Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

Vi får se. Men en ting er sikkert, og det er at den kommer til å gjøre det godt med overklokking. :yes: Er jo egentlig å bare se på GTX460, og se hvor mye den klarer uten en eneste berøring av volt, i tillegg til skaleringen, som er ganske god den også.

 

Jeg er veldig spent på det kortet som kommer ja, i det hele tatt tiden fremover blir spennende for oss hardware-tullinger:)

 

Ja! Og nå som Intel sier at sandy bridge kommer mye fortere enn forventet er det jo noe å være spent på også.

 

Her er noen tidlige benchmarks av socket 1155, og kan si at jeg ble sjokkert nå jeg så de tallene der ...

 

 

Kan tenke meg det ble stooor forskjell ja findon. :D

Alltid godt med ny maskin!

 

Heftige saker indeed :)

 

7.2 MB L1+L2+L3 :)

Kan få en ganske stor 1365 cache da sikkert? :)

Så når tror du X58 og P55 erstatterne kommer?

 

Bare å begynne å spare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er ganske heftig når et dual channel oppsett knuser en trippel channel maskin i båndbredde på minnet. :ohmy:

 

Kan bare vente til arvtakeren til socket 1366 kommer, som blir socket 2011(Kommer i 2011 også, LOL). Der blir det quad channel. :dribble:

 

Planene til intel var at de skulle slippe socket 1155 rett over nyttår, men de kom fram med for to uker siden at den plattformen kommer til å bli lansert mye tidligere. Så kanskje rundt desember? Hvem vet ... Men spennende blir det.

 

Blir også spennende å se hva annet nvidia og ATI har å tilby framover. :)

Lenke til kommentar

Rått... quad channel... herregud... :D

 

Trodde jeg leste noe om LGA 1365 også jeg? jaja...

LGA 2011... jeeez

Hele NB vil være på CPUen...

 

Ja, håper det kommer nye revisjoner av HD5xxx og GTX 4xx serien snart :dribble:

Eller bare helt nye 22nm serier fra Nvidia og ATI...

nei nå drømmer jeg meg bort igjen :whistle:

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Har noen hørt noe mer om B1-revisjonen av GF100? Det siste "håndfaste" jeg hørte var at "GTX 485" skulle komme i Q3.

 

Jeg har bestemt meg for å skaffe et Fermi-kort med god ytelse og kjøleegenskaper. Det eneste aktuelle jeg har sett så langt er MSI GeForce GTX 470 Twin Frozr II, jeg var veldig fornøyd med støymålingene i en test av GTX 465 med samme kjøler, så om denne er omtrent ekvivalent så er det godkjent fra min side. Men det som jeg først og fremst ønsker meg er mer minne på skjermkortet, samt kanskje litt mer ytelse. Har også observert Gainward GTX 460 2GB men er skeptisk til kjøler. Jeg skal bruke skjermkortet til å implementere noen algoritmer som jeg har utformet, så det er grunnen til at jeg har andre krav enn spillere.

 

Drømmekortet hadde vært et GF100-kort med alle 512 CUDA-kjernene, alle TM osv., opp mot 800 MHz kjerne (trolig urealistisk), mest mulig minne, båndbredden er tilstrekkelig fra før for min del, og selvsagt med en Twin Frozr II-kjøler. SLI er ikke en løsning på mitt problem på nåværende tidspunkt. Jeg skal uansett ikke handle før i andre halvdel av august eller i september.

Lenke til kommentar

Veldig interessant kort, og jeg likte alt jeg så frem til støyen. Det kan være driverproblemer eller noe annet som har gjort at viftekontrollen ikke har fungert i denne testen. Jeg har satt meg en "grense" på rundt 30 dbA. Men takk for tipset. Set forøvrig at kortet koster 4000 kr på komplett med en Razer DeathAdder-mus på kjøpet(dvs. den reelle prisen på skjermkortet er ~3500 kr), et kupp vil jeg påstå.

 

Men hvis det dukker opp en ny variant "GTX 485" i september med spesialtilpasset PCB, B1-revisjon og god kjøler så vil jeg nok slå til.

Edit: MSI skulle også egentlig komme med Twin Frozr II til GTX 480, hva som har medført utsettelse eller endring av planer vet jeg ikke. Det kan være at PCB-designet er forsinket eller mangel på komponenter, men det kan også være at de har bestemt seg for å droppe det.

 

Til opplysning kjører jeg et Antec Three Hundred Midi Tower og har tenkt til å sette inn en del Noctua NF-S12B FLX 120mm og ny kjøler på CPU.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Veldig interessant kort, og jeg likte alt jeg så frem til støyen.

 

Egentlig litt rart ja, men av det jeg ser av bildene så skal det være null problem og fjerne viften og sette på egene gode 12cm uten og tukle med garantien. ser også ut som om det hadde trengt seg litt ny pasta også.

 

Men hvis det dukker opp en ny variant "GTX 485" i september med spesialtilpasset PCB, B1-revisjon og god kjøler så vil jeg nok slå til.

 

vil tro at en "respinn" av chipen vil gi en helt annen effektivitet, det er vel her 480 virkelig er dårlig slik jeg ser det. men nividia vet som regel hva de driver med, så tenker vi ser samme greiene som når ati pusset opp x1800 til og bli x1900 :)

 

men er vel ofte slik at custom kort kommer endel senere?

 

Stresser CUDA kortet mye ?

Lenke til kommentar

Uansett så synest jeg at alle store skjermkort har et problem med å få bort den varme luften. Friskluft er ikke noe problem, jeg kan ha en vifte i døren og to i front som vil gi rikelig med luft. Men den varme luften må finne veien over skjermkortet til den andre siden og ut viftene rundt CPU. Hvis det hadde vært mulig å få til en luftstrøm uten den digre "blokken" (skjermkortet) som sperrer, så kunne det blitt ganske god og stille kjøling. Noen tips? (kanskje noe slikt?)

Lenke til kommentar

Her kommer løsningen dere alle har ventet på!

 

Hvordan få skikkelig idle med flere skjermer på nVidia GTX 4xx kortene deres :)

 

Hvis man kjører 2 skjermer på ett og samme kort, eller på forskjellige kort (SLi), men disse kortene står i SLi-mode, så vil man bare få skikkelig idle (powerstate P12) på ett av kortene. Om man bare har ett kort, og kjører 2 skjermer så vil heller ikke dette gå ned til P12, men være på P3 (ca 400MHz core, 800MHz shader og full memoryspeed). Dette fører i mange tilfeller til 70-75 grader "idle" og er for mange et stort ankepunkt med disse kortene.

 

Det samme problemet gjelder forøvrig for GTX 2xx kortene til nVidia og ATi HD4xxx og HD5xxx serien. De eneste kortene dette får store konsekvenser for er nVidia sine 4xx kort, da disse rett og slett er ekstremt varme kort (viften vil ikke spinne noe særlig på auto sålenge kortet står i P3).

 

Da kan man gjøre en del forskjellige ting.

 

1) Vannkjøle.

2) Bruke to kort og ikke kjøre SLi, men ha en skjerm på hvert kort.

3) Skru opp viftene manuelt eller lage en "bedre" vifteprofil med MSI Afterburner 1.6

 

Ingen av disse løsningene er noe særlig.

 

Her kommer en ny en;

* Last ned NVIDIA Inspector 1.91.

* Trykk Show Overclocking

* Velg Unlock Min

* Velg korrekt powerstate (Performance level [2] - P3)

* Dra slideren for Shader ned til 104MHz (dette tilsvarer 52MHz på Core, da disse henger sammen)

* Dra slideren for Memory ned til 135MHz

 

Trykk Apply clocks and voltage.

 

Det du nå har gjort er å klokke ned powerstate 3 til samme lave frekvenser som powerstate 12 (full idle). Temperaturene vil derfor bli som dem skal være (og som dem er, hvis du bare har en skjerm). Dette kan du lage en snarvei til med knappen Create clocks shortcut.

 

 

PS: Dette kan føre til at kortet ditt blir ustabilt hvis du ser video, surfer på nett eller kjører applikasjoner som til vanlig ville ha satt kortet i powerstate 3. Dog er dette _veldig_ usansynlig da disse kortene i utgangspunktet er mer enn kraftig nok til å gjøre hva det skal være i powerstate 3, unntatt spill og benchmarks. Disse kjører dog uansett i powerstate 0 (full load).

 

PS2: Jeg tar selvfølgelig ingen ansvar for kort som måtte bli ødelagt eller på andre måter ta skade av dette. Selv har jeg gjort dette og nyter full idle på mine 2 kort med SLi aktivert og to skjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, håper det kommer nye revisjoner av HD5xxx og GTX 4xx serien snart :dribble:

Eller bare helt nye 22nm serier fra Nvidia og ATI...

nei nå drømmer jeg meg bort igjen :whistle:

Neste skritt kommer til å bli 28nm, men det kommer ikke til å skje før i andre halvdel av 2011 hverken for AMD eller Nvidia.

 

Høstens nye "revisjoner" kommer til å være på 40nm fra begge produsenter...

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 4. august 2010 - 01:50' timestamp='1280879452' post='16025412']

Ja, håper det kommer nye revisjoner av HD5xxx og GTX 4xx serien snart :dribble:

Eller bare helt nye 22nm serier fra Nvidia og ATI...

nei nå drømmer jeg meg bort igjen :whistle:

Neste skritt kommer til å bli 28nm, men det kommer ikke til å skje før i andre halvdel av 2011 hverken for AMD eller Nvidia.

 

Høstens nye "revisjoner" kommer til å være på 40nm fra begge produsenter...

 

Kult :)

Hørt noe om dual GPU kort, eller når de nye kortene kommer?

Eller er det Classified Information?

Lenke til kommentar

Hvor strømkrevende er de nye GTX 480? Nå ser jeg også at man kan ha fire individuelle kort i SLI, hvor strømkrevende er dette og ikke minst hvor mye er det å tjene på et så dyrt oppsett. Er det virkelig mye å hente på det eller er det mer å regne som ren gimmick, at det bare ser barskt ut?

Du kan jo lese tester, så finner du ut av spørsmålet ditt :thumbup:

 

 

 

 

 

Google er din slave  :tease:

 

 

Lenke til kommentar

Et oppsett med GTX 480 i Quad-SLI vil trekke omtrent 1500 W totalt, og så bør du ha en god margin. Det som bekymrer meg med disse oppsettene er at det blir dårlig lufttilstrømning til skjermkortene når de står så tett. Hvor stor ytelsesgevinsten er med et slikt oppsett varierer veldig fra spill til spill, her bør du nesten sjekke om noen har testet spillene som du vil spille.

Lenke til kommentar

Nytteverdien er meget begrenset for de som ønsker slikt til vanlig spilling. Dessuten er det mye mer fornuftig å kjøpe et tilstrekkelig kraftig oppsett nå og så oppgradere om 1-2 år, det gir mer ytelse for pengene.

 

For min egen del så tror jeg ikke at jeg kunne kjørt et slikt oppsett på rommet mitt pga. begrensninger på strømkursen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...