Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med Sandy Bridge er vel at det ikke er på noen hovedkort med integrert cpu? snakker ikke om at jeg skal ha en server som banker skikkelig rompe her. Må ha et oppsett som er energieffektivt og fanless for å få plass i kabinettet. Kabinettet jeg har designet og bestilt ser forøvrig slik ut. er plass til et mini-itx på høykant inne i selve turreten. Skal også bygge med mindstorms-lego slik at armene kan bevege seg inn og ut, så, den eneste "kjølingen" det blir er jo når armene er ute. Med så begrenset plass så kan jeg ikke kreve at hardwaren skal være high end ;)

Glemte såklart å spørre hva den skal brukes til. Er det htpc pc ville jeg ikke valgt den, er det filserver så går det greit. Selv hadde jeg det hovedkortet i et lite kabinett uten eneste vifte. Det gikk ikke bra. Hadde temp oppi 80-90 grader. Måtte til slutt legge en vifte oppå kjøleribba. Noe slikt ville fikset biffen i et htpc-oppsett imo.

 

Vel, for det 1. så er jo sandybridge udugelig når jeg skal kjøre linux på serveren min, orker ikke installere bumblebee igjen. For det 2. så er det et desktop oppsett, og fusion er lagd for laptops, så jeg skulle jo anta at Fusion har lavere TDP enn sandybridge ;)

Lenke til kommentar

*SNIP*

 

Jeg har faktisk byttet til Lian-Li PC-V354 fordi jeg ville gi mitt GTX570HD litt mer luft. Men ja, hadde H60 i toppen. Gikk fint. Brukte en Noiseblocker M12-S2 (1250rpm eller noe) som er 17db eller neo sånt. Du hører den, men går fint å kjøre vifta på halv speed (har viftekontroller) så kan du bare skru opp når du trenger det, som du egentlig aldri trenger. Blir kansje 50c på full load liksom.

 

 

Takk for svar!

 

Etter erfaringene dine, ville du valgt H60 igjen, eller ville du valgt en viftekjøler, f.eks Scythe Big Shuriken? Har ikke helt bestemt meg.

 

Fikk satt sammen pcen for noen dager siden, helt klart trangt oppsett! Morsomt med noe nytt.

Lenke til kommentar

Burde vell kunne fastslå det om du har en reservre strømforsyning å koble til oppsettet. Da får du hvert fall stadfestet at hovedkort mm. virker.

Hvor du handlet pico?

Har ikke noe reserve power akkurat nå. Kjøpte en box fra USA og pico poweret var inkl i prisen. ( går på 120-220 volt så ikke noe galt der). Setter jeg poweret ikke helt ned i hovedkortet lyser alt grønt men ikke noe oppstart av noen type.... Har bygd dusinvis av pcer gjennom årene men dette der mitt første vifteløse itx bygge..

Endret av Dertiam
Lenke til kommentar

Hei,

 

skal ha en kontorpc basert på mini-itx. Problemet er at

skjermen har en høy oppløsning: 2560x1440

Har ikke plass til dedikert skjermkort. Noen som vet noen

hk som støtter denne oppløsningen - tror ikke noen av

I3 cpu støtter mer enn 1920*1200. Ser ikke ut som noen

av hovedkortene får det til heller. Må vel være via

dual dvi eller display port.

 

Mvh

Stig

Lenke til kommentar

Hei,

 

skal ha en kontorpc basert på mini-itx. Problemet er at

skjermen har en høy oppløsning: 2560x1440

Har ikke plass til dedikert skjermkort. Noen som vet noen

hk som støtter denne oppløsningen - tror ikke noen av

I3 cpu støtter mer enn 1920*1200. Ser ikke ut som noen

av hovedkortene får det til heller. Må vel være via

dual dvi eller display port.

 

Mvh

Stig

I følge Intel sine nettsider så skal både første og andre generasjon (1155 og 1156) av hele serien støtte 2560x1600 oppløsning på Displayport, hdmi og vga. Så prosessor skal ikke være noe problem, hverken i3 eller hd2000 grafikkbrikke.

 

Hovedkort derimot er jeg usikker på. Det er jo prosessoren så foretar prosesseringen av grafikk, så jeg trodde ikke utgangen på hovedkort skulle være en flaskehals.

 

Ser at et av toppkortene ASUS P8H67-I Deluxe klarer "Supports D-Sub with Max. Resolution 2048 x 1530 @75Hz" ikke helt der..

 

Edit.

 

Åpnet en chat med Zotac og dem sa at ZOTAC Z68ITX-A-E skulle støtte 2560x1600 @ DVI.

 

post-105988-0-47399900-1325002322_thumb.jpg

 

Da lærte jeg noe nytt i dag og :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Hei,

 

skal ha en kontorpc basert på mini-itx. Problemet er at

skjermen har en høy oppløsning: 2560x1440

Har ikke plass til dedikert skjermkort. Noen som vet noen

hk som støtter denne oppløsningen - tror ikke noen av

I3 cpu støtter mer enn 1920*1200. Ser ikke ut som noen

av hovedkortene får det til heller. Må vel være via

dual dvi eller display port.

 

Mvh

Stig

I følge Intel sine nettsider så skal både første og andre generasjon (1155 og 1156) av hele serien støtte 2560x1600 oppløsning på Displayport, hdmi og vga. Så prosessor skal ikke være noe problem, hverken i3 eller hd2000 grafikkbrikke.

 

Hovedkort derimot er jeg usikker på. Det er jo prosessoren så foretar prosesseringen av grafikk, så jeg trodde ikke utgangen på hovedkort skulle være en flaskehals.

 

Ser at et av toppkortene ASUS P8H67-I Deluxe klarer "Supports D-Sub with Max. Resolution 2048 x 1530 @75Hz" ikke helt der..

 

Edit.

 

Åpnet en chat med Zotac og dem sa at ZOTAC Z68ITX-A-E skulle støtte 2560x1600 @ DVI.

 

post-105988-0-47399900-1325002322_thumb.jpg

 

Da lærte jeg noe nytt i dag og :)

 

Fantastisk engasjement Teac:)

 

Da er det egentlig et fett hvilken cpu jeg bruker bare det er en sandy.

Eneste jeg reagerer på er at Zotac duden mener jeg må bruke DVI - dette

kortet har ikke DVI, kun 2*hdmi og DP. HDMI støtter ikke så høy oppløsning,

da må det være DP porten som skal brukes for få 2560*1600.

Takk for hjelpen:)

 

Mvh

Stig

Lenke til kommentar

Kjøpte et psu i dag og ingen bedring. Tipper at kortet er defekt

Er jo bedre at kortet har tatt kvelden, enn at picoen har det. Stress å måtte sende tilbake til Usa(?)...

Av mine 12pico's var en doa, når jeg opplyste om fraktprisen for retur fikk jeg bare beskjed om og kaste den :)

 

Tviler på noen krever en 15$ psu returnert før de sender ut en ny, evnt ber de deg teste den med multimeter og sende over resultatene så de ser du ikke bare lyger i håp om en gratis.

 

 

Liker spesielt at de picoene går på 12v, så kuttet adapterpluggen på mine og skjøtet kabelen så molex rett på en psu.

Har 2 så som så utseede san's på 6noder hver.

post-175846-0-78016000-1325012133_thumb.jpg

 

Vurderer bestille 12stk av brukte nas 1u kabinetter, ser de ligger nede i 20$ stk med psu og 4x3,5".

Hadde sikkert vært litt bedre for kortene enn noen makeshift spon"racks".

post-175846-0-41466600-1325012277_thumb.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hei!

Skulle gjerne vite litt om erfaringen med bruk av PICOPSU.

Bestilles direkte fra Mini-Box.com?

 

Vurderer å benytte PICOPSU-160-XT til denne config:

Pentium G620

ASUS P8H67-I B3

+ SSD

Chassis: M350S, M350 Universal Mini-ITX enclosure

Kan kanskje "overkill" med PICOPSU-160-XT?

 

Vurderer disse i tillegg:

DCDC-USB, Intelligent DC-DC converter with USB interface

Skal forsyne routere + Slingbox fra 12V, (en DC-DC for hver enhet.)

 

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt mini-box produkter, ikke direkte der, men på amazon. Det har fungert utmerket. 160 watt er overkill for det oppsettet. De fleste itx oppsett trekker mye mindre strøm enn dt man tror. Har selv 150 watt dc-dc og 115 watt ac-dc. Skulle til å linke til selgeren, men sitter på mobilen langt innover vest-agder :p

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Mener det var 120watt jeg bestilte siden jeg fant de på ebay til 15$ stk.

Jeg er veldig fornøyd med de, jeg kjører 6stk picopsu mot en 288watt 12v rail og kan starte alle 6 samtidig (med totalt 12x3,5" koblet på picoene) uten problemer.

 

Mer kan ikke jeg kreve av de ihvertfall :)

 

Testet D510 4gb hk uten hdd (iscsi mot san) med en pico på, og målte hvor mye picoen trakk.

Med 100% cpu bruk så peaket det på 18watt, så de er ganske strømeffektive ihvertfall.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

mITX har gjort endel fremgang sånn i forhold til hvor utbredt det er da.

Skal ikke så mange år tilbake før du fant de ca utelukket til industriell bruk.

 

Det eldste sanet mitt er kort ment for industribruk med 100% åpen bios, server chipset etc direkte koselig :D

Vet ikke hvor utbredt det er prøve klokke atom, men jeg fikk en D510 til 2,8ghz(1,66 stock) som jeg var fornøyd med ihvertfall.

 

Men heller litt mer mot m-atx nå for san egentlig, for ekstra slottene man får.

De m-atx/flex-atx atom med 2-3slots er litt pene, men de koster :(

 

Vurderte et slikt kabinett, litt dyrt men ikke så ille med tanke på at det er til 9 kort + psus til de.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Når jeg ser på Dette ASUS kortet hos Komplett

 

Finner ikke noe som mangler for en standard installasjon (Web, Mail, Word etc).

Det kjører Core i3, i5 og i7, 2 x minne - DIMM 240-pin, SATA300 og 600, VGA,DVI,HDMI

2xUSB Type A, 2xUSB 3.0 og 1xPCI Express,

 

Skjelden jeg har sett at noen behøve mer enn dette.

Og man sparer (hos de fleste) et skjermkort.

 

Hva mer kan man ønske seg?

Jo, kabinetter, dårlig utbud her i landet.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Vi har nettopp senket prisen på kabinettet :)

 

Ta kontakt om det skulle være noe!

 

Ha en fortsatt god dag!

 

Iwill Norge AS

 

mITX har gjort endel fremgang sånn i forhold til hvor utbredt det er da.

Skal ikke så mange år tilbake før du fant de ca utelukket til industriell bruk.

 

Det eldste sanet mitt er kort ment for industribruk med 100% åpen bios, server chipset etc direkte koselig :D

Vet ikke hvor utbredt det er prøve klokke atom, men jeg fikk en D510 til 2,8ghz(1,66 stock) som jeg var fornøyd med ihvertfall.

 

Men heller litt mer mot m-atx nå for san egentlig, for ekstra slottene man får.

De m-atx/flex-atx atom med 2-3slots er litt pene, men de koster :(

 

Vurderte et slikt kabinett, litt dyrt men ikke så ille med tanke på at det er til 9 kort + psus til de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...