Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gøyalt at flere og flere nettbutikker tar i bruk diskusjonsforaer :) Spesielt dem som fokuserer på itx. Det varmer et hjerte :)

 

Hva tror dere om CES neste uke? får vi noe spennende itx mon tro.

 

 

 

Når jeg ser på Dette ASUS kortet hos Komplett

 

Finner ikke noe som mangler for en standard installasjon (Web, Mail, Word etc).

Det kjører Core i3, i5 og i7, 2 x minne - DIMM 240-pin, SATA300 og 600, VGA,DVI,HDMI

2xUSB Type A, 2xUSB 3.0 og 1xPCI Express,

 

Skjelden jeg har sett at noen behøve mer enn dette.

Og man sparer (hos de fleste) et skjermkort.

 

Hva mer kan man ønske seg?

Jo, kabinetter, dårlig utbud her i landet.

Det er ingen minuser, i hvert fall ikke store minuser med dette kortet. Jeg ville i hvert fall ikke nølt med å velge itx som formfaktor dersom jeg skulle hatt en ny kontormaskin. Man får så og si samme ytelse som et fullfaktorkort, men mister bare noen få tilkoblingsmuligheter. Hvilken cpu tenker du å kjøpe?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Tanken var opprinnelig å benytte en Core i3. Har noen flere av disse (1.gen) i drift, de er raske og lydsvake, fungerer perfekt.

 

Etter min mening (og erfaring) gir en i3 en meget bra kontormaskin.

Tror de færreste trenger en i5 eller i7.

 

For det aktuelle prosjektet nå (Home automation med 12v strømforsyning) kan det være aktuelt å forsøke det aller billigste, en Celeron® Processor G440; Socket-LGA1155, Single Core, 35W.

Dette for å forsøke å få til lavest mulig strømforbruk.

 

Skulle det vise seg at den er for svak, går det å bytte til en Core i3-2120T 35W, på samme hovedkort men den er "svinedyr" i forhold.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Med tanke på den kommende CES messsen så er det desverre ikke mange nyheter;

 

Fra Intel blir det nok hovedsakelig oppfølgende lansering av ulike Cedar Trail produkter [desverre ikke hva man hadde forventet / blitt forespeilet med tanke på ytelse og drivere] pluss kanskje noen Z7x kort (om de tør å ta de ut i offentligheten).

 

Fra AMD så kan det hende at det kommer noen flere embedded CPUer, men her er jeg litt på tynn is, da ikke noe er bekreftet fra Taiwan ennå. Eneste jeg kan si med sikkerhet er at det kommer til å komme flere løsninger laget med AMDs CPUer i tiden som kommer :thumbup: (Samt ARM løsninger)

 

Ellers så vil vi komme med vårt JBC700 barebone (i3/i5 og DVD / BluRay) og vår 3.5" bareboen - JBC361 (Kun med 1GHz CPUen foreløpig - men fremdeles 100% passiv kjøling). Disse skal være klare for levering i løpet av de nærmeste ukene, vi har blitt lovet

å få dette før det kinesiske nyttåret setter inn for fult :innocent:

 

Om vi er heldige vil kanskje LianLi vise sitt HTPC kabinett for ITX -> dette har vært vist på ulike fora tidligere, men iflg. info vi sitter inne med nå, skal dette bli satt i produksjon i disse dager (Dog tar vi dette med en klype salt).

Lenke til kommentar

...... Celeron prosessorene ser spennende ut selv om navnet gir en dårlig bismak :p Ville dog ikke gått for enkjernes.

 

Enig, men tror det er mest navnet som "skremmer". Erfaringen er ikke den beste....

 

Men, når man ser på spec. for denne nye generasjonen Celeron, og reellt behov, så tror jeg den fint vil klare en enkel serverjobb.

En slik server skal ikke "belemres" med mer SW enn strengt tatt nødvendig.

 

For å følge div loggfiler og web-sider, benytter jeg en liten "mini-PC" med Atom N270 1,6Ghz.

Med minimal installasjon , stort sett bare Crome og Thunderbird og noe hjemmesnekret, tilsammen ca 20 prossesser, klarer den seg fint.

 

Dette med flerkjerne- prossessorer er noe "oppskrytt", finnes knapt software som utnytter dette og denne serveren vil stort sett bare kjøre ett program. (men selvfølgelig et 20-talls prosesser).

 

Når det er sagt;

Jeg er nok mere bekymret for levetiden;

En svak CPU vil belastes mer enn en kraftigere, og derved utvikle forholdsvis mye varme, noe som gir kortere levetid.

 

Etter nærmere ettertanke, kanskje det bør bli I3 likevel..

Et havari (eller flere) er lite ønskelig når man er på andre siden av kloden.

Lenke til kommentar

CES blir vell mer fokus på Ivy Bridge ja, og det blir vell ikke noe plattform for itx. Regner med det rulles ut de "billigere" prosessorene i den serien. Blir nok mer spennende å se hva som rører seg på Computex i Taiwan mot sommeren. Den messen regnes vell for å være nesten en ren hovedkortmesse :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Blir nok mer spennende ting å se når Computex starter og ser også ut til å bli mer gjennomslag for mobile CPUer i kvartalene som kommer!

 

Hører vi noe spennende så skal vi si ifra :innocent:

 

CES blir vell mer fokus på Ivy Bridge ja, og det blir vell ikke noe plattform for itx. Regner med det rulles ut de "billigere" prosessorene i den serien. Blir nok mer spennende å se hva som rører seg på Computex i Taiwan mot sommeren. Den messen regnes vell for å være nesten en ren hovedkortmesse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CES blir vell mer fokus på Ivy Bridge ja, og det blir vell ikke noe plattform for itx.

 

Skjønnte ikke den setningen, mener du ivy ikke egner seg for m-ITX eller at vi ikke ser noen hovedkort? jeg tenker at ivy blir den ultimate itx cpuen :)

 

 

CES blir vell mer fokus på Ivy Bridge ja, og det blir vell ikke noe plattform for itx.

 

 

Samme her, forstod ikke helt det der,

Her finnes en bra oversikt over Ivy_Bridge, dens "forfedre" og "påtenkte barn", se: Wikipedia

Hehe, ikke alltid det er samsvar mellom det jeg tenker og hva som kommer frem i form av trykking på tastaturet :p Tenkte i grunn på LGA2011 aka Socket R når jeg nevnte Ivy Bridge, men ser at den også strekker seg over på 1155(?), og da blir det litt upresist.

 

Ser for meg at LGA 2011 blir lik sokkel som 1366 (arvtager?), og der mener jeg det ikke er noen itx-hovedkort pga sokkelen er ment for det dyrere sjiktet.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Vi får skylde på intel, mye navnerot regner med at vi itx folkene får holde oss på 1155 :) MEN jeg har i dag en 2500K som er litt undervolted, den bretter proteiner 24/7 passivt. med en axp140 på. at disse nye ivy cpuene yter 20-30% mere og har 20W lavere TPD er bare helt enormt synest jeg. har lyst på en slik

Lenke til kommentar

Vi får skylde på intel, mye navnerot regner med at vi itx folkene får holde oss på 1155 :) MEN jeg har i dag en 2500K som er litt undervolted, den bretter proteiner 24/7 passivt. med en axp140 på. at disse nye ivy cpuene yter 20-30% mere og har 20W lavere TPD er bare helt enormt synest jeg. har lyst på en slik

Ja, jeg sliter med å holde orden på alle navnene :p Hvilken klokkehastighet kjører du prosessoren på da? passivt som at du kun bruker kjøleribba uten vifte?

Lenke til kommentar
CES blir vell mer fokus på Ivy Bridge ja, og det blir vell ikke noe plattform for itx.

 

Skjønnte ikke den setningen, mener du ivy ikke egner seg for m-ITX eller at vi ikke ser noen hovedkort? jeg tenker at ivy blir den ultimate itx cpuen :)

 

 

CES blir vell mer fokus på Ivy Bridge ja, og det blir vell ikke noe plattform for itx.

 

 

Samme her, forstod ikke helt det der,

Her finnes en bra oversikt over Ivy_Bridge, dens "forfedre" og "påtenkte barn", se: Wikipedia

Hehe, ikke alltid det er samsvar mellom det jeg tenker og hva som kommer frem i form av trykking på tastaturet :p Tenkte i grunn på LGA2011 aka Socket R når jeg nevnte Ivy Bridge, men ser at den også strekker seg over på 1155(?), og da blir det litt upresist.

 

Ser for meg at LGA 2011 blir lik sokkel som 1366 (arvtager?), og der mener jeg det ikke er noen itx-hovedkort pga sokkelen er ment for det dyrere sjiktet.

 

Tja, hvorfor ikke ITX format?

Rent teknisk antar jeg produsentene etterhvert klarer dette, forutsatt at markedet vil ha det til den pris som kan tilbys.

Tenk på prisen og størrelsen hovedkort hadde for noen år siden sammenlignet hva man nå kan få ut av mini og pico-itx. Og hvor mye som etterhvert er presset inn i prossorene,... og mer kommer.

Men dette blir spekulasjoner, forløpig får vi se hva Ivy Bridge bringer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...