Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Redundance og støy er de eneste gode argumentene for to pumper.

 

Men dersom man har en pumpe og den ryker. Vannet rundt CPU blir glodvarmt på veldig kort tid og CPU overoppheter selvsagt.

 

Men er det ikke slik med moderne hovedkort at maskinen bare skrur seg av når CPU treffer en gitt temperatur. I så fall er det vel egentlig ikke noe problem?

 

Jeg vet ihvertfall at GPU fint klarer seg uten pumpesirkulasjon under idle, men CPU blir glodvarm med en gang.

Derfor er det viktig å overklokke. Slik at CPUen er veldig sensitiv på temperatur, og du får blåskjerm med en gang pumpa ryker.

Med stock så vil jo CPUen kjøre i evig tid på 100c, noe som vil bli døden for systemet.

 

Stock, not even once!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Redundance og støy er de eneste gode argumentene for to pumper.

 

Men dersom man har en pumpe og den ryker. Vannet rundt CPU blir glodvarmt på veldig kort tid og CPU overoppheter selvsagt.

 

Men er det ikke slik med moderne hovedkort at maskinen bare skrur seg av når CPU treffer en gitt temperatur. I så fall er det vel egentlig ikke noe problem?

 

Jeg vet ihvertfall at GPU fint klarer seg uten pumpesirkulasjon under idle, men CPU blir glodvarm med en gang.

Derfor er det viktig å overklokke. Slik at CPUen er veldig sensitiv på temperatur, og du får blåskjerm med en gang pumpa ryker.

Med stock så vil jo CPUen kjøre i evig tid på 100c, noe som vil bli døden for systemet.

 

Stock, not even once!

 

En som har skjønt det, det er bare å måke på! :D

Lenke til kommentar

Er vel de færreste av oss som skrur av sikkerhetsfunksjoner som temp throtteling, så den vil garantert stoppe på 100 grader =). Skulle den ikke det så vil maskinen skru seg av instant på 105. Dette er standard på alle intel CPUer.

Jeg glemte en gang i fjor å koble til den ene hurtigkoplingen til, slik at det ble sirkulasjon. Det hakka med musa i bios, og plutselig slo maskinen seg av :D

Alstå ingen ting farlig :p

Lenke til kommentar

 

Er vel de færreste av oss som skrur av sikkerhetsfunksjoner som temp throtteling, så den vil garantert stoppe på 100 grader =). Skulle den ikke det så vil maskinen skru seg av instant på 105. Dette er standard på alle intel CPUer.

Jeg glemte en gang i fjor å koble til den ene hurtigkoplingen til, slik at det ble sirkulasjon. Det hakka med musa i bios, og plutselig slo maskinen seg av :D

Alstå ingen ting farlig :p

 

Har selv hatt pumpe som døde. Midt under en runde bf3 elns så bare frøys maskinen. Ny pumpe også funga alt like bra! Overklokking reddet dagen :D

Lenke til kommentar

Nåja... med vannkjøling kan man ikke stole 100% på cpu-ens innebygde beskyttelsesmekanismer. CPU-en kan klare å throttle nok til å holde seg innenfor forventet temperaturområde - men mens den gjør det så fortsetter den å dumpe varme i blokka. Hvor mye tåler blokka før trykket blir så høyt at noe gir etter, og man får lekkasje?

 

Er man tilstede når det skjer, så bør man merke at "noe" er galt, blåskjermer og så videre... Men hva om pumpa stopper når man ikke er tilstede?

 

Skal man være paranoid bør man ha to pumper og/eller noe som overvåker at vannet faktisk går rundt, og som kutter strømmen ved behov. De innebygde beskyttelsessystemene er kun bombesikre ved "vanlig" bruk / luftkjøling.

Lenke til kommentar

Nåja... med vannkjøling kan man ikke stole 100% på cpu-ens innebygde beskyttelsesmekanismer. CPU-en kan klare å throttle nok til å holde seg innenfor forventet temperaturområde - men mens den gjør det så fortsetter den å dumpe varme i blokka. Hvor mye tåler blokka før trykket blir så høyt at noe gir etter, og man får lekkasje?

 

Er man tilstede når det skjer, så bør man merke at "noe" er galt, blåskjermer og så videre... Men hva om pumpa stopper når man ikke er tilstede?

 

Skal man være paranoid bør man ha to pumper og/eller noe som overvåker at vannet faktisk går rundt, og som kutter strømmen ved behov. De innebygde beskyttelsessystemene er kun bombesikre ved "vanlig" bruk / luftkjøling.

Som sagt, da har du ikke overklokket hardt nok ;) Kan fint klokke CPUen slik at den instafailer over 80c etc.

Lenke til kommentar

Nå er det nytt bygg på gang :)

Kjøpte meg ett 980 TI til så da måtte jeg ha nytt "hus". Kjøpte et Enthoo Pro M Acrylic, og så blir det en DDC 3.2 dual pumpe ut til ekstern radiator vba Koolance VL3N brankett. Satser på å bli ferdig til neste uke - og håper det blir ryddig og pent.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg trenger fortsatt en ghetto løsning på kjøling av hovedkortet da... Jajaja.

 

VRM ribben kan bli kokvarm. Men de tåler mye da .. Opplever du ustabilitet?

Faktisk temperatur på dem vet jeg ikke. Mulig noe ustabil.

 

Definitivt ustabil, men nå virker den stabil igjen etter at jeg satte en vifte til å blåse på kjøleribbene. 

Fikk ihvertfall Kernel 41 problemer. 

Lenke til kommentar

Ja noe dritt fra digital impuls vettu

 

edit

ddc 3.2 yter vel ikke spes mye dårligere enn d5, men den bråker noe mer?!

Så da er det jo godt at jeg har eget rom til maskinvaren, og bare noen magiske kabler ut av veggene der hvor jeg selv sitter :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ja noe dritt fra digital impuls vettu

 

edit

ddc 3.2 yter vel ikke spes mye dårligere enn d5, men den bråker noe mer?!

Så da er det jo godt at jeg har eget rom til maskinvaren, og bare noen magiske kabler ut av veggene der hvor jeg selv sitter :p

D5 har mer juice, tar mer plass men er stillere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...