Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vedlikehold trengs ikke ofte... men når du først skal sette i gang med en skikkelig rengjøring av maskinen må du sette av noen timer til en hel dag.

 

Det tar lengre tid enn man tror å montere radiatorer, vifter, rør osv.

Spesielt dersom du bruker solide rør i stedet for slanger...

Lenke til kommentar

Hvor mye jevnlig vedlikehold krever egentlig vannkjøling? Jeg har alltid hatt lyst til å prøve det, og kanskje ha det som et lite prosjekt en uke til sommeren, men jeg er ikke typen til å sitte og fikle med maskinvaren daglig.

Go for it!

 

Min historie: Har bygd pc siden 90-tallet. Synes det var kjempemoro i starten. Men de siste 7-8 årene litt mere meh... Vannkjøling var helt nytt for meg. Det var som om alt var nytt og spennende igjen! Tar ikke lang tid. Artig om man må modde litt for å få ting sammen.

 

Bare få på dreneringsport fra starten av, så kan du tømme, flushe og fylle opp igjen på minutter :)

 

(Gleder meg til høsten igjen når jeg skal få tid til litt databruk! Blir nok nytt kabinett, ekstra radiator og pumpe og sikkert et par nye skjermkort med blokk, bare for å kose seg litt en høstkveld :) )

Lenke til kommentar

 

Det går å kjøle 2 komponenter på en 240mm, men ville nok kasta inn litt mer areal enn det.

 

EK så ut til å mene at dette skulle holde fint, men jeg har igrunn radiatorplass til mer, så det er ingen krise om det ikke holder. :)

 

Hvorfor er du uenig?

 

 

Uenig og uenig ... Som jeg skriver så er det mulig å kjøle det, og tommelfingerregel sier 120mm pr komponent. Andre sier 240mm pr komponent....Det er ikke optimalt med 120mm pr komponent IMO. Du vil nok se noe høyere temperaturer, og viftene må nok jobbe litt hardere (mer støy). All erfaring tilsier at mer areal er bedre. På et visst punkt så hjelper det ikke så mye å øke arealet enda mer, men i "nedre del av skalaen" (der du er, på bare 120mm rad pr element) så hjelper det godt å øke på litt.

 

Eksempel: En PC jeg hadde med 2 skjermkort og 1 CPU ble vannkjølt av totalt 3*120mm rad-areal. Det ble litt for varm. Satte inn 240mm til og temp sank nærmere 15 grader på CPU. Arealet var altså nesten for lite for oppgaven der altså.

 

Jeg ville satt inn en tykk 360mm rad iallfall, med noen gode vifter.

Lenke til kommentar

og turtallet på viftene kan reduseres mer :)

 

Det òg. Veldig behagelig med en stillegående maskin. Har jo alltids headset argumentet, men ikke alle av oss som bruker det hele tiden :p Husker maskinen jeg hadde i 07 ish. Kunne like gjerne hatt delta vifter i den. Aldri igjen. Haha.

Lenke til kommentar

Blir muligens nødt til å vannkjøle GPU, for det er den eneste støykilden jeg tror jeg kan høre..

 

Saken er den at når jeg har 1 spill oppe (BDO) så er alle lyder jevne, men i det jeg åpner WoW så blir det en ujevn lyd innimellom

Pumpe og rad vifter er konstant

Har ikke tenkt før nå å se på vifte hastighet på GPU..  (i det jeg skrev dette)

Lenke til kommentar

 

 

Det går å kjøle 2 komponenter på en 240mm, men ville nok kasta inn litt mer areal enn det.

 

EK så ut til å mene at dette skulle holde fint, men jeg har igrunn radiatorplass til mer, så det er ingen krise om det ikke holder. :)

 

Hvorfor er du uenig?

 

 

Uenig og uenig ... Som jeg skriver så er det mulig å kjøle det, og tommelfingerregel sier 120mm pr komponent. Andre sier 240mm pr komponent....Det er ikke optimalt med 120mm pr komponent IMO. Du vil nok se noe høyere temperaturer, og viftene må nok jobbe litt hardere (mer støy). All erfaring tilsier at mer areal er bedre. På et visst punkt så hjelper det ikke så mye å øke arealet enda mer, men i "nedre del av skalaen" (der du er, på bare 120mm rad pr element) så hjelper det godt å øke på litt.

 

Eksempel: En PC jeg hadde med 2 skjermkort og 1 CPU ble vannkjølt av totalt 3*120mm rad-areal. Det ble litt for varm. Satte inn 240mm til og temp sank nærmere 15 grader på CPU. Arealet var altså nesten for lite for oppgaven der altså.

 

Jeg ville satt inn en tykk 360mm rad iallfall, med noen gode vifter.

 

 

Veldig gode argumenter! Nå sitter jeg på et 350D, så det må nok bli en ekstra 120 i bakkant eller en 120/240 i front (240 i topp var planen) som ekstra punch. Er jo ute etter god kjøling og stillegående maskin, så det gjør meg lite å legge litt ekstra penger i det. :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det går å kjøle 2 komponenter på en 240mm, men ville nok kasta inn litt mer areal enn det.

 

EK så ut til å mene at dette skulle holde fint, men jeg har igrunn radiatorplass til mer, så det er ingen krise om det ikke holder. :)

 

Hvorfor er du uenig?

 

 

Uenig og uenig ... Som jeg skriver så er det mulig å kjøle det, og tommelfingerregel sier 120mm pr komponent. Andre sier 240mm pr komponent....Det er ikke optimalt med 120mm pr komponent IMO. Du vil nok se noe høyere temperaturer, og viftene må nok jobbe litt hardere (mer støy). All erfaring tilsier at mer areal er bedre. På et visst punkt så hjelper det ikke så mye å øke arealet enda mer, men i "nedre del av skalaen" (der du er, på bare 120mm rad pr element) så hjelper det godt å øke på litt.

 

Eksempel: En PC jeg hadde med 2 skjermkort og 1 CPU ble vannkjølt av totalt 3*120mm rad-areal. Det ble litt for varm. Satte inn 240mm til og temp sank nærmere 15 grader på CPU. Arealet var altså nesten for lite for oppgaven der altså.

 

Jeg ville satt inn en tykk 360mm rad iallfall, med noen gode vifter.

 

 

Veldig gode argumenter! Nå sitter jeg på et 350D, så det må nok bli en ekstra 120 i bakkant eller en 120/240 i front (240 i topp var planen) som ekstra punch. Er jo ute etter god kjøling og stillegående maskin, så det gjør meg lite å legge litt ekstra penger i det. :)

 

 

Bare å kjøre på!  :thumbup:

 

Skulle gjerne hatt litt mer radiator areal selv, men ikke plass til mer enn 360 + 120/140 i HAF X uten å modde. Tenkt tanken på å modde, men mangler plass å jobbe på, så :p

Lenke til kommentar

Ser at et 350D egentlig ikke er særlig godt optimalisert for vannkjøling, så det er mulig jeg likegodt kjøper et nytt kabinett (NZXT H440 virker som et godt, aktuelt valg som lar meg skjule radiator og vifter om ikke annet), fremfor å kjøpe tredjepartsdeler til 350D som koster like mye som et nytt kabinett.

 

Er det andre gode kabinetter for dette ute? Gitt de to eksemplene jeg har nevnt, kan man sikkert forstå hvilken estetikk jeg foretrekker. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...