Gå til innhold

En av ti Microsoft-ansatte bruker Iphone


Anbefalte innlegg

Forresten, syns det er litt naivt å tro at noen særlige folk har den for å lære av det Apple har gjort feil og rett. :p Jeg tror nok det er fordi de liker telefonen, hvertfall for godt og vel 90% av dem.

Var vel ikke det jeg mente med det jeg skrev heller, men man kanskje se på det som en positiv bieffekt av at de bruker konkurrenten sin telefon(egentlig burde jeg vel skrive operativsystem, siden MS ikke lager telefoner).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette balanserer på vippen mellom latterlig og skremmende. Steve Ballmers formaning om "loyalitet" er intet mindre enn en frihetsberøvelse som vil gjøre at Microsoft mister ytterligere bakkekontakt med verden rundt seg. Stakkars ansatte som må leve under et sånt merkepress på jobben.

Er da ganske vanlig det..? Hva slags inntrykk gir det utad om så mange ansatte bruker produkter fra argeste konkurrent. Det er helt vanlig i næringslivet at det er restriksjoner på dette. Selv jobber jeg i telenor med netcom-abonnement. Det er kun selgerne og front(de som har kundekontakt) som er påbudt telenorabonnement(med forbehold om at ikke alle i front har påbud).

Vanlig å trakassere sine ansatte på grunn av hvilke produtktvalg de gjør i privatlivet? I jobbsammenheng er det vanlig at ansatte får rabatter ved kjøp av varer fra egen bedrift. Hvorfor gir f.eks ikke Microsoft gratis Microsoft-telefon til sine ansatte?

 

Hva pålegges de ansatte hos en vinprodusent å drikke til frokosten? Appelsinjuice fra nabolandet? Er det f.eks greit å kjøpe hvitvin fra en arg konkurrent i stedet for arbeidsgivers røde vin? Er det greit å kjøpe svensk ost hvis jeg vil det selv om de konkurrerer med norske osteprodusenter? Hvorfor i all verden skal ansatte pålegges å bruke arbedsgivers produkter framfor konkurrentens? Arbeidsgiver skal jo ikke diktere hva folk skal gjøre i privatlivet. Det strider jo fullstendig med friheten folk skal og bør ha i fritida si.

Lenke til kommentar

Vanlig å trakassere sine ansatte på grunn av hvilke produtktvalg de gjør i privatlivet?

Ja hvem vet hvor fort man hadde blitt sparket fra Apple hvis man hadde noe annet enn iPhone i lomma der.

 

Ballmer sier at han ikke liker det, og det er vel greit nok.

 

Steve Jobs hadde garantert sparket folk på dagen hvis en ansatt dukket opp med noe annet enn iPhone.

Lenke til kommentar
Ballmer sier at han ikke liker det, og det er vel greit nok.

I følge artikkelen var det ikke en uskyldig kommentar, men han skal ha tatt en av de ansattes iphone og lot som han hoppet på den. Det er ganske kraftig signal til de ansatte. Jeg ville tatt det som en trussel om at neste gang så later han ikke som. Det står også om ansatte som gjemmer telefonene sine på jobben. Noe som ytterligere illustrerer trusselnivået. I tillegg nekter Microsoft å betale ringetid som er gjort med iphone. Dette mener jeg er rimelig sterk kost og et trusselregime som går langt over grensa for hva folk bør finne seg i. Men det er kanskje ikke så lett å stå i mot presset når man føler jobben står på spill og arbeidsrettigheter står så svakt som de gjør i USA. I Norge hadde arbeidsgiver tapt så det suste i retten pga usaklig oppsigelse og det vet folk. Derfor er folk langt mer avslappet i forhold til sånt press her i landet.

Lenke til kommentar

Vanlig å trakassere sine ansatte på grunn av hvilke produtktvalg de gjør i privatlivet?

Ja, det er vanlig å trakassere sine ansatte pga produktvalg de gjør i privatlivet. Faktisk ikke så uvanlig å gasse dem i hjel heller om de bruker konkurrentens produkter. Ja, det var det jeg mente.

 

 

I tillegg nekter Microsoft å betale ringetid som er gjort med iphone. Dette mener jeg er rimelig sterk kost og et trusselregime som går langt over grensa for hva folk bør finne seg i.

Skjerp deg. Ikke vær så tabloid. Jeg quoter bare artikkelen:

Microsoft har ingen klare regler på hva slags utstyr de ansatte kan bruke. Likevel har selskapet avgjort at dekning av mobilregninger kun skjer for de av de ansatte som bruker telefoner med Microsofts eget system.

 

Dette skal visstnok være et tiltak for å kutte kostander, snarere enn å få de ansatte over på Microsofts eget utstyr.

Lenke til kommentar

I tillegg nekter Microsoft å betale ringetid som er gjort med iphone. Dette mener jeg er rimelig sterk kost og et trusselregime som går langt over grensa for hva folk bør finne seg i.

 

Den er jo helt legitim, på samme måte som at Rimi ansatte kun får rabatt i egen butikk og ikke i andre.

Lenke til kommentar

Svært til styr det skulle bli da. Naturligvis liker ikke Microsoft at deres egne ansatte benytter produkter fra den argeste konkurrenten. Hvilken arbeidsgiver eller bedrift liker vel det i det hele tatt? Skulle bare mangle, mener jeg.

 

Simen: Det er ikke snakk om at Microsoft nekter å betale for bruken til de med iPhone, det er omvendt. De vil heller støtte de som støtter sin egen arbeidsgiver med å bruke innomhus-produkter, noe jeg syns er et fint tiltak. Saken her er egentlig fjær, men man ser fort at det blir høns ut av det ...

 

Jeg for min del kunne ikke tenke meg å jobbe i Microsoft, og så strene inn på kontorlokalet med en iPhone stolt i hendene. Vil jeg ha en iPhone hjemme, så har jeg en iPhone hjemme, men jeg trenger ikke komme på jobb og vise den frem likevel? Det handler om å ha litt respekt og lojalitet for den du jobber for, noe mange ser ut til å ha litt for lite av.

Lenke til kommentar

Jeg for min del kunne ikke tenke meg å jobbe i Microsoft, og så strene inn på kontorlokalet med en iPhone stolt i hendene. Vil jeg ha en iPhone hjemme, så har jeg en iPhone hjemme, men jeg trenger ikke komme på jobb og vise den frem likevel? Det handler om å ha litt respekt og lojalitet for den du jobber for, noe mange ser ut til å ha litt for lite av.

Creds til deg, du sa det enkelt og bra!

Lenke til kommentar

Hvilken ikke-sak er dette egentlig? Artikkelen bærer preg av å akseptere at sjefen kan ture frem sånn som han vil. Hadde det ikke vært for at det er snakk om en iPhone hos Microsoft ansatte og i USA så hadde artikkelen hatt en tittel tilsvarende "Steve Balmer mistet besinnelsen" eller "Steve krysser grensen".

 

Alle vet at hos en Toyota forhandler så kjører ikke alle de ansatte Toyota, alle hos Netcom har ikke Netcom abonnement og alle hos Rimi handler ikke nødvendigvis hos Rimi. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Dette er feil.

 

Mircosoft har tidligere IKKE hatt noen policy på kjøp at telefoner til ansatte.

De har nå fått det. Så enkelt er det.

 

De lager eget mobilt software. Bruker du din egen software og ikke bare selger den, har den en tendens til å bli bedre.

 

De hater ikke Apple. På Microsoft Campus går det folk rundt over alt med Mac's som kjører windows.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...