Gå til innhold

Ny avgift på bredbånd?


Anbefalte innlegg

Har en ting å si, ikke faen, internett er jaggu meg dyrt nok ifra før.

Dessuten så kan også nrk slutte med lisensen sin siden de nå har begynt å vise reklame på nrk også som er den såkalte reklame "frie" kanalen, kyss meg i rævva eller andre steder for den del, jævla forbanna svindlere.

Har nok diktatur i dette landet ifra før av og folk som bare gjør som de vil med folks penger og stemmer.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må være et av tidenes dårligste forslag. La oss si at NJ hadde fått gehør for dette, da hadde det ikke tatt lang tid før alle som produserer en eller annen form for innhold hadde insistert på å få en del av dette. Og så hadde musikk- og film-bransjen kommet på banen...

 

Forøvrig skjønner jeg (nesten) ikke hvorfor dere bitcher om NRK og NRK-lisensen. Men jeg ser argumentene for å kjøre NRK-lisensen inn under skatteseddelen. Evt. at man ikke trengte å betale NRK-lisens mens man er student så lenge man har folkeregistrert adresse hos sine foreldre, som igjen betaler NRK-lisens.

Lenke til kommentar

jeg kunne ikke være mer ening med Torgeir Waterhouse. jode det går ann å samenligne det med NRK lisensen også hvis man klarer å se likhetstrekene. nå er det sikker mange som ser sit snitt å komme med tvugene avgiter for støtte ting folk ikke vil ha , men som noen likevel mener er nødvendig. så jeg sier : ta til vettet og hent pengene fra diverse støtte ordninger via skattepengene i stedet for tvinge dem på folk. er aktørene ikke bertiget støtte så må de gjøre som alle andre ta betalig samt å gi noe folk ønsker

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Innføre en ny avgift tilsvarende NRK lisens i året 2010? Galskap...

 

Dette vitner om desperasjon og da får man heller legge ned nettavisene om man er redd for å tape inntekter eller innføre abbonement for nettaviser hvor kun noen få artikler er gratis!

 

Dette vitner jo om at man ikke har troen på seg selv og muligheten til å tjene penger på abbonement.

 

Avisene må kunne klare seg selv, hvis ikke har de ikke livets rett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For ett malplassert forslag/ønske fra Norsk Journalistlag :thumbdown:

 

Det mangler helt logikk, og hvem vet hvem neste neste samfunnsaktør med "gode forsetter" som melder sin interesse for å få automatisk betaling via folks nettabonement?

 

har de dårlig med penger får avisene heller gjøre nettsidene sine om til betalingstjeneste. ;)

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Ett ekstremt forslag var det, men det er og en realitet at aviser enten på nett eller i papirform koster penger å drive. At vi har hatt dette gratis slik vi kjenner det tror jeg vi kan se en ende på snart. Jeg har en krypende følelse på at det blir abonnements typer, lokalt og regionalt for nettaviser. Så godt som alle store publikasjoner på nettet ligger idag under ett større konsern, mao er det mulig å organisere fordeling av midler og abonnementsordninger/tilgang.

 

NRK lisensen begynner og å bli en utfordring å forsvare, om den består gjenstår å se. Men folk skal huske at man betaler for ganske mye mer enn NRK1. Radio og nettavis, samt kanskje det viktigste er å ta vare på arkivene som er store deler av vår kulturarv.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette vil fungere så bra i praksis. Mange vil nok bli ufornøyde. Hvem skal få pengene? De som har flest lesere da...? Skal de dele ut til flere tusen eller flere hundre? Hvor mye ekstra blir det på bredbåndsregninga? Vil dette hjelpe? Egentlig så hadde jeg vært villig til å spandere en liten 25-lapp i måneden for å støtte nettaviser. Jeg leser på dem hver dag og det er bokstavelig talt verdens undergang om de forsvinner eller kvaliteten og mengden svekkes. :p For mange er jo regninga høy nok som den er. Jeg tror alle kunne gått me på å donere en tier hver måned Det blir kroner 120 i året. :p Ivertfall en femmer! :D Det kan jo komme opp i et par millioner i året. Hvor mye det hadde hjulpet vet jeg ikke. :p

Lenke til kommentar

Ett ekstremt forslag var det, men det er og en realitet at aviser enten på nett eller i papirform koster penger å drive. At vi har hatt dette gratis slik vi kjenner det tror jeg vi kan se en ende på snart. Jeg har en krypende følelse på at det blir abonnements typer, lokalt og regionalt for nettaviser. Så godt som alle store publikasjoner på nettet ligger idag under ett større konsern, mao er det mulig å organisere fordeling av midler og abonnementsordninger/tilgang.

 

NRK lisensen begynner og å bli en utfordring å forsvare, om den består gjenstår å se. Men folk skal huske at man betaler for ganske mye mer enn NRK1. Radio og nettavis, samt kanskje det viktigste er å ta vare på arkivene som er store deler av vår kulturarv.

 

man må ikke gleme at det er noen ( ikke alle ) som betaler for nrk sine tjenester men det er enda flere som bruker dem.

nyhets siden og nett tv er noen av gratis tjenesten til NRK - som kan samenlignes med nett avisene

Lenke til kommentar

Jeg tror alle kunne gått me på å donere en tier hver måned Det blir kroner 120 i året. :p Ivertfall en femmer! :D Det kan jo komme opp i et par millioner i året.

Tror mange kunne tenkt seg å donere et småbeløp (og gjør det allerede) til websider man har nytte & glede av (f.eks. wiki, ubuntu, etc) og gjerne nettaviser hvis det blir altuellt.

 

Men hold det for guds skyld unna selve internett-abonementet. All erfaring tilsier at får en avgifte først fotefeste, så baler det gjerne på seg med enda flere oppfinnsomme avgifter i samme gata.

 

Det er mye som liksom er relatert til nettet, neste kan bli en 20-kroning i måneden til behandling av "spillavhengige" (nettspill), Redd Barna kan vel alltids også slenge noen argumenter i bordet for sin sak, osv.

 

Håper ymse politikere har balle til å avvise dette innspillet, selv om jeg ikke føler meg helt trygg på de rød-grønne :ph34r:

Lenke til kommentar

HAHA.. beste ever da :D. Men tror liksom at nettet var der lenge før nettavisene.. og da kan ikke de komme å si at nettfolket / annonsørene ikke gir dem nok tilbake... da får dem droppe nettet og gå tilbake til kun papirutgave.

 

Dette har jeg VELDIG lita troa på ;).

Lenke til kommentar

Komplett idiotisk forslag. For all del, det er greit å kunne lese nyheter på nettet, men dersom inntektene ikke er store nok, sier det kanskje noe om at det er for mange som tilbyr nyheter der ute? Hvis det ikke gis noe støtte, vil kanskje noen nettaviser legges ned, og da vil flere lese de andre, som gir dem høyere annonseinntekter. Ser absolutt ikke hva det er NJ klager over.

 

(Selv kan jeg ikke påstå at jeg bidrar noe særlig til reklameinntekter, men det er i stor grad på grunn av hvor prangende og tunge mange av dagens bannere er. Gå over til løsninger som likner systemet til Google!)

Lenke til kommentar

Må være det dummeste jeg har hørt på lenge. Det er bare journalistene som ikke har skjønt at papir er ut. Nå må de prøve å tilpasse seg den nye hverdagen før det er for sent. Vi kan ikke sponse alt og alle bare fordi de ikke kan tilpasse seg. Skal du overleve må du levere noe bedre enn de andre, og da tenker jeg ikke på "Se Britney har blitt feit og mista ungene igjen". De skikkelige avisene vil kunne ta betaling for interessante artikler, men det kommer ikke til å bli "a walk in the park"

Lenke til kommentar

Artister og filmselskaper har ønsket en lignende avgift som kompensasjon for all piratkopieringen som skjer over nett. Når internettet ennå var ungt og CD-kopieringen var mer utbredt ville de ha en avgift på tomme CD-er.

 

Dette idiotiske forslaget går aldri gjennom.

 

TV-lisensen vil dø ut innen 20 år på grunn av konkurranse fra TV via Internett og at det er umulig å lage love som vil omfatte det på en effektiv måte. Lisensen burde vært borte allerede, men det tar tid å gjøre sånne endringer både politisk og på grunn av motstand fra blant annet eldre.

 

Mva-fritaket til papiravisene har mistet sin misjon for lenge siden, men det har blitt hengende ved oss fordi ingen politikere vil gjøre seg så til de grader upopulært for media ved å fjerne mva-fritaket. Altså avslutte strømmen av gavepakker i milliardklassen til avisene. Jeg synes avisene bør vise litt mer takknemmelighet for gavene de har fått fra det norske folk i alle år og innse at det er mer fornuftige samfunnsoppgaver å bruke de pengene på. Avisene bør godta mva uten å sutre som en 3-åring foran smågodt-reolen. Den langsomme utfasingen av papir og innfasingen av nettbaserte aviser er en ypperlig måte å bli kvitt momsfritaket uten at noen politikere behøver å begå politisk selvmord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...