Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Asus RT-N16 - hvilken firmware bør jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Fikk min nye Asus Rt-N16 i dag. Den kom med firmware versjon 1.0.0.6 som standard. Den så grei ut, så jeg begynte å teste med den.

 

Dagens oppsett: ST546 (fra NGT) - firewall (FreeBSD boks) - LAN

Nytt oppsett: ST546 (i bridge) - RT-N16 (PPPoE) - firewall - LAN

(for testing så koblet jeg en laptop rett på RT-N16)

 

Jeg koblet ned PPPoE på ST546, og satte i gang.

Det gikk greit å få RT-N16 til å koble seg opp med PPPoE, men etter to - tre minutters trafikk så virker det som om RT-N16 mister ip adressen sin, og da får jeg ikke kontakt med den før jeg

1) drar ut WAN-kabelen (den som går til ST546)

2) slår strømmen av og på igjen (på RT-N16)

 

Er firmware 1.0.0.6 fra Asus så virkelig så dårlig?

 

Bør jeg bare installere dd-wrt med en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Posted: Sun Feb 07, 2010 4:58 pm

 

I had PPPoE dropped connection and error reconnecting with the original Asus firmware, but DDWRT build 13575 worked flawlessly.

 

Jeg bruker siste DD-WRT build og den fungerer fint for meg. Bruker ikke PPPoE though.

 

Hvis du overfører store datamengder trådløst, så kan det lønne seg å montere kjøler på trådløsenheten (gul ring) i routeren. Har selv satt på noen passive heatsinks på trådløsenhet og CPU (hvit ring) for sikkerhets skyld.

 

rtn16a1264980258.JPG

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg koblet ned PPPoE på ST546, og satte i gang.

Det gikk greit å få RT-N16 til å koble seg opp med PPPoE, men etter to - tre minutters trafikk så virker det som om RT-N16 mister ip adressen sin, og da får jeg ikke kontakt med den før jeg

1) drar ut WAN-kabelen (den som går til ST546)

2) slår strømmen av og på igjen (på RT-N16)

 

Hei.

 

Du har bare koblet ned PPPoE på web'en til ST546?

 

Jeg har selv merket at ST546 til tider kobler opp PPPoE selv om routeren i andre enden er på. Det kan kanskje være derfor du ikke får IP-adresse.

 

Lønner seg egentlig å skru på routeren før du skrur på modemet, så det ikke blir noe trøbbel med oppkobling av PPPoE. Ser ut til at det er løsningen min iallefall.

Lenke til kommentar

Du har bare koblet ned PPPoE på web'en til ST546?

Ja.

 

Jeg har selv merket at ST546 til tider kobler opp PPPoE selv om routeren i andre enden er på. Det kan kanskje være derfor du ikke får IP-adresse.

Jeg tror ikke det var problemet - etter hver test så koblet jeg meg til web-siden på ST546 igjen, og da var fortsatt PPP nedkoblet der. Jeg glemte å sjekke i loggen, men det kan jeg gjøre ved neste forsøk.

 

Bruker du standard firmware på din RT-N16, eller dd-wrt? Jeg skal prøve med dd-wrt så fort jeg får tid.

 

Lønner seg egentlig å skru på routeren før du skrur på modemet, så det ikke blir noe trøbbel med oppkobling av PPPoE. Ser ut til at det er løsningen min iallefall.

Modemet (ST546) her viser fortsatt 38 dager oppetid på ADSL-linken, det er bare PPPoE som har vært koblet ned. :)

Lenke til kommentar

Oppdatering: jeg har nå prøvd med dd-wrt også (versjon 13575), og det må være noe jeg gjør galt.

Altså: ST546 har vanlig oppsett, og så bare kobler jeg ned PPPoE fra websiden på den.

Og så kobler jeg Asus RT-N16 etter ST546.

RT-N16 er satt opp med PPPoE, i gateway modus.

- hvis jeg kobler en pc direkte til RT-N16 med kabel så funker det ok

- hvis jeg kobler firewallen min til RT-N16 (også via kabel) så går det utrolig tregt

 

Har sjekket og dobbeltsjekket, og skønner fortatt ikke hvor feilen er. Irriterende. :-/

Endret av tingo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Mine kjøleribber kom med en slags lim/pasta ferdig på undersiden. Det var bare å ta av plasten og trykke de nedpå.

 

Ja, man har kontroll på effekten. Husker jeg rett, så er den trinnvis i dBm og ikke i milliwatt som er vanligst.

Det betyr at hvert trinn øker effekten med 1dB (3 dB er en dobling av effekt).

 

Forøvrig har jeg selv byttet til Tomato, (Shibby build) nå. Synes det er litt vel mye bugs underveis i DD-WRT. Kan være vanskeligere å finne en stabil build der enn i Tomato IMO :-)

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Mine kjøleribber kom med en slags lim/pasta ferdig på undersiden. Det var bare å ta av plasten og trykke de nedpå.

 

Ja, man har kontroll på effekten. Husker jeg rett, så er den trinnvis i dBm og ikke i milliwatt som er vanligst.

Det betyr at hvert trinn øker effekten med 1dB (3 dB er en dobling av effekt).

 

Forøvrig har jeg selv byttet til Tomato, (Shibby build) nå. Synes det er litt vel mye bugs underveis i DD-WRT. Kan være vanskeligere å finne en stabil build der enn i Tomato IMO :-)

 

Takk for svar!

 

Det var jo veldig med forskjellige utgaver av den firmwaren. Har du en direkte link til en jeg kan bruke? Og er det bare å oppdatere firmwaren via webgrensesnittet til routeren?

Lenke til kommentar

Tips fra utvikler: http://tomatousb.org/forum/t-419446

 

Mitt forslag til valg av firmware: tomato-K26USB-1.28.RT5x-MIPSR2-085V-AIO.trx (AIO betyr all in one)

 

Husker ikke om du må flashe den med dd-wrt før du bytter til Tomato på denne. Du vil få beskjed i web-gui om det er tilfelle. Det skal gå fint via web-gui.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...