Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Noen som har søkt i år? Og som eventuelt kanskje vil dele litt om hva de skrev i søknaden? Hva tror dere er det som skiller folk ut i dette første steget?

 

Man skal legge ved vitnemål, er det pga. fravær/karakterer? Bare for generelt bevis? Har snitt på 5.6 og 4t fravær i løpet av vgs. Men tviler egentlig at det har noe å si så lenge man har over 4 i snitt?

 

Har sendt søknad og er så spent. Sikkert lenge til man får beskjed om man kommer til fase 1.. men likevel sitter jeg og leser om hvordan man best kan forberede seg,, selv om jeg egentlig burde lese til eksamen. Noen som har tips til hva man burde gjøre på forhånd? Pleier testene å være nokså like hvert år? Kjenner noen som er flygeledere, så da vil jo de jo ha vært gjennom det samme tidligere og kanskje ha råd...

 

Hei stravinsky! Hva du skriver i søknaden blir nok ikke vektlagt så mye, ihvertfall ikke før du blir kalt inn på intervju som er Fase 3. Da er det mulig de bruker søknaden som bakgrunn for noen spørsmål. Grunnen til at du skal legge ved vitnemål er kun for å kontrollere at du er kvalifisert. 

 

Alle søkere som oppfyller alle kriteriene blir forøvrig kalt inn til Fase 1, og da skal du ta FEAST 1 testen. Er ikke mye du kan forberede deg til den, du kan lese mer på wiki om du lurer på hva den handler om. Du finner vel info andre steder også om du leter litt: https://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test 

Endret av Domini
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Noen som har søkt i år? Og som eventuelt kanskje vil dele litt om hva de skrev i søknaden? Hva tror dere er det som skiller folk ut i dette første steget?

 

Man skal legge ved vitnemål, er det pga. fravær/karakterer? Bare for generelt bevis? Har snitt på 5.6 og 4t fravær i løpet av vgs. Men tviler egentlig at det har noe å si så lenge man har over 4 i snitt?

 

Har sendt søknad og er så spent. Sikkert lenge til man får beskjed om man kommer til fase 1.. men likevel sitter jeg og leser om hvordan man best kan forberede seg,, selv om jeg egentlig burde lese til eksamen. Noen som har tips til hva man burde gjøre på forhånd? Pleier testene å være nokså like hvert år? Kjenner noen som er flygeledere, så da vil jo de jo ha vært gjennom det samme tidligere og kanskje ha råd...

 

Det første steget (fase 0) i opptakprosessen er der for å verifisere at søkere oppfyller de grunnleggende kravene (alder, gjennomsnittskarakter, fargesyn etc.) for å bli innkalt til fase 1. Jeg minnes ikke fra eget opptak om jeg måtte legge ved en beskrivelse av min motivasjon for å søke, så jeg våger ikke å si noe om søknadene nå blir individuelt vurdert før innkallelse til fase 1.

 

Vitnemålet legges ved som et generelt bevis, og her er det bare minimumskravet som skal oppfylles.

 

Når det kommer til forberedelser før de individuelle fasene så er mitt personlige råd at du er uthvilt, nøyaktig og beholder roen - du finner nok mange råd tidligere i denne tråden om ting du kan prøve ut for å få en liten forsmak på hva du går til, så det kan være verdt å sjekke ut.

 

Om du har flere spørsmål skal jeg gjøre mitt beste for å komme med gode svar.

 

Ellers så ønsker jeg lykke til! Det er en spennende vei du har valgt, og hvis du kommer gjennom nåløyet kan du se frem til et utfordrende, ansvarsfullt og ikke minst morsomt yrke!

 

 

 

Takk for svar! Fase 1 i januar !!! 

 

Lurer egentlig bare på; har du måttet jobbe mye nattevakter? Jeg har hørt at som nyutdannet så blir man mest sannsynlig plassert i nord (noe jeg har veldig lyst til!), men har helst ikke så lyst til å jobbe mye natt... Hvordan ser feks en arbeidsdag ut for deg?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har søkt i år? Og som eventuelt kanskje vil dele litt om hva de skrev i søknaden? Hva tror dere er det som skiller folk ut i dette første steget?

 

Man skal legge ved vitnemål, er det pga. fravær/karakterer? Bare for generelt bevis? Har snitt på 5.6 og 4t fravær i løpet av vgs. Men tviler egentlig at det har noe å si så lenge man har over 4 i snitt?

 

Har sendt søknad og er så spent. Sikkert lenge til man får beskjed om man kommer til fase 1.. men likevel sitter jeg og leser om hvordan man best kan forberede seg,, selv om jeg egentlig burde lese til eksamen. Noen som har tips til hva man burde gjøre på forhånd? Pleier testene å være nokså like hvert år? Kjenner noen som er flygeledere, så da vil jo de jo ha vært gjennom det samme tidligere og kanskje ha råd...

 

Det første steget (fase 0) i opptakprosessen er der for å verifisere at søkere oppfyller de grunnleggende kravene (alder, gjennomsnittskarakter, fargesyn etc.) for å bli innkalt til fase 1. Jeg minnes ikke fra eget opptak om jeg måtte legge ved en beskrivelse av min motivasjon for å søke, så jeg våger ikke å si noe om søknadene nå blir individuelt vurdert før innkallelse til fase 1.

 

Vitnemålet legges ved som et generelt bevis, og her er det bare minimumskravet som skal oppfylles.

 

Når det kommer til forberedelser før de individuelle fasene så er mitt personlige råd at du er uthvilt, nøyaktig og beholder roen - du finner nok mange råd tidligere i denne tråden om ting du kan prøve ut for å få en liten forsmak på hva du går til, så det kan være verdt å sjekke ut.

 

Om du har flere spørsmål skal jeg gjøre mitt beste for å komme med gode svar.

 

Ellers så ønsker jeg lykke til! Det er en spennende vei du har valgt, og hvis du kommer gjennom nåløyet kan du se frem til et utfordrende, ansvarsfullt og ikke minst morsomt yrke!

 

 

 

Takk for svar! Fase 1 i januar !!! 

 

Lurer egentlig bare på; har du måttet jobbe mye nattevakter? Jeg har hørt at som nyutdannet så blir man mest sannsynlig plassert i nord (noe jeg har veldig lyst til!), men har helst ikke så lyst til å jobbe mye natt... Hvordan ser feks en arbeidsdag ut for deg?

 

 

 

Å si noe spesifikt om turnus og arbeidsdag er veldig vanskelig, da dette er forskjellig fra enhet til enhet. Det avhenger av mange faktorer, slik som åpningstid, økonomiske hensyn, bestilt kapasitet fra lufthavn, trafikkmengde/type osv.

 

Når det kommer til nattevakter varierer også dette fra enhet til enhet. Her har man enheter som har nattåpent, noen har stengt, og andre har personell i beredskap. At man kan måtte jobbe netter må man nok være forberedt på. Personlig jobber jeg en del natt, men det er etter eget ønske.

 

I forhold til plassering som nyutdannet kan man like gjerne havne i sør som nord, det kommer helt an på hvilke enheter som har kapasitet til opplæring. Etter utsjekk så blir man forflyttet (eller værende) etter bemanningsbehov, men det er nok lettere å få fast stilling lenger nordpå.

 

Det du egentlig kan ta med deg fra det jeg sier her, er at du må gå inn i yrket med åpent sinn - hver enhet byr på forskjellige utfordringer, om det er vær, trafikktype eller mengde trafikk, men alle byr på en spennende og variert arbeidshverdag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan er jobbutsiktene i dette yrker? Jeg stusser litt ved at man har pliktår, men ingen garanti for jobb. Avinor skal dermed ha i både pose og sekk.

Har selv brent meg skikkelig på lokførerutdanningen hvor man nærmest ble lovet jobb dersom man fullførte, men hvor situasjonen endte med å bli stikk motsatt og det nærmest er umulig å få jobb. Og før det tok jeg Bachelor i petroleum, hvor det ble sagt at man nærmest ble headhunted før man var ferdig om man hadde gode karakterer, men vi vet jo alle hvordan det gikk. Har derfor begynte å bli en smule skeptisk selv om det er halleluja stemning før man begynner på studiet. Så snevre utdanninger som dette burde egentlig ha jobbgaranti når man først kommer inn. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Hvordan er jobbutsiktene i dette yrker? Jeg stusser litt ved at man har pliktår, men ingen garanti for jobb. Avinor skal dermed ha i både pose og sekk.

Har selv brent meg skikkelig på lokførerutdanningen hvor man nærmest ble lovet jobb dersom man fullførte, men hvor situasjonen endte med å bli stikk motsatt og det nærmest er umulig å få jobb. Og før det tok jeg Bachelor i petroleum, hvor det ble sagt at man nærmest ble headhunted før man var ferdig om man hadde gode karakterer, men vi vet jo alle hvordan det gikk. Har derfor begynte å bli en smule skeptisk selv om det er halleluja stemning før man begynner på studiet. Så snevre utdanninger som dette burde egentlig ha jobbgaranti når man først kommer inn.

Mener å ha lest tidligere at alle flygeledere som avinot hadde utdannet var rett i jobb ettet endt utdanning.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sendte inn en søknad her 15. februar. Jeg oppfyller etter hva jeg kan seg alle grunnkravene. Kan det likevel tenkes at de alt har fylt opp plassene og derfor ikke tar inn flere til test? 

 

Hvis de gjør som i fjor så vil de ta inn alle kvalifiserte til test. De har ihvertfall ikke fyllt opp noen plasser, for de sender alle igjennom Fase 2 før de begynner å kalle inn folk Fase 3 (Intervju)  :)

Endret av Domini
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Bumper opp denne tråden ettersom vi er litt over en måned fra ny fase 1 begynner og det er bare å begynne å søke hvis man er interessert.

 

Må si at jo mer jeg har lest om yrket jo mer inspirert har jeg blitt til å prøve meg, er faktisk helt ekstremt motivert. Jeg er selvsikker på at jeg har en like god sjanse som noen annen når det kommer til kompetanse testene og tror jeg ville egnet meg som personlighetstype for jobben. Er god på dataspill, iq-tester/spatial-iq tester, holde mange baller i luften samtidig og generelt alt som har med slikt å gjøre.

 

Det som får meg til å sitte med tvil er det faktum at typ 60+ består fase 2 og blir tatt ut til intervju og ~23 kommer inn på studiumet. Regner med at alle som blir tatt ut til intervju allerede er kvalifisert og likeverdige kompetansemessig, og i intervjurunden går alle gjennom en psykisk evaluering/personality fit + en evaluering av cv.

 

La oss si at 75% består den psykiske evalueringen noe jeg vil si er rimelig å anta, og mest sannsynlig består 90% av jentene denne(typisk 11/60 er jenter) og siden jenter er underrepresentert er nok de 100% sikret å komme inn på dette stadiet hvis de består psykisk evaluering. Da sitter man igjen med ~13 studieplasser fordelt på 35-45 personer og man dømmes nok etter hvor sterk CV man har. Det var faktisk så få som 18 som startet på studiumet nå i september.

 

Er 24årig og droppet nettopp ut av siv.ing studium med en masse stryk/ufullførte eksamener pga manglende motivasjon og at jeg har visst et par år at jeg ikke ønsket å fullføre og har sett etter noe nytt. Kort sagt har jeg en forferdelig svak CV med svært lite arbeidserfaring eller suksesser generelt. Vil si at den garantert er bunn 10% av alle som blir innkalt til intervju. Hadde jeg vært interviewer så hadde jeg rangert meg selv lavere enn noen rett fra videregående med 0 arbeidserfaring.

 

Noen som har vært gjennom intervju prosessen som er enig/uenig i mine antakelser? Ganske sikker på at jeg hopper på og tar testene siden jeg bor i trondheim og det virker interessant. Hvis det viser seg at jeg er egnet kompetansemessig og får komme på intervju så skal absolutt gjøre alt jeg kan for å overbevise om at jeg er 100% motivert for utdanningen.

Endret av flyv3r
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Vurderer fortsatt å søke. Det eneste som gjør meg usikker, er at jeg har ganske dårlig syn. Grensen er -6, og jeg har akkurat nå -5,75 i begge øynene. Så jeg er redd for å komme gjennom hele prosessen bare for å finne ut at synet mitt har blitt litt verre, og at jeg ikke lenger er kvalifisert. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vurderer fortsatt å søke. Det eneste som gjør meg usikker, er at jeg har ganske dårlig syn. Grensen er -6, og jeg har akkurat nå -5,75 i begge øynene. Så jeg er redd for å komme gjennom hele prosessen bare for å finne ut at synet mitt har blitt litt verre, og at jeg ikke lenger er kvalifisert. 

 

Har du vurdert laseroperasjon? Tror dette skal være godkjent. 

 

Forsovet trist å se at denne tråden har dødd litt ut. Har vært long time lurker her, men ikke søkt opptak enda. 

Planla å søke i 2016, men da var det ikke opptak, siden har livet kommet i veien, men det er enda mange år til jeg er 30 :) 

Lenke til kommentar

Vurderer fortsatt å søke. Det eneste som gjør meg usikker, er at jeg har ganske dårlig syn. Grensen er -6, og jeg har akkurat nå -5,75 i begge øynene. Så jeg er redd for å komme gjennom hele prosessen bare for å finne ut at synet mitt har blitt litt verre, og at jeg ikke lenger er kvalifisert.

 

Ref. vg96 sitt forslag om laseroperasjon så er det synsverdier før korreksjon som er gjeldende, så per nå er du innenfor. Les gjerne gjennom gjeldende regelverk fra Luftfartstilsynet for å få en bedre oversikt over hvilke krav som stilles til synet - kanskje er det noe der som kan hjelpe deg i vurderingen nå de siste dagene før søknadsfristen utløper? Dette finner du her https://luftfartstilsynet.no/globalassets/dokumenter/flymedisin/medical-requirements-for-air-traffic-controllers.pdf (fra side 28).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...