Gå til innhold

Firefox 4-planene er klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

* Raskere nettleser. En selvfølgelighet

* Bedre støtte for webstandarder (blant annet HTML5).En selvfølgelighet

* Bedre kontroll for brukeren og brukeropplevelsen.En vag selvfølgelighet

* Store endringer i brukergrensesnittet med mulighet for finjusteringer. En vag selvfølgelighet

* Mulig å installere utvidelser uten å måtte restarte nettleseren etterpå. helt ok. Sjeldent man innstallerer addons, så en 3 sekunders pause i browsingen er ikke store besparelsen

* Bedre sikkerhet og stabilitet.En selvfølgelighet

* Bedre verktøy for utviklere. Fint for de, lite innteresant for sluttbruker

* Maskinvareakselerasjon. av?

* Støtte for flerberøring. hvilken nytte har dette?

* 64-bit støtte.jaggu på tide, mozilla-x86-64.com har hatt det lenge

Lenke til kommentar

Tordenflesk: Det interessante er jo ikke at disse "selvfølgelighetene" gjøres, men hvordan. At du umiddelbart ikke skjønner nytteverdien av alle punktene betyr ikke at det er uvesentlig for andre enn deg. Når det er sagt så er det mye i lista som kunne vært utbrodert bedre.

 

Betroz: At nettlesere blir raskere betyr ikke noe for nettsider som allerede er lynraske. Men det betyr at trege nettsider blir raskere. Nå som man får stadig flere tunge nettapplikasjoner (a la Google Docs) så vil det bety at man kan få mer funksjonalitet og tyngde i programmene uten at det blir ulidelig tregt. Det er særlig takket være konkurransen fra Google Chrome at nettleserleverandørene har satt fart i optimaliseringen av ytelse.

Lenke til kommentar

Det har vært 64-bit støtte på Windows i Firefox lenge, men pga Adobe Flash har det vært lite poeng i å bruke 64-bit lesere (CURSE YOU ADOBE!) og det har derfor vært lite press for 64-bit lesere.

 

Når det gjelder masinvareaksellerasjon regner jeg med at det betyr at FX4 offisielt støtter Direct2D i Windows slik som nightly builden har gjort. Jeg vet ikke hva slags alternativer til Direct2D som finnes på andre plattformer...

Lenke til kommentar

* Raskere nettleser. En selvfølgelighet

* Bedre støtte for webstandarder (blant annet HTML5).En selvfølgelighet

* Bedre kontroll for brukeren og brukeropplevelsen.En vag selvfølgelighet

* Store endringer i brukergrensesnittet med mulighet for finjusteringer. En vag selvfølgelighet

* Mulig å installere utvidelser uten å måtte restarte nettleseren etterpå. helt ok. Sjeldent man innstallerer addons, så en 3 sekunders pause i browsingen er ikke store besparelsen

* Bedre sikkerhet og stabilitet.En selvfølgelighet

* Bedre verktøy for utviklere. Fint for de, lite innteresant for sluttbruker

* Maskinvareakselerasjon. av?

* Støtte for flerberøring. hvilken nytte har dette?

* 64-bit støtte.jaggu på tide, mozilla-x86-64.com har hatt det lenge

 

Og ellers har du det bra?

 

Høres ut som verdens beste nettleser er i ferd med å bli enda bedre.

 

Det eneste jeg er bekymret for, er det nye add-on systemet.. kan bli en del inkompatible ved oppgradering til 4.0 - Nightly Tester Tools pleier å gjøre nytten, men det er ikke sikkert version bump gjelder når det blir helt redesignet.

Lenke til kommentar

Får berre håpe at Firefox ikkje byrjar med fane/tab visning ved mouseover i taskbar slik som Opera har gjort i 10.5...

Ei lang uoversiktleg lista over alle tabs ein har opna i nettlesaren er langt frå brukarvennleg. Gje oss i allefall valet med å få tilbake moglegheita til å velje vindauge slik at me kan sortere sjølv og halda oversikten. Om ikkje anna ha i allefall ein indikasjon på kva vindauge dei forskjellige fanene høyrer til under.

 

Opera 10.5 er slik sett eit mareritt noko som har ført til at eg brukar FF meir no enn før...

Einaste ein kan slå av i Opera som eg har komme over er previews/thumbs av tabs, men dei forsvinn uansett når ein har nok tabs oppe. Å få det tilbake til den gode gamle og oversiktlege versjonen derimot ...

Ikkje sortera dei fanene/tabs slik dei er vist i Opera heller, noko som gjere det heile enno meir håplaust

 

Vonar FF 4.0 ikkje går over til denne håplause løysninga og...

 

/rant

Lenke til kommentar

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ 64 bit støtte ENDELIG!!!!! Nå ble jeg glad gitt

 

Som Linux har hatt så lenge jeg kan huske? :x Klarer aldri helt å skjønne hva som er så vanskelig med å støtte 64 bit på Windows.

Det er snakk om offisiell støtte fra Mozilla. Mozilla har aldri kompilert 64-bits versjon til noen plattformer, det har blitt gjort på eget initiativ av utviklere av forskjellige Linux-distroer.

Lenke til kommentar

Får berre håpe at Firefox ikkje byrjar med fane/tab visning ved mouseover i taskbar slik som Opera har gjort i 10.5...

Ei lang uoversiktleg lista over alle tabs ein har opna i nettlesaren er langt frå brukarvennleg.

 

Prøvd denne?:

opera:config#UserPrefs|UseWindows7TaskbarThumbnails

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

syns fortsatt oppstartshastigheten på FF er elendig. Chrome leder, etterfulgt av Opera og FF. Den ble merkbart bedre med FF 3.x, men det virker som at den sliter eksponensielt med antall add-ons man har lagt inn. Til og med når de blant de normalt brukte, og ikke de obskure.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...