Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaringer med dette kortet? Det ser ut til at det skal takle 1080p ganske bra...?

 

Jeg har ingen erfaringer med kortet desverre. Men har vurdert å kjøpe et selv. Har ventet på at det skal dukke opp et tilsvarende kort med integrert power.

 

Jeg har en eldre variant basert på Atom og ION2 og det har ingen problemer med å spille av 1080p filer fra serveren.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt en erstatning for min WRAP-baserte m0n0wall-router. Min nye router vil være basert på Jetway NC9C-550-LF, med 3x NIC på datterkort.

 

NAT/firewall på WRAP, med sin 233MHz prosessor, gir meg kun 25 Mb/s mellom grensesnittene (LAN, WAN og DMZ), og det gjør ikke 60/60-linja fra Viken fibernett rettferd ;) Det tar også litt tid å flytte store filer fra server i DMZ til LAN-siden.

 

1610937729.png

 

Planen er sette opp dette nye kortet i et vifteløst kabinett med pfSense eller m0n0wall 1.8 beta på CF-kort. For NAT/firewall håper jeg på opp mot 200 Mb/s mellom grensesnittene, og rundt 30Mb/s via VPN.

 

Gleder meg til bitene er på plass ;)

Endret av MrQuiet
Lenke til kommentar

Holder på hjemmeautomatasjon som skal styres fra en pc som bare står og går og kun skal kjøre programmet Homeseer.

 

Har følgende krav til maskinen: Vifteløs og med ssd disk pga støy .Kjørere vanlig nettverk. Lite kabinett. Trenger ikke mer enn 64 gb disk. Billigst mulig. Ser for meg å kjøre xp (da jeg har lisens på dette.)

 

 

Noen tips på ok kort osv?

Lenke til kommentar

Det ser ut til at mitt Asus E35M1-I er defekt på en måte. Har satt opp Ubuntu Server på en disk på en Lycom 2p-kontroller og seks 2TB disker i RAID5 i MDADM. Når jeg flytter over data fra min desktop til den så kan det gå minutter før den rebooter. CPU-loaden er nesten 100% på begge kjernene ved SMB-overføring. Dersom jeg kjører stresstest i over en time skjer ikke problemet.

Har koblet diskene og alt til min samboers PC og alt fungerer. Så min teori er at det må være noe galt med Asus-hovedkortet, enten diskkontrolleren eller noe annet.

Lenke til kommentar

Da blir jeg også med i "klubben". Da den gamle htpc'en min døde tidligere i uken, benyttet jeg muligheten til å basere det nye systemet rundt et mini-ITX hovedkort. Hadde nemlig et VIA C3 mini-itx system for 5-6 år siden, og selv om det var litt i svakeste laget, og aldri ble noen suksess, så digget jeg formfaktoren. Har planer om et litt annerledes kabinett også, hvis det lar seg gjennomføre.

 

Systemet blir som følger:

Hovedkort: Gigabyte GA-H61N-USB3

CPU: Intel Pentium G620T 35W (vet der er linket til vanlig der, men fant ikke T versjonen i prisguiden.)

Minne: Corsair XMS3 2x2GB

PSU: Fractal Design Newton R2 650W Denne blir muligens byttet ut med en av de bittesmå vifteløse psu'ene på sånn 60-100 Watt, må undersøke litt der.

Harddisk: seagate 320gb, kommer kanskje en ssd ved senere anledning.

Gpu: satser på å bruke det integrerte, hvis ikke det klare biffen har jeg et vifteløst Radeon 5450 som står i den nåværende htpc'en.

 

HTPC'en er da koblet opp mot tv og stereanlegget, og streamer film/serier/musikk fra en filserver. Kommer nok tilbake med bilder når den er bygget.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei folkens!

Jeg har et lite byggeprosjekt på G, og det begynner vel snart å bli på tide med innkjøp av hardware, da er bare spørsmålet, har noen erfaringer med fanless Mini-itx kort? Er litt labert med plass i kabinettet jeg skal bygge, samt ikke de beste mulighetene for kjøling, så hadde vært smud med ett hovedkort som ikke produserer så mye varme, men er kraftig nok til å funke som webserver/filserver og evt mediaserver. media er dog ikke så utrolig viktig, men vil jo ha mest mulig juice for minst mulig heat her ;)

Lenke til kommentar

... ett hovedkort som ikke produserer så mye varme, men er kraftig nok til å funke som webserver/filserver og evt mediaserver.

 

Litt forenklet er effektforbruk = varme, så se etter et hovedkort med lavt effektforbruk. På linuxtech.net finner du en oversikt over atom-baserte itx-kort, inkludert effektforbruk til de ulike prosessorene og southbridges.

Endret av MrQuiet
Lenke til kommentar

vurderer å gå for Denne da jeg hører rykter om at amd Fusion ikke er så dumt vs intel atom. Den koster jo litt mer, men regner med at det vil være verdt det i lengden:)

Hadde akkurat det kortet i to uker. Leverte det tilbake på angrefristen. Synes ytelsen var akkurat for dårlig. Når du slenger på 1080p + dts lyd så kneler den. Spiller du av 50mbit .ts filer så har den ikke sjangs. Ville heller valgt et billig Sandy Bridge oppsett.

Lenke til kommentar

Problemet med Sandy Bridge er vel at det ikke er på noen hovedkort med integrert cpu? snakker ikke om at jeg skal ha en server som banker skikkelig rompe her. Må ha et oppsett som er energieffektivt og fanless for å få plass i kabinettet. Kabinettet jeg har designet og bestilt ser forøvrig slik ut. er plass til et mini-itx på høykant inne i selve turreten. Skal også bygge med mindstorms-lego slik at armene kan bevege seg inn og ut, så, den eneste "kjølingen" det blir er jo når armene er ute. Med så begrenset plass så kan jeg ikke kreve at hardwaren skal være high end ;)

Lenke til kommentar

Problemet med Sandy Bridge er vel at det ikke er på noen hovedkort med integrert cpu? snakker ikke om at jeg skal ha en server som banker skikkelig rompe her. Må ha et oppsett som er energieffektivt og fanless for å få plass i kabinettet. Kabinettet jeg har designet og bestilt ser forøvrig slik ut. er plass til et mini-itx på høykant inne i selve turreten. Skal også bygge med mindstorms-lego slik at armene kan bevege seg inn og ut, så, den eneste "kjølingen" det blir er jo når armene er ute. Med så begrenset plass så kan jeg ikke kreve at hardwaren skal være high end ;)

Glemte såklart å spørre hva den skal brukes til. Er det htpc pc ville jeg ikke valgt den, er det filserver så går det greit. Selv hadde jeg det hovedkortet i et lite kabinett uten eneste vifte. Det gikk ikke bra. Hadde temp oppi 80-90 grader. Måtte til slutt legge en vifte oppå kjøleribba. Noe slikt ville fikset biffen i et htpc-oppsett imo.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Prøvde å bygge en kraftig gaming-PC med mini-ITX i går, etter ganske yme monteringsstrev (ting er jo så jævlig trangt), så er den oppe og kjøre, blir spennde å se hvor lite støy det går ann å få på en så liten sak.

 

Det er trangt ja, men det går. jeg kjører 2500K og gtx 580. 2500k er grei og temme da den undervolter godt. kjører vel 0,98V mot orginalt 1,16V, gjør tor forskjell på varmen. det vanskelige er GPU, da man helst må bruke radial vifte som sender varmen ut

 

men når jeg tenker tilbake så kjørte jeg vel et HD4870 passivt med en arctic cooling S1 og det dro vel over 150W.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1085675&st=60

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...