Gå til innhold

Total mangel på moderering i forumkafeen.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Saken er nå at det virker som tråden Den nye forumkafeen ikke blir prioritert i rapporteringsltene i det hele tatt! I det siste har jeg rapportert en rekke innlegg der som inneholder personkritik og grenser til personangrep med spydigheter, drittkasting og unødvendige kommentarer, men innleggene blir bare stående. Innlegg i andre tråder som jeg har rapportert er blitt tatt hånd om så noen må ha sett alle disse rapporteringene om forumkafeen. Det er også daglig moderatorer innom kafeen for å skrive selv, men det virker aldri som de fjerne er et eneste innlegg. Senest i dag rapporterte jeg et med kvelurening, krangling og en spydig drittslenging. Greit nok at det ikke har blitt tatt hånd om enda, men ting fra 27. står der fremdeles og som sagt har senere rapporter blitt tatt hånd om så noen må ha sett disse rapporteringene på listen og mindre kverrulerende innlegg har blitt fjernet tideligere så de innleggene jeg har rapportert vil det garantert reagers mot til vanelig.

 

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med forumkafeen er at den beveger seg så fort. Innen en moderator får sett på en rapportering er tråden gjerne tråden 5 sider videre i småsnakk om løst og fast, og svært ofte er overtrampet glemt av alle parter. Og da blir en eventuell sletting bare symbolsk, med mindre man også skriver PM til de involverte. Det er tidkrevende, og så er det lett at man bare lar det være.

 

Løsningen er å ha folk som fotfølger tråden og tar problemene i det de oppstår. Det betyr at de selv må være aktive der. Men det vi gjerne ser da er det kjente assimileringsfenomenet:

 

En gang på 70-tallet(?) ble Mao spurt om han ikke fryktet en invasjon av Kina. Jo, sa han, en invasjon kan nok komme. Men Kina er et stort land, og kineserne er mange. Før angriperne er kommet halvveis er de selv blitt kinesere.

Aktive moderatorer blir etterhvert - på godt og vondt - en del av kulturen i kafeen, og når de har vært der lenge nok er de selv blitt "kinesere". Og så reagerer de ikke på overtramp fordi det er så normalt.

 

Det er som når jeg var på besøk hos en kamerat på Stovner for rundt 30 år siden, og hørte et voldsomt spetakkel. Hva er det for noe, spurte jeg. Å, det er bare han i etasjen under som banker dama si, svarte han. Jeg var rimelig sjokkert, men han sa det hadde vært slik i årevis. I starten hadde de ringt politiet, men de gjorde ingenting. Og så etterhvert ble de vant til at det var slik.

 

Er det noe alvorlig på gang så setter vi inn spesialstyrkene. Men ellers får kafeen gå sin skjeve gang. Og da er det desverre slik at om syndebukkene er "the usual suspects" - det er gjerne de samme som er i tottene på hverandre fra gang til gang - så slutter folk å reagere. Du er en av de får som gidder å rapportere slikt.

 

Jeg hører gjerne fra dere som bruker kafeen om dere har synspunkter på dette. Jeg er ikke redd for å rydde opp, men jeg har ikke lyst eller tid til sitte barnevakt i tråden.

 

Nå har jeg ikke sett på de konkrete sakene (send meg gjerne en PM), men det hender jo også at moderator vurderer en sak anderledes enn den som rapporterte. Og siden moderatorer tross alt er individer er det ikke sikkert at en rapport fører til reaksjon selv om en annen gjør det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

er innom forumkafeeeen til tider. skjønner at man ikke kan være barnevakt der :p samtalene går jo fortere enn bingokjærringer på bingoen.

 

kan jo kanskje gjøre som politiet. er det en person som får kjenn ofte, så kan jo enkelt og greit ta det opp med han. :D

 

men er litt morsomt at det kan gå litt langt innimellom :p holder meg våken på jobben :D

Lenke til kommentar

Jeg føler at DNFK ikke helt bryr seg om forumreglene, på godt og vondt. All kranglingen tåler vi, det er gjerne underholdende også. Personangrep og hetsing derimot, det skal vi holde oss for gode for uansett om vi er i DNFK eller en annen tråd.

 

Jeg skjønner at det blir veldig vanskelig å følge opp tråden hele tiden med den farten det skrives der. Moderatorene bør modere når de ser det skjer et regelbrudd. Da får dere i hvertfall ryddet opp litt, og dere viser at dere er der og følger med. Om det har gått for langt over en lengre periode, får dere ta en full opprydding med kjefting, megling og bans :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke sett på de konkrete sakene (send meg gjerne en PM), men det hender jo også at moderator vurderer en sak anderledes enn den som rapporterte. Og siden moderatorer tross alt er individer er det ikke sikkert at en rapport fører til reaksjon selv om en annen gjør det.

 

Geir :)

 

PM er sendt. Som et lite innspill ang. at moderatorene ikke greier å følge med kan jeg nevne det daglig er innom både moderatorer og veiledere, men ser skjelden eller aldri til at de slår ned på noe som skjer der.

Lenke til kommentar

Undertegnede er ingen flittig bruker av denne kategorien ei heller denne tråden. Det er mange grunner til dette, først og fremst har jeg ingen interesse av å sitte og fjase og fjolle til alle døgnets tider, videre liker jeg ikke tonen i tråden og det kanskje viktigste tråden virker fratatt al form for respekt, høflighet og ikke minst moderering. Det virker som majoritet av brukerne i tråder er fornøyd med søppelargumentasjonen som frembringes i den og at dette er greit. Det er også rene mobbekampanjer av interne"små-konger" som tror de eier tråden og noen ganger heler forumet kan det virke som. Det er feil! Det er også feil av moderatorer å ikke reagere! Det er tullete å være en del av en ukultur uten å ta et oppgjør med den, da sett at man ser på utviklingen som nettopp dette. Moderatorer er brukere, men de er også ordensvakter, noen ganger føler jeg enkelte av disse glemmer nettopp dette. Man kan rett og slett ikke bli så vandt til at naboen banker kjerringa eller at forumbrukere slenger dritt til hverandre at man ikke gjør noe med det. Det er hvertfall feil i min bok.

Lenke til kommentar

Jeg forstår frustrasjonen til trådstarter.

 

Mye av frustrasjonen kunne vært unngått om vi hadde et tilbakemeldingsystem på rapporter.

F.eks. en side som het "mine rapporter" a la mine innlegg. Der kunne man se om rapporten var behandlet og ansvarlig moderator kunne kommentert. Det kan hende moderator ikke syntes det var noe å reagere på og da kunne man sett det der. Slik det er nå så oppleves det ofte som rapportene forsvinner i et sort hull og man aner ikke hva som skjer med dem.

Lenke til kommentar
Ekstra utrolig er det når det daglig er innom moderatorer og veiledere som deltar over flere sider og som skjelden eller aldri foretar seg noe.
Dette kan jeg faktisk ha forståelse for. Det er noe med det at man risikerer å bli inhabil når man henger der selv. Da er det kanskje best å la noen andre ta seg av de mer nyanserte sakene og bare ta de helt klare "open and shut"-sakene selv.
Lenke til kommentar
OMG, it's the internet!

Hvorfor mener du internett er så spesielt i denne sammenheng? Er det noen iboende egenskap ved internett som gjør at folk ikke kan/vil/skal oppføre seg som folk?

 

who gives a shit?

Noen brukere gjør det tydeligvis, fordi de rapporterer slikt og starter tråder som denne. Jeg og mine kolleger gjør det tydeligvis, siden vi bruker vår ulønnede fritid på å administrere dette.

 

Drittslenging vil skje uansett.

Nei. Det finnes forum som klarer å takle det. Det har vi også gjort. Man mister noen få brukere på det, men ting blir mye bedre for det store flertallet som er igjen. Desverre er effekten bare midlertidig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Dette kan jeg faktisk ha forståelse for. Det er noe med det at man risikerer å bli inhabil når man henger der selv. Da er det kanskje best å la noen andre ta seg av de mer nyanserte sakene og bare ta de helt klare "open and shut"-sakene selv.

Personlig foretrekker jeg moderatorer som tør å gripe inn selv når de kan være inhabile. Alternativet er at alle kategorier modereres av folk som hverken kjenner brukerne, tonen eller modus operandi.

 

Uansett skal moderatorer som er aktive i en kategori rapportere regelbrudd de av en eller annen grunn ikke ønsker å ta selv. Når ikke noe skjer i en tråd der moderatorer er aktive så tar brukerne det som en aksept.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Uansett skal moderatorer som er aktive i en kategori rapportere regelbrudd de av en eller annen grunn ikke ønsker å ta selv. Når ikke noe skjer i en tråd der moderatorer er aktive så tar brukerne det som en aksept.

 

Geir :)

Selvsagt. Det sier seg selv. Det kan ikke være så vanskelig å delegere videre.
Lenke til kommentar

Geir har rett i at dette er en meget kompleks tråd å moderere i og dertil ikke lett. Det vet jeg godt og er helt enig i, men om man er så redd for å svette litt på jobb synes det er rart man verver seg til å jobbe for forumet i det hele tatt. Man kan ikke få i pose å sekk. Enten får man jobbe og bli eventuell upop, eller så får man dille og dalle og bli pop. Hvis det et tilfellet at moderatorene gir blanke er ukulturen større en jeg ante. Det aner meg at nye krefter snart må inn.

 

Som den gamle norsklæreren min sa; "Den skal gjøre lite, den som aldri gjør noe galt". Jaggu godt sagt.

 

Man må ikke bli så livredd for å gjøre noe galt at man ikke tør å jobbe.

Lenke til kommentar

Det at moderatore og veiledere ikke reagerer vil jeg se som et avvik i systemet.

Hentet fra forumets egen wiki:

Kort og godt er moderatorens arbeidsoppgaver å veilede og hjelpe brukerne, samt sørge for at brukerne holder seg til forumets retningslinjer.

DNFK er like mye en vanlig tråd som alle andre her på forumet, at moderatore ikke griper inn vil da være en feil i deres arbeidsoppgave som er å sørge for at brukere holder seg til retningslinjene, ikke at de gjør tull og ugang.

 

Slik jeg ser det så tenker moderatore: "Oija, det er jo bare DNFK!"

Hvis dere skal ha denne holdningen så vil det skade forumet, hvis dere ikke tar opp ugangen som skjer i DNFK så vil det skade forumet. De vil ta sin vane og fortsette med ugangen andre steder. Vil dere være med på skade forumet?

Er det et slikt forum vi vil ha?

Jeg sier nei!

Lenke til kommentar

And here we go again.

 

DNFK vil alltid være på etterskudd når det gjelder dette selv om tråden i sin tid ble "tatt over" av Geir og Fredrik og da skulle fungere som mamma og pappa (gjett hvem som er hvem ;)) for tråden, men som resultat av tidligere SO'er og andre innsatse til OT-delen så kommer en på etterskudd og de som er i DNFK aktiv (meg selv?) har ikke myndighet til å gjøre noe særlig stort egentlig annet egentlig en å rapportere det videre da fordi veiledere som sagt ikke sitter med sensur-muligheter og kan ikke fjerne ting som blir sagt,er over grensen eller noe tilsvarende i det hele tatt.

 

At det er daglig moderatorer innom tråden har egentlig nada niks å si. De fleste/ingen sitter å følger med på den pågående diskusjonene med mindre det er noe som fatter interessen og leser kanskje til nøds noen sider bakover for å få med seg hva som har blitt sagt.

 

Så hva er løsingen? Etter hvor mange år med akkurat den samme diskusjonen så ser jeg forsatt ikke noen løsning på det,både etter å ha sittet som moderator og har sett diskusjonen ifra begge hold :shrug:

Lenke til kommentar

Løsningen er like enkel som den er genial!

 

Som undertegnede har påpekt tidligere handler dette som alt annet, om hvordan forum ledelsen ønsker seg og hvor langt de er villige til å gå få å oppnå det forumet.

 

Lag tydelig definerte retningslinjer for tråden, utvis null toleranse, sørg for at aktive moderatorer (som faktisk jobber) "overvåker" tråden, suspender de som ikke holder seg på matta (da etter de definerte retningslinjene for tråden, og retningslinjene som helhet), sørg for å håndheve reglene på en god måte og viktigst; ta tak i problemet og ikke snu det andre kinnet til.

 

Dette er selvsagt satt på spissen, men det ville fungert og man ville garantert oppnådd en hyggeligere og mer imøtekommende kategori og tråd for de aktører som var interessert i å opprettholde nettopp dette. Det viktigste er at noen faktisk følger med og gjør noe før det eskalerer. Så lenge dette ikke blir gjort vil vi debattere dette igjen og igjen og igjen.

 

e: korreksjon

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...