Gå til innhold

Total mangel på moderering i forumkafeen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og det er for dårlig mellommenneskelig kommunikasjon mellom brukere og moderatorer. Jeg tror at flere og mer engasjerte moderatorer samt et større fokus på individuell oppfølging vil kunne nå svært langt. Slik det er nå føler jeg ikke at en stenging av tråden med påfølgende klipp/lim av formanende brødtekst virker konstruktivt på noen parter, og når man ikke får noen tilbakemeldinger på hvorfor noe ble eller ikke ble gjort skaper det bare ytterligere polarisering mellom brukere og moderatorer. Om man hadde fått vite hva som ble gjort og hvilke reaksjon det fikk ville man hatt mye bedre forutsetning for å lære av hendelsen og på den måten unngå å gjøre den samme feilen selv.

Jeg tror at de aller fleste, om ikke alle moderatorene, svært gjerne skulle bedrevet langt bedre personlig oppfølging av rapporter. Jeg ønsker i hvertfall det. Desverre er forumprogramvaren, slik den er i dag, svært dårlig egnet til dette, faktisk på grensen til det absurde. Programvaren motarbeider slik oppfølging på det groveste.

De gangene man ønsker å følge opp en rapport og kontakte brukeren som rapporterte må man gjøre følgende: Kopiere brukernavnet. Gå inn i en undermeny under en undermeny. Lime inn brukernavnet. Trykke søk. Bla gjennom en lang liste av lignende treff for å finne den rette brukeren. Trykke på brukernavnet. Trykket på "send PM". Formulere svaret.

Med en så lang og kronglete prosedyre blir det ikke bare svært tidkrevende, men også frustrerende å forsøke å følge opp rapporter individuelt. Det er jo faktisk slik at en oppfølging av en rapport gjerne vil ta godt over 10 ganger så lang tid som å behandle selve rapporten, med unntak av mer kompliserte saker slik som splitting av tråder og utestengelse av brukere.

Svært ofte ønsker jeg å ha muligheten for å følge opp en rapport, men når valget står mellom å følge opp rapporten eller å ta for seg de neste 10 rapportene som har ligget litt for lenge og ventet, så faller valget naturligvis på det sistnevnte.

Heldigvis ser jeg et lys i enden av tunellen. IPB3 har vist et langt bedre rapporteringssystem, deriblant innebygd mulighet for tilbakemelding og status på rapporter, og det jobbes nå med å oppgradere forumet til IPB3, så forhåpentligvis får vi langt bedre mulighet til dette om ikke så alt for lenge.

 

:)

Lenke til kommentar
Hepp!

 

Ekstra utrolig er det når det daglig er innom moderatorer og veiledere som deltar over flere sider og som skjelden eller aldri foretar seg noe.

 

Har nå sett litt på statistik(admin-info) ang. DNFK og vi har absolutt ingen andre tråder i forumet som blir så mye regulert med sletting og moderering av poster. Dette skjer nesten hver eneste dag. Ser også at flere av våre mods er aktive i tråden med moderering, ikke bare et par stk. Og seff Admin, hovedsakelig meg og Geir.

 

Så, hva/hvor gjør vi feil da?

 

På gererell basis ca. 30-40% av rapporter kastes som intet brudd på retningslinjene, ofte som subjektiv vurdering av vedkommende som rapporterer. Eller rett og slett misforståelse av retningslinjenes virkeområde/tolkingsspørsmål.

 

Det er også daglig moderatorer innom kafeen for å skrive selv, men det virker aldri som de fjerne er et eneste innlegg.

 

En viktig ting å ta med seg:alle mods er globale, men flere har spesialisert seg mer på enkelte områder i forumet dvs. ikke langt nær alle som modererer i DNFK. Endog noen har sagt ifra seg den jobben.(helst)

 

En annen ting er at shit happens, senest i går klarte jeg å slette en rapport ved en feiltakelse, når nettleseren henger seg så er det fort gjort. Sikkert ikke første gang heller..

 

Men vi legger merke til at det foregår et psykologisk spill i tråden, ny og ne vil noen teste grensene og se what happens. Disse tilfellene er utrolig vanskelig å vurdere og moderere. Om saken(e) ligger på 50/50 så lar vi disse ligge, tvilen kommer den tiltale til gode. Da kan det hende at vi får rapp. ang saken men gjør ingenting med de siden forumet ikke har halve brudd på retningslinjene på menyen. Så, brudd på retningslinjene bør være helt klare, ikke bare en antakelse eller subjektiv mening.

 

 

Bl.a denne tråden ble opprettet for å få mer brukerstyrt DNFK.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=876408

 

Meningen var/er å ha en folkelig kafe uten at vi regulerer driften alt for mye(les: hiver ut folk, sletter halvparten av poster osv.) Selvjustis er også et nøkkelord, noe som faktisk fungerer noenlunde bra i den tråden.

 

I dag kan vi konstatere at antall rapporter har gått ned, relativt mye også :)

 

Hepp ja!

 

Husker du sist du stengte forumkafeen? Da var det brukeren Nyhus og meg som hadde kranglet en del. Du slettet de innleggene, men det var flere innlegg du glemte. Dette sendte jeg deg en PM om med en gang tråden var gjennåpnet og jeg så at innleggene fortsatt var der. Den PMen var som følger:

 

Hei.

 

Du har glemt en del innlegg som hørte sammen med dem som ble slettet. Det er innlegg nr. 295184, 295185, 295186, 295188, 295189 og 295191 på side nr. 14760.

 

Annbefaler at du sjekker dem med en gang.

 

Denne PMen svarte du aldri på og jeg var akkurat innom kafeen og sjekket og innleggene står der fremdeles. De omhandlet den kranglingen mellom Nyhus og meg som du selv slettet og det finnes ingen fornuftig grunn til at de innleggene skulle bli stående. Alikevel gjør de det. Skyldes det en glipp, mangel på oppfølging eller at du syntes det var greit at akkurat disse innleggene ble stående mens resten blir slettet? Om du ønsker kan jeg gjerne kopiere de innleggene og legge dem ut her.

Lenke til kommentar

Kranglet? Det der var ikke mye krangling. :wee:

 

edit:

For å svare på det problemet som blir tatt opp her:

I mine øyne er det veldig ofte bortkasta å slette innlegg i DNFK. Tråden beveger seg så raskt at et innlegg en bruker blir støtt av er borte fra syn og sinn innen fryktelig kort tid uansett. Og hva er poenget med å slette gamle innlegg ingen leser? Det blir bare mye ekstra arbeid for moderatorene. Er det varende diskusjoner med drittslenging og tøys blir det litt vanskeligere, men det er ikke det som pleier å være greia.

Jeg vil også si at jeg synes DNFK er enten for lovløs eller for streng. Noen dager føles det ut som om det er frie tøyler til å drapstrue hverandre, mens andre dager kan det føles ut som om en får kjeft for å si seg uenig med andre brukere.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Kranglet? Det der var ikke mye krangling. :wee:

 

Jo. Og hvis du ikke har lagt merke til det har jeg sluttet å besvare deg siden så dette blir første gang.

 

edit:

For å svare på det problemet som blir tatt opp her:

I mine øyne er det veldig ofte bortkasta å slette innlegg i DNFK. Tråden beveger seg så raskt at et innlegg en bruker blir støtt av er borte fra syn og sinn innen fryktelig kort tid uansett. Og hva er poenget med å slette gamle innlegg ingen leser? Det blir bare mye ekstra arbeid for moderatorene. Er det varende diskusjoner med drittslenging og tøys blir det litt vanskeligere, men det er ikke det som pleier å være greia.

Jeg vil også si at jeg synes DNFK er enten for lovløs eller for streng. Noen dager føles det ut som om det er frie tøyler til å drapstrue hverandre, mens andre dager kan det føles ut som om en får kjeft for å si seg uenig med andre brukere.

 

De eneste gangene jeg jeg kan huske at modereringen der har gått på småting var for ikke så lenge siden da voldsomt mye quoting fra en sammenhengende diskusjon ble slettet.

Lenke til kommentar

Det er mange her som henger mye i DNFK som sier at det er mange brukere som jevnt over gir blanke faen i retningslinjene. Er virkelig dette tilfelle? Det er voldsomt mye svartmaling av situasjonen i DNFK her, jeg leser det aller meste der og skriver en del (dog ikke så mye som jeg gjorde i SO-perioden), og klarer ikke se at det er så voldsomt mye fælt der. Hvilke retningslinjer er det som konsekvent brytes? Et par ganger i uka er det kanskje en krangel som utarter til personangrep, og det må selvfølgelig slås ned på, men det er faktisk ganske sjeldent.

 

Jeg har inntrykk av at mange her er veldig hårsåre. Kan noen her komme med eksempler (anonymiserte) av hva det er som er så hårreisende fælt i DNFK? Og hvor ofte forekommer det egentlig? Da snakker jeg i hvor mange poster som er mellom hvert personangrep, og ikke hvor lang tid det går mellom hver.

 

For jeg kan med hånda på hjertet si at jeg oftere opplever personangrep i andre deler av forumet enn DNFK.

Lenke til kommentar

Herr Brun har et godt poeng, vi opplever ikke at DNFK er et problembarn slik som SO-trådene utviklet seg til slutt.

 

I løpet av to års tid hadde vi ca. 2.88mill. visninger i tråden.(les:visninger = grunnlag for rapportering)

I forhold til antall innlegg i tråden er modereringsprosenten faktisk veldig liten.

 

 

Det er mange her som henger mye i DNFK som sier at det er mange brukere som jevnt over gir blanke faen i retningslinjene. Er virkelig dette tilfelle?

Tror ikke det, ellers hadde vi hatt flere folk på ferie fra DNFK..

 

:)

Lenke til kommentar

Derfor vil jeg ha eksempler, anonymiserte sådanne, på grove brudd på retningslinjene, så kanskje jeg ombestemmer meg og innser at det er for mye stygt språk, drittkasting og tull i DNFK. Men det er altså ikke inntrykket jeg har, overhodet. Det har vært episoder med personangrep, og ikke minst persondiskusjoner (men saklige sådanne), men de er relativt sjeldne. Dette har stort sett gått på at brukere konsekvent har postet og skrevet ting som irriterer store deler av kaféen, og at brukerne har fått beskjed om dette. Dette har lett for å utarte og bli en stor sak, men i de fleste tilfellene har det gått greit, og jeg mener det er et mindre problem nå enn for et par måneder siden.

 

En viss indrejustis er okei i mine øyne. Det må gå an at brukere som har brukt kaféen mye (og dermed føler en viss eierskap. Det er helt okei i mine øyne, og gjør miljøet bedre, så lenge det ikke blir nessekongementalitet) forteller andre brukere at det du gjør/sier/skriver nå strider mot normene i kaféen, og de fleste synes det du skriver nå er irriterende/teit/unødvendig.

Lenke til kommentar

Hva med å tenke "nytt" og spennende og innføre en form for brukerstyrt ansvarliggjørelese av hva som skal tillates og ikke tillates også i denne tråden? Og da mer en å komme med noen ord i en tråd, men proaktiv tilstedeværelse ala ordstyrene som nå kommer på plass i Samfunn.

 

Når noen brukere føler at det er utrivelig å frekventere på forumet og i spesielle tråder synes dette bør taes tak i. Jeg tror ikke brukere er mer hårsåre i denne delen av forumet en ellers, men jeg tror takhøyden er høyere også fordi dere har latt det skli ut for lenge. Som det har blitt uttalt tidligere er det noen få som skremmer resten. Dette ser vi ikke bare i denne kategorien, men i de fleste kategorier, enten det handler om kristne vs. ateister, macfanboys vs. pcbrukere, FrPere vs. "sosialister" osv. Det er ikke noe galt i å være uenig med hverandre, men det er glalt å gå på person og ikke sak. Dette er heller ikke tillat ifølge retningslinjene §1. Innleggets Innhold, det blir da tullete så si; "Jamen, det er jo så mye aktivtet, så det kan vi ikke gjøre med". Hvist pokkern kan dere gjøre noe med det!

 

Jeg blir aldri lei av å si at dere får tross alt det forumet dere velger selv. At rapporteringene har gått ned tror jeg ikke er synonymt med at det er en "bedre" tråd nå en tidligere, brukere gidder bare å bruke av sin tid til å rapportere når de ser det ikke blir gjort noe med deres rapporter. Og om det er så mange aktive moderatorer i tråden synes jeg det er rart den sklir ut som enkelte brukere påpeker.

 

Det virker som inntrykket av den blankpolerte statistikken ikke helt samsvarer med brukeropplevelsen, det er således intet nytt, verken på forumet eller samfunnet generelt.

Lenke til kommentar

For den brukergruppen som faktisk er der.

 

Et tidligere ankepunkt har vært at kafeen/SO har vært eksklusivt, og at grunnen til at den sjelden rapporteres/diskuteres er at de som ikke trives der bare forsvinner, mens den samme gjengen (med små utskiftninger) holder hoff år etter år...?

 

Er det slik? Er kafeen en chattekanal for et relativt fåtall av brukere? Bør den få lov å være det?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Seriøst Glimti. Ta deg de få minuttene det tar å kopiere innleggene, sette de inn i quote-tags og eventuelt anonymisere de (slik man gjør i gullkornkategorien). Fram til du gjør det klarer jeg ikke ta anklagene dine seriøst.

 

Geir: Jeg har inntrykk av at det er MYE mindre "plaging" av nykommere i kafeen enn det her vært på noe annet tidspunkt jeg har vært aktiv der eller i SO. Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke leser alle innleggene, men jeg leser ganske mange av dem.

Lenke til kommentar
Geir: Jeg har inntrykk av at det er MYE mindre "plaging" av nykommere i kafeen enn det her vært på noe annet tidspunkt jeg har vært aktiv der eller i SO. Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke leser alle innleggene, men jeg leser ganske mange av dem.

Etter det jeg har hørt om SO dagene, så var det kun den harde kjernen som postet der, så du har vel trolig ganske rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...