Gå til innhold

Dell Ultrasharp U2711 (2,560 x 1,440)


Theo343

Anbefalte innlegg

Akkuratt bestillt denne skjermen jeg også, regner med jeg har den om et par dager. Skal kjøres på et GF 7900GS kort, så blir spennende å se om de spillene jeg har i det heletatt støtter denne oppløsningen, og om de gjør det, om det blir nødvendig med nytt skjermkort også.

 

Jan, denne skjermen skal ha pixel garanti, så 1 død pixel er grunnlag for reparasjon/bytte av panel. Er bare å ringe dell :)

 

 

 

Vår så snill og gi oss tilbake meldinger på hvordan denne funker !

Vurdert og kjøpe den selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, da har jeg fått koblet opp skjermen, og først og fremst var det vel bare 3 bokstaver og et tegn som slo meg.. WOW!

Dette ble etterfulgt av noe lignende /&¤)/%¤=(/" da jeg etter å ha koblet den opp ved første boot fikk beskjed om ugyldig boot partisjon etter at SCSI RAID kontrolloeren ble avbrutt av strømstans sikkert den eneste gangen jeg har brukt PCen midlertidigh uten UPS.. Hmm, men nok om det, det fikk jeg gjennopprettet... :p

 

I W7 kan jeg bare si med en gangh, jeg trodde ting kunne bli i minste laget, men faktumet er at jeg aldrig har sett tekst klarere enn på denne skjermen ved full oppløsning. Skaleringen er også overaskende bra. tekst osv i spill blir klart selv om skjermen settes til 1080P, men det Skal sies at det er ikke det samme som å kjøre skjermen i faktisk oppløsning.

 

Jeg merker ingen etterslep i skjermen, i allefall ikke til mitt bruk.

 

En annen ting, så vidt jeg kunne se, men ikke har testet enda, kan man dele opp denne skjermen i 2, sånn at du faktisk Kan bruke den på 2 PCer samtidig, eller på en og samme PC med 2 utganger (for de enkelte programmene som for eks bare kjører fullskjerm og du ønsker å ha en 1/2 skjerm til noe annet samtidig). Dette skal testes senere i allefall. :)

 

Men på den vonde siden skal også et par punkter nevnes:

1. Jeg hadde faktisk forventet å se en svart skjerm med grå tekst under BIOS oppstart, ikke en grå-blå-svart skjerm, selv om lysstyrke senkes helt ned til 0, og prøvde det samme med kontrasten også. Men selv om det ikke er fullstendig svart, så er alle detaljer på plass, og det er dog det viktigste (er vel bare jeg som fremdeles savner sortnivået til min gode gamle 21" CRT tenker jeg, og er derfor overpirkete på dette).

 

2. som nevnt i testen av denne skjermen for et år siden, panelet ER faktisk løst på denne skjermen...

Ikke at det gjør noe, da man bør ha forbud mot å berøre opanelet på en sånn skjerm uansett, men synes nå kanskje det var å forvente av en skjerm i denne prisklassen at panelet var festet, og ikke hadde et slakk på nesten 1mm.

 

3. Sikkert bagatell, men panelet mitt hadde merker på seg som følge av dårlig panelrengjøring før det ble pakket og sendt. Men dette kan være merker av kalibreringsutstyret som ble brukt kanskje? Syntes nå uansett det var litt rartv å få en skjerm som ved utpakking ikke så helt "ny og uberørt" ut.

 

 

Min konklusjon er i allefall sikker totaltsett, denne skjermen var Definitivt verd hver eneste krone, anbefales! :)

 

Edit: da har jeg testet å dele skjermen, og det fungerer det, men det er begrenset hvilke innganger man kan bruke samtidig. Kan for eks ikke bruke DVI 1 og 2 inngangene, men for eks DVI1 + HDMI fungerer vist.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Fikk selv denne for noen dager, og det er en bra skjerm på veldig mange måter. Fargene virker veldig naturtro og korrekte, uten at jeg kan underbygge denne påstanden med kalibreringsutstyr. Veldig fin til spill og film også, ingenting å utsette der. Sortnivået på mitt eksemplar er bra til å være IPS (selvsagt ikke helt CRT, men likevel bra), jeg har heller ikke funnet noen bakgrunnsbelysningslekkasje.

 

Mitt største problem med denne er rett og slett at pikslene blir litt for små. Løsningen da blir å skalere opp fontene litt, men det fungerer ikke like bra for alt, og samtidig mister man mye skrivebordsplass på det. Teksten er veldig klar selv om den er liten, så det er ikke umulig at noen synes dette er ok. For min del ønsker jeg ikke sitte og myse/stresse øynene en hel dag ved å lese liten skrift, så denne byttes nok ut igjen. Tror en u3011 kan være midt i blinken for meg.

Lenke til kommentar

.... For min del ønsker jeg ikke sitte og myse/stresse øynene en hel dag ved å lese liten skrift, så denne byttes nok ut igjen. Tror en u3011 kan være midt i blinken for meg.

Ser den er på tilbud til 8699 kr hos DustinHome.

 

du mener 4990,-

 

Tror du må lese lit bedre, de snakker om 30'' skjermen.

 

 

Iexo.

Lenke til kommentar

.... For min del ønsker jeg ikke sitte og myse/stresse øynene en hel dag ved å lese liten skrift, så denne byttes nok ut igjen. Tror en u3011 kan være midt i blinken for meg.

Ser den er på tilbud til 8699 kr hos DustinHome.

 

du mener 4990,-

 

Tror du må lese lit bedre, de snakker om 30'' skjermen.

 

 

Iexo.

 

ok, my bad! leste på overskriften till posten.

 

imo synes jeg u2711 er ett bedre kjøp pga. tettere pixler

Lenke til kommentar

Hvordan er denne skjermen å bruke på lavere oppløsninger? Jeg har ikke noen planer om å oppgradere PC-en min hvert år, så vil muligens måtte spille framtidige spill på lavere oppløsning (som f.eks. 1920x1080) istedet for 2560x1440. Vil dette være et problem?

Lenke til kommentar

Oppskaleringen på denne skjermen var i mine øyne rimelig god, så det er absolutt ikke noe problem. Jeg ble posetivt overasket i allefall. :)

Men selv om oppskaleringen er bra, ser man fremdeles tydelig at man ikke kjører i skjermens faktiske oppløsning når det gjelder spill osv, spesielt om det er mye tekst i spillene.

Lenke til kommentar

Ville bare si at jeg nå har prøvd PBP funksjonen, og den virker ok, men ikke like bra som forventet.

Man får dessværre en blå ramme rundt ene bildet - uansett hva man gjør. I tillegg, så får man ikke brukt hele skjermarealet, blir uansett widescreen med en tykk svart stripe over og under - uavhengi av opp+løsning på inngangen(e).

Dog blir bildet fullt brukbart, og det er absolutt ikke noe problem å jobbe på 2 PCer på en gang på denne måten.

 

Lasteropp 2 bilder her, ene er tatt med lysstyrke på 0%, det andre på 100%, bare for å vise at det svarte forblir relativt svart selv på full styrke. Så lenge man har bildet på skjermen oppleves det som svart. Dog, er det helt svart skjerm, blir det mer grått enn svart i mine øyne.

 

 

Legger samtidig ved 3 bilder av innsynsvinkel, kun for å vise hvordan fargene opperettholdes ved ekstreme vinkler. Helt fra siden, under, og over. Beklager for litt lav bildekvalitet og fokus, hadde ikke stativ nå, så måtte presse opp ISO, og så ikke når maeraet var i fokus (AF feilet)... :( Merk at det er varme pixler på kameraet mitt, dette er ikke deffekte skjermpixler ;)

 

Edit, jeg kan selvfølgelig, dersom det er ønskelig, ta nye bilder i høyere kvalitet?

post-13836-0-13258600-1317883276_thumb.jpg

post-13836-0-61504700-1317883304_thumb.jpg

post-13836-0-91840200-1317883338_thumb.jpg

post-13836-0-37941100-1317883387_thumb.jpg

post-13836-0-14669000-1317883422_thumb.jpg

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Ja, det er det akkuratt med disse instillingene i allefall, på bildet jeg tok.

men det er fordi begge inngangene her blir kjørt på 2560*1440 (om jeg husker rett. Begge inngangene ble i allefall kjørt inn i 16:9 format, som ga feil aspect). Så i ettertid at det ble mye bedre ved å redusere oppløsningen så aspect ble korrekt, men fikk det aldrig helt perfekt totalt sett synes jeg. Vet ikke om dette er noe som kan stilles på, men jeg fant i allefall ikke noe å gjøre med dette med første øyekast i menyen i allefall.

Men det fungerer i nødsituasjoner hvor man må jobbe på 2 PCer samtidig og ikke har 2 skjermer, så uansett et pluss etter min mening. :) Vet dog ikke om det er vanlig at skjermer i dag har denne funksjonen?

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Jeg har nå både U2711 og U3011 side om side, og jeg er veldig overrasket over hvor enorm forskjell det er på disse to skjermene. Forventet egentlig bare at U3011 skulle være en større skjerm, samt 16:10 istedenfor 16:9. Men fargeforskjellene mellom de to er enorme, selv om begge står i srgb. U2711 har veldig kalde farger, med et slags blålig slør over det hele. U3011 har derimot i overkant varme farger, så når de står side om side er forskjellen enorm. Srgb-kalibrering betyr vel ikke allverdens likevel... Det kan hende dette er variasjoner fra enhet til enhet, men jeg ble veldig overrasket.

 

Når det er sagt vil jeg si , når det gjelder mine enheter i alle fall, så har U2711 et lite overtak når det gjelder kontrast og sortnivå. Forskjellene der er små, men merkbare side om side. På U2711 legger jeg veldig godt merke til den irriterende "AG-coatingen" (den matte overflaten), dette merker jeg mye mindre til med U3011. U2711 har litt jevnere bilde på lys bakgrunn, men slikt legger man bedre merke til jo større skjermen blir.

 

Til syvende og sist fungerer ikke U2711 særlig bra for meg, selv om det på mange måter er en veldig god skjerm. ting blir litt for smått og jeg får ikke god arbeidsflyt, dessuten er ikke 16:9 veldig bra egnet til annet enn film/tv-serier. U3011 er helt perfekt størrelse og oppløsning å jobbe med etter min mening, dog til en del stivere pris.

Lenke til kommentar

Når det er sagt vil jeg si , når det gjelder mine enheter i alle fall, så har U2711 et lite overtak når det gjelder kontrast og sortnivå. Forskjellene der er små, men merkbare side om side.

Vil ikke kontrast og sortnivå virke bedre på mindre skjermer med samme teknologi?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...