke hva du ville foretrekke jeg: død/drapsmann, neddopet og/eller fastbundet, eller bli fulgt rundt relativt fritt av én eller flere personer? For det er dette som inntil videre er de reelle alternativene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du ville foretrekke jeg: død/drapsmann, neddopet og/eller fastbundet, eller bli fulgt rundt relativt fritt av én eller flere personer? For det er dette som inntil videre er de reelle alternativene.

For to tusen år siden ville man vel sluppet dem løs og kalt dem visjonære og profeter ...

Scary thought. :ph34r:

(Vi sliter vel med ettervirkningene ennå ...)

Lenke til kommentar

Alle har jo en eller annen psykisk lidelse i dag. Det har jo kommet helt ut av kontroll med hvor mange som dopes ned.

 

Her er vel mye av grunnen er at man fanger opp psykiske lidelser i større grad nå enn tidligere. Det var mange som døde før uten at man visste hvorfor, mens det nå har fått navn som "kreft", "infarkt", osv. Det samme skjer ift. psykiske lidelser - man vet mer og derfor avdekker og behandler man mer, samtidig som det er blitt mer åpenhet ift. psykiatriske lidelser. Flere oppsøker altså behandling.

 

Du er etter min mening ganske utpå jordet hvis du hevder at man oppretter stillinger i psykiatrien "for moro skyld" når ressursene kunne blitt brukt på helt andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du ville foretrekke jeg: død/drapsmann, neddopet og/eller fastbundet, eller bli fulgt rundt relativt fritt av én eller flere personer? For det er dette som inntil videre er de reelle alternativene.

For to tusen år siden ville man vel sluppet dem løs og kalt dem visjonære og profeter ...

Scary thought. :ph34r:

(Vi sliter vel med ettervirkningene ennå ...)

 

Eller brent dem på bål, henrettet dem, forvist dem, sperret dem inne...osv.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du ville foretrekke jeg: død/drapsmann, neddopet og/eller fastbundet, eller bli fulgt rundt relativt fritt av én eller flere personer? For det er dette som inntil videre er de reelle alternativene.

For to tusen år siden ville man vel sluppet dem løs og kalt dem visjonære og profeter ...

Scary thought. :ph34r:

(Vi sliter vel med ettervirkningene ennå ...)

 

Ja, men hvorfor legges det inn folk som i denne saken her klarer å ordlegge seg sammenhengende skriftlig? Såvidt jeg kan se i hvert fall.

 

Hvorfor er det så vanskelig å få svar på hvem som legges inn og hvorfor?

 

Hvor er kontrollen hen?

Lenke til kommentar

Ja, men hvorfor legges det inn folk som i denne saken her klarer å ordlegge seg sammenhengende skriftlig? Såvidt jeg kan se i hvert fall.

 

Hvorfor er det så vanskelig å få svar på hvem som legges inn og hvorfor?

 

Hvor er kontrollen hen?

 

Så du mener at dersom man kan skrive og uttrykke seg skriftlig så kan man ikke ha store psykiske problemer?

 

Andelen tvangsinnleggelser er relativt liten, og psykiatrien er mye bedre i dag enn for 50 år siden. I dag er det snakk om å behandle folk slik at de kan komme tilbake til samfunnet, man gjemmer ikke "galningene" bort på institusjoner slik man kanskje gjorde for 50 år tilbake.

 

De fleste reelle klagene på det psykologiske helsetilbudet i dag går vel heller på at de ikke har kapasitet til å kunne ta seg av alle.

 

Husk at alle kan gå på veggen, men i dag er det mye mer akseptert i samfunnet å søke profesjonell hjelp. Dette gjelder både de som har et psykisk problem og pårørende.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jeg husker hva som skjedde under Bjugn-saken. Da sporet de helt av de som hadde roller innen psykologi og barnevernspedagogi, og historier om satanistritualer og psykedlisk-fargede kassebiler som kjørte rundt i sentrum ble etterforsket som hovedspor....

 

Jeg stoler ikke på disse folkene. De står ikke for en absolutt vitenskap og man må tenke selv før man kjøper alle påstander og diagnoser.

Lenke til kommentar

Dette er typisk for det nye psykologveldet.

 

http://www.dagbladet.no/2010/05/20/tema/barn/oppvekst/foreldre/11792472/

 

Snart skal vel alle barn med normale oppvekstproblemer innlegges og tvangsmedisineres. Disse folkene er helt sprø!

 

Jeg er helt med deg på at man kan diskutere diagnostiseringen av barn. Heldigvis er dette en debatt som så absolutt er pågående innad i fagmiljøet, feks ift. ADHD. Det er ingen tvil om at vi bla. har et skolesystem som fremprovoserer ADHD hos barn, etter min (og flere andres) mening ved at strukturen er så løs og barna selv forventes å organisere og planlegge sin egen skoledag. Da jeg gikk på barneskolen (ca. 20 år siden) hadde vi feks dagsplaner for lekser, vi satt to og to i klasserommene og det var klare rammer for undervisningen og timene (norsk én time, så matte, osv.). Nå er strukturen langt løsere, man har ofte løsninger ala "åpent kontorlandskap" i klasserommene, man får ukeplaner (ofte også toukersplaner) for lekser, prosjektarbeid osv. For en person som har vansker med oppmerksomhet, konsentrasjon og organiseringsvansker, så sier det seg ganske så mye av seg selv at det blir vanskeligere å håndtere en slik skolehverdag.

 

Angst og depresjon blant barn og ungdom kan man også diskutere hvorfor man ser en så markant økning. Noe av grunnen er nok bedre metoder for kartlegging og mer åpenhet, men jeg tror nok at mye av det også kommer av at press ift. mote, kropp og status stadig treffer yngre aldersgrupper. Barndommen blir stadig kortere (man ser feks at barn kommer tidligere i puberteten) og ungdomstiden/tenårene blir en lenger periode. Særlig tenårene er jo en periode hvor mange opplever stor usikkerhet ift. egen identiet, kropp, osv. og er sånn sett en svært sårbar periode ift. angst og depresjon.

 

Løsere familiestruktur, hardere ungdomsmiljø, "tidsklemma", overdrevent fokus på materielle verdier, osv... er også aspekter man kan diskutere i sammenheng med psykisk helse. Lista er lang. Man skal (selvsagt) holde oppe en kritisk debatt ift. diagnostisering av barn og ungdom, men jeg håper dette illusterer at det faktisk også er tilfelle, samtidig som man må ta innover seg at det også er aspekter i samfunnet som bidrar til denne økningen.

 

Ja, men hvorfor legges det inn folk som i denne saken her klarer å ordlegge seg sammenhengende skriftlig? Såvidt jeg kan se i hvert fall.

 

Hvorfor er det så vanskelig å få svar på hvem som legges inn og hvorfor?

 

Hvor er kontrollen hen?

 

At du kan ordlegge deg sammenhengende utelukker ikke at du er psykisk syk. Kikker du litt på historien ser du at noen av de klart farligste og sykeste personene verden har sett helt fint har klart å trollbinde folk med taler og offentlige ytringer. For ordens skyld uten sammenlikning til SFT forøvrig.

 

Det er vanskelig å få svar av den grunn at taushetsplikten er noe av det man verner sterkest om i helsevesenet. Opplysninger SKAL ikke overleveres til utenforstående. Faktisk har ikke en gang pårørende krav om å bli varslet ved en innleggelse hvis personen selv ikke ønsker det, så fremt personen er myndig. Men søker du etter lovparagrafene for innleggelse på tvang kan du lese hvilken lovhjemmel som ligger til grunn. Den er streng.

 

Kontrollen er det helsetilsynet, pasient- og brukerombudet, o.l. som står for. De gjennomgår jevnlig journaler, klager og rapporerte avvik. Tror du hadde blitt svett hvis du visste hvor mye kontrollarbeid som faktisk skjer i helsevesenet. Desverre skjer det fortsatt noen glipper, noe som er beklagelig, og kanskje oppnår man aldri en ordning som er 100% pga. den menneskelige faktoren i dette her. Men igjen må man veie konsekvensene for enkeltindividet opp mot konsekvensene for samfunnet. Generelt er nok feilstegene få, selv om man har en enkelte grelle eksempler som feks Bjungsaken. Men så er det jo også disse man hører om, og ikke om den store mengden folk som faktisk får et helt nytt liv etter et forløp i psykiatrisk behandling.

 

Men det har seg også sånn at psykologien er en ganske så fersk vitenskap (knappe 150 år gammel), og som behandler er noe av det første man lærer at det er svært mye vi fortsatt ikke vet. Det er noe man skal ha med seg i bakhodet i praksis og en forutsetning for å drive etisk forsvarlig arbeid.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du ville foretrekke jeg: død/drapsmann, neddopet og/eller fastbundet, eller bli fulgt rundt relativt fritt av én eller flere personer? For det er dette som inntil videre er de reelle alternativene.

For to tusen år siden ville man vel sluppet dem løs og kalt dem visjonære og profeter ...

Scary thought. :ph34r:

(Vi sliter vel med ettervirkningene ennå ...)

Hvorfor er det så vanskelig å få svar på hvem som legges inn og hvorfor?

Du tuller, ikke sant? Skjønner du virkelig ikke hvorfor fremmede ikke får vite sykdoms- og behandlingshistorikken din?

Lenke til kommentar

"Mathilde fra Milde ble tvangsinnlagt fordi hu putta en grillkylling oppi musa og ville ha jordmor hjem til fødselen".

 

...

Sikkert gøy for Mathilde når historien kommer i media og hun blir hele norges Kyllingmamma, selv om hun blir behandlet og aldri får tilbakefall.

 

Medisinske diagnoser er sensitive personopplysninger.

Psykologiske diagnoser er kanskje enda mer sensitive.

 

Jeg regner med at de nærmeste får vite diagnosen, av vedkommende som er innlagt, og siden datter har snakket med sin mor... så kan jeg ikke helt se at det er noe alvorlig med denne saken.

 

Hvis ingen fikk lov til å snakke med Synnøve, ville saken vært spesiell.

Men hun får lov til å snakke med venner og familie, og ingen av dem som ikke vanker på nyhetsspeilet har gått ut i media.

 

Selv om jeg selv gjerne skulle visst HVEM som har sendt en bekymringsmelding til helsevesenet, så regner jeg med at det ikke er politikere som har ordnet dette.

Psykologer er som folk flest, og folk flest innlegger ikke andre mennesker uten grunn med mindre pasient ELLER psykolog har et forrykt verdensbilde.

 

Det er ingen grunn til å anta at psykologene er stormannsgale, da det ikke finnes statlige helseinstutisjoner med statlig opplæringsprogrammer og ansettelser gjennom staten:

Selv psykriatriske sykehus har lokale ledere som ansetter og drifter sykehuset, og har interne opplæringsrutiner -- og psykologene utdannes på normal måte, ikke gjennom hemmelige statlige opplæringsprogrammer som kreves for å oppnå hjernevaskede soldater.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

For to tusen år siden ville man vel sluppet dem løs og kalt dem visjonære og profeter ...

Scary thought. :ph34r:

(Vi sliter vel med ettervirkningene ennå ...)

 

Vi trenger ikke å gå lengre tilbake enn til 13-1500-tallet (renessansen). Da hadde man en oppfatning om at de gale sto nærmere gud og disse personen var fullt ut akseptert i samfunnet.

 

Men du har et godt poeng. De syner og visjoner som profeter tidligere har hevdet å opplevd kan godt ha hatt opphav i psykiske lidelser. Hallusinasjoner er f.eks et vanlig symptom på schizofreni. Men nå er vi temmelig langt off-topic.

Lenke til kommentar

Norge har mange flere tvangsinnleggelser enn andre land.

 

Har du en kilde på den påstanden der?

 

Det jeg mener er at noen som ikke skader seg selv eller andre bør kunne skrive og styre med det de vil. Så får vi "normale" bare riste på hodet av det eller eventuelt gjøre opp sin egen mening.

 

Enig, og det er da også det som er tilfelle i psykiatrien i dag. Du kan kun legges inn på tvang dersom du utgjør en alvorlig fare for din egen eller andres liv eller helse. Oppfylles ikke disse kriteriene er kontakten med helsevesenet helt frivillig. Unntaket er hvis du er under 16 ettersom du da ikke har full selvbestemmelsesrett ift. egen helse.

Lenke til kommentar

Norge har mange flere tvangsinnleggelser enn andre land.

 

Har du en kilde på den påstanden der?

 

 

Jeg har hørt om det tidligere og fant også en seriøs kilde.

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/10/29/antall-tvangsinnleggelser-/

 

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00105/N-005_PHV_Tvang_105839a.pdf

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Bare en liten ting til. Eller mer et eksempel i grunn:

 

Denne mannen i Drangedal med 200 katter. Skal han innlegges med tvang? Det har aldri vært gjort og blir det neppe heller, men kommunelegen var tilstede da kattene senere ble avlivet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0d-x2uFPaxY

 

At han omfattes av straffeloven og det vanlige rettssystemet er jo greit, og sånn det skal være. Men jeg har en litt ubehagelig følelse av at psykiatrien fort kan komme på banen i slike saker. Eller som i Juklerødsaken der noen klager mye og skriver mange brev.

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Herregud så mye synsing og vås. Hva faen har det å si at du har en "ubehagelig følelse"? Enten så har de kommet på banen, eller så har de ikke det. Hvis det er hjemmel for det i lovverket, så gjør de det. Hvis ikke gjør de det ikke. Du kan selv lese deg opp på lovverket om dette er så viktig for deg, og om du mener dette er feil kan du gjerne komme med forslag til noe nytt.

 

Vi vet absolutt INGENTING om SFT sin psykiske helse, og det er direkte respektløst å drive på å spekulere på den måten folk her driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...