Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får nok svar tidligst på tirsdag, ettersom mandag er helligdag.

 

Vet noen om hva som er minstekravet for fase 2?

 

Jeg kræsjet ingen fly, men fikk en reset og ellers kanskje 3 situasjoner der to fly kom for nærme. Er veldig usikker på hvordan det gikk, noe som er en ubehagelig følelse etter jeg var så selvsikker på fase 1.

Endret av Philsvin
Lenke til kommentar

Kjipt at svar kommer så seint, jeg tror jeg fikk en crash (på siste), og fikk en del tidssirkler (vet ikke hva de heter, når et fly nærmer seg et sjekkpunkt og får en nedtelling fint hvis noen kan fortelle meg hva det var).

 

Jeg er også veldig usikker på resultatet (ser ganske mørkt ut) men tror at kravene er ganske komplekse og ikke bare antall crash, antall farer osv.. men heller hvordan du reagerer på de og hvor lang tid det tar deg å reagere på en fare.

 

Det blir spennende å se om jeg går videre.

Lenke til kommentar

Resultatet fra fase 2 er ganske komplekst, så jeg tror det blir feil å snakke om et minstekrav. Det måles så klart hvor mange crasj du får, og i hvor stor grad du opprettholder separasjon, men også hvor nært targetet du kommer, hvor mange instrukser du gir og hvor effektive disse er, forbedring og læringsevne, reaksjonstid…

 

Er nok ingen grunn til å fortvile om man har sett rødt på skjermen et par ganger eller ikke treffer akkurat på punktet, og det er heller ingen garanti for at en har det de ser etter om du ikke har et eneste crash eller tap av separasjon.

 

Jeg ventet i ti dager på svar i fjor, ser ut som om det blir en stund for mange i år også. Intet nytt er godt nytt :)

Endret av thrace
Lenke til kommentar

En siste oppdatering fra meg!

Da er alle fra 1036-kullet ferdig, dessverre så gikk det ikke veien for meg. Jeg falt fra en måned før utsjekk, under mengdesim. Alt i alt så mistet vi 1/3 av de 36 som startet på utdanningen.

Selv jobber jeg nå som fullmektig i Avinor (Rygge/Røyken), og i fremtiden blir nok både AFIS og togleder vurdert.

 

Ønsker alle som fortsatt er under utdanning, og har søknader inne lykke til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjipt å høre Ustedalen ... Vil du forklare nærmere hvordan folk faller av? Er det mange som faller av etter de kommer ut i "praksis" i Norge? Har lest gjennom denne tråden noen ganger, og skjønner det slik at du fullførte skolen i USA?

 

Er studiet rett og slett så krevende at bare 2/3 klarer å stå, eller går det mye på motivasjonsvikt og andre faktorer?

 

Har man noe igjen for utdanningen om man skulle falle av etter, si 2 år?

Lenke til kommentar

Folk faller fra av flere grunnet, men jeg vil regne med at de fleste faller av grunnet en stagnerende prestasjonskurve.

Jeg opplevde at det var en stor forskjell fra simulatortrening i USA (som jeg synes var enkel), til live trening i Norge. Mye av dette gikk nok sannsynligvis på psyken, av at det ikke lengre var et spill men ekte "vare".

Jeg klarte skolen i USA ja, og var 14 måneder på enhet i Norge. Da hadde jeg fått mye ekstratrening, og mange ekstra sjangser, og var ca en måned fra estimert utsjekk. Men når det ikke går, så går det ikke.

 

Studiet er veldig krevende, og det er viktig å være forbredt på. Mange faller fra, i vårt kull var det 33%, kullet før var det 50%.

 

Av alle de som falt fra i Norge jobber alle i Avinor, men dette er det ingen automatikk i.

Lenke til kommentar

"NB!! De som deltok på fase 2 i uke 19, venter sikkert på sine resultater. De vil komme, litt forsinket, i begynnelsen av uke 21." Hentet fra avinor.no.

 

Vi må nok vente en uke til dessverre..

 

De har nå forandrett det til:

 

"NB!! De som deltok på fase 2 i uke 19, venter sikkert på sine resultater. De vil komme, men litt forsinket, i løpet av uke 21."

Lenke til kommentar

Jøss da, beklager så mye :huh:

 

I så fall er det ikke en bestemt flyrute eller ett flyselskap som er best. Søk på en av de mange søkemotorene når du vet feriedatoene, så får du opp ulike kombinasjoner av ruter og selskap. Ofte gjennom MSP, men slett ikke alltid. Om du er villig til å reise fra FAR (én times kjøring unna) eller MSP (fem av de kjedeligste timene i bil noensinne, visstnok) kan du spare et par tusen. De som dro hjem til jul betalte vel alt fra 6000 til 9000+, om jeg husker ca rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...