Gå til innhold

Bør ulovelige innvandrere forbys legehjelp?


  

99 stemmer

  1. 1. Bør ulovelige innvandrere forbys legehjelp?

    • Ja, ulovelige innvandrere har ikke noe her å gjøre
      26
    • Nei, alle skal ha rett til legehjelp
      43
    • Ja, men ikke ved akutte problemer
      27
    • Ingen formening
      3


Anbefalte innlegg

Jeg har lest hva hele uttalelsen går ut på, og jeg finner den helt uakseptabel på bakgrunn av de samme variablene som jeg listet ved mitt forrige innlegg. At du finner konstruktiv og rasjonell kritikk mot selve forslaget som latterlig, er latterlig i seg selv.

Når har jeg skrevet at innlegget ditt var latterlig?

Du mener at ulovlige innvandrere skal få lov til å bo skjult i norge, at barn av disse ikke skal få noen skolegang, eller ikke ha mulighet til å fungere ordentlig i samfunnet. Du vil tydelighvis fremdeles ha de skjult.

 

Nei, det er det motsatte som kommer til å skje. Nettopp fordi Frp ønsker å pålegge disse frivillige organisasjoner meldeplikt i forhold til behandling av ulovlige innvandrere, gjør at disse ikke kommer til søke hjelp i redsel av å bli tatt. Isteden kommer de til å gå med smittefarlige sykdommer som kan spres på resten av befolkningen, noe som ikke tjener verken dem eller oss. Derfor er forslaget ekstremt dumt.

Så hvis et fåtall mennesker er syke, så vil det automatisk gå utover resten av befolkningen? Dummeste jeg har hørt, hvis en blir smittet av et smittsomt virus, vil resten av befolkningen ha mulighet til å vaksinere/medisinere seg mot dette.

 

De som mennesker har rett til legehjelp, uansett hvilken definisjon man benytter seg av.

Det er ingen som sier at man skal nekte de legehjelp. Man skal bare vite hvem man gir legehjelp til. Når folk bestemmer seg for å oppholde seg ulovlig i norge, er dette noe de selv har bestemt, og man må også ta konsekvensene av egne valg, selv om man ikke er enige i konsekvensene. Slik er bare livet.

 

Disse organisasjoner skjuler ingen, men jobber ut i fra prinsippet om taushetsplikt, og legeetikk - forøvrig en etikk som du tydeligvis ikke forstår.

Hvordan kan du mene at organisasjoner som har kontakt med ulovlige innvandrere og vet om de, og helt sikkert hvor de holder til, at de ikke skjuler de?

Disse menneskene er ulovlige innvandrere av forskjellige grunner, uansett grunn, så har de ikke lov til å være her. Flere av disse har ikke fått opphold fordi de er kriminelle, og er til stor fare for folk. Går disse menneskene til et offentlig helsesenter av et slag vil de få hjelp, og bli registrert. Disse legene har også taushetsplikt.

 

 

Jeg syntes det ivvertfall ikke er greit at organisasjoner i norge skal kunne være med på å skjule ulovlige innvandrere som kan være en stor fare for folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når har jeg skrevet at innlegget ditt var latterlig?

 

Du generaliserte alle de som ikke støttet dette forslaget og definerte dem som latterlig ved å henvise at vi ikke har lest hva forslaget går ut på. Indirekte beskylder du også meg for å ikke ha lest uttalelsen fra Frp nøye.

 

Du mener at ulovlige innvandrere skal få lov til å bo skjult i norge, at barn av disse ikke skal få noen skolegang, eller ikke ha mulighet til å fungere ordentlig i samfunnet. Du vil tydelighvis fremdeles ha de skjult.

 

…og hvor kan du lese at jeg støtter ulovlig innvadring?? Ved å forkaste et forslag som på ingen måte kommer til å hjelpe på problemet som omhandler ulovlig innvadring, gjør meg til en som støtter ulovlig innvadring?? Den type retorikk kan du ta et annet sted, for jeg faller ikke for slike billige retoriske triks.

 

Så hvis et fåtall mennesker er syke, så vil det automatisk gå utover resten av befolkningen? Dummeste jeg har hørt, hvis en blir smittet av et smittsomt virus, vil resten av befolkningen ha mulighet til å vaksinere/medisinere seg mot dette.

 

Er du vaksinert mot aids? tuberkulose? malaria? Er du i det hele tatt klar over hvor fort disse sykdommer kan spres? Uansett, poenget er at fåtall mennesker utgjør større fare for smitte enn ingen mennesker. Om så disse få smitter 10 andre stykker, la oss si fullt lovlige borgere av dette landet, er det 10 for mye når det kunne ha vært unngått ved simpel legehjelp. Ved å støtte dette forslaget ønsker du og Frp å frata dem denne muligheten og dermed minimalisere at andre lovlige borgere av dette landet blir smittet.

 

Det er ingen som sier at man skal nekte de legehjelp. Man skal bare vite hvem man gir legehjelp til. Når folk bestemmer seg for å oppholde seg ulovlig i norge, er dette noe de selv har bestemt, og man må også ta konsekvensene av egne valg, selv om man ikke er enige i konsekvensene. Slik er bare livet.

 

Nå må jeg spørre meg selv om du har i det hele tatt lest uttalelsen, paradoksalt noe som du beskylder andre for. Tiltaket er klart og tydelig, de ønsker å forby frivillige organisasjoner å yte legehjelp i forhold til ulovlige innvandrere. De ønsker å tillate hjelp kun i akutt tilfeller. Men ved å lovpålegge meldeplikt overfor disse organisasjoner kommer ingen av disse innvandrere til å møte opp, fordi definisjon på akutt hjelp er ikke universell, men subjektiv.

 

Dermed, og i følge din logikk, hvis du i morgen blir smittet av en disse innvandrere og dør fordi de ikke fikk legehjelp på grunn av dumme tiltakk iverksatt fra Frp, så er det helt berettiget av meg å si: “too bad, men sånn er livet”.

 

Hvordan kan du mene at organisasjoner som har kontakt med ulovlige innvandrere og vet om de, og helt sikkert hvor de holder til, at de ikke skjuler de?

 

Hvor i guds tresko har du lest at disse organisasjoner vet hvor disse innvandrere oppholder seg til daglig? De kommer når de trenger hjelp og forlater, det er ingen som oppgir bosted fordi de er her ulovlig (du har tydeligvis glemt dette elementet). Når de mottar legehjelp så operer legen ut i fra samme prinsippene som når du mottar legehjelp, dvs under taushetsplikt. Denne skal ikke brytes så fremst info kan bidra til å berge andre sine liv.

 

Disse menneskene er ulovlige innvandrere av forskjellige grunner, uansett grunn, så har de ikke lov til å være her.

 

Har jeg sagt noe annet? Nei, det har jeg ikke. Men uansett definisjon på deres status så har de krav som mennesker på legehjelp, så lenge vi har mulighet å tilbud hjelp.

 

Flere av disse har ikke fått opphold fordi de er kriminelle, og er til stor fare for folk.

 

Og da må jeg spørre, hvor har du dette i fra?? Hvilke troverdige kilder har du å vise til når du påstår at flere av disse er kriminelle og representerer stor fare for folk? Dine påstander er verd null så lenge du ikke kan dokumentere dem.

 

Jeg syntes det ivvertfall ikke er greit at organisasjoner i norge skal kunne være med på å skjule ulovlige innvandrere som kan være en stor fare for folk.

 

Problemet med din synsing er at den er basert på…..ja, ren synsing. Disse organisasjoner kan ikke pålegges ansvaret for å skjule innvandrere, og ikke kan du bevise at disse innvandrere representerer stor fare for folk. Eneste fare i så måte de representerer er hvis de ikke får behandling for alvorlige smittesykdommer, noe som du støtter.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Det gjør ikke noe at de får noen sykdommer. For det første tviler jeg på at de er med særlig mange nordmenn uansett, og nordmenn generelt er vaksinert mot de verste sykdommene. Barn derimot bør få den behandlingen de trenger uansett, selv om de voksne ikke har muligheten til å betale. Det er de voksne somn ikke skal få behandling.

 

Praktisk sett tror jeg det enkleste hadde vært om man kastet dem ut av Norge etter behandlingen og at hjelpeorganisasjonene ikke kunne gi ulovlige innvandre hjelp av skattepenger og penger til andre formål. For turister og lignende, bør de betale selv om de ikke har skaffet seg forsikring.

Lenke til kommentar
De er her ulovlig, de har ingen rett til å være her, har ingenting å gjøre her, jeg kan ikke da skjønne at de skal ha rett på å snylte på oss.
Snylte på OSS? De snylter i så fall på kyrkens bymisjon som ønsker å hjelpe folk uten å ta del i politisk spill, de ønsker bare å hjelpe så mange som mulig.
Kirkens Bymisjon får statsstøtte og ca. 300.000 nordmenn står i helsekø.
Lenke til kommentar

Hvis man tilbyr dem legehjelp får man jo samtidig greie på at de er der, og da kan man bruke denne muligheten til å sende dem ut.

 

De er her ulovlig, de har ingen rett til å være her, har ingenting å gjøre her, jeg kan ikke da skjønne at de skal ha rett på å snylte på oss.
Snylte på OSS? De snylter i så fall på kyrkens bymisjon som ønsker å hjelpe folk uten å ta del i politisk spill, de ønsker bare å hjelpe så mange som mulig.
Kirkens Bymisjon får statsstøtte og ca. 300.000 nordmenn står i helsekø.

 

Da foreslår jeg at Kirkens Bymisjon heller hjelper de 300 000 nordmennene, som indirekte støtter akkurat Kirkens Bymisjon.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Synes det er en selvfølge at ULOVLIGE innvandrere skal nektes legehjelp, og forøvrig all annen støtte.

Mange av dem er kriminelle lykkejegere som surfer på naive nordmenns godtroenhet.

Det skal da være NOEN konsekvenser ved å oppholde seg ulovlig i landet.

Forøvrig synes jeg det bør være straffbart å hjelpe dem også, det blir som å hjelpe kriminelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...