Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå skal du vel være litt forsiktig med å svartmale det fremtidige behovet for flygeledere J.M. Selv med økt automatisering vil det alltid være nødvendig med en menneskelig faktor. Det gjelder både foran i flyet, og på flygeledersiden. Det er heller ingenting som tilsier at behovet vil avta ved innføring av 4D, eller SES eller NEFAB eller ……… Flygeledere skal fremdeles pensjonere seg, har permisjoner, fødsler, langtidssykdom osv osv, samtidig som flytrafikken stadig øker. Selv om det i fremtiden blir færre kontrollsentraler, betyr ikke det at samme jobben kan gjøres av færre hoder. At du kan synes at det er den verste jobben (stressmessig sett tydeligvis?) blir jo en preferansesak. Jeg syns det er digg å ha en jobb hvor man faktisk føler seg nyttig og ikke minst føler at jeg fortjener lønna for det arbeidet jeg legger ned. Og jeg jobber nok lenger enn 1 time av gangen ;)

 

Tror du misforsto meg litt, mente på ingen måte å si at det i fremtiden ikke vil finnes flygeledere, selv om selve jobben ikke vil være lik slik den er idag, men antallet det er behov for vil ifølge presentasjonen jeg måtte sitte gjennom være drastisk mye mindre enn det er idag.

Tror også du leste litt mye imellom linjene på hvorfor jeg ikke misunner flygedere, for stress har jeg null problem med, da hadde jeg ikke jobbet her jeg jobber. Det er mer selve arbeidet (ørten pil og bue antall enormt korte samtaler per vakt) som utføres, ikke tempoet eller ansvaret (selv om ansvaret med liv og død spiller nok litt inn). Hvis det er høye krav til en stilling, så bruker normalt sett stillingen å innebære en komfortabel jobb, og selv om alle har forskjellige interesser, så kan jeg ikke se for meg at så mange tilnærmet identiske samtaler iløpet av arbeidslivet ikke betyr at du blir lei og ser på det som apekattarbeid (selv om det faktisk krever noe helt sinnsykt av individet å få lov å gjøre denne repetitive jobben). Joda, alle har forskjellige interesser, men selv for flyinteresserte så må det bli gørr kjedelig å sitte sånn i lengden. Merker det er veldig vanskelig å formulere hvorfor jeg ikke misunner dere uten å skrive noe fornærmende, for realiteten er at jeg ser på dere som overmennesker som faktisk klarer å holde ut i en slik jobb. Alle som klagde (evt. fortsatt klager) under flygelederstreiken burde fått oppleve et par timer i tårnet, da hadde nok pipen fått en annen lyd. Stå på krava, dere fortjener hver ei bidige krone. :dremel:

Lenke til kommentar

Da er vi mer på fote. Automatisering vil selvfølgelig føre til et lavere behov for nye flygeledere (over en laaang tidsperiode), men når vi fremdeles er godt underbemannet i hele Europa og flytrafikken hele tiden øker vil det alltid være behov for nye hoder. Og siden utdanningen (i hvert fall i Norge) ikke er privat, vil det heller ikke bli 'utdannet til ledighet' med det første. Blir man mange nok, er det ikke vanskeligere enn å nedjustere antall nyutdannede.

 

Jeg syns jobben er både variert og spennende, men jeg har kanskje ikke jobbet lenge nok enda ;) Eventuelt er jeg bare heldig som jobber på en enhet med mye varierende trafikk, både mengde og sammensetning.

Lenke til kommentar

Heisann! Er ny på denne lenken, men fikk mail i går om at jeg også har fått tilbudt studieplass! :)

 

Jeg satt som mange andre også igjen med en rimelig rævva følelse etter intervjuet og forventningene mine hadde gått noe ned. MEN, jeg fikk positivt svar i går, og nå ser jeg frem til et krevende og ikke minst spennende år på UNDAF! :D

Lenke til kommentar

Er det noen som er med på en is eller noe for å bli litt kjent mellom helsesjekken og informasjonsmøtet 1. juli :)?

 

Tror ben & jerry's isbaren ved karl johan ikke har så mange kunder rundt den tida.

 

Veldig bra initiativ! Jeg skal på opptak i morgen til LFS, og må nok innrømme at flygelederutdanningen kommer som nummer 2 i rekken. Dersom jeg ikke består opptaket er jeg helt klart med på en is 1. juli! :)

Lenke til kommentar

VIDERE TIDSPLAN FOR FASE 4:

1. Helseundersøkelse mandag 1. juli 2013. Fremmøte kl 07:45.

Sted: Flymedisinsk seksjon (FMI) på Blindern i Oslo (nærmere beskrivelse i eget brev).

2. Informasjonsmøte 1. juli 2013, samme dag som helseundersøkelsen, kl 15:00 - 17:00.

Sted: Avinors hovedkontor i Oslo, adresse Dronning Eufemias gate 6.

3. TOEFL-test 2. juli kl 10:00.

Lenke til kommentar

Ser ut som vi har litt forskjellige planer:

 

VIDERE TIDSPLAN FOR FASE 4:

1. TOEFL-test mandag 1. juli, antagelig kl 13:00.

Sted: Universitetet i Oslo.

Testen tar ca. 4 timer.

2. Helseundersøkelse tirsdag 2. juli 2013. Fremmøte kl 07:45.

Sted: Flymedisinsk seksjon (FMI) på Blindern i Oslo (nærmere beskrivelse i eget brev).

3. Informasjonsmøte 2. juli 2013, samme dag som helseundersøkelsen, kl 15:00 - 17:00.

Sted: Avinors hovedkontor i Oslo, adresse Dronning Eufemias gate 6.

Lenke til kommentar

Jeg er med på is! :-) Jeg tror vi er delt opp i to grupper, så noen har helsesjekk den 1. og noen har den 2.

Stemmer, dette gjør de hvert år. Om de gjør det på samme måte på forkurset som tidligere vil dere alle treffe hverandre noen dager i løpet av de to ukene, og ellers være delt i to grupper.

 

Gratulerer til alle som har kommet inn :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

For en bra tråd! En treg og kjedelig kveldsvakt på jobben gikk raskt unna når jeg satt å lese her :green:
Jeg har så lyst til å søke i år!! Men jeg er litt redd for å ikke komme inn, jeg ser at opptakskravet er 4,0 og studiespesialiserende. Sistnevnte har jeg men har 3,7 i snitt fra VGS. For tiden tar jeg opp fag som privatist og er så og si 100% sikker på at jeg kommer meg opp på 4 (forhåpentligvis litt over også) nå når eksamene til våren er ferdig. Spørsmålet mitt er om noen her inne vet om jeg MÅ ha 4,0 i snitt når jeg søker, eller om jeg kan ettersende vitnemål? Har prøvd å søke meg litt rundt for å finne svar og fant litt delte meninger. Har også sendt mail til Avinor og spurt, men fikk ikke svar..
Går ikke det så får jeg bare søke neste år igjen:):) Da blir det nok et kjedelig friår tror jeg, har hatt litt for mange av de allerede... :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...