Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt i alt, så er nok systemet rimelig overkill. Hadde jeg latt være å kjøre pfsense, men tatt routingen i Linux, så kunne jeg nok latt være virtualisering. Hvis jeg samtidig ikke hadde brydd meg noe særlig om at boksen bør kunne pushe 1gbit via nfs/samba, så kunne jeg nok firt en god del på cpu og minne, men en sparer jo fryktlig lite penger i det store og det hele. SFF koster endel bare i kabinett og disker(størst mulig disker), så det å prøve å spare blir litt som å pisse i motvind :p

Lenke til kommentar

7396474_844695afda2fd072aa7e52a2cf942594_standard.jpg

 

Mine ITX-kabinetter. Lian-Li PC-Q11, PC-Q08 og PC-V354 (topp > bunn)

Min forlovede fant at hun også ville ha en stasjonære PC, så da ble det Q11 på henne! Venter fortsatt på delene. i5-2400S, 8GB RAM og GTX560Ti TOP er nøkkelord ;)

 

jeg har målt Q11, og det er ikke plass til 560Ti TOP inne i det.. kjøleren er 1cm for lang.

 

H

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har 2100 av 35 watteren i htpcen. Den er mer enn potent. Den sliter ikke med noen av filene jeg har kastet på den. Har til og med gamet litt.

 

Synes også at Intel Celeron G530 også er spennende. Det er 65 watt, men om en ser bort fra det så det bidra til å få en god billig htpc.

 

 

Har litt dårlig samvittighet for htpcen. Er veldig glad i den, men bruker den så og si ingenting.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Asus GTX560Ti TOP DCII passet fint den, uten dekselet såklart!

 

[im]http://www.23hq.com/23666/7424108_8f9c108a91a5773b22f1b5da42cc1f79_standard.jpg[/img]

 

nice! tenkte ikke på rett og slett å skru av dekselet.. kanskje bittelitt ned i ren kjøleevne, men hvem bryr seg?

 

har du noen bilder av oppsettet montert med H60 og AX750? Monterte selv CX430 og H60 i Q11, og det ble MEGET trangt, gikk dog!

Lenke til kommentar

Asus GTX560Ti TOP DCII passet fint den, uten dekselet såklart!

 

[im]http://www.23hq.com/23666/7424108_8f9c108a91a5773b22f1b5da42cc1f79_standard.jpg[/img]

 

nice! tenkte ikke på rett og slett å skru av dekselet.. kanskje bittelitt ned i ren kjøleevne, men hvem bryr seg?

 

har du noen bilder av oppsettet montert med H60 og AX750? Monterte selv CX430 og H60 i Q11, og det ble MEGET trangt, gikk dog!

 

Skal ikke ha H60 i den, har H60 i min PC-V354. CX430 er på vei også. Ja går sikkert ned i kjøleevne, men det skal jo kjøre 20c kaldere enn refferansekjøleren, så care.

Lenke til kommentar
... jeg vil ha er en 100% stille maskin uten vifter (Blir SSD istedet for harddisk) som skal kjøre PfSense ruter programvare.

Problemene jeg har møtt på så langt som jeg sliter med å løse er:

 

1: Kabinettene er for store, eller alt for mye mediasenter orientert, jeg vil ha dem så små som mulig, kun plass til en PSU om nødvendig og en SSD, trenger ingenting mer.

 

2: 2x RJ-45 plugger, dette kravet kan aldri wikes ifra, da en må brukes til inndata eller klassiske WAN porten mens den andre er standard LAN ut ifra maskinen som jeg da kobler til en switch eller noe lignende.

 

3: Ett WLAN kort som støttes for WiFi, de som er innebygget har kjipe Windows only søppel som er totalt ubrukelig.

Heldigvis er de Mini PCI-E så jeg kan skru dem ut og gi dem bort eller lignende og montere noe som støttes av PFSense.

 

4: Kjøling, eller rettere sagt at alle ser ut til å ha vifter av ett eller annet slag.

Jeg håper på noe som ikke har så mye effekt at det må ha heftig kjøling, maskinen vil fungere som ruter, brannmur og lokal DNS server så oppgavene vil ikke være særlig krevende.

 

Finnes det noen passende hovedkort der ute? Er villig til å handle fra utlandet om nødvendig, etter hva jeg har sett så må jeg det for ett WiFi kort som vil fungere.

 

Soekris har nettopp sluppet et atom-basert hovedkort, med Mini-PCI Express til f.eks. WiFi, som er rettet mot "embedded" applikasjoner, som router. 4x Intel kontrollerte LAN-porter. Men det er "headless", uten skjermutgang...

 

http://soekris.com/products/net6501.html

Endret av MrQuiet
Lenke til kommentar

Har lyst å bygge meg en Mini-ITX HTPC til å kjøre XMBC å vise HD film på tven. Men da jeg ikke har fulgt med på hardware-fronten på en stund trenger jeg litt veiledning. Ser for meg en lydløs HTPC med SSD disk for OS/XMBC for så ha en NAS til lagring av filmer. Maskinen må kunne spise alt HD materiale uten lagg og være strømgjerrig. Da kommer spørsmålet, hvilke komponenter bør jeg gå for?

Lenke til kommentar

Har lyst å bygge meg en Mini-ITX HTPC til å kjøre XMBC å vise HD film på tven. Men da jeg ikke har fulgt med på hardware-fronten på en stund trenger jeg litt veiledning. Ser for meg en lydløs HTPC med SSD disk for OS/XMBC for så ha en NAS til lagring av filmer. Maskinen må kunne spise alt HD materiale uten lagg og være strømgjerrig. Da kommer spørsmålet, hvilke komponenter bør jeg gå for?

Har selv gått med tankene om å bygge en htpc i lengre tid. Mine bruksområder er så og si de samme som dine, + at jeg kunne tenke meg at pc'n alltid står på og tilbyr diverse servertjenester ved siden av.

 

Disse komponentene har jeg tenkt å bruke:

 

Kabinett - Hd-Plex H3

Dette ble nettopp tilgjengelig og er midt i blinken for en lydløs liten pc!

 

Hovedkort - Ett eller annet mini-itx Z68. Velg hva en liker.

 

Prosessor - Intel i5 2400S. - Sandy bridge er flotte cpu'er og denne har også 4 kjerner + et lavt strømforbruk. Enormt med kraft!

 

Minne 8gb / 16gb. DDR3 ram, 1600mhz. F.eks Corsair ram.

 

Harddisk - 120gb Intel 320 ssd. JEG velger intel ssd fordi disken fungerer som systemdisk. Driftsikkerhet betyr mer enn flotte tall på teoretiske tester.

 

Denne lille tassen vil kunne gjøre alt som forventes og mye mere til :D

-Helt lydløst.

 

Summen av alt kommer vel på ca. 5-600kr. hvis jeg husker riktig.

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Kabinett - Hd-Plex H3

Dette ble nettopp tilgjengelig og er midt i blinken for en lydløs liten pc!

 

 

Fint kabinett, men ganske dyrt: ca $280 avh. av PSU.

 

Kabinettet nedenfor kostet bare $40. Kabinettet har VESA feste slik at det kan monteres bak TV og gjemmes helt bort.

 

Hele maskinen kostet ca. kr. 2200 + disk. Har bootet XBMC Live i fra minnepine uten disk. Hadde egentlig planer om et diskløst opplegg slik jeg har på en annen Mini-ITX maskin, men skal bytte serveren snart så det ble til at jeg satte inn en SSD disk med OS og XBMC.

 

2e6eljq.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...