Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dem ikke lovmessig pålagt til å inkludere moms når dem operer i Norge, noe dem selv mener dem gjør når dem har .no domene?  :hmm:

De opplyser i det minste om det. Viktig informasjon om norsk merverdiavgift

Alle priser er eksklusiv norsk merverdiavgift. Ved afsendelse til Norge er moms og eventuelle tollavgifter kundens ansvar. Da Norge ikke er med i EU kommer toll og avgift (merverdiavgift) i tillegg ved kjøp på over 200 NOK, dersom forsendelsen blir fortollet ved innsendelse.

 

Men denne er utdatert. Grensa er jo 350kr nå inklusive frakt. 

 

Med mindre dansk er mer likt norsk enn jeg kan huske, så skriver de på norsk og henvender seg definitivt til norske forbrukere. Send en mail til forbrukertilsynet? 

Lenke til kommentar

Tok meg endelig tid til litt jallaprøving med peltier element. La det mellom CPU og luftkjøleren på en i3 Sandy Bridge. Peltier elementet er ikke den kraftigste saken. Maks er vel 15,4V 15A deromkring. Brukte to 18650 batterier i serie for ca 8V. Betydlig A begrenset hva de batteriene kan levere. Noe kina greier på ca 1,1Ah, 3,6V. På desktop fikk jeg en kjerne ned i minus 4 og den andre lå på +2. 

 

Jeg burde nok legge en kobberplate eller to på peltier elementet. En på hver side. Og bytte ut med mye lengre skruer på kjøleren, droppe tilkoblingen til hovedkortet, bare rett til PSU. Videre kan jeg enten koble peltier elementet til CPU strøm på en annen PSU jeg har, eller skaffe en PCIE 8X kabel forlenger som jeg mekker om så jeg kan koble den til peltier elementet. 

 

Skulle dette fungere skikkelig bra kan jeg alltids bytte ut luftkjøleren med vannkjøling. Har deler nok til en loop liggende. Synd at et slik element er så ekstremt ineffektivt. Det er jo null lyd fra det. Motsetning til en kompressor som driver AC eller fasekjøling. 

Lenke til kommentar

Morro det. :) Etter nøye leting fant jeg faktisk noen som var sånn passe effektive om de kjøres på rundt 0,2-0,25% av kapasiteten. Utfordringer var da å bruke 4 stykk, slik at det ikke gikk utover kjøleeffekten. Ikke så voldsomt langt unna en billig AC. Normalt anbefaler jeg vel aldri mer enn 50 % av maks last, for å få opp effektiviteten. 

 

På den andre siden, et peltierelement øker effektiviteten til selve kjøleren, måtte det være en radiator eller konvensjonell luftkjøler. Om man normalt har f.eks 5-6 grader høyere radiatortemp enn luften, så vil den økte varmelasten fra peltierelementet kanskje øke den til 10-15 grader forskjell. Noe som tross alt øker kjøleeffekten 2-3 ganger. 

 

Peltierelementet vil jo uansett senke tempen under ambient. :D

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du mener 20-25%?

 

Det letteste for meg er å kjøre den på ca 75%, men har kjøpt en buck converter Eller hva det nå heter fra Ebay. Så skal kunne skru ned fra 12V til 7-9V.

 

Dette forblir bare testing inntil videre. Trenger en forlenger av pcie 8 kabel. Teste en del for å se kondens problemer.

 

Blir liksom ikke så mye poeng ut av dette før jeg får en stabil temp på noen minusgrader syns jeg. Bruker folding at home NaCl for å presse CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...