Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kosta mer enn jeg trodde gitt  :eek: Komponentene i min pc er så gamle og utdaterte at det er langt i fra verdt det :p

 

Overklokking gir i dag så lite ekstra, og vannkjølings utstyret er så dyrt. At det kommer nok aldri igjen til å lønne seg sett opp mot hva man har i datamaskinen. Man må nesten se på hvor lenge man kan/skal holde på med det, og så dele kostnaden over år. En vannchiller beregnet på store akvariumer er det garantert 5 års reklamasjon på. Så om man er heldig har man den gjerne i 10år+. Blir jo ikke så dyrt det...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg har brukt batterivann fra biltema i 10 år pluss :new_woot:'

Funker mao gullfint!

Supert!! Takk!

 

 

Har hatt vannkjøling i PCen siden 2012, aldri gjort noe annet enn å fylle på.

Går fint, bra temperatur, slangene ser fin ut. Kanskje noe på blokka.

 

Hva burde jeg gjøre når jeg skal fylle på batterivann? Burde jeg spyle gjennom? Åpne opp og rense alt? Blokka? Eller?

Lenke til kommentar

Supert!! Takk!

 

 

Har hatt vannkjøling i PCen siden 2012, aldri gjort noe annet enn å fylle på.

Går fint, bra temperatur, slangene ser fin ut. Kanskje noe på blokka.

 

Hva burde jeg gjøre når jeg skal fylle på batterivann? Burde jeg spyle gjennom? Åpne opp og rense alt? Blokka? Eller?

Hadde personlig renset blokken å spylt gjennom.

Farget vann har en tendens til å "gunke" i blokkene, det var hvertfall slik før

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikkje ha den råeste da :p Men overkill er jo gøy :D

 

Mange som bruker Aquarium kjøler. Er samme greia.

Blir nok "tradisjonell" kjøling for min del framover, kan hende jeg prøver meg litt på det en eller annen gang :p

 

 

Overklokking gir i dag så lite ekstra, og vannkjølings utstyret er så dyrt. At det kommer nok aldri igjen til å lønne seg sett opp mot hva man har i datamaskinen. Man må nesten se på hvor lenge man kan/skal holde på med det, og så dele kostnaden over år. En vannchiller beregnet på store akvariumer er det garantert 5 års reklamasjon på. Så om man er heldig har man den gjerne i 10år+. Blir jo ikke så dyrt det...

Kunne jeg delt betalinga utover 10 år uten renter så :p

Lenke til kommentar

 

Jeg gjør, hatt den siden første loopen.

Better safe than sorry. Har forøvrig lite rusk i loopen og med minimalt vedlikehold.

 

 

​Fra TechBay sin nettbutikk: 

https://www.techbay.no/product.html/mayhems-silver-coil---99999-pure-fine-silver?category_id=234

 

 

Dette er et ofte anbefalt produkt blant vannkjølingsentusiastene. Det hevdes å forhindre organisk groe i vannkjølingsystemet.

Vi er fristet til å kalle det for Lurium X-2000. Til opphavsmennens forsvar skal det dog sies at de tror på den effekten sølv har så de lurer i det minste ingen bevisst.

Historien bak er at i det gamle romerriket, i det ville vesten og i mange andre andre kulturer ble sølvmynter brukt for å kontrollere oppvekst av alger og bakterier i drikkevannet. Det er forsåvidt korrekt, men sølv er mere rettet mot bakterier (eksempelvis E. coli og legionella) enn alger. Mot alger, som er det du ønsker å bekjempe, er kobber å foretrekke (jfr kobberhud og kobberstoff på båter) og kobber vil det ofte være i et vannkjølingsystem (men uansett ikke noe til å forhindre organisk groe).

En avgjørende forskjell på cowboyenes drikkevann og vannet du bruker i vannkjølingsystemet er renheten. Sølv løses ikke opp i rent vann. Det destillerte vannet du bruker vil riktignok ikke være rent så veldig lenge, blant annet vil det ta opp CO2 straks det kommer i kontakt med luft og bli svakt surt. Noe sølv vil da løses opp som ioner, men i veldig lave konsentrasjoner og med stor sannsynlighet ikke nok til å ha noen effekt i det hele tatt.

Finnes det dokumentasjon på at sølv forhindrer organisk groe i et i vannkjølingsystem? Nei, absolutt ingenting. På fora rundt om vil du finne brukere som hevder å ha gode erfaringer med sølv og du vil finne brukere som hevder at sølvet ikke har noen virkning, det gror uansett.

En forutsetning for organisk groe er tilstedeværelse av mikroorganismer. Bruker du nye og ubrukte komponenter og kun destillert vann kan du få et vannkjølingsystem fritt for organisk groe. Du må gjerne velge å bruke sølv også, men fravær av groe bør tilskrives fraværet av mikroorganismer og ikke tilstedeværelse av sølv.

Hva så med galvanisk korrosjon, vil sølv representere en fare i så måte? Tilhengerene av sølv vil hevde at det ikke er noen fare og henvise til den galvaniske indeksen. Det er feil. Den galvaniske indeksen gjelder metaller som er i berøring med hverandre og er ikke relevant. For 2 metaller nedsenket i elektrolytt (kjølevæske) må faren vurderes utifra Standard Electrode Potential.  På den tabellen befinner dessverre sølv seg et godt stykke unna andre metaller som aluminium, krom, nikkel og kobber.

Vil du gjøre det ekstra vanskelig for deg selv så følg rådene som gis på amerikanske nettbutikker. "It (IandH Dead-Water Copper Sulfate) can be used alone, or as extra insurance against growth in conjunction with silver killcoils in Pure-silver or other pre-mixed coolants." Først gjør du altså kjølevæsken ledende med kobbersulfat, deretter legger du en bit rent sølv i kjølevæsken. Da kan du bare sette deg ned og vente til ødeleggelsen er et faktum. 

"Jožef Stefan" Institute i Slovenia fikk inn til analyse en vannblokk som var skadet etter bruk av destillert vann og Silver KillCoil. Anbefalingen ble "Corrosion can be avoided by the use of a low-conducting, anti-corrosion liquid (which, in principle, is also distilled or deionized water).....The introduction of additional metals into the system (silver, etc.) or the use of ionic algaecides (copper sulfate, etc.) even in minor concentrations can trigger the corrosion processes."

Hvorfor selger TechBay dette? Svaret er at vi ønsker ikke å selge IandH Silver KillCoil. Vi ønsker å hjelpe deg vekk fra et feil valg til et riktig valg. Gjør deg selv en tjeneste og kjøp AquaComputer Double Protect eller Ekoolant isteden. Disse beskytter effektivt både mot organisk groe og galvanisk korrosjon.

 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...