Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

For en bra tråd! En treg og kjedelig kveldsvakt på jobben gikk raskt unna når jeg satt å lese her :green:

Jeg har så lyst til å søke i år!! Men jeg er litt redd for å ikke komme inn, jeg ser at opptakskravet er 4,0 og studiespesialiserende. Sistnevnte har jeg men har 3,7 i snitt fra VGS. For tiden tar jeg opp fag som privatist og er så og si 100% sikker på at jeg kommer meg opp på 4 (forhåpentligvis litt over også) nå når eksamene til våren er ferdig. Spørsmålet mitt er om noen her inne vet om jeg MÅ ha 4,0 i snitt når jeg søker, eller om jeg kan ettersende vitnemål? Har prøvd å søke meg litt rundt for å finne svar og fant litt delte meninger. Har også sendt mail til Avinor og spurt, men fikk ikke svar..

Går ikke det så får jeg bare søke neste år igjen:) :) Da blir det nok et kjedelig friår tror jeg, har hatt litt for mange av de allerede... :closedeyes:

Ha uansett en plan b. Aldri sats på å bli flygeleder før du har bestått testene og i det hele tatt fullført utdanningen din i usa. Start heller en annen utdanning og bruk heller en eventuell studieplass som en bonus.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Til tross for at jeg er ferdig med både bachelor og MBA, og kommet meg ut i god jobb, klarer jeg likevel ikke legge fra meg drømmen om å jobbe innenfor luftfart. Har lest mye om det de siste ukene, og etter å ha mottatt full støtte fra samboer sendte jeg inn en søknad i går kveld.

Man lever tross alt bare en gang, og da kunne jeg ikke risikert å ikke ha prøvd i hvert fall. Blir spennende, og håper jeg kommer langt i prosessen, slik at jeg får mer kjennskap til yrket.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen andre som skal på opptaksprøve i morgen? Og er det noen her som har vært på opptaksprøve før og har noen tips å gi?

Jeg var på opptaksprøvene igår! Syns det var kjempespennende, men også vanskelig. Les instruksene nøye, og ikke ble stresset av at noen har kommet lenger i testen enn deg. Jeg syntes selv jeg hang langt etter de andre etter de første 10 minuttene, men så var jeg likevel en av de første som gikk. Kjør ditt eget løp og ikke tenk på de andre som sitter rundt deg!

Lenke til kommentar

Så dårlig lovde det ikke alikavel. Fase 1 bestått. :)

 

Noen forumister som har vært på fase 2 de siste årene? Særlig denne oppgaven: "Den andre er en «work sample multi-tasking test» som er mer kompleks enn testene i fase 1 og som krever at du håndterer flere ting på en gang, på linje med hva en flygeleder gjør i sin jobb." er jeg litt spent på. :hmm:

Lenke til kommentar

Så dårlig lovde det ikke alikavel. Fase 1 bestått. :)

 

Noen forumister som har vært på fase 2 de siste årene? Særlig denne oppgaven: "Den andre er en «work sample multi-tasking test» som er mer kompleks enn testene i fase 1 og som krever at du håndterer flere ting på en gang, på linje med hva en flygeleder gjør i sin jobb." er jeg litt spent på. :hmm:

Har ikke vært der selv, men anbefaler Airport Madness 4 og sukoku, hjelper kanskje litt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

- På fase 2 testen er det viktig å jobbe systematisk og avbalansert. Ikke bli stresset, men finn et passende arbeidstempo på prøvedelen og hold det tempoet gjennom hele testen. "Scann" område for område systematisk og fortsett deretter på neste område, og hold på i en "sirkel" til testen er ferdig :-)

Lenke til kommentar

Da er tallene for 2014 oppdatert:

 

Fase 1: 411 søkere tilfredsstilte opptakskravene og ble invitert til opptaksprøvens fase 1 som nå er avsluttet.
351 søkere har deltatt på fase 1, og 204 har bestått. Alle (125 menn og 79 kvinner) er nå invitert til fase 2.Fase 1: 411 søkere tilfredsstilte opptakskravene og ble invitert til opptaksprøvens fase 1 som nå er avsluttet.
351 søkere har deltatt på fase 1, og 204 har bestått. Alle (125 menn og 79 kvinner) er nå invitert til fase 2.

 

Noen her som skal på fase 2? :)

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hvordan er situasjonen for norske flygeledere etter pliktårene? Er det vanskelig å ta turen ned til Las Plamas og få en av disse elleville årslønnene jeg har hørt så mange rykter om?

Hvor i alle dager har du hørt disse ryktene? Har jeg aldri hørt.

Men ja, du har selvsagt muligheten til å slutte i jobben hos Avinor om du måtte ønske det. Men jeg tror ikke Avinor er på utikk etter deg om det er hva du ønsker. Det å utdanne en flygeleder koster mye (i følge det jeg har hørt, rundt 2MNOK), så de er selvsagt interesserte i å beholde deg så lenge som mulig.

 

Jeg skal også neste uke. Er ganske spent på hvordan testene er lagt opp denne gangen. :)

Helt ærlig syntes jeg infomasjonsmailen var ganske klar på hva vi kunne forvente av faste 2, den forklarte jo hva alle oppgavene ville begå seg ut på. Den eneste jeg er litt usikker på hvordan er lagt opp er problemløsningen. Problemløsning kan jo være så mangt... :hmm:

Lenke til kommentar

 

Av ren nysgjerrighet, hvordan er situasjonen for norske flygeledere etter pliktårene? Er det vanskelig å ta turen ned til Las Plamas og få en av disse elleville årslønnene jeg har hørt så mange rykter om?

Hvor i alle dager har du hørt disse ryktene? Har jeg aldri hørt.

Men ja, du har selvsagt muligheten til å slutte i jobben hos Avinor om du måtte ønske det. Men jeg tror ikke Avinor er på utikk etter deg om det er hva du ønsker. Det å utdanne en flygeleder koster mye (i følge det jeg har hørt, rundt 2MNOK), så de er selvsagt interesserte i å beholde deg så lenge som mulig.

 

 

 

Bare å google "spanish atc salaries" det så vet du hva jeg snakker om ;)

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hvordan er situasjonen for norske flygeledere etter pliktårene? Er det vanskelig å ta turen ned til Las Plamas og få en av disse elleville årslønnene jeg har hørt så mange rykter om?

 

Tror ikke det er så lett altså. Har tidligere hørt at piloter har "krav" på å snakke morsmål når de flyr inn i sine egne trafikkområder, så dersom du ikke kan spansk flytende tror jeg det blir rimelig vanskelig å få jobb på Las Palamas som flygeleder. Kjæresten min er pilot selv, og han mente det var riktig han og, at pilotene skal kunne snakke sitt eget språk (om de vil selvsagt) til flygeledere.

Vil nå uansett påstå at lønningene fra Avinor også er relativt fine allerde! Men sikkert smak og behag på det da tydeligvis :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...