Gå til innhold

Bør ulovelige innvandrere forbys legehjelp?


  

99 stemmer

  1. 1. Bør ulovelige innvandrere forbys legehjelp?

    • Ja, ulovelige innvandrere har ikke noe her å gjøre
      26
    • Nei, alle skal ha rett til legehjelp
      43
    • Ja, men ikke ved akutte problemer
      27
    • Ingen formening
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før denne diskusjonen sklir ut på vanlig manér bør en ting presiseres: Én ting er hvorvidt ulovlige innvandrere skal ha rett til medisinsk hjelp. Noe annet er hvorvidt Røde Kors o.a. ideelle foreninger skal ha lov til å gi slik hjelp. FrP vil forby dem dette. Det er altså ikke spørsmål om de norske fellesgodene også skal komme ulovlige innvandrere til del.

Lenke til kommentar

Dette er forøvrig ny suppe på en relativt gammel spiker. Vi diskuterte det forrige gang for et år siden, se dette innlegget: Link. I de påfølgende innleggene finner dere også noen argumenter for og imot.

 

Den gangen var Erna Solberg enig med Siv Jensen. Blir spennende å se om hun er det nå som det ikke er valgår...

 

Geir :)

 

Hvorfor skal norske skattekroner gå til mennesker som ikke bidrar til fellesskapet? Tåpelig at de skal få gratis legetime helt uten videre.

Det er altså som frevild påpeker i posten rett over din ikke det det er snakk om. FrP vil forby frivillige organisasjoner som for eksempel Kirkens Bymisjon å yte slik hjelp, betalt med organisasjonenes egne penger og frivillige bidrag.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det skal være kjipt å være ulovlig innvandrer i Norge og det skal på ingen måte være attraktivt. Ulovelige innvandrere bør få ingenting betalt av den norske stat. Vil de ha legehjelp og akutthjelp må de betale fra egen lomme på forhånd. Ellers kan de sitte å fundere på at det kanskje ikke var så lurt å bli i Norge ulovlig.

 

Dette har selvfølgelig ingenting med hjelpeorganisasjoner, men hva staten bruker pengene sine på. Nå bør det nevnes at hjelpeorganisasjoner burde ikke få lov til å bruke norske skattepenger på slike formål og de burde være klare på hvilke formål pengene går til når de henter penger fra frivilige, fordi his man gir penger til Haiti skal de ikke ende opp til ulovlige innvandre. Hvis folk ønsker å bruke pengene sine på ulovelige innvandre, greit for dem, men de får ikke bruke andres penger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Men de har jo ingen annen mulighet for å få den medisinske hjelpen de trenger.

Kjipt for dem. Da burde de kanskje ha dratt hjem, istedenfor å tro at de kan leve på nordmenn.

 

Hvorfor skal nordmenn betale for deres helsehjelp?

Fordi ingen andre kan gjøre det, og livene deres kommer til å suge om de ikke får fikset det.

 

Skjønner ikke hvordan du klarer å være så ufølsom og si: "synd for dem"

Lenke til kommentar
Fordi ingen andre kan gjøre det, og livene deres kommer til å suge om de ikke får fikset det.

 

Skjønner ikke hvordan du klarer å være så ufølsom og si: "synd for dem"

Det håper jeg det gjør. Det skal suge heftig å være ulovlig innvandrer. Hvorfor skal vi sympatisere med dem, de valgte selv å bryte loven og ikke flytte ut, fordi de ønsket å leve på andre nordmenn. Dette får meg til å miste ganske mye sympati for dem og hvis vi ønsker å hjelpe, kunne vi ha hjulpet langt flere i utlandet.

 

Faktisk dit jeg flytter snart får jeg null støtte fra staten. Hadde jeg ikke kjøpt helseforsikring hadde jeg fått store problemer om jeg ble syk og måtte nok betalt ut av min egen lomme. Skal ulovlige innvandre få flere rettigheter enn nordmenn i utlandet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du må tenke litt på hvilken situasjon disse folkene er i da. Du kommer frivillig til det landet. Han som flykter til Norge gjør det nok fordi han har det jævlig ugreit i det landet han er i. Han er altså desperat. Sympatiserte du med jødene som innvandret ulovlig til Sverige under 2. verdenskrig?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Du må tenke litt på hvilken situasjon disse folkene er i da. Du kommer frivillig til det landet. Han som flykter til Norge gjør det nok fordi han har det jævlig ugreit i det landet han er i. Han er altså desperat. Sympatiserte du med jødene som innvandret ulovlig til Sverige under 2. verdenskrig?

 

Det var til eit nærligande land. Det er noko heilt anna å flykte til den andre siden av jorda fordi naboen trua deg med kniv. Kvifor ikkje flykte til nabolandet :whistle: ? Dette er berre lykkegjegarar og har ingen ting i Noreg å gjør.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Synnes det er synd at det skal være så mange som er både urimelige og umenneskelige.

 

Noen mennesker er på flukt og havner under definisjonen som "ulovlige" innvandrere selv om de i mange tilfeller har et legitimt grunnlag for å være på flukt. Det kan være ting som for eksempel en voldelig mann som lover å ta livet av deg , trusler fra staten eller staten og mange mange årsaker.

 

Det er ikke alltid man tør å melde seg nettop i frykt av å bli utvist og sendt til den sikre død i hjemlandet, eller til en uholdbar situasjon. Det finnes mange mennesker som har forsvunnet etter at man har blitt utvist fra feks Norge og skjebenen dems er usikker (menneskehandel, barneprostitusjon , drap etc).

 

Nå gjelder dette som regel en liten andel mennesker , kanskje såpass få som 18.000 mennesker som oppholder seg ulovlig i norge og av disse så kan det være varierende antall som har behov for legehjelp. Nettop pga frykten for å bli sendt ut er det kanskje kun ved alvorlige smerter og sykdommer at disse oppsøker legehjelp.

 

Da er det ikke rart at jeg synnes det er horriblet at disse menneskene skal bli nektet hjelp.

Lenke til kommentar

Alle ønsker hva som er best for seg selv, sine venner og sin familie. Det er lett for oss i Norge å si "Hvorfor skal innvandrerne komme til Norge og ta jobbene våre? Hvorfor skal vi betale for deres helse? når vi bor i Norge og har det bedre enn menneskene i de fleste andre land når det gjelder jobb, omsorgs- og helseordninger, ytrings- og trosfrihet, tja.. alt egentlig.

 

Så klart fins det folk som reiser til Norge for å søke lykken og et bedre liv, Oleoh. "Bare lykkejegere"? Er det negativt å søke lykke? Jeg forstår ikke tankegangen din. Se for deg at du bodde i f.eks. Midt-Østen og sto opp hver dag i din skitne leilighet som du delte med 20 andre, for å stå i gaten og selge et eller annet som ga deg råd til et brød i uken eller noe slikt. Ville du ikke reist til vakre Norge og søkt lykken om du fikk sjansen?

 

Folk må prøve å ha et litt mer kulturrelativt syn, istedenfor det egosentriske synet jeg føler alt for mange har.

 

Jeg mener alle mennesker har rett på medisinsk hjelp, uavhengig av nasjonalitet, hudfarge, oppphav, religiøs og politisk oppfatning osv. Hvis en person som av egen vilje nekter å hjelpe en annen person med akutte skader og dette fører til døden, da er det drap i mine øyne.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Du må tenke litt på hvilken situasjon disse folkene er i da. Du kommer frivillig til det landet. Han som flykter til Norge gjør det nok fordi han har det jævlig ugreit i det landet han er i. Han er altså desperat. Sympatiserte du med jødene som innvandret ulovlig til Sverige under 2. verdenskrig?

Forskjellen var at de dro til nærmeste sikre land. De som kommer hit på grunn av at de var forfulgt kunne enkelt ha dratt til India og bodd i slummen der uten at noen hadde brydd seg. De kunne dratt til nesten alle Afrkanske land. Er du forfulgt, må du ikke dra til Norge.

 

Altså, de hadde ikke trengt å dra til Norge. Hvorfor skal de få mer støtte enn nordmenn i utlandet?

 

Malvado: De har fått avslag og hvis de er forfulgt kan de flytte til et annet fattig land hvor de ikke er forfulgt. Drar de til Norge er det fordi de ønsker et bedre liv.

 

Så klart fins det folk som reiser til Norge for å søke lykken og et bedre liv, Oleoh. "Bare lykkejegere"? Er det negativt å søke lykke? Jeg forstår ikke tankegangen din. Se for deg at du bodde i f.eks. Midt-Østen og sto opp hver dag i din skitne leilighet som du delte med 20 andre, for å stå i gaten og selge et eller annet som ga deg råd til et brød i uken eller noe slikt. Ville du ikke reist til vakre Norge og søkt lykken om du fikk sjansen?

Nei, det er ikke negativt å søke lykke, men da er det vi som stiller kravene til dem. Finner vi ut at de ikke bidrar positivt til Norge skal de ut. Da har de to valg, dra ut, få litt penger sånn at de kan klare å bosette seg i hjemlandet sitt. Eller så kan de trosse loven og bli ulovlig innvandrer. Minstekravet bør være at de får null støtte fra den norske stat. Jeg bryr meg ikke om de kommer til å dø av sykdommen sin. De valgte å bli, da får de ta konsekvensen av valgene sine.

 

I tilegg bør du huske på at utvandring fra fattige land til rike land er veldig negativt for verden generelt. Det vil sørge for at befolkningsproblemene vi opplever i Afrika og i en del muslimske land blir overført til hele verden. Blir det for mange mennesker i verden vil hele verden oppleve sult uansett hvor produktive vi er. I tilegg bidrar ikke innvandringen positivt til de landene som tar imot lykkjegere fra andre land.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Malvado: De har fått avslag og hvis de er forfulgt kan de flytte til et annet fattig land hvor de ikke er forfulgt. Drar de til Norge er det fordi de ønsker et bedre liv.

 

Tror du skal være forsiktig med å generalisere her jeg, og uansett hva er problemet med å gi legehjelp? Begynner vi å behandle mennesker som om de ikke var verdt noen verdens ting så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste, for det kan komme en dag når vi selv har behov for hjelp og blir like ille behandlet som vi selv behandlet ulovlige innvandrere.

 

Nei, legehjelp er noe vi ikke bør forby noen , uansett grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...