Gå til innhold

Dell Ultrasharp U2711 (2,560 x 1,440)


Theo343

Anbefalte innlegg

Bra :)

 

Hvilke Eizo skjermer vurderer du? Jeg tittet på en 30" 16:10 her om dagen som virker meget god til billedbehandling osv. men den lå i prisleiet 20-25.000,- om jeg ikke husker feil. De hadde den desverre heller ikke i 26-27".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig tror jeg at jeg blir å angre sterkt på å sende u2711 skjermen i retur. Bedre skjerm har jeg aldri hatt. Jeg føler meg litt uvel dagen derpå og jeg skjønner at du reagerer litt på at jeg ville ha pengene mine tilbake Theo. Jeg snakket sikkert bare men noen ferskinger hos Dell som ikke vet hva de skal gjøre og fikk meg til å bli skikkelig forbanna. Jeg kjøpte jo en U2711 pga pris og bildekvalitet. Å satse på å få Dell til å ta inn skjermen på en undersøkelse er det jeg burde satse videre på i stedet for å kjøpe en dyr EIZO.

 

Denne var fristende men overpriset:

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=CG303W-BK

Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt at du sikler på Eizo, jeg gjør det selv, men har bare ikke klart å finne noe som passer min lommebok med samme eller bedre kvalitet.

 

Den du linker til er jo en våt drøm hehe.

 

Og jeg er helt enig i at skjermvalg når man er opptatt av kvalitet uten å ha en bunnløs lommebok, ikke er en enkel sak. Jeg har selv brukt altfor mye tid og energi på det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har nå fått skjermen i hus, og må si meg godt fornøyd så langt. Sortnivået ved film i mørkt rom kunne selvsagt vært bedre, men slik er det vel alltid med LCD.

 

Jeg ser det har vært diskutert litt rundt tekststørrelse med vanlig innstillinger på native oppløsning. For meg går det litt opp og ned om jeg synes det er for lite eller ikke, men har vel landet på å bruke store ikoner og 125% i IE - dette fungerer knall når man lener seg litt tilbake i stolen:-) Dessuten kan jeg alltids skru ned zoomen dersom jeg trenger den ekstra plassen i f.eks. et regneark.

 

Til foto er oppløsningen bare deilig, for å si det mildt. Å sitte og pusle i PS med SÅ mye oppløsning og SÅ mye plass til paletter o.l. er rett og slett en fryd.

 

Å spille var litt uvant i begynnelsen. RTS-spill ble jeg fort vant til, men Trackmania i 27" gjorde meg nesten sjøsyk i begynnelsen. Etter et par ganger føles det nå mer naturlig.

 

Jeg har ikke jobbet mye med fargeinnstillinger ennå, men preset'ene fungerer greit foreløpig. Litt irriterende er det at man tilsynelatende ikke kan bla seg gjennom preset'ene uten å velge dem en og en, men noe stort problem er det ikke.

 

Ellers må jeg si at touchknappene på siden er ganske lekre. Kall meg en noob, men at den nederste knappen lyser opp når hånda nærmer seg er ganske funky.

Lenke til kommentar

Enig med alt du sier :)

 

Er jeg litt ekstra sliten i øynene etter jobb kan 80-100cm fra skjermflaten bli litt mye for mine gamle øyne i native oppløsning. Da bruker jeg som regel forstørrelsesfunksjonen i nettleseren.

 

Har kikket litt på 27" - 30" skjermer, blant annet dell U2711 og 3008wfp, men virker som det er input lag og scaler lag på disse?

 

Har også sett på NEC MultiSync LCD3090WQXi, men dårlig med spill tester på denne, MEN folk skryter denne opp i skyene på bildekvalitet.. Noen som vet noenting om denne skjermen eller sett den ?

Lenke til kommentar

Hvorfor har du ikke lest testene i førstepost? Der nevnes dette og i hvilken grad.

 

Men ellers er det korte svaret at ja det er en viss input og scaler lag på disse og det vil du finne på alle skjermer som ikke har kun ett grensesnitt og er rent digital.

 

Ellers mange "drømmeskjermer" om man er villig til å betale 2-4 ganger så mye som U2711. Jeg er rimelig fornøyd med bildekvaliteten på U2711 og synes det var ekstrem forskjell fra tidligere skjermer, men vil nå håpe og tro at jeg merket forskjell opptil en skjerm til 25.000,- også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De fleste produsentene kommer med nye skjermer iår ? slik som NEC med PA serien ? Leste litt rundt NEC sine 30" på noen forum sider og virker som om nec's europa divisjon har gjort noen endringer i forhold til resten av verden med tanke på automatisk kalibrering at en må betale dyrt for aktivisering av kalibrering for den europeiske versjonen. 16-17 ms input lag på nec's multisync 3090.

Selvsagt sikler jeg litt på Dell sin U2711. Dell's 3008WFP er uaktuell med 45ms inputlag+scalerlag.

Prisen på U2711 tilsier vel egentlig at jeg burde gå for denne. 5900 kroner :love:

Lenke til kommentar

Et veldig bra studenttilbud :).

 

Det noen her i tråden har nevnt at de er misfornøyd med på denne skjermen er bleeding i hjørnene i helt bekmørkt rom.

 

Jeg har vært mindre plaget av dette, men det jeg har merket meg er at om skjermen ikke er rett vinklet mot ansiktet så ser jeg det lettere under disse helt spesielle forholdene (orker sjelden å sitte i bekmørkt rom). Vinkler jeg skjermen litt opp mot ansiktet ser jeg det ikke selv da.

 

Derimot, de som har vært plaget av dette har hatt det i mye større grad enn meg. Jeg tror også denne skjermen ligger på rundt 16-18ms inputlag om jeg ikke husker feil fra all lesingen. Mulig det var 16-24 uten at jeg husker det i farten nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk vist bilder av skjermen min til Dell kundeservice løste allt seg.(et bilde beskriver mer en 1000 ord) Jeg fikk som svar at dette var en normal feil med denne skjermen. Jeg har sendt skjermen i retur og jeg gleder meg til at jeg slipper å bruke min midlertidige 21" Dell 1130p.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er ikke så veldig relatert til skjermen egentlig, hvis man ikke tenker på inputlag og slikt som er tilstede men absolutt holdbart på denne.

 

Ellers er det jo oppløsning og candy man setter som styrer dette og ikke skjerm. Velger du 640x480 0AA, low osv så kan jo alle kort kjøre skjermen hehe.

 

Anbefaler å lese tester av kortet ditt på 1920x1080 eller høyere så får du en indikasjon :). Men alt kommer ann på hvordan du setter opp konfen på spillet.

 

Men lurer du på om skjermen er god til spilling generelt sett?

- noe inputlag men bedre enn min gamle og helt godkjent (men ikke godt nok for die-hard FPSere)

- utrolig fargegjengivelse og klarhet, selv i non-native oppløsning

- herlig kontrast og dynamikk i bildet

 

Det jeg opplever fordi jeg har 2x5870CF er noe tearing men det gjør man jo på alle 60Hz skjermer, så da spiller man med v-sync når det trengs.

 

En annen ting som kan være greit å nevne er at kontrasten og skarpheten er så god at jeg sjelden eller aldri trenger å øke zoomen på websider. Noen ganger gjør jeg det for å kunne lene meg bakover i stolen. Men det er lettere å lese tekst på denne enn min gamle 24".

 

Jeg er 40 og begynner å bli sliten i øynene av mye dårlige skjermer, og for meg var denne en revolusjon for min PC bruk.

 

NB!

Jeg ville ikke kjøpt denne skjermen om hovedmålet var å spille. Dette er en ekstremt god foto/video/arbeids skjerm som i tillegg funker helt godkjent til spilling.

 

Hvis jeg spilte veldig mye spill (selv om jeg har utrolig mye spill) og det var hva jeg brukte skjermen mest til ville jeg heller kjøpt en av disse nye 120Hz LCD billige skjermene som er helt strålende til formålet :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...